mikebike skrev: ↑07 aug 2026 09:12
Testarmigfram skrev: ↑07 aug 2026 08:23
Laddstopp är verkligen helt odramatiskt numera. Särskilt om du har BMW charging. Ta den som passar bäst. Blir inte många kWh och därmed är prisskillnaden ovidkommande.
Eftersom det relativt ofta är kö på SuC trots 20-40 laddare så undrar hur det ser ut på övriga (800V) laddare?
Trycket på SuC är mycket högre än hos konkurrenterna. Antagligen eftersom det är relativt billigt.
Ödeshög har alltid varit en flaskhals och jag har fått köa där ett flertal ggr genom åren med Tesla. Men om du kollar nu så finns det bara i Ödeshög.
Recharge: 5 st 300kW
Preem: 5 st 400 kW
ChargeNode: 20st 400kW
Allego: 8 st 300kW
OKQ8: 10 st 150kW
OKQ8: 2 st 400kW (lastbil)
Finns även några 50kW laddare...
Ja Tesla har 12 st 250kW laddare där också. Men vem bryr sig? Du tar ditt BMW Charging kort och blippar på laddaren och sen stoppar du in kabeln. Klart. Kommer på en samlingsfaktura en gång i månaden. Inget krångel med taggar, konton, reserverade belopp o dyl.
Jag har precis kommit hem efter 500 mil i Europa. Laddade 2 ggr på Tesla och där var det nästan fullt och folk stressade runt. Så ser det inte ut hos andra operatörer.
Jag betalade i snitt 0,6 euro per kWh såg jag på min julifaktura. Dyrt? Ja men det blir ju inga pengar. Kanske förlorade 2 tusen på att inte jaga billigaste laddningen men det var det helt klart värt. Är nästan nyfrälst elbilist. Var så grymt smidigt. Sitter du på Autobahn så finns det flera laddstationer vid varje avfart i princip. Gick alltid att välja en som var ledig. Och som sagt, det är likadant i Sverige.
Jag tror inte att du kommer besöka en enda SuC igen.