Hade de bilar ni körde innan Tesla sämre farthållare?Freez skrev: ↑15 jul 2026 07:46Teslas farthållare fungerar väldigt bra. Jag är inne på min andra Tesla och har inga problem. Väldigt få felaktiga inbromsningar som du beskriver. Min fru och vuxna barn tycker bilen är magisk.mikebike skrev: ↑15 jul 2026 07:04Av teknisk nyfikenhet. Jag kan kan inte göra det när frun är med, hon skulle skrika i högan sky!Fredrik j skrev: ↑14 jul 2026 23:26Så du sitter där och väntar? Varför bromsar du inte bilen själv tidigare om det är vad du vill?mikebike skrev: ↑14 jul 2026 11:31Teslas farthållare bromsar senare och hårdare än andra bilars farthållare och min uppfattning är att det blev värre när radarn kopplades ur.Jerker skrev: ↑14 jul 2026 11:22En incident som jag var inblandad i igår visar att iaf de grundläggande förarstöden kan ha stor betydelse:
Jag körde på landsväg (80) och hade en bil framför mig och en bakom mig. Bilen framför mig svängde av på en avtagsväg till vänster. Jag hade farthållaren på och bilen har adaptiv farthållare och autobroms, så den skötte bromsandet själv. Inga konstigheter och jag såg alltihop, så jag var beredd att ingripa om nåt hade fallerat.
Men så såg jag att bilen bakom mig i full karriär kör ned i diket till höger om vägbanan! Jag vänder så snart det går (hade släp) och kör tillbaka. Bilföraren var då redan uppe på vägen och pillade med telefonen. Han försäkrade att han mådde bra och inte var skadad. Han hade inte varit uppmärksam på att vi hade bromsat in så när han upptäckte det så ställde han sig på bromsen och och då tappade han kontroll över bilen och hamnade i diket.
Han mumlade nåt om att jag hade bromsat så tvärt, men det stämmer inte så bra för bilen framför mig bromsade in i tid för svängen och likaså jag (eller min bil) men han var väl iaf lätt chockad och hade kanske behov av att bortförklara sig.
Flera gånger har jag kommit ikapp stillastående bilköer där man nervöst väntar att bilen skall bromsa, om jag kört manuellt hade jag börjat bromsa på dubbla avståndet.
Jag förstår mig inte på den här fascinationen över att inte själv köra bil. Särskilt om den kör som man vill. Att åka bil är ju tio gånger tråkigare än att köra bil tycker jag.![]()
Ja, jag kör också helst själv, men jag vill gärna ha hjälp med att hålla hastigheten så att jag kan koncentrera mig på själva körningen.
Då är det fascinerande att Teslas farthållare fungerar så pass dåligt.
AP eller autostyrning tycker jag däremot är väldigt känslig och använder den inte men kommer definitivt skaffa FSD när TS godkänner, verkar fungera grymt bra.
Självkörande Teslor i EU: var god dröj
Moderator: Redaktion
-
mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj
Beställd: BMW iX3 50
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Jo, i sådana fall så bromsar jag manuellt i de situationer jag känner mig obekväm med bilens förarassistansfunktion och dess val (även om man önskar att bilen hade gjort ett bättre jobb med sin förarassistans). Personligen så väntar jag inte på bilens automatik i de lägena.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
https://www.nyteknik.se/debatt/centern- ... et/4480972Centern om Teslas FSD: ”Det här känns mer som teknikfientlighet”
Sverige riskerar att bromsa utvecklingen av självkörande fordon genom en alltför restriktiv hållning till Teslas FSD. Regler ska göra ny teknik säker – inte omöjlig, skriver Rickard Nordin och Ulrika Heie, Centerpartiet.
-
Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Håller med till 100%.mikebike skrev: ↑14 jul 2026 11:31
Teslas farthållare bromsar senare och hårdare än andra bilars farthållare och min uppfattning är att det blev värre när radarn kopplades ur.
Flera gånger har jag kommit ikapp stillastående bilköer där man nervöst väntar att bilen skall bromsa, om jag kört manuellt hade jag börjat bromsa på dubbla avståndet.
Farthållare med Tesla Vision är den sämsta adaptiva farthållaren jag haft i någon bil. Model S med AP1 är ju helt överlägsen när man kör på enbart farthållare.
Även om vi bortser allt som har med omotiverade/spök-bromsningar att göra så är den dålig.
Hela beteendet är trögt. Bromsar för sent, accelererar för sent, klarar inte av att hålla ett konstant avstånd till framförvarande bil. Kökörning med start/stopp är ryckig och obekväm.
Det är ofta man får trampar på bromsen när man kommer ikapp långsamma bilar framför eftersom bilen fortsätter i oförändrad fart obekvämt nära innan den börjar bromsa.
Detta hände aldrig med AP1 med radar och jag har inte heller upplevt det med någon annan bil med radar.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
-
Freez
- Teslaägare
Jag körde en fullutrustad Passat GTE tidigare och har även en nyare BMW X1:a. Deras farthållare presterar varken sämre eller bättre skulle jag säga. Däremot var Passatens lane assist bättre än Tesla.mikebike skrev: ↑15 jul 2026 08:05Hade de bilar ni körde innan Tesla sämre farthållare?Freez skrev: ↑15 jul 2026 07:46Teslas farthållare fungerar väldigt bra. Jag är inne på min andra Tesla och har inga problem. Väldigt få felaktiga inbromsningar som du beskriver. Min fru och vuxna barn tycker bilen är magisk.mikebike skrev: ↑15 jul 2026 07:04Av teknisk nyfikenhet. Jag kan kan inte göra det när frun är med, hon skulle skrika i högan sky!Fredrik j skrev: ↑14 jul 2026 23:26Så du sitter där och väntar? Varför bromsar du inte bilen själv tidigare om det är vad du vill?mikebike skrev: ↑14 jul 2026 11:31
Teslas farthållare bromsar senare och hårdare än andra bilars farthållare och min uppfattning är att det blev värre när radarn kopplades ur.
Jag förstår mig inte på den här fascinationen över att inte själv köra bil. Särskilt om den kör som man vill. Att åka bil är ju tio gånger tråkigare än att köra bil tycker jag.![]()
Ja, jag kör också helst själv, men jag vill gärna ha hjälp med att hålla hastigheten så att jag kan koncentrera mig på själva körningen.
Då är det fascinerande att Teslas farthållare fungerar så pass dåligt.
AP eller autostyrning tycker jag däremot är väldigt känslig och använder den inte men kommer definitivt skaffa FSD när TS godkänner, verkar fungera grymt bra.
MYP -25
MY RWD -23 (såld)
MY RWD -23 (såld)
-
Jossi
- Teslaägare
Exakt min uppfattning också. Allting gick åt skogen med Tesla Vision, punkt.Nicke Nyfiken skrev: ↑15 jul 2026 17:19Håller med till 100%.mikebike skrev: ↑14 jul 2026 11:31
Farthållare med Tesla Vision är den sämsta adaptiva farthållaren jag haft i någon bil. Model S med AP1 är ju helt överlägsen när man kör på enbart farthållare.
Även om vi bortser allt som har med omotiverade/spök-bromsningar att göra så är den dålig.
Hela beteendet är trögt. Bromsar för sent, accelererar för sent, klarar inte av att hålla ett konstant avstånd till framförvarande bil. Kökörning med start/stopp är ryckig och obekväm.
Det är ofta man får trampar på bromsen när man kommer ikapp långsamma bilar framför eftersom bilen fortsätter i oförändrad fart obekvämt nära innan den börjar bromsa.
Detta hände aldrig med AP1 med radar och jag har inte heller upplevt det med någon annan bil med radar.
Haft en Model S med radar i familjen, sedan en Model Y med "Tesla Vision". Var helt otrolig skillnad på dom. "AP:n" i min nuvarande BMW är hästlängder bättre än den på min Model Y.
BMW IX3 2026
-
mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
GammelVolvon hade en finess som jag saknar, och jag har inte sett den på någon annan bil:
Hastighetsmätaren visade förutom den egna bilens hastighet även vilken hastighet bilen framför håller.
Smidigt när man skall avgöra om man skall köra om eller ligga kvar bakom.
Hastighetsmätaren visade förutom den egna bilens hastighet även vilken hastighet bilen framför håller.
Smidigt när man skall avgöra om man skall köra om eller ligga kvar bakom.
Beställd: BMW iX3 50
-
roffe_s
- elbilist
Nu är jag kanske inte känd som forumets meste Teslaförespråkare - men…
Jag är uppriktigt och genuint nyfiken på hur Tesla FSD-s kommer att fungera i riktiga förhållanden i större städer, i mindre städer, på landsvägar och i dessa miljöer under olika trafik- och väderleksförhållanden. Var drar den gränsen när det t ex gäller snöinslag och hur väl fungerar den på större och mindre vägar, när låter den föraren ta över?
Som de flesta förefaller anse har t ex nuvarande vision-only system sina begränsningar när det gäller tryggt beteende, i vilken mån kommer det att vara spårbart med det nya systemet?
Jag tycker redan nuvarande ADAS-system hos konkurrenterna kommit långt, med BMW kanske längst fram i nuläget. Även konkurrenternas system lär ju uppdateras via OTA så långt som hårdvaran tillåter men jag tycker det är spännande att följa hur Teslas system klarar sig i konkurrensen, med endast kamerabaserad hårdvara och en herrans massa maskininlärning centralt.
Som konsumenter har vi ju allt att vinna på landvinningar inom teknikområdet. Så för min del skulle jag välkomna systemet även på europeiska/svenska vägar. Om Tesla skulle tvingas begränsa eller helt plocka bort möjligheten till positiva offset måste det ju vara ett lågt pris att betala för att göra tekniken tillgänglig i närtid?!
Och kanske, kanske skulle Spacecoin till slut få någon payback på sin investering. Var är han förresten, länge sedan vi såg ett inlägg från honom? Denna fråga ligger ju honom varmt om hjärtat om jag förstått saken rätt?
Mina 2p
Jag är uppriktigt och genuint nyfiken på hur Tesla FSD-s kommer att fungera i riktiga förhållanden i större städer, i mindre städer, på landsvägar och i dessa miljöer under olika trafik- och väderleksförhållanden. Var drar den gränsen när det t ex gäller snöinslag och hur väl fungerar den på större och mindre vägar, när låter den föraren ta över?
Som de flesta förefaller anse har t ex nuvarande vision-only system sina begränsningar när det gäller tryggt beteende, i vilken mån kommer det att vara spårbart med det nya systemet?
Jag tycker redan nuvarande ADAS-system hos konkurrenterna kommit långt, med BMW kanske längst fram i nuläget. Även konkurrenternas system lär ju uppdateras via OTA så långt som hårdvaran tillåter men jag tycker det är spännande att följa hur Teslas system klarar sig i konkurrensen, med endast kamerabaserad hårdvara och en herrans massa maskininlärning centralt.
Som konsumenter har vi ju allt att vinna på landvinningar inom teknikområdet. Så för min del skulle jag välkomna systemet även på europeiska/svenska vägar. Om Tesla skulle tvingas begränsa eller helt plocka bort möjligheten till positiva offset måste det ju vara ett lågt pris att betala för att göra tekniken tillgänglig i närtid?!
Och kanske, kanske skulle Spacecoin till slut få någon payback på sin investering. Var är han förresten, länge sedan vi såg ett inlägg från honom? Denna fråga ligger ju honom varmt om hjärtat om jag förstått saken rätt?
Mina 2p
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
-
Freez
- Teslaägare
Han har inte varit aktiv på flera månader. Han har väl cashat hemroffe_s skrev: ↑15 jul 2026 19:55Nu är jag kanske inte känd som forumets meste Teslaförespråkare - men…
Mina 2p
MYP -25
MY RWD -23 (såld)
MY RWD -23 (såld)
-
tnjo
- Teslaägare
Han blev bannadFreez skrev: ↑15 jul 2026 20:43Han har inte varit aktiv på flera månader. Han har väl cashat hemroffe_s skrev: ↑15 jul 2026 19:55Nu är jag kanske inte känd som forumets meste Teslaförespråkare - men…
Mina 2p![]()
-
Autonom
- Teslaägare
När du provar det kommer du att inse att systemet inte är jämförbart med nuvarande ADAS-system hos konkurrenterna. Vision only är en ickefråga i verkligheten, vad det rör sig om är hur man behandlar den information från sensorerna.roffe_s skrev: ↑15 jul 2026 19:55Nu är jag kanske inte känd som forumets meste Teslaförespråkare - men…
...
FSD fungerar redan rätt bra på vintern i USA, och Cybercab (som har samma algoritmer) där det inte går att ta över av någon förare körs redan i allmän trafik och kommer troligen att rullas ut senare i år på bredden i USA, antalet producerade CyberCab bör röra sig om storleksordningen 1000 i dagsläget (finns inga officiella siffror) där de flesta står i depåer sunt om i USA medan man bygger infrastruktur för dem (laddare och servicestationer). Teslas anställningsannonser avslöjar en del om planerna, och det rör sig inte om enstaka städer i södern som är snöfria året runt.
För de flesta så ligger FSD (unsupervised) och CyberCab utanför referensramarna, men i USA är det snart verklighet, och när den verkligheten slår igenom (och referensramarna justeras) så kommer det att slå ihjäl hela diskussionen om huruvida kamera är tillräckligt. Diskussionen on behovet av lidar och radar för självkörning nivå 4 bygger inte på vetenskapliga fakta utan på olika teorier, och Cybercab har i praktiken redan bevisat att de teorierna är fel.
Det är också där detta med spårbarhet kommer in, för det resonemanget är baserat på fel referensramar. Hela idén med end-to-end är att man inte vet den exakta kopplingen mellan indata och utdata. Det finns andra paralleller i historien där man varit tvungen att acceptera saker som säkert utan att ha (illusionen av) spårbarhet, utan man har fått lita på andra metoder som testning. Om man dyker ner djupt under ytan så är det få processer där man faktiskt har teoretisk vattentät spårbarhet, man har bara illusionen av det. Rent allmänt är ofta det man vet säkert egentligen bara en sannolikhetsberäkning där sannolikheten för att det inte stämmer så låg att det aldrig kommer att inträffa. Jämför fenomenet med tunnling som är så osannolikt att vi i dagliga livet inte reflekterar över det.
Och positiva offset är inte en liten detalj utan en del som behövs för att uppnå full säkerhetsnivå, annars introducerar man säkerhetsrisker. Bilen kör inte generellt för fort om man ställer upp offset utan vad den gör är att tillåta FSD att anpassa hastigheten till trafikmiljön, påståendena om generell fortkörning stämmer helt enkelt inte, och det är inte heller alls samma sak som USA-FSD "Mad Max"-inställning.
-
Gustafsson
- Teslaägare
Påståendet att fortkörning för att följa med i trafikrytmen ökar trafiksäkerheten tål väl ändå att synas i sömmarna.
Det är medelhastigheten på vägarna som är problemet, högre medelhastighet ger fler svåra olyckor.
Om fler bilar kör långsammare är det säkrare för flertalet.
Ett system som bidrar till att sänka medelhastigheten är enligt mig bra. Det är också syftet med fartkamerorna i Sverige, vilket bevisligen lett till färre olyckor.
Det är medelhastigheten på vägarna som är problemet, högre medelhastighet ger fler svåra olyckor.
Ett system som bidrar till att sänka medelhastigheten är enligt mig bra. Det är också syftet med fartkamerorna i Sverige, vilket bevisligen lett till färre olyckor.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
martinot
- Teslaägare
"Det har framkommit att myndigheten intagit en betydligt mer restriktiv hållning än vad regeringens tidigare uttalanden gett intryck av. Regeringen har sagt att man vill möjliggöra unionsgemensamma godkännanden. Samtidigt har Transportstyrelsen, enligt offentliggjorda handlingar, rekommenderat att Sverige ska rösta nej till ett godkännande av Tesla FSD om inte vissa funktioner ändras."
"Kraven handlar om att bilen aldrig ska kunna överskrida hastighetsbegränsningen, oavsett inställningar. Sådana krav ställs ju inte vare sig för vanliga farthållare eller när föraren har foten på pedalen. Så varför kraven ska gälla nu är oklart, föraren är ju fortfarande ansvarig."
"Det här känns mer som teknikfientlighet och att gå någon annans ärenden."
Mycket bra att detta börjar att uppmärksammas på politisk nivå och i media varför vissa av våra myndigheter agerar så här inkonsekvent och självsvåldigt.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
-
Freez
- Teslaägare
Hoppsan, där ser man.tnjo skrev: ↑15 jul 2026 20:57Han blev bannadFreez skrev: ↑15 jul 2026 20:43Han har inte varit aktiv på flera månader. Han har väl cashat hemroffe_s skrev: ↑15 jul 2026 19:55Nu är jag kanske inte känd som forumets meste Teslaförespråkare - men…
Mina 2p![]()
MYP -25
MY RWD -23 (såld)
MY RWD -23 (såld)
-
Autonom
- Teslaägare
Orsaken till offseten är inte att höja medelhastigheten, utan att hantera tillfälliga situationer, om jag förstått Kees filmer och beskrivningarna korrekt. Den bild som ETSC och Transportstyrelsen om vad inställningen gör ger en missvisande bild som jag förstått det, men jag saknar tyvärr alla detaljer.Gustafsson skrev: ↑16 jul 2026 07:46Påståendet att fortkörning för att följa med i trafikrytmen ökar trafiksäkerheten tål väl ändå att synas i sömmarna.
-
Gustafsson
- Teslaägare
Som nämnts finns ju ”gaspedalen” kvar. Ser inte riktigt behovet av att FSD ska kunna köra för fort.
Men utvecklingen går mycket fortare än jag har trott, (främst pga AI) så i en framtida värld av än mer autonom självkörning så kan kanske tekniken styra mer än idag. Då blir frågan kanhända en annan tror jag.
Vill man sätta sina barn i en cybercab som skolskjuts?
Men utvecklingen går mycket fortare än jag har trott, (främst pga AI) så i en framtida värld av än mer autonom självkörning så kan kanske tekniken styra mer än idag. Då blir frågan kanhända en annan tror jag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
martinot
- Teslaägare
Är det samma sak med farthållare, att du inte heller ser behov för att de kan köra för fort, och att du då föredrar att man måste tvingas gå över till "gaspedalen" för att kunna köra i högre hastighet än gällande?Gustafsson skrev: ↑17 jul 2026 11:13Som nämnts finns ju ”gaspedalen” kvar. Ser inte riktigt behovet av att FSD ska kunna köra för fort.
Genuint nyfiken på hur du ser på det (inte ute efter att provocera, men för att förstå).
-
Autonom
- Teslaägare
Framiden är nog närmare än du tror, FSD (Supervised) är rent tekniskt rätt nära vad FSD (unsupervised) ska bli. Sedan är det en öppen fråga hur många utvecklingscykler till för att minska olycksrisken som det behövs innan Tesla vågar ta fullt ansvarar för olyckor som sker med FSD (unsupervised), och beroende på politiska omständigheter i USA så är min prognos att det kommer 2028 i USA (dvs. innan Trumps presidentperiod slutar eftersom Elon troligen ser det som säkert att han kommer att hjälpa FSD (unsupervised) över den juridiska mållinjen på federal nivå).Gustafsson skrev: ↑17 jul 2026 11:13Som nämnts finns ju ”gaspedalen” kvar. Ser inte riktigt behovet av att FSD ska kunna köra för fort.
Om man räknar på utvecklingshastigheten FSD så låter två år till dessutom som en rimlig tid för att nå en risknivå på 1000 ggr under mänskliga förare för de saker som är under FSD kontroll och där jag förväntar mig att det uppstår konsensus om att problemet är löst. Och ingen reflekterar över att lita på CyberCab.
Jag misstänker dock att FSD (unsupervised) till existerande bil kan komma i flera steg där de första som kan komma snabbare är unsupervised under vissa förhållanden (som att den tillåter att man gör något annat på t.ex. vissa motorvägar), dvs. snarare nivå 3 istället för nivå 4, för att "doppa tårna" när det gäller ansvarsfrågan.
Sedan misstänker jag också att anledningen till att omvandla FSD till en prenumerationstjänst är att kunna betala för fjärrsupport när bilen blir äkta FSD (unsupervised), för även om bilen i sig skulle göra helt rätt så betyder det inte att alla runt omkring bilen gör det eller att saker går sönder.
-
Autonom
- Teslaägare
Ja, om man byggt system så märker man att det är en helt annan sak att klar att göra saker semi-automatiskt (dvs. med nästan omärkligt mänsklig assistans) jämfört med helt automatiskt, och hur många "automatiska" system vi har i samhället som egentligen är semi-automatiska utan att man inser det initialt.martinot skrev: ↑17 jul 2026 11:18Är det samma sak med farthållare, att du inte heller ser behov för att de kan köra för fort, och att du då föredrar att man måste tvingas gå över till "gaspedalen" för att kunna köra i högre hastighet än gällande?Gustafsson skrev: ↑17 jul 2026 11:13Som nämnts finns ju ”gaspedalen” kvar. Ser inte riktigt behovet av att FSD ska kunna köra för fort.
Genuint nyfiken på hur du ser på det (inte ute efter att provocera, men för att förstå).
-
TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Jag är (som väl inte undgått många) väldigt kritisk till Transportstyrelsens avvaktande, negativa inställning till FSDS.
Men vete katten, just i den frågan är jag beredd att hålla med dem.
Det är en sak att om man tycker att bilen kör för långsamt justera hastigheten med scrollhjulet på ratten. För det kan man med FSDS på samma sätt som för autopiloten.
Men det är en helt annan sak att säga till bilen "du får alltid köra upp till 20 km/h snabbare än skyltat på alla vägar". För det är det speed offset är.
Ja visst, det är människan som övervakar och bestämmer. Men hellre att man som människa skruvar upp hastigheten vid behov än att behöva skruva ner hastigheten.
Jag skulle helst vilja se att Tesla skippar speed offset i Europa (eller bara Sverige) så att de blir av med den kritiken. Men gör så att man alltid ska kunna justera maxhastighet med scrollhjulet. Idag vägrar autopiloten köra snabbare än (vad den uppfattar som) skyltad hastighet på vägar med mötande trafik. Jag skulle vilja att människan bakom ratten alltid ska kunna justera maxhastighet med scrollhjulet.
Men vete katten, just i den frågan är jag beredd att hålla med dem.
Det är en sak att om man tycker att bilen kör för långsamt justera hastigheten med scrollhjulet på ratten. För det kan man med FSDS på samma sätt som för autopiloten.
Men det är en helt annan sak att säga till bilen "du får alltid köra upp till 20 km/h snabbare än skyltat på alla vägar". För det är det speed offset är.
Ja visst, det är människan som övervakar och bestämmer. Men hellre att man som människa skruvar upp hastigheten vid behov än att behöva skruva ner hastigheten.
Jag skulle helst vilja se att Tesla skippar speed offset i Europa (eller bara Sverige) så att de blir av med den kritiken. Men gör så att man alltid ska kunna justera maxhastighet med scrollhjulet. Idag vägrar autopiloten köra snabbare än (vad den uppfattar som) skyltad hastighet på vägar med mötande trafik. Jag skulle vilja att människan bakom ratten alltid ska kunna justera maxhastighet med scrollhjulet.
-
martinot
- Teslaägare
Det vore absolut ett bra alternativ och en fungerande kompromiss. Bra förslag.TiborBlomhall skrev: ↑17 jul 2026 12:50Men gör så att man alltid ska kunna justera maxhastighet med scrollhjulet. Idag vägrar autopiloten köra snabbare än (vad den uppfattar som) skyltad hastighet på vägar med mötande trafik. Jag skulle vilja att människan bakom ratten alltid ska kunna justera maxhastighet med scrollhjulet.
Jo, jag ogillar också att man inte alltid på alla vägar, kan justera AP över den hastighet som Tesla bestämt (medans man kan göra så på andra väger, med en off-set på AP och farthållare automatiskt utan problem).
-
Autonom
- Teslaägare
Har du kört den? Jag har inte gjort det, så det jag har är inte förstahandsinformation.TiborBlomhall skrev: ↑17 jul 2026 12:50Det är en sak att om man tycker att bilen kör för långsamt justera hastigheten med scrollhjulet på ratten. För det kan man med FSDS på samma sätt som för autopiloten.
Men om jag tittar på Kees videos så kan man inte justera den riktigt som AP, men man kan justera den men bara 1km/h i taget så justeringen går inte snabbt, och den återställer justeringen så fort den får ny hastighetsinformation (eller något i den stilen).
Som jag har förstått det så betyder offseten att man tillåter FSD att hastighetsanpassa enligt den inställningen, inte att den sätter önskad hastighet, det justerar bara hastigheten om det stämmer med FSDs uppfattning att det är lämpligt att köra snabbare.TiborBlomhall skrev: ↑17 jul 2026 12:50Men det är en helt annan sak att säga till bilen "du får alltid köra upp till 20 km/h snabbare än skyltat på alla vägar". För det är det speed offset är.
Men jag kan ha missuppfattat.
-
Gustafsson
- Teslaägare
Farthållare har funnits sedan 50 år eller mer. Det går inte att jämföra med teknik från 2020+. Bilarna har ju inte haft en aning om vilken hastighetsgräns som gäller. Jag har inga problem att ”gasa” när jag kör på farthållaren för att köra om en bil framför t.ex. eller när bilen tror det är 50 på en motorväg.martinot skrev: ↑17 jul 2026 11:18Är det samma sak med farthållare, att du inte heller ser behov för att de kan köra för fort, och att du då föredrar att man måste tvingas gå över till "gaspedalen" för att kunna köra i högre hastighet än gällande?Gustafsson skrev: ↑17 jul 2026 11:13Som nämnts finns ju ”gaspedalen” kvar. Ser inte riktigt behovet av att FSD ska kunna köra för fort.
Jag gissar dock att om farthållaren uppfunnits idag så hade samma debatt uppkommit som nu med FSD.
-
martinot
- Teslaägare
Avsåg inte gamla tiders bilar. Jag tänker mer på de moderna typerna av adaptiv farthållare som vi har i dagens moderna bilar, som kan läsa skyltar/hastighet (vilket alla måste kunna, pga. lagkrav i EU).Gustafsson skrev: ↑17 jul 2026 13:57Farthållare har funnits sedan 50 år eller mer. Det går inte att jämföra med teknik från 2020+. Bilarna har ju inte haft en aning om vilken hastighetsgräns som gäller.
Skriver om frågan, så att den blir lite tydligare:
Är det samma sak med dagens moderna bilars adaptiva farthållare, att du inte heller ser behov för att de kan köra för fort, och att du då föredrar att man måste tvingas gå över till "gaspedalen" för att kunna köra i högre hastighet än gällande?