Tesla genom Europa är fenomenalt bra

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Anderzzon
elbilist

Re: Tesla genom Europa är fenomenalt bra

Inlägg av Anderzzon »

Fredrik j skrev: 20 jul 2026 01:06
Undrar också vad en tesla gör så mycket bättre än min polestar2 när det gäller att planera laddning? Visst jag behöver starta laddningen i tesla-appen men det är väl det enda?
Jag vet att polestar hade problem när bilarna lanserades men nu fungerar den felfritt.
En lite irriterande grej med Polestar om man åker långt är att Google maps är knuten till förarprofilens Google konto. Så om man växlar förare så försvinner rutplaneringen man hade innan.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Iller skrev: 19 jul 2026 23:42
Freez skrev: 19 jul 2026 19:50
Iller skrev: 19 jul 2026 19:40
holden skrev: 19 jul 2026 02:00
d3marcus skrev: 19 jul 2026 00:30

Detta stämmer inte, vid automatisk ruttplanering klarar Tesla bara ett av massa olika laddnätverk. Finns ingen annan konkurrent som ligger så långt efter som Tesla gör i denna fråga.
I denna icke-fråga för oss Teslaägare menar du? Vill jag ha dåligt integrerad mjukvara och opålitliga laddare med diverse strulande betallösningar är det ju bara att välja random annat märke.
Dåligt integrerad? Mjukvaran i min Tavascan är felfri och stödjer Apple Carplay vilket gör allt som Teslas mjukvara gör och 18 saker till. Vad skulle det vara som en Tesla gör bättre?
Tavascan 😅

En förklädd ID4/5 är inget att skryta med.
Jämfört med en Tesla är den det. 😊 Sedan är den närmare en ID7.
Det håller inte Teknikens Värld testpatrull med om, tavascan 70p, Tesla Model Y RWD 82p. Tavascanens långsamma laddning 135kW gör en Europa trip till en mindre trevlig upplevelse.

” Tavascan må vara ett välkommet
tillskott till Cupra modellutbud, men för marknaden
spelar den mindre roll. Tavascan gör inget som VW
ID.4 eller ID.5 inte redan kan.”

Källor:
https://static.bonniernews.se/pdf/24962 ... Tourer.pdf
https://teknikensvarld.expressen.se/tes ... -och-ford/
MYP -25
MY RWD -23 (såld)
Användarvisningsbild
Photonic
Teslaägare

Inlägg av Photonic »

TobbeW skrev: 20 jul 2026 08:14
Photonic skrev: 18 jul 2026 21:07
Gjorde en Polen-resa på sommaren 2024 med MYLR. Det var faktiskt lite utmanande med antal och placering av SuC. Fick även uppleva en timmeskö. Allt som allt var det ändå en härlig upplevelse.
I Polen är det halvdant utbyggt med SuC, eller ja, laddare överlag är dåligt utbyggt. Motorvägarna är dock riktigt stora och fina, betydligt bättre än många andra länder i Europa...

Laddade själv på Ionity där, bara positivt att säga om det, rent prydligt, inga köer, bra effekt.
Ja, motorvägarna var en riktigt trevlig upplevelse. Betydligt bättre än de svenska.
Nuvarande: Model Y Long Range AWD 2022
Beställd: Model Y Performance 2026
Användarvisningsbild
Tomp1337
Teslaägare

Inlägg av Tomp1337 »

Varför ska trådar i detta forum nästan alltid slutat med argumentationer om vad som är bättre än tesla, massa utlägg om varför tesla är dåligt varför tesla suc är kasst etc. Kan man inte hålla sig till respektive märkes forum istället? Eller har man så lite att göra att man måste kommentara här? Eller har inte ditt märke ett eget forum? I min enfald trodde jag denna tråd skulle bli en trevlig läsning om vad som fungerar bra när man reser och tips å trix om problem som kan dyka om.. nope.. det handlar om hur bra X märke är eller märke X suc laddar sååååå mycket snabbare.. Ingen bryr sig! Och OM man bryr sig söker man sig ju dit där man kan läsa om detta. Det va trevligt att hänga i väntrummet här men att försöka göra något annat på detta forum verkar vara lönlöst... det är min upplevelse iaf. Någon moderator kan radera den tråd för min del.
MY AWD Premium, 7-sits, Svart/Vit, FSD
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Ja, det är lite fascinerande. Men man kan lägga användare som inte tillför något i sin ignore-lista, det sänker stressnivån.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Autonom skrev: 21 jul 2026 12:39
Ja, det är lite fascinerande. Men man kan lägga användare som inte tillför något i sin ignore-lista, det sänker stressnivån.
Amen to that.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
Användarvisningsbild
vrid_i_skogen
Teslaägare

Inlägg av vrid_i_skogen »

Tomp1337 skrev: 21 jul 2026 12:12
Varför ska trådar i detta forum nästan alltid slutat med argumentationer om vad som är bättre än tesla, massa utlägg om varför tesla är dåligt varför tesla suc är kasst etc. Kan man inte hålla sig till respektive märkes forum istället? Eller har man så lite att göra att man måste kommentara här? Eller har inte ditt märke ett eget forum? I min enfald trodde jag denna tråd skulle bli en trevlig läsning om vad som fungerar bra när man reser och tips å trix om problem som kan dyka om.. nope.. det handlar om hur bra X märke är eller märke X suc laddar sååååå mycket snabbare.. Ingen bryr sig! Och OM man bryr sig söker man sig ju dit där man kan läsa om detta. Det va trevligt att hänga i väntrummet här men att försöka göra något annat på detta forum verkar vara lönlöst... det är min upplevelse iaf. Någon moderator kan radera den tråd för min del.
Samtidigt om alla bara nickar ikapp så uppstår en åsiktskorridor/confirmation bias och dynamiken i samtal på forum som detta försvinner. Jag är ärlig med det jag skriver. Både när jag är positiv och när jag är negativ. I min tråd om "bästa sättet att lyssna på poddar" som är den tråd jag skapat som engagerat flest medlemmar är det både de som idiotförklarar mig, mitt val av bil, mitt val av streamingtjänst osv. Men jag är oavsett tacksam för deras inlägg för det blev en riktigt intressant tråd att läsa om för och nackdelar med olika sätt att lyssna på poddar i en Tesla bil.
Senast redigerad av vrid_i_skogen, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Visst kan det finnas saklig konstruktiv kritik som är värd att lyssna på, och de personerna hamnar inte på min ignore-lista, men det jag syftade på var de som inte tillförde något. Och då tänker jag inte på någon enstaka kommentar.
Användarvisningsbild
vrid_i_skogen
Teslaägare

Inlägg av vrid_i_skogen »

Så ni menar att det finns personer vars alla kommentarer är obefogade?
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

vrid_i_skogen skrev: 21 jul 2026 13:08
I min tråd om "bästa sättet att lyssna på poddar" som är den tråd jag skapat som engagerat flest medlemmar är det både de som idiotförklarar mig, mitt val av bil, mitt val av streamingtjänst osv. Men jag är oavsett tacksam för deras inlägg för det blev en riktigt intressant tråd att läsa om för och nackdelar med olika sätt att lyssna på poddat i en Tesla bil.
Har inte läst tråden, men om kritik och beröm framförs med respekt och hövlighet funkar det. Annars inte.
Alltså, Tesla SC är objektivt det bästa om man värdesätter funktion, enkelhet och vill undvika strul, det oavsett bilmärke.
Till det en skitbra App.

Ok SC laddar inte 800V-bilar. Det kommer säkert i framtiden, men vid strul hos andra 800V-laddare försvinner tiden snabbt.
Jag prioriterar kvalitet före laddhastighet.
Men alla får tycka olika ;)

Blir utmanande diskussioner om en person ska få andra att tycka lika - eller känner sig kränkta om andra tycker annorlunda ;)
Bilar är känslor så ja, överseende är nog bra.
Senast redigerad av Sportbilsentusiasten, redigerad totalt 1 gånger.
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
Användarvisningsbild
Walken
Teslaägare

Inlägg av Walken »

martinot skrev: 18 jul 2026 21:16
Gjorde en Polen-resa på sommaren 2024 med MYLR. Det var faktiskt lite utmanande med antal och placering av SuC. Fick även uppleva en timmeskö. Allt som allt var det ändå en härlig upplevelse.
Synd att Östeuropa verkar vara lite sämre utbyggt. Vi har nämligen funderat på att just åka till Krakow och södra Polen, antingen med vår i5 eller vår MY (vi har inte längre kvar någon ICE- eller hybridbil).
Körde via Polen ifjol (det landet som ligger i centrala europa 😂) och hade mindre problem än i Tjeckien. SuC är tyvärr inte tillräckligt utbyggd ännu, men det fanns många andra snabbladdare som man kunde betala med kort hos. Till skillnad från Tjeckien, Italien eller Slovenien där man var tvungen att ladda ner app och hålla på.
I år körde vi ner genom Tyskland. Aldrig mer igen. Tar Polen nästa år.
SuC behöver skärpa sig och bygga nätverket snabbt för att markera sin närvaro, Kina tar över marknaden i Polen, tyvärr tycker jag då.
Användarvisningsbild
Walken
Teslaägare

Inlägg av Walken »

Håller med! Hänger inte på BMW forum och snackar skt om BMW jag heller. Älskar min Tesla.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Walken skrev: 21 jul 2026 15:02
Märkligt.
Åkte i halva Juni/halva juli genom Danmark, Tyskland, Frankrike (till Nice) och var i Antibes, Cannes och halvägs till Spanien.
100% funktion i SC, lätt att hitta och gott om plats runt laddarna.
Testade en Ionity igen. Testar regelbundet andra...trängre och svårare att hitta platsen, och få laddare / plats.
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Walken skrev: 21 jul 2026 15:04
Håller med! Hänger inte på BMW forum och snackar skt om BMW jag heller. Älskar min Tesla.
Misstänker att det oftast har att göra med dåliga erfarenheter av det egna Tesla-exemplaret. Har man mycket problem med sin bil så ligger det mycket närmare till hands att vilja racka ned på Tesla så mycket man kommer åt. Har inget problem med att Tesla kritiseras, de är inte bäst på allt, men det hjälper ju om kritiken är konstruktiv. Jag funderar starkt på att byta märke när jag köper bil nästa gång. Inte för att jag ogillar Tesla, men för att det vore trevligt att prova något nytt.
Användarvisningsbild
Walken
Teslaägare

Inlägg av Walken »

Sportbilsentusiasten skrev: 21 jul 2026 15:39
Märkligt.
Åkte i halva Juni/halva juli genom Danmark, Tyskland, Frankrike (till Nice) och var i Antibes, Cannes och halvägs till Spanien.
100% funktion i SC, lätt att hitta och gott om plats runt laddarna.
Testade en Ionity igen. Testar regelbundet andra...trängre och svårare att hitta platsen, och få laddare / plats.
Inget med SuC att göra, snarare allt vägarbete, trafik och generell stämning i Tyskland :) SuC var i princip överallt och fungerade kanon i Tyskland.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag använder alltid uteslutande Tesla Supercharger på långresor.
Det KAN möjligtvis ha att göra med att jag har gratis laddning där. :oops:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

martinot skrev: 18 jul 2026 21:16
Synd att Östeuropa verkar vara lite sämre utbyggt. Vi har nämligen funderat på att just åka till Krakow och södra Polen, antingen med vår i5 eller vår MY (vi har inte längre kvar någon ICE- eller hybridbil).
Körde via Polen ifjol (det landet som ligger i centrala europa 😂) och hade mindre problem än i Tjeckien. SuC är tyvärr inte tillräckligt utbyggd ännu, men det fanns många andra snabbladdare som man kunde betala med kort hos.
Fint!

Vilka laddstationer/operatörer rekommenderar du i Polen om det är dåligt med SuC-stationer där man vill ladda?
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Testarmigfram

Inlägg av Testarmigfram »

Sportbilsentusiasten skrev: 21 jul 2026 14:51
vrid_i_skogen skrev: 21 jul 2026 13:08
I min tråd om "bästa sättet att lyssna på poddar" som är den tråd jag skapat som engagerat flest medlemmar är det både de som idiotförklarar mig, mitt val av bil, mitt val av streamingtjänst osv. Men jag är oavsett tacksam för deras inlägg för det blev en riktigt intressant tråd att läsa om för och nackdelar med olika sätt att lyssna på poddat i en Tesla bil.
Har inte läst tråden, men om kritik och beröm framförs med respekt och hövlighet funkar det. Annars inte.
Alltså, Tesla SC är objektivt det bästa om man värdesätter funktion, enkelhet och vill undvika strul, det oavsett bilmärke.
Till det en skitbra App.

Ok SC laddar inte 800V-bilar. Det kommer säkert i framtiden, men vid strul hos andra 800V-laddare försvinner tiden snabbt.
Jag prioriterar kvalitet före laddhastighet.
Men alla får tycka olika ;)

Blir utmanande diskussioner om en person ska få andra att tycka lika - eller känner sig kränkta om andra tycker annorlunda ;)
Bilar är känslor så ja, överseende är nog bra.
Nu har jag kört massor på semestern i Sverige, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Belgien och Frankrike. Har laddat på massor av olika nätverk, inklusive några ggr hos Tesla. Misslyckades med en laddare på en parkeringsplats i Bayeuax, som dock fungerade ett par dagar tidigare. Sen var det en Fastned-laddare som bara ville ge 75kW. Men i övrigt noll problem. Nu har inte min bil 800V men om jag hade haft det så hade jag aldrig satt min fot på en SuC. Det strular helt enkelt inte på andra nätverk längre. Jag har blippat mitt BMW charging kort överallt. Inte ens försökt läsa och tyda instruktionerna. Enda skillnaden mot plug and charge är att jag måste blippa kortet en gång. Skulle säga att det är en obetydlig ansträngning.

Jag tycker att SuC fungerar jättebra. Det är inte det. Men det är inte samma USP som förr.