Väntrum model Y Juniper
Moderator: Redaktion
-
Tisky
Re: Väntrum model Y Juniper
Roligt att läsa alla bud, en del skriver att AWD ska pumpas ut i början på Augusti, andra har fått info att Standard ska ösas ut då.
Hoppas jag får min snart, och att ni alla andra får era med!
Hoppas jag får min snart, och att ni alla andra får era med!
-
DolbyAtmos
Ska Tesla nå sina siffermål för Q3 kan de helt enkelt inte vänta med storsäljaren till sista två veckorna i september. Q-push är ju standard när det kommer till Tesla 

-
ender
Ni som väntar på Premium AWD (5sits), när stod det att leveransen skulle ske?
Jag funderar på att beställa en innan september för att nyttja 0% räntan och det står leverans är Okt-Nov.
Tänkte sälja min bil i samband med Tesla köpet men vill helst inte hamna i ett läge där man är utan bil allt för länge.
Jag funderar på att beställa en innan september för att nyttja 0% räntan och det står leverans är Okt-Nov.
Tänkte sälja min bil i samband med Tesla köpet men vill helst inte hamna i ett läge där man är utan bil allt för länge.
-
Alx
- Teslaägare
Beställde början juli. Lev okt-nov.ender skrev: ↑23 jul 2026 23:46Ni som väntar på Premium AWD (5sits), när stod det att leveransen skulle ske?
Byt in bilen med tesla alt vänta med att sälja är mitt råd.
-
Gizmo6
10/4. Leverans 15-30 juni. Ändrades i maj till augusti-september. Förmodligen blir leveransen i september.ender skrev: ↑23 jul 2026 23:46Ni som väntar på Premium AWD (5sits), när stod det att leveransen skulle ske?
Model Y Premium AWD ultra red. Order: 10/4
-
ONLYzx
Beställde min MY AWD den 18e Juni med leverans Okt-Novender skrev: ↑23 jul 2026 23:46Ni som väntar på Premium AWD (5sits), när stod det att leveransen skulle ske?
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
FYI: Min kommentar gällde inte specifikt din personliga beställning (tror inte ens jag svarade på ett inlägg kring den).vikingtir skrev: ↑23 jul 2026 10:59I vanlig fall skulle hålla med men nu är det inte fallet, tycker jag. I så fall skulle hela produktionen stått stilla då och då, men det produceras massa bilar som är RWD samt Performance. Så där spricker din teori. Senaste beställning från 29/6 som är redan levererad i Sthm!!martinot skrev: ↑22 jul 2026 21:16Mycket logistiska utmaningar med osäkra leveranser av komponenter, kemikalier och andra nödvändiga material för biltillverkningen pga. kriget/geopolitiska skäl, och dessutom har osäkerheten kring volatila priser och framtida tillgänglighet (ransoneringsrädsla) på fossila drivmedel producerade i arabiska diktaturer, ökat framtidstron på elektrifiering av personbilar, och därmed kraftigt ökad efterfrågan på rena elbilar (både efter nya och beg.).Dexter86 skrev: ↑22 jul 2026 21:04Kanske är så nuförtidenmartinot skrev: ↑22 jul 2026 20:41Även många av "legacy-tillverkarna", som Hyundai/Kia, BMW, Volvo, som ofta inte vet när bilarna man beställt kommer att tillverkas, och när de kan levereras. Inget unikt för Tesla.
Speciellt i tider med antingen komponentbrister och andra supplychain-problem, eller med ovanligt hög snabbt ökad efterfrågan från kunder, (eller ännu värre en kombination av båda), så ställs ofta all tidigare fabriks/produktionsplanering och prgonoser på ända för biltillverkarna.
Gäller i princip alla som har orderbaserad produktion/försäljning (vilket är standard i Europa, till skillnad ifrån tex. Nordamerika med USA och Kanada, som har mer huvudfokus på lagerbaserad försäljning).
Innan fick jag alltid typ tillverkningsvecka
Efter det var det godnatt med ändringar
Så lite av en dubbelfaktor (problem med supply-chain, och samtidigt oförutsedd ökad kundefterfrågan) som påverkar här.
Inte helt olikt som under virusperioden 2021/22 (då var det både ökad efterfrågan pga. penga-tryck-politik som startade 2021, men även supply-chain-problem med det andra kriget som startade 2022).
Jag tror mest att de saknar riktigt ordning på beställningar och tillverkar de bilar som är mest ordrar kommer in.
Det var mer av en generell förklaring till varför leveranstiderna för elbilar gått upp kraftigt i snitt under 2026 för många biltillverkare, och högst troligen riskerar att fortsätta att gå upp för elbilar globalt under resterande delen av året.
Olika individuella modeller kan ju ha sina egna unika förklaringar varför vissa brister i komponenter (troligen batterier eller elmotorer) drabbat just den modellen mer än övriga modeller. Läste nyss i ett annat forum om en som igår beställt en EX60 P12 (den med det större batteriet) och fått en uppskattad leveranstid från Volvo på emellan 10-14 månader.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
Photonic
- Teslaägare
Har beställt en Y Performance. Förväntad leverans i slutet av september. Har en Y Long Range med låga mil som jag ska sälja. Min säljare fick in 1 bud och sa att han skulle ha ett antal till dagen därpå, men det kom inga. Därefter gick han på semester och har inte svarat på mejl. (Tesla tar enligt uppgift inte in några begagnade bilar längre utan tar bara in offerter från partners).ender skrev: ↑23 jul 2026 23:46Ni som väntar på Premium AWD (5sits), när stod det att leveransen skulle ske?
Idag fick jag mejl av Store Supervisor som gick ut på att jag skulle slutföra steg 2 i appen (gällande inbyte) snarast för att inte riskera senare leverans av den nya bilen. I appen är steg 2 inte möjligt att genomföra, så jag ringde leveranssupporten. Denna menade att steg 2 blir aktivt och möjligt att genomföra först 45 dagar innan leverans och att denna ganska nyliga ändring gjorts för att inte få offerter som slutar gälla innan det är aktuellt att faktiskt sälja. Enligt henne är det många nya i organisationen som inte vet detta.
Nuvarande: Model Y Long Range AWD 2022
Beställd: Model Y Performance 2026
-
Dexter86
- Teslaägare
Har du fått specifika datum i september eller står det bara september i appen?Photonic skrev: ↑24 jul 2026 19:08Har beställt en Y Performance. Förväntad leverans i slutet av september. Har en Y Long Range med låga mil som jag ska sälja. Min säljare fick in 1 bud och sa att han skulle ha ett antal till dagen därpå, men det kom inga. Därefter gick han på semester och har inte svarat på mejl. (Tesla tar enligt uppgift inte in några begagnade bilar längre utan tar bara in offerter från partners).ender skrev: ↑23 jul 2026 23:46Ni som väntar på Premium AWD (5sits), när stod det att leveransen skulle ske?
Idag fick jag mejl av Store Supervisor som gick ut på att jag skulle slutföra steg 2 i appen (gällande inbyte) snarast för att inte riskera senare leverans av den nya bilen. I appen är steg 2 inte möjligt att genomföra, så jag ringde leveranssupporten. Denna menade att steg 2 blir aktivt och möjligt att genomföra först 45 dagar innan leverans och att denna ganska nyliga ändring gjorts för att inte få offerter som slutar gälla innan det är aktuellt att faktiskt sälja. Enligt henne är det många nya i organisationen som inte vet detta.
-
Photonic
- Teslaägare
Det står september i appen och leveranssupporten sa i slutet av den månaden. Inget datum och inget VIN än så länge.Dexter86 skrev: ↑24 jul 2026 19:38Har du fått specifika datum i september eller står det bara september i appen?Photonic skrev: ↑24 jul 2026 19:08Har beställt en Y Performance. Förväntad leverans i slutet av september. Har en Y Long Range med låga mil som jag ska sälja. Min säljare fick in 1 bud och sa att han skulle ha ett antal till dagen därpå, men det kom inga. Därefter gick han på semester och har inte svarat på mejl. (Tesla tar enligt uppgift inte in några begagnade bilar längre utan tar bara in offerter från partners).ender skrev: ↑23 jul 2026 23:46Ni som väntar på Premium AWD (5sits), när stod det att leveransen skulle ske?
Nuvarande: Model Y Long Range AWD 2022
-
rlowe215
- Teslaägare
Jag beställde en Performance 4 juni med leverans aug-sep. Fick vin 20 juli och preliminär leverans 17-22 aug.
-
Dexter86
- Teslaägare
-
Alx
- Teslaägare
Long range awd premium
Vit exteriör
Svart insida
Standard fälgar
Levereras till stockholm
Edit:
Beställd 7-juli
Inget vin ännu
Vit exteriör
Svart insida
Standard fälgar
Levereras till stockholm
Edit:
Beställd 7-juli
Inget vin ännu
Senast redigerad av Alx, redigerad totalt 1 gånger.
-
Persson
Long Range AWD Premium
Svart exteriör
Svart insida
Standard fälgar
Beställd 2/5
Inget VIN-nummer ännu.
Levereras till Örebro.
Svart exteriör
Svart insida