Studie: Förbränningsbilar borde skrotas direkt
Moderator: Redaktion
-
holden
- Teslaägare
Re: Studie: Förbränningsbilar borde skrotas direkt
Jag tror inte man övertygar fossilkramarna med miljöargument, förklara att en elbil är helt överlägsen ur flera andra perspektiv: tyst, underhållsfri, billig i drift, körglad och man slipper åka extra för att tanka eftersom man laddar bilen hemma. Uppsidan för miljön får man på köpet.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
-
Testarmigfram
Jerker skrev: ↑09 aug 2026 11:15Det där är ett uttryck för en jävla machokultur som framför allt gubbar i alla åldrar odlar. De är i realiteten inte så många men är högljudda i debatten. Jag har träffat på många och har vänner som säger ungefär samma sak. Det går inte att diskutera med dem.Testarmigfram skrev: ↑09 aug 2026 10:48Jag har en god vän som har mycket god ekonomi. Han kör en dieselbil. Har frågat varför och han säger att han vill kunna sträckköra till fjällen. De tar med sig matsäck och äter i bilen. Stannar inte och äter.
Rubriker om laddkaos i Malung och liknande hjälper liksom inte elbilars image heller. Vet inte vad jag ska kunna säga till honom.
Nej han gör det inte för att vara macho. Han vill komma fram och ser varje minut i bilen som förlorad tid. Lite som att folk vill ta den kortare kassan på mataffären. Man dör ju inte av att köa 4 minuter längre men det känns onödigt. Vissa är mer såna än andra.
-
tesla newbie
Jag försökte och visade till och med i Tesla appen att det räckte med ett kort stopp i Mantorp för att köra Stockholm- Göteborg. Svaret? ”Jag kanske inte vill stanna där”SwedishAdvocate skrev: ↑09 aug 2026 10:39En undran jag får när jag läser det här är ifall det inte är möjligt att förklara för en god vän hur det fungerar i praktiken med elbilar och längre resor.tesla newbie skrev: ↑09 aug 2026 10:31När man själv lever i en elbilsbubbla så tror man nog lätt att det är allmänt känt att elbilar numera kan köra 40-50 mil i motorvägsfart utan laddning. Pratade nyligen med en god vän som kör en gammal Lexus RX hybrid. Han sa att han ville ha en laddhybrid som nästa bil eftersom elbilar inte funkar på långresa….
-
tesla newbie
Då kommer de hävda att jämfört med deras knattrande, vibrerande dieselfyra, så saknar elbilen själ och karaktärholden skrev: ↑09 aug 2026 12:31Jag tror inte man övertygar fossilkramarna med miljöargument, förklara att en elbil är helt överlägsen ur flera andra perspektiv: tyst, underhållsfri, billig i drift, körglad och man slipper åka extra för att tanka eftersom man laddar bilen hemma. Uppsidan för miljön får man på köpet.
-
tesla newbie
Går de på toa i bilen också?Testarmigfram skrev: ↑09 aug 2026 12:44Jerker skrev: ↑09 aug 2026 11:15Det där är ett uttryck för en jävla machokultur som framför allt gubbar i alla åldrar odlar. De är i realiteten inte så många men är högljudda i debatten. Jag har träffat på många och har vänner som säger ungefär samma sak. Det går inte att diskutera med dem.Testarmigfram skrev: ↑09 aug 2026 10:48Jag har en god vän som har mycket god ekonomi. Han kör en dieselbil. Har frågat varför och han säger att han vill kunna sträckköra till fjällen. De tar med sig matsäck och äter i bilen. Stannar inte och äter.
Rubriker om laddkaos i Malung och liknande hjälper liksom inte elbilars image heller. Vet inte vad jag ska kunna säga till honom.
Nej han gör det inte för att vara macho. Han vill komma fram och ser varje minut i bilen som förlorad tid. Lite som att folk vill ta den kortare kassan på mataffären. Man dör ju inte av att köa 4 minuter längre men det känns onödigt. Vissa är mer såna än andra.
-
Testarmigfram
Det tror jag inte. Men det är nog klassisk stanna på en parkeringsficka och kissa i skogen snarare än ett stopp som skulle lämpa sig för laddning.tesla newbie skrev: ↑09 aug 2026 12:58Går de på toa i bilen också?Testarmigfram skrev: ↑09 aug 2026 12:44Jerker skrev: ↑09 aug 2026 11:15Det där är ett uttryck för en jävla machokultur som framför allt gubbar i alla åldrar odlar. De är i realiteten inte så många men är högljudda i debatten. Jag har träffat på många och har vänner som säger ungefär samma sak. Det går inte att diskutera med dem.Testarmigfram skrev: ↑09 aug 2026 10:48Jag har en god vän som har mycket god ekonomi. Han kör en dieselbil. Har frågat varför och han säger att han vill kunna sträckköra till fjällen. De tar med sig matsäck och äter i bilen. Stannar inte och äter.
Nej han gör det inte för att vara macho. Han vill komma fram och ser varje minut i bilen som förlorad tid. Lite som att folk vill ta den kortare kassan på mataffären. Man dör ju inte av att köa 4 minuter längre men det känns onödigt. Vissa är mer såna än andra.![]()
-
Testarmigfram
Det absolut bästa är att inte säga nåt alls utan "lead by example". Nästa gång din kompis ska köpa bil så finns det i bakhuvudet att det där med elbil kanske inte är så dumt. Det funkar ju för hans kompis Holden.holden skrev: ↑09 aug 2026 12:31Jag tror inte man övertygar fossilkramarna med miljöargument, förklara att en elbil är helt överlägsen ur flera andra perspektiv: tyst, underhållsfri, billig i drift, körglad och man slipper åka extra för att tanka eftersom man laddar bilen hemma. Uppsidan för miljön får man på köpet.
Om du tjatar och försöker övertala så tänker han kanske. "Jag ska då inte köpa elbil så att Holden får rätt." Det går liksom prestige i det.
Senast redigerad av Testarmigfram, redigerad totalt 2 gång.
-
Maetlarv
Du har helt rätt i att Svensk bilpolitik historiskt har gynnat Volvo via tex regler för förmånsbilar/ tjänstebilar.martinot skrev: ↑09 aug 2026 11:11En stor anledning att vi i Sverige varit så försiktiga med att fasa ut och missgynna fossilbilar, och även i vår taktik att gynna fossila bränslepriser, har nog (iaf. till en viss del) sin troliga grund i att man politiskt vill hjälpa "svenska" Volvo.tesla newbie skrev: ↑09 aug 2026 10:31Håller jag helt med om och då räknar jag även laddhybrider som fossilbilar. Om nu Volvo går över till elbilar, så kanske Sverige kan öka malusskatterna på fossilbilar utan att vara oroliga för att påverka den inhemska bilindustrin. (Jag vet att Volvo inte är svenskt, men bilarna utvecklas och byggs fortfarande i Sverige). Sverige sticker ju ut bland de nordiska länderna med att ha haft väldigt låga skatter på bilägande. Därför har vi vant oss vid att köra Volvo V70 medan danskarna puttrat runt i Peugeot 208….TeslaLeo skrev: ↑09 aug 2026 10:21Nej, att skrota befintliga fossilbilar inser nog alla inte kommer ske.Testarmigfram skrev: ↑09 aug 2026 10:02Det finns andra perspektiv än koldioxid. Miljoner svenskar skulle inte kunna ha råd med bil om man skrotade alla fossilbilar. Vad det skulle innebära för samhället är lätt att föreställa sig.
Sitter man på nätet och på allvar tycker att man ska skrota alla fossilbilar så snart som möjligt så är det ju inte konstigt att "oljehuvuden" börjar avsky elbilister. Man behöver ju inte tappa perspektivet helt bara för att man kör elbil.
Att däremot nyförsälja fossilbilar är helt hål i huvudet. Det förvärrar ju bara problemet och fördröjer omställningen. Vilket ju tyvärr sker i Sverige.
Gör som i Danmark och Norge. Där säljs inga nya fossilbilar i princip till privatpersoner.
Norge har aldrig behövt ta denna typ av politiska hänsyn till någon existerande ICE-biltillverkare (tvärt om; man ville ju gynna nya norska elektriska biltillverkare). Samma sak med Danmark.
För länder som Sverige och Tyskland är läget annorlunda. Där har man andra politiska hänsyn att ta (även om jag anser att man gör sin egna industri en björntjänst i det långa loppet).
Detta är en orsak att Sverige, jämfört med våra skandinaviska grannländer, alltid haft låga skatter och förmånliga skatteregler (tex. för förmånsbilar/tjänstebilar) som gynnat försäljningen av stora dyra bilar.
Däremot har du helt fel att Volvo på något sätt lobbat mot gynnsamma regler för elbilar i Sverige, det är i själva verket tvärt om att Volvo har velat ha mer elbilsstöd i och med att de har satsat så mycket på elbilar som de gjort. Volvo har förlorat en massa pengar på att elbilsförsäljningen blivit så mycket lägre än de planerat för.
Den svenska omsvängningen mot minskat elbilsstöd och sänkta drivmedelspriser har inte gynnat Volvo. Den är väl snarare orsakad av populistiska strömningar på högerkanten i politiken där billig bensin plötsligt blev det nya heta.
Jävligt korkat tycker jag trots att jag alltid röstat på högersidan.
-
Testarmigfram
Måhända populistiskt men det betyder mycket för folk faktiskt.Maetlarv skrev: ↑09 aug 2026 13:25Du har helt rätt i att Svensk bilpolitik historiskt har gynnat Volvo via tex regler för förmånsbilar/ tjänstebilar.martinot skrev: ↑09 aug 2026 11:11En stor anledning att vi i Sverige varit så försiktiga med att fasa ut och missgynna fossilbilar, och även i vår taktik att gynna fossila bränslepriser, har nog (iaf. till en viss del) sin troliga grund i att man politiskt vill hjälpa "svenska" Volvo.tesla newbie skrev: ↑09 aug 2026 10:31Håller jag helt med om och då räknar jag även laddhybrider som fossilbilar. Om nu Volvo går över till elbilar, så kanske Sverige kan öka malusskatterna på fossilbilar utan att vara oroliga för att påverka den inhemska bilindustrin. (Jag vet att Volvo inte är svenskt, men bilarna utvecklas och byggs fortfarande i Sverige). Sverige sticker ju ut bland de nordiska länderna med att ha haft väldigt låga skatter på bilägande. Därför har vi vant oss vid att köra Volvo V70 medan danskarna puttrat runt i Peugeot 208….TeslaLeo skrev: ↑09 aug 2026 10:21Nej, att skrota befintliga fossilbilar inser nog alla inte kommer ske.Testarmigfram skrev: ↑09 aug 2026 10:02Det finns andra perspektiv än koldioxid. Miljoner svenskar skulle inte kunna ha råd med bil om man skrotade alla fossilbilar. Vad det skulle innebära för samhället är lätt att föreställa sig.
Sitter man på nätet och på allvar tycker att man ska skrota alla fossilbilar så snart som möjligt så är det ju inte konstigt att "oljehuvuden" börjar avsky elbilister. Man behöver ju inte tappa perspektivet helt bara för att man kör elbil.
Att däremot nyförsälja fossilbilar är helt hål i huvudet. Det förvärrar ju bara problemet och fördröjer omställningen. Vilket ju tyvärr sker i Sverige.
Gör som i Danmark och Norge. Där säljs inga nya fossilbilar i princip till privatpersoner.
Norge har aldrig behövt ta denna typ av politiska hänsyn till någon existerande ICE-biltillverkare (tvärt om; man ville ju gynna nya norska elektriska biltillverkare). Samma sak med Danmark.
För länder som Sverige och Tyskland är läget annorlunda. Där har man andra politiska hänsyn att ta (även om jag anser att man gör sin egna industri en björntjänst i det långa loppet).
Detta är en orsak att Sverige, jämfört med våra skandinaviska grannländer, alltid haft låga skatter och förmånliga skatteregler (tex. för förmånsbilar/tjänstebilar) som gynnat försäljningen av stora dyra bilar.
Däremot har du helt fel att Volvo på något sätt lobbat mot gynnsamma regler för elbilar i Sverige, det är i själva verket tvärt om att Volvo har velat ha mer elbilsstöd i och med att de har satsat så mycket på elbilar som de gjort. Volvo har förlorat en massa pengar på att elbilsförsäljningen blivit så mycket lägre än de planerat för.
Den svenska omsvängningen mot minskat elbilsstöd och sänkta drivmedelspriser har inte gynnat Volvo. Den är väl snarare orsakad av populistiska strömningar på högerkanten i politiken där billig bensin plötsligt blev det nya heta.
Jag är stark motståndare till subventioner på elbilar. De är tillräckligt billiga nuförtiden. Betydligt bättre att jobba med andra styrmedel. Att många stora företag inte accepterar fossilbilar som tjänstebil är nog oerhört effektivt t ex.
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Du kan nämna att artikeln publicerats i anrika Nature, som generellt har en mycket hög kvalitetsnivå på sin peer review innan de godkänner artiklar från forskare.tesla newbie skrev: ↑08 aug 2026 21:54Fick upp artikeln i mitt Facebook-flöde och det var som vanligt ”roliga” kommentarer:
” Att en forskarmupp uttrycker sig så är väl inte konstigt. Men det finns vita jackor med bakbundna armar att förse dessa individer med”
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
Fredrik j
- elbilist
Nej, det här var första gången för mig. Fick sjukt bra för dieselvolvon och kunde köpa en begagnad elbil som betalas med pengarna jag tidigare la på diesel.mikebike skrev: ↑09 aug 2026 12:13Jag har aldrig någonsin bytt bil och upplevt att det "lönat sig ekonomiskt".tesla newbie skrev: ↑09 aug 2026 10:24Precis. Syftet är väl att slå hål på argumentet att det är miljö- och klimatvänligare att köra slut på sin bensinbil istället för att byta till elbil. Privatekonomiskt så är det ju oftast inte rimligt att byta ut en fungerande ICE-bil mot en elbil. Har själv avrått mina föräldrar att byta ut deras bensindrivna Mercedes mot en elbil eftersom de kör så lite att det inte lönar sig ekonomiskt.manneson skrev: ↑09 aug 2026 10:06Det är nog få som tänker att man faktiskt skulle göra det. Detta handlar bara om att få folk att förstå att avgasbilar inte är bra, och att vi bör gå över till elbilar snabbast möjligt.Testarmigfram skrev: ↑09 aug 2026 10:02Det finns andra perspektiv än koldioxid. Miljoner svenskar skulle inte kunna ha råd med bil om man skrotade alla fossilbilar. Vad det skulle innebära för samhället är lätt att föreställa sig.
Sitter man på nätet och på allvar tycker att man ska skrota alla fossilbilar så snart som möjligt så är det ju inte konstigt att "oljehuvuden" börjar avsky elbilister. Man behöver ju inte tappa perspektivet helt bara för att man kör elbil.![]()
-
Maetlarv
Jo, kan hålla med om att andra styrmedel än rena elbilssubventioner är bättre. Att ändra tillbaka drivmedelsskatten till det den var förut vore en bra start.Testarmigfram skrev: ↑09 aug 2026 13:30Måhända populistiskt men det betyder mycket för folk faktiskt.Maetlarv skrev: ↑09 aug 2026 13:25Du har helt rätt i att Svensk bilpolitik historiskt har gynnat Volvo via tex regler för förmånsbilar/ tjänstebilar.martinot skrev: ↑09 aug 2026 11:11En stor anledning att vi i Sverige varit så försiktiga med att fasa ut och missgynna fossilbilar, och även i vår taktik att gynna fossila bränslepriser, har nog (iaf. till en viss del) sin troliga grund i att man politiskt vill hjälpa "svenska" Volvo.tesla newbie skrev: ↑09 aug 2026 10:31Håller jag helt med om och då räknar jag även laddhybrider som fossilbilar. Om nu Volvo går över till elbilar, så kanske Sverige kan öka malusskatterna på fossilbilar utan att vara oroliga för att påverka den inhemska bilindustrin. (Jag vet att Volvo inte är svenskt, men bilarna utvecklas och byggs fortfarande i Sverige). Sverige sticker ju ut bland de nordiska länderna med att ha haft väldigt låga skatter på bilägande. Därför har vi vant oss vid att köra Volvo V70 medan danskarna puttrat runt i Peugeot 208….TeslaLeo skrev: ↑09 aug 2026 10:21
Nej, att skrota befintliga fossilbilar inser nog alla inte kommer ske.
Jag är stark motståndare till subventioner på elbilar. De är tillräckligt billiga nuförtiden. Betydligt bättre att jobba med andra styrmedel. Att många stora företag inte accepterar fossilbilar som tjänstebil är nog oerhört effektivt t ex.
Kom hem från Tyskland igår, där var bensinen mycket dyrare. Billig bensin gynnar bara oljeproducerande rövhålsländer som Ryssland, Iran m.fl (ja, Norge är väl rätt ok)
-
tesla newbie
Håller med. Räknar man på TCO så är elbilar redan tillräckligt billiga. Har man råd att köpa ny bil så har man råd att köpa elbil. Sedan kanske man ändå inte gör det av olika skäl.Testarmigfram skrev: ↑09 aug 2026 13:30Måhända populistiskt men det betyder mycket för folk faktiskt.Maetlarv skrev: ↑09 aug 2026 13:25Du har helt rätt i att Svensk bilpolitik historiskt har gynnat Volvo via tex regler för förmånsbilar/ tjänstebilar.martinot skrev: ↑09 aug 2026 11:11En stor anledning att vi i Sverige varit så försiktiga med att fasa ut och missgynna fossilbilar, och även i vår taktik att gynna fossila bränslepriser, har nog (iaf. till en viss del) sin troliga grund i att man politiskt vill hjälpa "svenska" Volvo.tesla newbie skrev: ↑09 aug 2026 10:31Håller jag helt med om och då räknar jag även laddhybrider som fossilbilar. Om nu Volvo går över till elbilar, så kanske Sverige kan öka malusskatterna på fossilbilar utan att vara oroliga för att påverka den inhemska bilindustrin. (Jag vet att Volvo inte är svenskt, men bilarna utvecklas och byggs fortfarande i Sverige). Sverige sticker ju ut bland de nordiska länderna med att ha haft väldigt låga skatter på bilägande. Därför har vi vant oss vid att köra Volvo V70 medan danskarna puttrat runt i Peugeot 208….TeslaLeo skrev: ↑09 aug 2026 10:21
Nej, att skrota befintliga fossilbilar inser nog alla inte kommer ske.
-
tesla newbie
Med elbilar som nya iX3 så borde även denna kategori av bilägare kunna byta till elbil. Har man tillgång till AC laddning på destinationen så borde de flesta långresor på 5-6 timmar kunna klaras av utan laddstopp.Testarmigfram skrev: ↑09 aug 2026 13:11Det tror jag inte. Men det är nog klassisk stanna på en parkeringsficka och kissa i skogen snarare än ett stopp som skulle lämpa sig för laddning.tesla newbie skrev: ↑09 aug 2026 12:58Går de på toa i bilen också?Testarmigfram skrev: ↑09 aug 2026 12:44Jerker skrev: ↑09 aug 2026 11:15Det där är ett uttryck för en jävla machokultur som framför allt gubbar i alla åldrar odlar. De är i realiteten inte så många men är högljudda i debatten. Jag har träffat på många och har vänner som säger ungefär samma sak. Det går inte att diskutera med dem.Testarmigfram skrev: ↑09 aug 2026 10:48Jag har en god vän som har mycket god ekonomi. Han kör en dieselbil. Har frågat varför och han säger att han vill kunna sträckköra till fjällen. De tar med sig matsäck och äter i bilen. Stannar inte och äter.
Nej han gör det inte för att vara macho. Han vill komma fram och ser varje minut i bilen som förlorad tid. Lite som att folk vill ta den kortare kassan på mataffären. Man dör ju inte av att köa 4 minuter längre men det känns onödigt. Vissa är mer såna än andra.![]()
-
Jerker
- elbilist
Jovisst är det ett machobeteende att till varje pris spara in minuter här och där. I de flesta fall skulle man kunna visa på att de där minuterna inte har nån som helst betydelse i ett större perspektiv men rationella argument biter inte. Att köra i princip non stop på jättelångresor är tvärtom ett riskbeteende, sånt som machokulturen uppmuntrar till.Testarmigfram skrev: ↑09 aug 2026 12:44Jerker skrev: ↑09 aug 2026 11:15Det där är ett uttryck för en jävla machokultur som framför allt gubbar i alla åldrar odlar. De är i realiteten inte så många men är högljudda i debatten. Jag har träffat på många och har vänner som säger ungefär samma sak. Det går inte att diskutera med dem.Testarmigfram skrev: ↑09 aug 2026 10:48Jag har en god vän som har mycket god ekonomi. Han kör en dieselbil. Har frågat varför och han säger att han vill kunna sträckköra till fjällen. De tar med sig matsäck och äter i bilen. Stannar inte och äter.
-
DolbyAtmos
Exakt, så är det! Inte har jag beställt en MY awd som jag väntar på nu för miljön. Jag har till för ett år sen aldrig suttit i en elbil ens. Har snarare varit en stor kritiker.holden skrev:Jag tror inte man övertygar fossilkramarna med miljöargument, förklara att en elbil är helt överlägsen ur flera andra perspektiv: tyst, underhållsfri, billig i drift, körglad och man slipper åka extra för att tanka eftersom man laddar bilen hemma. Uppsidan för miljön får man på köpet.
Förra året provkörde vi en e-Niro från 2022 bara på skoj. Var fortfarande tveksam så köpte en PHEV.. Gick 2 veckor efter vi köpt bilen innan jag började störa mig att motorn hoppade igång. Bestämde mig att bilen ska bort till förmån för elbil.
Sen har vi testat EV3, EV5 & EV9 & slutligen i maj en MY premium awd Juniper. Jag uppskattar tystnaden, eller att det iaf är tystare i en elbil. Ladda hemma i kåken är smidigt & effekt, det är nog det bästa!
Har hållit på med motorer under större delen av mitt liv. Skotrar, crossar, bilar osv
Senast redigerad av DolbyAtmos, redigerad totalt 1 gånger.
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Tror att du har helt rätt där. Ingen idé att ta fram argument som är ointressanta för publiken.holden skrev: ↑09 aug 2026 12:31Jag tror inte man övertygar fossilkramarna med miljöargument, förklara att en elbil är helt överlägsen ur flera andra perspektiv: tyst, underhållsfri, billig i drift, körglad och man slipper åka extra för att tanka eftersom man laddar bilen hemma. Uppsidan för miljön får man på köpet.
Däremot så är dessa vetenskapliga studier kanske vara till nytta för de som säger sig vara för ett bra klimat/miljö, och som tror/påstår att elbilar är ett sämre val för klimatet/miljön än förbränningsbilar.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
-
Testarmigfram
Jerker skrev: ↑09 aug 2026 19:13Jovisst är det ett machobeteende att till varje pris spara in minuter här och där. I de flesta fall skulle man kunna visa på att de där minuterna inte har nån som helst betydelse i ett större perspektiv men rationella argument biter inte. Att köra i princip non stop på jättelångresor är tvärtom ett riskbeteende, sånt som machokulturen uppmuntrar till.Testarmigfram skrev: ↑09 aug 2026 12:44Jerker skrev: ↑09 aug 2026 11:15Det där är ett uttryck för en jävla machokultur som framför allt gubbar i alla åldrar odlar. De är i realiteten inte så många men är högljudda i debatten. Jag har träffat på många och har vänner som säger ungefär samma sak. Det går inte att diskutera med dem.Testarmigfram skrev: ↑09 aug 2026 10:48Jag har en god vän som har mycket god ekonomi. Han kör en dieselbil. Har frågat varför och han säger att han vill kunna sträckköra till fjällen. De tar med sig matsäck och äter i bilen. Stannar inte och äter.
Uppsala-Sälen eller Uppsala-Åre är inte jättelångt.
-
SwedishAdvocate
Personligen så förstår jag inte det här synsättet.martinot skrev: ↑09 aug 2026 19:56Tror att du har helt rätt där. Ingen idé att ta fram argument som är ointressanta för publiken. [Min u.]holden skrev: ↑09 aug 2026 12:31Jag tror inte man övertygar fossilkramarna med miljöargument, förklara att en elbil är helt överlägsen ur flera andra perspektiv: tyst, underhållsfri, billig i drift, körglad och man slipper åka extra för att tanka eftersom man laddar bilen hemma. Uppsidan för miljön får man på köpet.
Däremot så är dessa vetenskapliga studier kanske vara till nytta för de som säger sig vara för ett bra klimat/miljö, och som tror/påstår att elbilar är ett sämre val för klimatet/miljön än förbränningsbilar.
Ytterligare en fråga som jag ställer till mig själv:
Är jag unik som bryr mig om följande? Och då har jag inte ens egna barn…
Så… Även om vi skulle klara en maximal uppvärmning på 1,5 grad C, vilket väl ter sig om ytterst osannolikt för närvarande, så kommer det alltså till slut höja havsnivån med ~6-7 meter. Det kommer innebära att enorma landmassor och enorma mängder bebyggelse läggs under vatten. Och ju mer växthusgaser vi fortsätter att släppa ut – desto värre kommer det här problemet att bli.…] Year 2021 IPCC estimates for the amount of sea level rise over the next 2,000 years project that:
• At a warming peak of 1.5 °C (2.7 °F), global sea levels would rise 2–3 m (6+1⁄2–10 ft)
• At a warming peak of 2 °C (3.6 °F), sea levels would rise 2–6 m (6+1⁄2–19+1⁄2 ft)
[…]
Sea levels would continue to rise for several thousand years after the ceasing of emissions, due to the slow nature of climate response to heat. The same estimates on a timescale of 10,000 years project that:
• At a warming peak of 1.5 °C (2.7 °F), global sea levels would rise 6–7 m (19+1⁄2–23 ft)
• At a warming peak of 2 °C (3.6 °F), sea levels would rise 8–13 m (26–42+1⁄2 ft) […
https://en.wikipedia.org/wiki/Sea_level ... level_rise
Just nu är koldioxidhalten i atmosfären ca. 429 PPM (ner från 433,95 PPM 260501 tidigare i år). Allt över ~350 PPM kommer fortsätta höja den globala havsnivån. Och 350 PPM blåste vi förbi år 1988. Så det är så att säga en rätt rejäl oljetanker som mänskligheten metaforiskt har att vända på i det här fallet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Testarmigfram
Du kan ju bry dig såklart men du måste ändå vara ödmjuk inför skalan på problemet. Det du gör spelar ingen roll förutom i ditt eget Peace of mind. Du skulle kunna kapa hela Sveriges totala utsläpp till 0 utan att det spelade den minsta roll.SwedishAdvocate skrev: ↑09 aug 2026 20:34Personligen så förstår jag inte det här synsättet.martinot skrev: ↑09 aug 2026 19:56Tror att du har helt rätt där. Ingen idé att ta fram argument som är ointressanta för publiken. [Min u.]holden skrev: ↑09 aug 2026 12:31Jag tror inte man övertygar fossilkramarna med miljöargument, förklara att en elbil är helt överlägsen ur flera andra perspektiv: tyst, underhållsfri, billig i drift, körglad och man slipper åka extra för att tanka eftersom man laddar bilen hemma. Uppsidan för miljön får man på köpet.
Ytterligare en fråga som jag ställer till mig själv:
Är jag unik som bryr mig om följande? Och då har jag inte ens egna barn…Så… Även om vi skulle klara en maximal uppvärmning på 1,5 grad C, vilket väl ter sig om ytterst osannolikt för närvarande, så kommer det alltså till slut höja havsnivån med ~6-7 meter. Det kommer innebära att enorma landmassor och enorma mängder bebyggelse läggs under vatten. Och ju mer växthusgaser vi fortsätter att släppa ut – desto värre kommer det här problemet att bli.…] Year 2021 IPCC estimates for the amount of sea level rise over the next 2,000 years project that:
• At a warming peak of 1.5 °C (2.7 °F), global sea levels would rise 2–3 m (6+1⁄2–10 ft)
• At a warming peak of 2 °C (3.6 °F), sea levels would rise 2–6 m (6+1⁄2–19+1⁄2 ft)
[…]
Sea levels would continue to rise for several thousand years after the ceasing of emissions, due to the slow nature of climate response to heat. The same estimates on a timescale of 10,000 years project that:
• At a warming peak of 1.5 °C (2.7 °F), global sea levels would rise 6–7 m (19+1⁄2–23 ft)
• At a warming peak of 2 °C (3.6 °F), sea levels would rise 8–13 m (26–42+1⁄2 ft) […
https://en.wikipedia.org/wiki/Sea_level ... level_rise
Just nu är koldioxidhalten i atmosfären ca. 429 PPM (ner från 433,95 PPM 260501 tidigare i år). Allt över ~350 PPM kommer fortsätta höja den globala havsnivån. Och 350 PPM blåste vi förbi år 1988. Så det är så att säga en rätt rejäl oljetanker som mänskligheten metaforiskt har att vända på i det här fallet.
Jag är definitivt ingen klimatförnekare men jag förstår även hur hårt åt en verklig omställning globalt sitter.
Man ska inte underskatta sin Peace of mind. Jag njuter faktiskt av att inte längre ha en Tesla vars ägare och VD jag föraktar. Men det är ju inget man kan kräva av andra.
-
tesla newbie
Uppsala - Sälen lär en iX3 klara utan laddning på vägen och det är gott om destinationsladdning hos Skistar.Testarmigfram skrev: ↑09 aug 2026 20:21Jerker skrev: ↑09 aug 2026 19:13Jovisst är det ett machobeteende att till varje pris spara in minuter här och där. I de flesta fall skulle man kunna visa på att de där minuterna inte har nån som helst betydelse i ett större perspektiv men rationella argument biter inte. Att köra i princip non stop på jättelångresor är tvärtom ett riskbeteende, sånt som machokulturen uppmuntrar till.Testarmigfram skrev: ↑09 aug 2026 12:44Jerker skrev: ↑09 aug 2026 11:15Det där är ett uttryck för en jävla machokultur som framför allt gubbar i alla åldrar odlar. De är i realiteten inte så många men är högljudda i debatten. Jag har träffat på många och har vänner som säger ungefär samma sak. Det går inte att diskutera med dem.Testarmigfram skrev: ↑09 aug 2026 10:48Jag har en god vän som har mycket god ekonomi. Han kör en dieselbil. Har frågat varför och han säger att han vill kunna sträckköra till fjällen. De tar med sig matsäck och äter i bilen. Stannar inte och äter.
-
Testarmigfram
Uppsala-Sälens Högfjällshotell är 37 mil. Det är visserligen vinter och uppförsbacke men jag tror min iX skulle klara det också.tesla newbie skrev: ↑09 aug 2026 20:46Uppsala - Sälen lär en iX3 klara utan laddning på vägen och det är gott om destinationsladdning hos Skistar.Testarmigfram skrev: ↑09 aug 2026 20:21Jerker skrev: ↑09 aug 2026 19:13Jovisst är det ett machobeteende att till varje pris spara in minuter här och där. I de flesta fall skulle man kunna visa på att de där minuterna inte har nån som helst betydelse i ett större perspektiv men rationella argument biter inte. Att köra i princip non stop på jättelångresor är tvärtom ett riskbeteende, sånt som machokulturen uppmuntrar till.Testarmigfram skrev: ↑09 aug 2026 12:44
-
tesla newbie
Så då går det ju att sträckköra även med elbil om det nu är så viktigt. Alla är vi olika. Har jag bråttom någonstans så föredrar jag att flyga. Ser inte poängen med att sitta stilla och stirra på en vägbana flera timmar i sträck. Även när jag körde fossibil så stannade jag och tog pauser efter max 3 timmar.Testarmigfram skrev: ↑09 aug 2026 20:48Uppsala-Sälens Högfjällshotell är 37 mil. Det är visserligen vinter och uppförsbacke men jag tror min iX skulle klara det också.tesla newbie skrev: ↑09 aug 2026 20:46Uppsala - Sälen lär en iX3 klara utan laddning på vägen och det är gott om destinationsladdning hos Skistar.Testarmigfram skrev: ↑09 aug 2026 20:21Jerker skrev: ↑09 aug 2026 19:13Jovisst är det ett machobeteende att till varje pris spara in minuter här och där. I de flesta fall skulle man kunna visa på att de där minuterna inte har nån som helst betydelse i ett större perspektiv men rationella argument biter inte. Att köra i princip non stop på jättelångresor är tvärtom ett riskbeteende, sånt som machokulturen uppmuntrar till.Testarmigfram skrev: ↑09 aug 2026 12:44
-
Testarmigfram
Om du flyger utan moraliska kval så förstår jag inte varför du har problem med fossilbilar. En enda flygresa till Thailand motsvarar väl ett helt års fossilbilskörande.tesla newbie skrev: ↑09 aug 2026 20:55Så då går det ju att sträckköra även med elbil om det nu är så viktigt. Alla är vi olika. Har jag bråttom någonstans så föredrar jag att flyga. Ser inte poängen med att sitta stilla och stirra på en vägbana flera timmar i sträck. Även när jag körde fossibil så stannade jag och tog pauser efter max 3 timmar.Testarmigfram skrev: ↑09 aug 2026 20:48Uppsala-Sälens Högfjällshotell är 37 mil. Det är visserligen vinter och uppförsbacke men jag tror min iX skulle klara det också.tesla newbie skrev: ↑09 aug 2026 20:46Uppsala - Sälen lär en iX3 klara utan laddning på vägen och det är gott om destinationsladdning hos Skistar.Testarmigfram skrev: ↑09 aug 2026 20:21Jerker skrev: ↑09 aug 2026 19:13
Jovisst är det ett machobeteende att till varje pris spara in minuter här och där. I de flesta fall skulle man kunna visa på att de där minuterna inte har nån som helst betydelse i ett större perspektiv men rationella argument biter inte. Att köra i princip non stop på jättelångresor är tvärtom ett riskbeteende, sånt som machokulturen uppmuntrar till.
-
Jerka
Personbilar står för en femtedel av Sveriges totala koldioxidutsläpp. Totala transportsektorn står för nästan en tredjedel. Att fasa ut nya fossilbilar är inte en extremistisk hållning, det är en nobrainer. Vi vet att vi måste ställa om till ett fossilfritt samhälle så fort som möjligt och vi vet att varje ny fossilbil kommer motverka detta mål genom att orsaka utsläpp i årtionden framöver.Testarmigfram skrev: ↑09 aug 2026 10:38Du ger uttryck för en extremistisk hållning. Norge och Danmark har av hävd haft extrema skatter på bilar. Att elbilar blir billigare är beroende på undantag i beskattningen. I Sverige skulle vi behöva införa samma straffbeskattning eller subventionera elbilar extremt hårt. Det är en orimlig tanke. Dessutom är både Danmark och Norge bättre lämpade för elbilar än vad Sverige är vad gäller klimat och avstånd. Vi har en annan kultur av att köra långt. Ett större land, hårdare klimat, mer motorväg...TeslaLeo skrev: ↑09 aug 2026 10:21Nej, att skrota befintliga fossilbilar inser nog alla inte kommer ske.Testarmigfram skrev: ↑09 aug 2026 10:02Det finns andra perspektiv än koldioxid. Miljoner svenskar skulle inte kunna ha råd med bil om man skrotade alla fossilbilar. Vad det skulle innebära för samhället är lätt att föreställa sig.
Det finns så mycket annat än privatbilism som släpper ut koldioxid så lite pragmatism är på sin plats.
Att Sverige skulle vara sämre lämpat för elbilar jämfört med Danmark är möjligen sant, men jämfört med Norge? Trams. Deras land är ännu mer avlångt än vårt, de har minst lika mycket vinterväder och de kör nästan lika mycket som vi gör. Kan de så kan vi.
Som jag ser det finns det inga ursäkter längre. Fossila bränslen ska bara bort. Vi har varit pragmatiska kring det här alldeles för länge. Lite idealism är på sin plats.