Nu kommer backlashen mot oljudet

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Nu kommer backlashen mot oljudet

Inlägg av enoch85 »

Man skulle haft en ruta som istället för "tuuuut", sa "eeeeuuuuu".
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Maetlarv

Inlägg av Maetlarv »

Letalis skrev: 03 aug 2026 10:12
Vet inte om dem har ändrat det men kravet gällde från början endast det bilar som var helelektriska.
Laddhybrider behövde inte ha dessa ljud för dem hade en fossil motor, vilket är skrattretande eftersom dem också gick på el i låga hastigheter.
Mig veterligen har AVAS-reglerna alltid varit samma regelverk för hybrider, elbilar och dito bussar och lastbilar. Allt annat hade varit konstigt.
Det är definitivt samma nu i alla fall.
Har du några fakta att backa upp ditt påstående med?
Användarvisningsbild
Walken
Teslaägare

Inlägg av Walken »

Ok därför ett det som mycket buller vid pågående vägarbete! För att alla ska veta att de jobbar där. Makes sense för man ser ingen progress.
Orkar inte med EU. Det har jag aldrig gjort.
Maetlarv

Inlägg av Maetlarv »

Walken skrev: 04 aug 2026 07:28
Ok därför ett det som mycket buller vid pågående vägarbete! För att alla ska veta att de jobbar där. Makes sense för man ser ingen progress.
Orkar inte med EU. Det har jag aldrig gjort.
Jag tror inte det är EU som bestämt att vissa maskiner vid ett vägarbete skall bullra, vad jag kan minna bullrade de även innan vårt EU-inträde.
Användarvisningsbild
mattsjo
Teslaägare

Inlägg av mattsjo »

bjelkeman skrev:
Jag åkte buss i Kina för länge sedan. På våg till Kinesiskamuren tror jag. Busschaufför hade en vanlig tuta som han använde när han ville uppmärksamma de runt nästa hörn att han körde om i en skymd kurva eller någon som behövdes tutas på rent allmänt. När han vart irriterad så sträckte han handen mot taket och drog i en tåt som hängde där. Då var de some hornet från ett stort fartyg brölade från taket. Det var effektivt. :mrgreen:
Tutan registreras i de kinesiska färdskrivarna för tunga fordon och därmed kan du visa att den du krockade med borde ha hållit undan... Det tutas alltså mycket... Vissa tycker nog det är bra men de jag hade kontakt med tyckte det var pest men kunde så klart inte klaga officiellt.