Hej! Blivit sugen på en begagnad Model Y ca 2022-2023.
När det kommer till autopilot är jag dock lite förvirrad då det finns en del olika benämningar från bil till bil (finns i inställningar -> programvara).
Kan någon hjälpa mig förstå skillnaden mellan dessa olika som jag stött på via Blocket (bifogar en bild på alla):
- Trafikmedveten farthållare och autostyrning
- Navigera på Autostyrning
- Uppgraderad Autopilot
- Autopilot
Som jag förstått det fanns det tre nivåer av autopilot:
Nivå 1 Vanlig autopoilot som alla teslor har som bas nivå. Antar att denna håller filen också men så kanske det inte är?
Nivå 2: "Enhanced autopilot". Klarar filbyte vid motorväg och någon enklare version av summon + automatisk parkering om jag förstått rätt?
Nivå 3: Full självkörningsförmåga (FSD). Vet inte riktigt vad denna gör i sverige utöver enhanced då vi ej har FSD godkänt här.
Vilken nivå mappas då de 4 olika till?
Frågade ChatGPT men vet inte om jag ska tro på det då det verkar gissa mest. Var även inne på ett tesla sales center men de ”förstod inte frågan” och sa att det numera bara finns basic eller prenumeration i bilarna de säljer, oavsett vad förra ägaren hade i sin bil sen innan. Så det hjälpte inte så mycket då jag inte ska köpa via dem.
Vill komma åt en med Nivå 2 (EAP) då jag provkörde en tesla där jag kunde se parkeringsrutor i skärmen, klicka på rutan jag ville parkera i och starta automatiskt parkering. Det var riktigt coolt och antar att det är Nivå 2 på det men jag kanske har fel?
Dessutom kör jag en Kia Optima 2019 idag som har adaptiv farthållare som också styr ratten så den håller sig inom filen + automatisk parkering. Vill ju inte nedgradera mig med tanke på prisskillnaden så det är vad jag vill ha isåfall och tanke är att behålla bilen ett bra tag.
För övrigt: om jag nu hittar en bil med EAP, kommer de funktionerna försvinna vid en OTA uppdatering eller dylikt?
Tusen tack för all hjälp!
Autopilot benämningar - vad är vad?
Moderator: Redaktion
-
Sopaj96
Autopilot benämningar - vad är vad?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Autonom
- Teslaägare
Re: Autopilot benämningar - vad är vad?
På grund av en dom i Kalifornien så har namnet Autopilot försvunnit, så vänstersidan och högersidans bilder skiljer bara i hur uppdaterad programvaran är.
De nivåer som kan finnas installerade på en svensksåld bil f.n. är:
1) Farthållare (TACC = Traffic Aware Cruise Control)
2) Autosteer (f.d. AP, kan inte byta fil)
3) Navigera med Autosteer (f.d. EAP, kan byta fil, men kräver att man lägger ut blinkersspaken i EU)
Sedan finns FSD, men programvaran är inte påslagen i Sverige än.
Nu kompliceras saken av att om man tidigare köpt FSD så ingår de i bilen, men det är inte påslaget. Man måste alltså skilja på vad som är installerat och vad som är köpt till bilen.
Än så länge har alla svensksålda bilar 2) eller 3) installerat.
Det går inte längre att köpa till EAP, utan vill man ha det i efterhand så behöver man abonnera på FSD och vilket för tillfället gör att man får EAP istället i dagsläget.
Tesla har sagt att när FSD kommer, så kommer nya bilar att säljas med enbart 1), vilket ska vara fallet på dansksålda bilar som beställs nu, och vill man ha mer så behöver man abonnera på FSD.
De nivåer som kan finnas installerade på en svensksåld bil f.n. är:
1) Farthållare (TACC = Traffic Aware Cruise Control)
2) Autosteer (f.d. AP, kan inte byta fil)
3) Navigera med Autosteer (f.d. EAP, kan byta fil, men kräver att man lägger ut blinkersspaken i EU)
Sedan finns FSD, men programvaran är inte påslagen i Sverige än.
Nu kompliceras saken av att om man tidigare köpt FSD så ingår de i bilen, men det är inte påslaget. Man måste alltså skilja på vad som är installerat och vad som är köpt till bilen.
Än så länge har alla svensksålda bilar 2) eller 3) installerat.
Det går inte längre att köpa till EAP, utan vill man ha det i efterhand så behöver man abonnera på FSD och vilket för tillfället gör att man får EAP istället i dagsläget.
Tesla har sagt att när FSD kommer, så kommer nya bilar att säljas med enbart 1), vilket ska vara fallet på dansksålda bilar som beställs nu, och vill man ha mer så behöver man abonnera på FSD.