Hej! Blivit sugen på en begagnad Model Y ca 2022-2023.
När det kommer till autopilot är jag dock lite förvirrad då det finns en del olika benämningar från bil till bil (finns i inställningar -> programvara).
Kan någon hjälpa mig förstå skillnaden mellan dessa olika som jag stött på via Blocket (bifogar en bild på alla):
- Trafikmedveten farthållare och autostyrning
- Navigera på Autostyrning
- Uppgraderad Autopilot
- Autopilot
Som jag förstått det fanns det tre nivåer av autopilot:
Nivå 1 Vanlig autopoilot som alla teslor har som bas nivå. Antar att denna håller filen också men så kanske det inte är?
Nivå 2: "Enhanced autopilot". Klarar filbyte vid motorväg och någon enklare version av summon + automatisk parkering om jag förstått rätt?
Nivå 3: Full självkörningsförmåga (FSD). Vet inte riktigt vad denna gör i sverige utöver enhanced då vi ej har FSD godkänt här.
Vilken nivå mappas då de 4 olika till?
Frågade ChatGPT men vet inte om jag ska tro på det då det verkar gissa mest. Var även inne på ett tesla sales center men de ”förstod inte frågan” och sa att det numera bara finns basic eller prenumeration i bilarna de säljer, oavsett vad förra ägaren hade i sin bil sen innan. Så det hjälpte inte så mycket då jag inte ska köpa via dem.
Vill komma åt en med Nivå 2 (EAP) då jag provkörde en tesla där jag kunde se parkeringsrutor i skärmen, klicka på rutan jag ville parkera i och starta automatiskt parkering. Det var riktigt coolt och antar att det är Nivå 2 på det men jag kanske har fel?
Dessutom kör jag en Kia Optima 2019 idag som har adaptiv farthållare som också styr ratten så den håller sig inom filen + automatisk parkering. Vill ju inte nedgradera mig med tanke på prisskillnaden så det är vad jag vill ha isåfall och tanke är att behålla bilen ett bra tag.
För övrigt: om jag nu hittar en bil med EAP, kommer de funktionerna försvinna vid en OTA uppdatering eller dylikt?
Tusen tack för all hjälp!
Autopilot benämningar - vad är vad?
Moderator: Redaktion
-
Sopaj96
Autopilot benämningar - vad är vad?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Autonom
- Teslaägare
Re: Autopilot benämningar - vad är vad?
På grund av en dom i Kalifornien så har namnet Autopilot försvunnit, så vänstersidan och högersidans bilder skiljer bara i hur uppdaterad programvaran är.
De nivåer som kan finnas installerade på en svensksåld bil f.n. är:
1) Farthållare (TACC = Traffic Aware Cruise Control)
2) Autosteer (f.d. AP, kan inte byta fil)
3) Navigera med Autosteer (f.d. EAP, kan byta fil, men kräver att man lägger ut blinkersspaken i EU)
Sedan finns FSD, men programvaran är inte påslagen i Sverige än.
Nu kompliceras saken av att om man tidigare köpt FSD så ingår de i bilen, men det är inte påslaget. Man måste alltså skilja på vad som är installerat och vad som är köpt till bilen.
Än så länge har alla svensksålda bilar 2) eller 3) installerat.
Det går inte längre att köpa till EAP, utan vill man ha det i efterhand så behöver man abonnera på FSD och vilket för tillfället gör att man får EAP istället i dagsläget.
Tesla har sagt att när FSD kommer, så kommer nya bilar att säljas med enbart 1), vilket ska vara fallet på dansksålda bilar som beställs nu, och vill man ha mer så behöver man abonnera på FSD.
De nivåer som kan finnas installerade på en svensksåld bil f.n. är:
1) Farthållare (TACC = Traffic Aware Cruise Control)
2) Autosteer (f.d. AP, kan inte byta fil)
3) Navigera med Autosteer (f.d. EAP, kan byta fil, men kräver att man lägger ut blinkersspaken i EU)
Sedan finns FSD, men programvaran är inte påslagen i Sverige än.
Nu kompliceras saken av att om man tidigare köpt FSD så ingår de i bilen, men det är inte påslaget. Man måste alltså skilja på vad som är installerat och vad som är köpt till bilen.
Än så länge har alla svensksålda bilar 2) eller 3) installerat.
Det går inte längre att köpa till EAP, utan vill man ha det i efterhand så behöver man abonnera på FSD och vilket för tillfället gör att man får EAP istället i dagsläget.
Tesla har sagt att när FSD kommer, så kommer nya bilar att säljas med enbart 1), vilket ska vara fallet på dansksålda bilar som beställs nu, och vill man ha mer så behöver man abonnera på FSD.
-
Sopaj96
Tack för svar!
Har jag tolkat det rätt om jag tänker såhär då på en begagnad tesla model y 22-23:
Nivå 1: Trafikmedveten farthållare och autostyrning/Autopilot
Nivå 2: Uppgraderad Autopilot
Nivå 3: Total självkörningsförmåga (FSD)
Vart faller då "Navigera på autostyrning" in här? Är det ett annat namn för Uppgraderad Autopilot eller?
Har jag tolkat det rätt om jag tänker såhär då på en begagnad tesla model y 22-23:
Vart faller då "Navigera på autostyrning" in här? Är det ett annat namn för Uppgraderad Autopilot eller?
-
tnjo
- Teslaägare
Sopaj96 skrev: ↑17 jul 2026 19:50Tack för svar!
Ja det är uppgraderad (men ingen uppgradering som är värd en enda krona)
-
Legato
- Teslaägare
"Inte en enda krona" tror jag väldigt få håller med om. Dock tycker nog de flesta att det inte är värt de 38 kkr det kostade.tnjo skrev: ↑17 jul 2026 20:07Sopaj96 skrev: ↑17 jul 2026 19:50Tack för svar!
Jag tycker möjlighet till filbyten absolut har ett värde. För mig kanske 2-3000:-.
Finns väl även en liten praktisk skillnad mellan FSD och EAP i svenska bilar, nämligen att FSD bilarna läser av trafikljus och stopp-skyltar.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
-
tnjo
- Teslaägare
Om den gjort filbyten själv så, , men när man måste blinka för den ska göra bytet och vrida lite på ratten så tar det ju längre tid än att byta fil själv (iblan misslyckas den med av oklar anledning så man måste bryta med ratten för att få byta)Legato skrev: ↑18 jul 2026 11:20"Inte en enda krona" tror jag väldigt få håller med om. Dock tycker nog de flesta att det inte är värt de 38 kkr det kostade.tnjo skrev: ↑17 jul 2026 20:07Sopaj96 skrev: ↑17 jul 2026 19:50Tack för svar!
Jag tycker möjlighet till filbyten absolut har ett värde. För mig kanske 2-3000:-.
Finns väl även en liten praktisk skillnad mellan FSD och EAP i svenska bilar, nämligen att FSD bilarna läser av trafikljus och stopp-skyltar.
-
Legato
- Teslaägare
Jag tycker att det för det mesta fungerar bra, men den största fördelen i mitt tycke är att slippa aktivera Autopiloten om och om igen på långkörning.tnjo skrev: ↑18 jul 2026 14:57Om den gjort filbyten själv så, , men när man måste blinka för den ska göra bytet och vrida lite på ratten så tar det ju längre tid än att byta fil själv (iblan misslyckas den med av oklar anledning så man måste bryta med ratten för att få byta)Legato skrev: ↑18 jul 2026 11:20"Inte en enda krona" tror jag väldigt få håller med om. Dock tycker nog de flesta att det inte är värt de 38 kkr det kostade.tnjo skrev: ↑17 jul 2026 20:07Sopaj96 skrev: ↑17 jul 2026 19:50Tack för svar!
Tycker tex generellt att vanliga APn i Tesla är bättre än den i vår EV9a, men på långresa föredrar jag ändå EV9:ans just eftersom man slipper "hattandet" med att aktivera igen efter varje omkörning.
https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
Legato skrev: ↑18 jul 2026 11:20"Inte en enda krona" tror jag väldigt få håller med om. Dock tycker nog de flesta att det inte är värt de 38 kkr det kostade.tnjo skrev: ↑17 jul 2026 20:07Sopaj96 skrev: ↑17 jul 2026 19:50Tack för svar!
Standard AP läser trafikljus i vart fall i min S.
[Edit]Du menade kanske läser och agerar på, kom jag på efteråt. Min läser såklart bara… [Slut Edit]
Min läser inte Stoppskyltar, å andra sidan läste lånebilen med FSD/HW4 stoppskyltarna på anslutande vägar till E4 så att bilen ville stanna på E4 trots att det var vägar som anslöt med~ 90 grader mot E4.
Mht det så är det nog inget man vill ha med dagens svenska nivå när man köper FSD.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5