Väntrum model Y Juniper

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Tisky

Re: Väntrum model Y Juniper

Inlägg av Tisky »

Roligt att läsa alla bud, en del skriver att AWD ska pumpas ut i början på Augusti, andra har fått info att Standard ska ösas ut då.

Hoppas jag får min snart, och att ni alla andra får era med!
Användarvisningsbild
DolbyAtmos

Inlägg av DolbyAtmos »

Ska Tesla nå sina siffermål för Q3 kan de helt enkelt inte vänta med storsäljaren till sista två veckorna i september. Q-push är ju standard när det kommer till Tesla
ender

Inlägg av ender »

Ni som väntar på Premium AWD (5sits), när stod det att leveransen skulle ske?
Jag funderar på att beställa en innan september för att nyttja 0% räntan och det står leverans är Okt-Nov.
Tänkte sälja min bil i samband med Tesla köpet men vill helst inte hamna i ett läge där man är utan bil allt för länge.
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

ender skrev: 23 jul 2026 23:46
Jag funderar på att beställa en innan september för att nyttja 0% räntan och det står leverans är Okt-Nov.
Tänkte sälja min bil i samband med Tesla köpet men vill helst inte hamna i ett läge där man är utan bil allt för länge.
Beställde början juli. Lev okt-nov.

Byt in bilen med tesla alt vänta med att sälja är mitt råd.
Gizmo6

Inlägg av Gizmo6 »

10/4. Leverans 15-30 juni. Ändrades i maj till augusti-september. Förmodligen blir leveransen i september.
Model Y Premium AWD ultra red. Order: 10/4
ONLYzx

Inlägg av ONLYzx »

Beställde min MY AWD den 18e Juni med leverans Okt-Nov
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

vikingtir skrev: 23 jul 2026 10:59
martinot skrev: 22 jul 2026 21:16
Dexter86 skrev: 22 jul 2026 21:04
martinot skrev: 22 jul 2026 20:41
Dexter86 skrev: 22 jul 2026 11:06

Dom vet lika mycket som du och jag
Hur ska dom veta när bilen tillverkas ? Tesla gör la inte på samma sätt som legacy nissarna
Du får ett produktionsdatum sen leverans x antal v efter
Även många av "legacy-tillverkarna", som Hyundai/Kia, BMW, Volvo, som ofta inte vet när bilarna man beställt kommer att tillverkas, och när de kan levereras. Inget unikt för Tesla.

Speciellt i tider med antingen komponentbrister och andra supplychain-problem, eller med ovanligt hög snabbt ökad efterfrågan från kunder, (eller ännu värre en kombination av båda), så ställs ofta all tidigare fabriks/produktionsplanering och prgonoser på ända för biltillverkarna.

Gäller i princip alla som har orderbaserad produktion/försäljning (vilket är standard i Europa, till skillnad ifrån tex. Nordamerika med USA och Kanada, som har mer huvudfokus på lagerbaserad försäljning).
Kanske är så nuförtiden
Innan fick jag alltid typ tillverkningsvecka
Efter det var det godnatt med ändringar
Mycket logistiska utmaningar med osäkra leveranser av komponenter, kemikalier och andra nödvändiga material för biltillverkningen pga. kriget/geopolitiska skäl, och dessutom har osäkerheten kring volatila priser och framtida tillgänglighet (ransoneringsrädsla) på fossila drivmedel producerade i arabiska diktaturer, ökat framtidstron på elektrifiering av personbilar, och därmed kraftigt ökad efterfrågan på rena elbilar (både efter nya och beg.).

Så lite av en dubbelfaktor (problem med supply-chain, och samtidigt oförutsedd ökad kundefterfrågan) som påverkar här.

Inte helt olikt som under virusperioden 2021/22 (då var det både ökad efterfrågan pga. penga-tryck-politik som startade 2021, men även supply-chain-problem med det andra kriget som startade 2022).
I vanlig fall skulle hålla med men nu är det inte fallet, tycker jag. I så fall skulle hela produktionen stått stilla då och då, men det produceras massa bilar som är RWD samt Performance. Så där spricker din teori. Senaste beställning från 29/6 som är redan levererad i Sthm!!
Jag tror mest att de saknar riktigt ordning på beställningar och tillverkar de bilar som är mest ordrar kommer in.
FYI: Min kommentar gällde inte specifikt din personliga beställning (tror inte ens jag svarade på ett inlägg kring den).

Det var mer av en generell förklaring till varför leveranstiderna för elbilar gått upp kraftigt i snitt under 2026 för många biltillverkare, och högst troligen riskerar att fortsätta att gå upp för elbilar globalt under resterande delen av året.

Olika individuella modeller kan ju ha sina egna unika förklaringar varför vissa brister i komponenter (troligen batterier eller elmotorer) drabbat just den modellen mer än övriga modeller. Läste nyss i ett annat forum om en som igår beställt en EX60 P12 (den med det större batteriet) och fått en uppskattad leveranstid från Volvo på emellan 10-14 månader.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
Photonic
Teslaägare

Inlägg av Photonic »

Har beställt en Y Performance. Förväntad leverans i slutet av september. Har en Y Long Range med låga mil som jag ska sälja. Min säljare fick in 1 bud och sa att han skulle ha ett antal till dagen därpå, men det kom inga. Därefter gick han på semester och har inte svarat på mejl. (Tesla tar enligt uppgift inte in några begagnade bilar längre utan tar bara in offerter från partners).

Idag fick jag mejl av Store Supervisor som gick ut på att jag skulle slutföra steg 2 i appen (gällande inbyte) snarast för att inte riskera senare leverans av den nya bilen. I appen är steg 2 inte möjligt att genomföra, så jag ringde leveranssupporten. Denna menade att steg 2 blir aktivt och möjligt att genomföra först 45 dagar innan leverans och att denna ganska nyliga ändring gjorts för att inte få offerter som slutar gälla innan det är aktuellt att faktiskt sälja. Enligt henne är det många nya i organisationen som inte vet detta.
Nuvarande: Model Y Long Range AWD 2022
Beställd: Model Y Performance 2026
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Photonic skrev: 24 jul 2026 19:08
Har beställt en Y Performance. Förväntad leverans i slutet av september. Har en Y Long Range med låga mil som jag ska sälja. Min säljare fick in 1 bud och sa att han skulle ha ett antal till dagen därpå, men det kom inga. Därefter gick han på semester och har inte svarat på mejl. (Tesla tar enligt uppgift inte in några begagnade bilar längre utan tar bara in offerter från partners).

Idag fick jag mejl av Store Supervisor som gick ut på att jag skulle slutföra steg 2 i appen (gällande inbyte) snarast för att inte riskera senare leverans av den nya bilen. I appen är steg 2 inte möjligt att genomföra, så jag ringde leveranssupporten. Denna menade att steg 2 blir aktivt och möjligt att genomföra först 45 dagar innan leverans och att denna ganska nyliga ändring gjorts för att inte få offerter som slutar gälla innan det är aktuellt att faktiskt sälja. Enligt henne är det många nya i organisationen som inte vet detta.
Har du fått specifika datum i september eller står det bara september i appen?
Användarvisningsbild
Photonic
Teslaägare

Inlägg av Photonic »

Dexter86 skrev: 24 jul 2026 19:38
Photonic skrev: 24 jul 2026 19:08

Har du fått specifika datum i september eller står det bara september i appen?
Det står september i appen och leveranssupporten sa i slutet av den månaden. Inget datum och inget VIN än så länge.
Nuvarande: Model Y Long Range AWD 2022
Beställd: Model Y Performance 2026
Användarvisningsbild
rlowe215
Teslaägare

Inlägg av rlowe215 »

Jag beställde en Performance 4 juni med leverans aug-sep. Fick vin 20 juli och preliminär leverans 17-22 aug.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Vad tog ni för färger o leverans till vilken stad?
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

Long range awd premium
Vit exteriör
Svart insida
Standard fälgar

Levereras till stockholm

Edit:
Beställd 7-juli
Inget vin ännu
Senast redigerad av Alx, redigerad totalt 1 gånger.
Persson

Inlägg av Persson »

Long Range AWD Premium
Svart exteriör
Svart insida
Standard fälgar
Beställd 2/5
Inget VIN-nummer ännu.

Levereras till Örebro.
Model Y AWD LR / Diamond Black / Black / 19”

Beställd: 2/5: