Köpa vilken model 3?
Moderator: Redaktion
-
Isko_m
Köpa vilken model 3?
Hej alla!
Ny här i forumet men har varit inne en del och kollat/läst. Tänkte köpa en elbil och sneglar mest åt model 3 pga budgeten då jag tänkt mig en lätt begagnad. Frågan är vilken man ska välja? SR eller LR? Är en SR från 2023 med miltal under 6k ett bättre köp än en LR med med ungefär samma miltal fast årsmodell 2021? Tänkte mest så man har några år batteri garanti kvar. Tacksam för all svar
Mvh
Ny här i forumet men har varit inne en del och kollat/läst. Tänkte köpa en elbil och sneglar mest åt model 3 pga budgeten då jag tänkt mig en lätt begagnad. Frågan är vilken man ska välja? SR eller LR? Är en SR från 2023 med miltal under 6k ett bättre köp än en LR med med ungefär samma miltal fast årsmodell 2021? Tänkte mest så man har några år batteri garanti kvar. Tacksam för all svar
Mvh
-
manneson
-
vrid_i_skogen
- Teslaägare
Re: Köpa vilken model 3?
Hej, jag skulle säga att nyare bil/årsmodell är bättre. Har du råd så köp en ny standard före allt annat. Det gjorde min granne.
-
SwedishAdvocate
Jag tror längre garanti är bättre. Så jag hade köpt en '23 SR med mindre än 6K mil. Tror inte de egenskaper du får med en '21 LR kan trumfa det ur rent ekonomisk synvinkel.Isko_m skrev: ↑14 jul 2026 21:57Hej alla!
Mvh
Hur länge hade du tänkt behålla bilen?
Mvh
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Autonom
- Teslaägare
Om man köper en ny eller en begagnad Highland så kommer den med HW4 vilket tillåter FSD (Supervised) så fort den blir EU-godkänd, vilket är en vattendelare för mig, så länge varken FSD V14 lite eller hårdvaruppgradering finns tillgängligt.vrid_i_skogen skrev: ↑15 jul 2026 15:54Hej, jag skulle säga att nyare bil/årsmodell är bättre. Har du råd så köp en ny standard före allt annat. Det gjorde min granne.
Highland upplevs som mer premium än tidigare Model 3, sedan är det frågan vad man är villig att betala för det. Sedan är senare Model 3 rent allmänt generellt bättre, det har gjorts många småfixar som är bra att ha även om de inte är avgörande. Det enda är väl eftermontering av blinkerspak/uppgradering ratt för äldre highland som kostar 7350:-
Om man räknar på det så erbjuder Tesla i USA förlängd batterigaranti för $2000/2 år, så jag skulle åsätta att batterigarantin är värd 10000:-/år.
Vagnskadegarantin har olika värde för olika personer, det rör sig ofta om 10000:-/år, men slå upp försäkringspremien på någon bil på blocket för att kontrollera just din premie, det finns lätt obegripliga personskillnader som är unika för Tesla och inte existerar på andra bilar (nej, jag vet inte hur de räknar).
Som på vilken annan bil som helst så går saker sönder, så den allmänna garantin har också ett värde. Och man kan räkna på andrahandsvärde om man inte tänkt köra bilen i botten.
Sedan, notera att om du vill ha dragkrok och köper kontant så är faktiskt Model Y Standard (som har dragkrok som standard) billigare (449900) än Model 3 Standard med dragkrok (463990).
-
SwedishAdvocate
@Isko_m:
Om man vill kunna dra lagligt med en Tesla 3 innan den så kallade Highland så måste bilen ha dragkrok monterad från fabrik. Det är inte möjligt att eftermontera och sedan dra lagligt med en 3 pre-Highland.
Om man vill kunna dra lagligt med en Tesla 3 innan den så kallade Highland så måste bilen ha dragkrok monterad från fabrik. Det är inte möjligt att eftermontera och sedan dra lagligt med en 3 pre-Highland.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
SwedishAdvocate
Senast jag läste ngt om Robotaxi på forumet så var det ngt som Spacecoin skrev. Det var väl några månader sen nu, men då rörde det sig om det ursprungliga antalet (~20?) i Texas. Och dom körde väl endast dagtid i fint väder med var sin säkerhetsoperatör som konstant övervakade bilen digitalt på distans.Autonom skrev: ↑16 jul 2026 01:51Om man köper en ny eller en begagnad Highland så kommer den med HW4 vilket tillåter FSD (Supervised) så fort den blir EU-godkänd, vilket är en vattendelare för mig, så länge varken FSD V14 lite eller hårdvaruppgradering finns tillgängligt. […vrid_i_skogen skrev: ↑15 jul 2026 15:54Hej, jag skulle säga att nyare bil/årsmodell är bättre. Har du råd så köp en ny standard före allt annat. Det gjorde min granne.
Har det hänt ngt mer på den här 'fronten' sen dess?
-
Autonom
- Teslaägare
Svar här: viewtopic.php?p=893523#p893523SwedishAdvocate skrev: ↑16 jul 2026 23:50Senast jag läste ngt om Robotaxi på forumet så var det ngt som Spacecoin skrev. Det var väl några månader sen nu, men då rörde det sig om det ursprungliga antalet (~20?) i Texas. Och dom körde väl endast dagtid i fint väder med var sin säkerhetsoperatör som konstant övervakade bilen digitalt på distans.Autonom skrev: ↑16 jul 2026 01:51Om man köper en ny eller en begagnad Highland så kommer den med HW4 vilket tillåter FSD (Supervised) så fort den blir EU-godkänd, vilket är en vattendelare för mig, så länge varken FSD V14 lite eller hårdvaruppgradering finns tillgängligt. […vrid_i_skogen skrev: ↑15 jul 2026 15:54Hej, jag skulle säga att nyare bil/årsmodell är bättre. Har du råd så köp en ny standard före allt annat. Det gjorde min granne.
Har det hänt ngt mer på den här 'fronten' sen dess?
-
Pius
-
Isko_m
Hej igen och tack för alla svar. Jag kollar främst på gamla model 3 pga budgeten, finns en för 310k long range 2022 som rullat knappt 7k mil. Är det okej pris?
-
MangeT
- Teslaägare
Lite kort reflektion från min erfarenhet jag hade med en 2022 - Model 3 LR AWD som jag hämtade ut ny i mars 2022 och hade till September 2025.
Allmänna intryck om bilen:
Otroligt rolig att köra. Väghållningen är otrolig och då hade jag 18" standardhjulen med de däcken som kom med bilen.
Lite stötig över farthinder, kanter etc då fjädringen är klart sportig.
ljudnivå ok i kupé.
Kvaliteten på bilen upplevdes som hög och väl ihopsatt. Hade inget knarrande, vindljud eller annat.
Generellt kändes den väldigt pålitlig.
Riktigt bra räckvidd. 50 mil på motorväg på sommaren (laglig hastighet) och ca 35 mil på vinter.
En snygg, bra och lättkört bil som du kommer gilla att köra är väl mitt generella intryck.
Allmänna intryck om bilen:
Otroligt rolig att köra. Väghållningen är otrolig och då hade jag 18" standardhjulen med de däcken som kom med bilen.
Lite stötig över farthinder, kanter etc då fjädringen är klart sportig.
ljudnivå ok i kupé.
Kvaliteten på bilen upplevdes som hög och väl ihopsatt. Hade inget knarrande, vindljud eller annat.
Generellt kändes den väldigt pålitlig.
Riktigt bra räckvidd. 50 mil på motorväg på sommaren (laglig hastighet) och ca 35 mil på vinter.
En snygg, bra och lättkört bil som du kommer gilla att köra är väl mitt generella intryck.
MangeT
2025 Model Y Juniper
2022 Model 3 LR - Såld!
2016 Model S60D - Såld!
2025 Model Y Juniper
2022 Model 3 LR - Såld!
2016 Model S60D - Såld!
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Ja, det låter vettigt och rimligt tycker jag spontant (utan att varken vara expert på området, och utan att ha sett bilen).
Då får du iaf. uppdateringen med värmepump och elbaklucka (även om du inte får Highland). Det är två bra saker som jag tycker gör skillnad emot 2019/2020-modellerna.
Mycket elbil och körglädje för de pengarna!
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
Isko_m
Finns även en för ca 325k 2023 standard med ca 2300mil. Nybilsgaranti till april 2027, vilket är ett bättre köp?
-
SwedishAdvocate
Jag hade även kikat lite kring stänkskydden fram, trösklarna och de så kallade hundbenen framför bakhjulen. Gissar att de här bägge bilarna har Teslas stänkskydd monterade från fabrik. Det finns en del filmer på t.ex. Y-tube där div. ägare monterat bort sådana här OEM-stänkskydd och hittat en hel del smågrus och liknande bakom. Som jag förstått det så monterade Tesla aldrig någon plastskyddsfilm mellan kaross och stänkskydd. Tänker att det skulle kunna vara trist ifall ett exemplar har omlackerad rostskada där rosten kommer tillbaka när det är du som är ägaren.
Har inte längre lika bra koll på det här som för X antal år sedan, men har skrivit lite mer i ett tidigare inlägg. Här:
viewtopic.php?p=694950#p694950
Har inte längre lika bra koll på det här som för X antal år sedan, men har skrivit lite mer i ett tidigare inlägg. Här:
viewtopic.php?p=694950#p694950
-
Nogo
- Teslaägare
Jag hade köpt en Highland alla dagar i veckan.
Den gamla är så mycket sämre när det gäller ljudisoleringen och fjädringen. Lacken runt skärmkanter var världens tunnaste och lossnade. Elluckan för trunken var världens sämsta konstruktion och lät som någon billig jämfört med t ex Y och nya 3. Den nya är också mycket snyggare design med strålkastarna.
Personligen tyckte jag att stolarna var tvärslut efter 7000 mil (1 år gamla) och fick svinont i ryggen. Jämfört med mina 27000 mil stolar på Y som fortfarande känns mycket bra.
Sedan skulle jag som ägt en 3P 2021 inte rekommenderat någon med Panasonic batterierna med 82kWh, degraderar för snabbt.
Den gamla är så mycket sämre när det gäller ljudisoleringen och fjädringen. Lacken runt skärmkanter var världens tunnaste och lossnade. Elluckan för trunken var världens sämsta konstruktion och lät som någon billig jämfört med t ex Y och nya 3. Den nya är också mycket snyggare design med strålkastarna.
Personligen tyckte jag att stolarna var tvärslut efter 7000 mil (1 år gamla) och fick svinont i ryggen. Jämfört med mina 27000 mil stolar på Y som fortfarande känns mycket bra.
Sedan skulle jag som ägt en 3P 2021 inte rekommenderat någon med Panasonic batterierna med 82kWh, degraderar för snabbt.
Model Y RWD -23
Model S Plaid -23
Model S Plaid -23
-
SwedishAdvocate
Lossnade?…
Min förståelse av det här är att lacken i så fall blev bortblästrad. Se mitt föregående inlägg. Vet t.ex. en tidig 2019 M3LR AWD med metalliclack som relativt omgående fick ett par rejäla tredjepartsstänkskydd monterade med skyddande plastfilm mellan stänkskydd och kaross. Den hade inga som helst lackskador för ~2 månader sedan. Hade väl i och för sig inte gått så många mil. Har för mig att den då hade mindre än 7K mil.
Min bild är för övrigt att det var rätt många som insåg att konstruktionen bakom framhjulen på de första bilarna i Sverige som helt saknade stänkskydd skulle kunna bli ett rejält problem och således monterade dit tredjepartsstänkskydd.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
-
Nogo
- Teslaägare
Räckte med något stenskott sen flagnade ytterligare bit bort. Var samma sak med sidokjolarna. Det gick åtminstone på garantin. Minns att det var mycket skriverier om det och det var nog därför Tesla tog det på garantin.SwedishAdvocate skrev: ↑23 jul 2026 22:43Lossnade?…
Min förståelse av det här är att lacken i så fall blev bortblästrad. Se mitt föregående inlägg. Vet t.ex. en tidig 2019 M3LR AWD med metalliclack som relativt omgående fick ett par rejäla tredjepartsstänkskydd monterade med skyddande plastfilm mellan stänkskydd och kaross. Den hade inga som helst lackskador för ~2 månader sedan. Hade väl i och för sig inte gått så många mil. Har för mig att den då hade mindre än 7K mil.
Min bild är för övrigt att det var rätt många som insåg att konstruktionen bakom framhjulen skulle kunna bli ett rejält problem och således monterade dit tredjepartsstänkskydd.
Model Y RWD -23
Model S Plaid -23
Model S Plaid -23