Hej
Ny här och är väldigt nära på att klicka hem en Model Y Standard RWD. Men blir inte helt klart på hur jag ska tänka gällande finansieringen.
Köp (restvärdeslån): 3 151 kr/mån, 60 mån, 0% ränta, 90 000 kr kontantinsats
Lease: 5 072 kr/mån, 36 mån
Båda baserade på 2000 mil/år.
Frågor:
Vet någon ungefärlig restskuld (i kr eller %) vid 60 mån för just detta upplägg (2000 mil/år, ~450k bilpris, 20% kontant)?
Hur brukar Tesla/finansbolaget bedöma restvärdet om man kört enligt avtalad sträcka – blir man ändå ofta "underwater" om Tesla sänker nypriset under tiden?
Är det någon som räknat på att köpa bilen helt kontant (via t.ex. bolån) kontra restvärdeslån rent totalekonomiskt över 5 år?
Är det mer ekonomiskt att Leasa?
Tacksam för input från er som gjort resan!
Finansiering, hur bör jag resonera
Moderator: Redaktion
-
holden
- Teslaägare
Re: Finansiering, hur bör jag resonera
Om du leasar kommer du ha betalat 182 592 kr när du lämnar tillbaks bilen efter tre år, tror du värdeminskningen är större är det en bra deal, tror du att den är mindre är det en mindre bra deal men du har å andra sidan inte bundit upp investerbart kapital.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
-
pejvic
- Teslaägare
På frågan om leasing så går det ej att svara på.feltan skrev: ↑05 aug 2026 15:31Hej
Ny här och är väldigt nära på att klicka hem en Model Y Standard RWD. Men blir inte helt klart på hur jag ska tänka gällande finansieringen.
Frågor:
Vet någon ungefärlig restskuld (i kr eller %) vid 60 mån för just detta upplägg (2000 mil/år, ~450k bilpris, 20% kontant)?
Hur brukar Tesla/finansbolaget bedöma restvärdet om man kört enligt avtalad sträcka – blir man ändå ofta "underwater" om Tesla sänker nypriset under tiden?
Är det någon som räknat på att köpa bilen helt kontant (via t.ex. bolån) kontra restvärdeslån rent totalekonomiskt över 5 år?
På frågan om att finansiera på annat sätt än med deras 0% ränta så är det omöjligt att finansiera billigare
Det är isåfall om det går att hitta en finans med negativ ränta men det kommer ej att vara möjligt.
Viktigt om man tar 0% är att ange så få mil som möjligt samt så lång återbetalningstid som det är möjligt.
Dvs ange så få mil du kan även om du kör 5000 mil om året.
-
Dexter86
- Teslaägare
Du behöver inte gå efter deras restvärde, du kan sätta lägre om du vill också 
-
Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Observera att Tesla höjde räntan på flera modeller precis. Räntan är 0,99% på Y RWD nu.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
-
Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Varför ska man ange så få mil som möjligt med privat restvärdeslån? Lägre mil = lägre amortering -> större risk att du får betala för att bli av med bilen om du av nån anledning vill sälja den. Och även om du inte vill sälja den utan bara finansiera om, kommer det till slut i kapp dig ändå.pejvic skrev: ↑05 aug 2026 17:08På frågan om leasing så går det ej att svara på.feltan skrev: ↑05 aug 2026 15:31Hej
Frågor:
På frågan om att finansiera på annat sätt än med deras 0% ränta så är det omöjligt att finansiera billigare
Det är isåfall om det går att hitta en finans med negativ ränta men det kommer ej att vara möjligt.
Viktigt om man tar 0% är att ange så få mil som möjligt samt så lång återbetalningstid som det är möjligt.
Dvs ange så få mil du kan även om du kör 5000 mil om året.
Ju bättre lånet följer bilens verkliga värde desto mindre bekymmer längre fram.
Däremot så lång återbetalningstid som möjligt ska man förstås ta. Det kommer inte gå att finansiera om bilen till samma förmånliga ränta när första avtalstiden går ut.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
-
feltan
Tack alla.
Men det verkar inte gå att välja mer än 60mån, eller går det välja längre tid när man pytsat in handpenningen?
Det är ju restvärdet som skrämmer lite, det framgår inte någonstans vad Tesla själva räknar med i kalkylen. Låga räntan lockar, men till vilket pris…
Men det verkar inte gå att välja mer än 60mån, eller går det välja längre tid när man pytsat in handpenningen?
Det är ju restvärdet som skrämmer lite, det framgår inte någonstans vad Tesla själva räknar med i kalkylen. Låga räntan lockar, men till vilket pris…
-
Dexter86
- Teslaägare
Från deras sidafeltan skrev: ↑05 aug 2026 23:05Tack alla.
Privatavbetalning:
Rörlig exempelränta 0,99%, effektivränta 0,99% vid bilpris 449 990 kr, 60 månader, 20% kontantinsats samt 43% restvärde. Rekommenderat restskuld vid 10 000 km körning per år, restskuld garanteras inte av Tesla. Erbjudandet är en produkt från DNB Finans AS och Santander Consumer Bank.