Jag tror det erbjuds några just nu.
Gissningsvis såldes inte alla 250 S i USA, så det vidgade erbjudandet lite.
Moderator: Redaktion
Jag tror det erbjuds några just nu.
Ja där ser man, men är väl utvalda kunder, 20st
Plaid-batterierna verkar ju vara skitdåliga.Tellus skrev: ↑16 jul 2026 21:10Tyvärr är detta fake news, som svensson kommer tro på i minst 5 år framåt. Synd att så mycket felaktig info kommer om elbilar.Testarmigfram skrev: ↑15 jul 2026 19:23AAKEE skrev: ↑15 jul 2026 15:01
Jag är inte så säker, och om det kommer såna kommer de nog vara svinaktigt dyra.
Bara att köpa in 8000 celler är dyrt, att sedan bygga ihop det fungerande med bilen blir komplicerat/dyrt.
Tesla håller priset 200-250K för ett nytt pack och då har serietillverkat och haft bättre priser på celler än andra får.
Det är såklart tekniskt möjligt. Jag har tänkt den tanken själv, bara åt mig själv. Men det kommer med en fet räkning, arbetstiden oräknad.
https://www.vibilagare.se/%7C%7Char-ar- ... __CCZIyPEA
Apropå batteriernas kvalitet så är Tesla och VAG i botten. Kia/Hyundai i topp och sen Volvo, Polestar och BMW.
Som sagt ovan, så ger testerna fel värden både på Tesla och andra bilar.
Vissa bilar kan rapportera 100% SOC efter 3-4 år/10000mil, då verkligheten är ca 10% degradering.
Vissa batterier ger upp extra tidigt, till exempel Kias 27kWh pack
Oj nu blev det OT.
Synd att inga av S sista jubileumsmodeller kom till Europa.
Man skulle köpt 2 st sådana, kört den ena och ställt undan den andra som pensionsförsäkring
Den modellen skulle kunna få samlarvärde. Den var ju supercool och gjordes bara i 250 exemplar.Testarmigfram skrev: ↑16 jul 2026 23:24Plaid-batterierna verkar ju vara skitdåliga.Tellus skrev: ↑16 jul 2026 21:10Tyvärr är detta fake news, som svensson kommer tro på i minst 5 år framåt. Synd att så mycket felaktig info kommer om elbilar.Testarmigfram skrev: ↑15 jul 2026 19:23AAKEE skrev: ↑15 jul 2026 15:01
Jag är inte så säker, och om det kommer såna kommer de nog vara svinaktigt dyra.
Bara att köpa in 8000 celler är dyrt, att sedan bygga ihop det fungerande med bilen blir komplicerat/dyrt.
Tesla håller priset 200-250K för ett nytt pack och då har serietillverkat och haft bättre priser på celler än andra får.
Det är såklart tekniskt möjligt. Jag har tänkt den tanken själv, bara åt mig själv. Men det kommer med en fet räkning, arbetstiden oräknad.
Apropå batteriernas kvalitet så är Tesla och VAG i botten. Kia/Hyundai i topp och sen Volvo, Polestar och BMW.
Vissa bilar kan rapportera 100% SOC efter 3-4 år/10000mil, då verkligheten är ca 10% degradering.
Oj nu blev det OT.
Man skulle köpt 2 st sådana, kört den ena och ställt undan den andra som pensionsförsäkring
Fattar inte varför du skulle vilja köpa en sån. Finns väl ingen Tesla-modell som har samlarvärde idag? Vad tyder på att det skulle bli så?
mussla skrev: ↑16 jul 2026 23:34Den modellen skulle kunna få samlarvärde. Den var ju supercool och gjordes bara i 250 exemplar.Testarmigfram skrev: ↑16 jul 2026 23:24Plaid-batterierna verkar ju vara skitdåliga.Tellus skrev: ↑16 jul 2026 21:10Tyvärr är detta fake news, som svensson kommer tro på i minst 5 år framåt. Synd att så mycket felaktig info kommer om elbilar.Testarmigfram skrev: ↑15 jul 2026 19:23AAKEE skrev: ↑15 jul 2026 15:01
Oj nu blev det OT.
Fattar inte varför du skulle vilja köpa en sån. Finns väl ingen Tesla-modell som har samlarvärde idag? Vad tyder på att det skulle bli så?
Totalt OT men jag bara måste berätta om myten om Kias dåliga batteripack. Jag har precis skrivit om den i tidningen Elbilen i Sverige:
Med 250st worldwide kan man inte gödsla med demTellus skrev: ↑16 jul 2026 23:06Ja där ser man, men är väl utvalda kunder, 20st
https://driveteslacanada.ca/news/tesla- ... on-europe/
https://www.teslarati.com/tesla-owner-a ... over-260k/
Intressant!TiborBlomhall skrev: ↑16 jul 2026 23:39Totalt OT men jag bara måste berätta om myten om Kias dåliga batteripack. Jag har precis skrivit om den i tidningen Elbilen i Sverige:
Härom dagen kollade jag upp batterierna i frugans elbil. Hon har en åtta år gammal Kia Soul EV, från 2018 med 12 000 mil på mätaren. Anslöt en dongel till bilens ODB-II-uttag och läste ut batterihälsan. Hur mycket kapacitet hade batterierna tappat under dessa åtta år? Döm om min förvåning när diagnosen rapporterade 100 % i batterihälsa!
En åtta år gammal elbil vars batterier är lika bra som när den var ny? Hur är detta möjligt? Hade bilens batterier trotsat fysiklagarna och glömt att degraderas med åren? Såklart inte. Men de sydkoreanska ingenjörerna som designade bilen ville göra den extremt pålitlig - och misslyckades kapitalt med det.
När Kia Soul EV såldes 2018 sades den ha ett 30 kWh-batteri. Vilket var en lögn, fast åt båda hållen så att säga. För bilmodellen hade hela 32 kWh monterat, fast endast 29 kWh av kapaciteten var tillgänglig för användning. Bilarna låtsades alltså ha ett mindre batteri än de faktiskt hade. Kia ville göra en pålitlig elbil och tanken var att kunderna inte skulle märka någon batteridegradering alls under de första åren. Läste man ut batterihälsan på en fabriksny Kia Soul EV visade den faktiskt 110 % kapacitet! Så länge batterikapaciteten var över 100 % (alltså över 29 kWh) skulle kunderna inte märka någon degradering alls. Bufferten gjorde att bilens räckvidd var oförändrad i flera år efter inköp. Tryggt.
Fast det blev tvärtom i stället. Så länge batterihälsan var över 100 % fungerade systemet som planerat. År efter år visade bilarna 100 % batteri och 180 km räckvidd. Allt var frid och fröjd - ända tills batterihälsan sjönk till 99 %.
Då buggade nämligen bilarnas datorer ur totalt och visade plötsligt 60 % batterihälsa! En av variablerna i koden som beräknade procentsiffran använde en alldeles för liten datatyp som inte kunde hantera tillräckligt stora siffror. Vid 99 % slog den runt, det blev ett overflow som det heter på fackspråk. Bilarna visade plötsligt mycket lägre räckvidd och påstod att batterierna bara hade 60 % av sin ursprungliga kapacitet kvar. Det var dock absolut inget fel på batterierna, bara på datorns beräkningar.
I stället för trygghet och stabilitet lyckades Kias ingenjörer helt förstöra bilens rykte. Det här orsakade stor förvirring på elbilsforum runt 2020 innan felet identifierades. Kia tvingades släppa en ny mjukvara som återförsäljarna i smyg installerade vid bilarnas årliga service. Och än i dag lever ryktet kvar att Kia Soul EV har kassa batterier som inte håller mer än några år.
Världens bästa bil lär få samlarvärdeTestarmigfram skrev: ↑16 jul 2026 23:24Plaid-batterierna verkar ju vara skitdåliga.Tellus skrev: ↑16 jul 2026 21:10Tyvärr är detta fake news, som svensson kommer tro på i minst 5 år framåt. Synd att så mycket felaktig info kommer om elbilar.Testarmigfram skrev: ↑15 jul 2026 19:23AAKEE skrev: ↑15 jul 2026 15:01
Oj nu blev det OT.
Gillar designen på Soul EV, och funderade ett tag starkt på att köpa en sådan som extrabil till familjen. Dessutom en väldigt effektiv drivlina, kombinerat med bra med lastutrymmen (för sin längd).TiborBlomhall skrev: ↑16 jul 2026 23:39När Kia Soul EV såldes 2018 sades den ha ett 30 kWh-batteri. Vilket var en lögn, fast åt båda hållen så att säga. För bilmodellen hade hela 32 kWh monterat, fast endast 29 kWh av kapaciteten var tillgänglig för användning. Bilarna låtsades alltså ha ett mindre batteri än de faktiskt hade. Kia ville göra en pålitlig elbil och tanken var att kunderna inte skulle märka någon batteridegradering alls under de första åren. Läste man ut batterihälsan på en fabriksny Kia Soul EV visade den faktiskt 110 % kapacitet! Så länge batterikapaciteten var över 100 % (alltså över 29 kWh) skulle kunderna inte märka någon degradering alls. Bufferten gjorde att bilens räckvidd var oförändrad i flera år efter inköp. Tryggt.