Köpa vilken model 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Isko_m

Köpa vilken model 3?

Inlägg av Isko_m »

Hej alla!

Ny här i forumet men har varit inne en del och kollat/läst. Tänkte köpa en elbil och sneglar mest åt model 3 pga budgeten då jag tänkt mig en lätt begagnad. Frågan är vilken man ska välja? SR eller LR? Är en SR från 2023 med miltal under 6k ett bättre köp än en LR med med ungefär samma miltal fast årsmodell 2021? Tänkte mest så man har några år batteri garanti kvar. Tacksam för all svar

Mvh
manneson

Re: Köpa vilken model 3?

Inlägg av manneson »

Fråga AI. Tror de kan komma med rätt bra guidning.
Användarvisningsbild
vrid_i_skogen
Teslaägare

Inlägg av vrid_i_skogen »

Hej, jag skulle säga att nyare bil/årsmodell är bättre. Har du råd så köp en ny standard före allt annat. Det gjorde min granne.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Isko_m skrev: 14 jul 2026 21:57
Hej alla!

Ny här i forumet men har varit inne en del och kollat/läst. Tänkte köpa en elbil och sneglar mest åt model 3 pga budgeten då jag tänkt mig en lätt begagnad. Frågan är vilken man ska välja? SR eller LR? Är en SR från 2023 med miltal under 6k ett bättre köp än en LR med med ungefär samma miltal fast årsmodell 2021? Tänkte mest så man har några år batteri garanti kvar. Tacksam för all svar

Mvh
Jag tror längre garanti är bättre. Så jag hade köpt en '23 SR med mindre än 6K mil. Tror inte de egenskaper du får med en '21 LR kan trumfa det ur rent ekonomisk synvinkel.

Hur länge hade du tänkt behålla bilen?

Mvh
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

vrid_i_skogen skrev: 15 jul 2026 15:54
Hej, jag skulle säga att nyare bil/årsmodell är bättre. Har du råd så köp en ny standard före allt annat. Det gjorde min granne.
Om man köper en ny eller en begagnad Highland så kommer den med HW4 vilket tillåter FSD (Supervised) så fort den blir EU-godkänd, vilket är en vattendelare för mig, så länge varken FSD V14 lite eller hårdvaruppgradering finns tillgängligt.

Highland upplevs som mer premium än tidigare Model 3, sedan är det frågan vad man är villig att betala för det. Sedan är senare Model 3 rent allmänt generellt bättre, det har gjorts många småfixar som är bra att ha även om de inte är avgörande. Det enda är väl eftermontering av blinkerspak/uppgradering ratt för äldre highland som kostar 7350:-

Om man räknar på det så erbjuder Tesla i USA förlängd batterigaranti för $2000/2 år, så jag skulle åsätta att batterigarantin är värd 10000:-/år.

Vagnskadegarantin har olika värde för olika personer, det rör sig ofta om 10000:-/år, men slå upp försäkringspremien på någon bil på blocket för att kontrollera just din premie, det finns lätt obegripliga personskillnader som är unika för Tesla och inte existerar på andra bilar (nej, jag vet inte hur de räknar).

Som på vilken annan bil som helst så går saker sönder, så den allmänna garantin har också ett värde. Och man kan räkna på andrahandsvärde om man inte tänkt köra bilen i botten.

Sedan, notera att om du vill ha dragkrok och köper kontant så är faktiskt Model Y Standard (som har dragkrok som standard) billigare (449900) än Model 3 Standard med dragkrok (463990).
SwedishAdvocate

@Isko_m:
Om man vill kunna dra lagligt med en Tesla 3 innan den så kallade Highland så måste bilen ha dragkrok monterad från fabrik. Det är inte möjligt att eftermontera och sedan dra lagligt med en 3 pre-Highland.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Autonom skrev: 16 jul 2026 01:51
Om man köper en ny eller en begagnad Highland så kommer den med HW4 vilket tillåter FSD (Supervised) så fort den blir EU-godkänd, vilket är en vattendelare för mig, så länge varken FSD V14 lite eller hårdvaruppgradering finns tillgängligt. […
Senast jag läste ngt om Robotaxi på forumet så var det ngt som Spacecoin skrev. Det var väl några månader sen nu, men då rörde det sig om det ursprungliga antalet (~20?) i Texas. Och dom körde väl endast dagtid i fint väder med var sin säkerhetsoperatör som konstant övervakade bilen digitalt på distans.

Har det hänt ngt mer på den här 'fronten' sen dess?
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

SwedishAdvocate skrev: 16 jul 2026 23:50
Autonom skrev: 16 jul 2026 01:51
Om man köper en ny eller en begagnad Highland så kommer den med HW4 vilket tillåter FSD (Supervised) så fort den blir EU-godkänd, vilket är en vattendelare för mig, så länge varken FSD V14 lite eller hårdvaruppgradering finns tillgängligt. […
Senast jag läste ngt om Robotaxi på forumet så var det ngt som Spacecoin skrev. Det var väl några månader sen nu, men då rörde det sig om det ursprungliga antalet (~20?) i Texas. Och dom körde väl endast dagtid i fint väder med var sin säkerhetsoperatör som konstant övervakade bilen digitalt på distans.

Har det hänt ngt mer på den här 'fronten' sen dess?
Svar här: viewtopic.php?p=893523#p893523