Finansiering, hur bör jag resonera

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Testarmigfram

Re: Finansiering, hur bör jag resonera

Inlägg av Testarmigfram »

pejvic skrev: 06 aug 2026 17:59
Menar du att leasing skulle vara billigare? Vilket leasingbolag skulle våga ta den risken att förlora mer än man själv gör?
det skulle kunna vara så i vissa fall men det vet man inte innan
Leasingbolag har flera fördelar gentemot "vanligt folk". De får mer betalt i regel eftersom de inte behöver byta in den och bjuda den bilfirman på 10-15% vinst. Inte ens om man säljer privat själv så får man lika mycket som en bilfirma får.

Eller så har de kanske upparbetade exportmöjligheter och kan sälja bilen till högre pris på en annan marknad. Norge, Danmark...

Tror nog de kan räkna in ett betydligt högre restvärde. Är osäker på om de behöver betala moms också. Det är ju ytterligare en stor fördel isf.
manneson

Inlägg av manneson »

Testarmigfram skrev: 08 aug 2026 15:23
pejvic skrev: 06 aug 2026 17:59
Menar du att leasing skulle vara billigare? Vilket leasingbolag skulle våga ta den risken att förlora mer än man själv gör?
det skulle kunna vara så i vissa fall men det vet man inte innan
Leasingbolag har flera fördelar gentemot "vanligt folk". De får mer betalt i regel eftersom de inte behöver byta in den och bjuda den bilfirman på 10-15% vinst. Inte ens om man säljer privat själv så får man lika mycket som en bilfirma får.

Eller så har de kanske upparbetade exportmöjligheter och kan sälja bilen till högre pris på en annan marknad. Norge, Danmark...

Tror nog de kan räkna in ett betydligt högre restvärde. Är osäker på om de behöver betala moms också. Det är ju ytterligare en stor fördel isf.
Ja det finns så många lösningar för dem att få iväg bilar på nu.
De stora har ju tom egna auktionssiter där de säljer direkt till privatpersoner.
De är aktiva i många länder och kan snabbt och billigt skeppa runt bilar till där de får bäst betalt för stunden.

Skulle gissa att de försäkrar sig mot större värdetapp också. Finns så många finansiella upplägg och aktörer i kedjan.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

holden skrev: 06 aug 2026 21:25
Alrik verkar hålla samma linje:

Nu har jag bara lyssnat på podden medan jag promenerat med hunden, men det lilla jag hörde kring Model Y så uppfattade jag att han gjorde minst tre grova fel i sina uträkningar när han jämförde privatleasing och restvärdeslån:

1. Han jämförde den billiga MY med 18” för privatleasing med den dyrare MY med 19” för restvärdeslån.

2. Han missade (som jag uppfattade det) kontantinsats en som Tesla har sin standardkalkyl för privatleasing inställd på som default (flera tiotusentals SEK).

3. Han räknade med fel ränta för restvärdeslånet; 4,8% istället för 0,99%.

Trots sina grova räknefel ovan, så kommenterade Alrik att Model Y kan vara undantaget där leasing inte alltid är billigare, och att restvärdeslån kan vara fördelaktigt.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

martinot skrev: 09 aug 2026 15:08

Nu har jag bara lyssnat på podden medan jag promenerat med hunden, men det lilla jag hörde kring Model Y så uppfattade jag att han gjorde minst tre grova fel i sina uträkningar när han jämförde privatleasing och restvärdeslån:

1. Han jämförde den billiga MY med 18” för privatleasing med den dyrare MY med 19” för restvärdeslån.

2. Han missade (som jag uppfattade det) kontantinsats en som Tesla har sin standardkalkyl för privatleasing inställd på som default (flera tiotusentals SEK).

Trots sina grova räknefel ovan, så kommenterade Alrik att Model Y kan vara undantaget där leasing inte alltid är billigare, och att restvärdeslån kan vara fördelaktigt.
Jo, men ägande har flera alternativkostnader och finansiella risker som leasing inte har. Har man tur eller otur kan det förstås slå åt båda hållen men sammantaget hade jag utan tvekan valt privatleasing i det här fallet.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

holden skrev: 09 aug 2026 15:56

Jo, men ägande har flera alternativkostnader och finansiella risker som leasing inte har. Har man tur eller otur kan det förstås slå åt båda hållen
Nu var det inte tur/otur det handlade om, utan att jämföra kostnaden på ett korrekt och rättvist sätt. Något som Alrik missar, på tre olika väldigt avgörande punkter som jag tar upp ovan.

Gällande tur/otur så skulle jag säga att det är värre med privatleasing (vilket också Alrik nämner i podden), då det kan hända saker i livet som gör att man plötsligt behöver antingen bli av med bilen kortare än tänkt, eller att ha kvar den längre än tänkt.

Även många som kan ha otur med att leasingbolagen överfakturerar dig för normalt slitage, och gällande saker som aldrig någon normal köpare sett eller reagerat på.
men sammantaget hade jag utan tvekan valt privatleasing i det här fallet.
Vilket fall talar du om?
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

martinot skrev: 09 aug 2026 17:32

Jo, men ägande har flera alternativkostnader och finansiella risker som leasing inte har. Har man tur eller otur kan det förstås slå åt båda hållen
Nu var det inte tur/otur det handlade om, utan att jämföra kostnaden på ett korrekt och rättvist sätt. Något som Alrik missar, på tre olika väldigt avgörande punkter som jag tar upp ovan.

Gällande tur/otur så skulle jag säga att det är värre med privatleasing (vilket också Alrik nämner i podden), då det kan hända saker i livet som gör att man plötsligt behöver antingen bli av med bilen kortare än tänkt, eller att ha kvar den längre än tänkt.

Även många som kan ha otur med att leasingbolagen överfakturerar dig för normalt slitage, och gällande saker som aldrig någon normal köpare sett eller reagerat på.
men sammantaget hade jag utan tvekan valt privatleasing i det här fallet.
Vilket fall talar du om?
TS fråga handlar väl om en ny MY standard RWD för 5k/mån, det är vad det normalt kostar att hyra bil en vecka.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

holden skrev: 09 aug 2026 22:41
TS fråga handlar väl om en ny MY standard RWD för 5k/mån, det är vad det normalt kostar att hyra bil en vecka.
TS val står inte mellan privatleasing och att hyra bilen. Det var inte frågan (hade det varit det, så håller nog alla med om att leasingen blir mer ekonomiskt än att hyra bilen).

Valet som TS frågar efter är emellan privatleasing och köp med restvärdeslån.

Där tror jag nog ändå att restvärdeslån troligen vinner i de flesta fall fn. med dessa tidsspann och nuvarande villkor från Tesla (vilket kan ändra sig när som helst).

Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

martinot skrev: 10 aug 2026 02:23
holden skrev: 09 aug 2026 22:41
TS val står inte mellan privatleasing och att hyra bilen. Det var inte frågan (hade det varit det, så håller nog alla med om att leasingen blir mer ekonomiskt än att hyra bilen).

Valet som TS frågar efter är emellan privatleasing och köp med restvärdeslån.

Där tror jag nog ändå att restvärdeslån troligen vinner i de flesta fall fn. med dessa tidsspann och nuvarande villkor från Tesla (vilket kan ändra sig när som helst).
Med de villkor som beskrivs föredrar åtminstone jag att minimera finansiell risk och behålla investerbara pengar, med andra villkor hade jag kanske föredragit att låna.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Jag förstår inte riktigt resonemanget med att ”maxa” rest, förklara gärna för mig
Ja det är 0% ränta , och ja det är gött att ha en låg månadskostnad , men även om du gått in med 20% och har rest … du måste ju ändå dribbla fram 250-300k om 60mån som ska betalas, oftast måste ju den pengen Ändå sparas ihop förutsatt att du inte säljer bilen och kan täcka restvärdet !?
Visst säg du går in med 20% kontant typ 140-150k istället för 250k för att få låg avgift, 3% på räntekonto ger dig piss o ingenting i pengar efter skatt om du ska spara dom 100k i mellanskillnad

Förklara för mig som jag vore 5år
Testarmigfram

Dexter86 skrev: 10 aug 2026 10:35
Jag förstår inte riktigt resonemanget med att ”maxa” rest, förklara gärna för mig
Ja det är 0% ränta , och ja det är gött att ha en låg månadskostnad , men även om du gått in med 20% och har rest … du måste ju ändå dribbla fram 250-300k om 60mån som ska betalas, oftast måste ju den pengen Ändå sparas ihop förutsatt att du inte säljer bilen och kan täcka restvärdet !?
Visst säg du går in med 20% kontant typ 140-150k istället för 250k för att få låg avgift, 3% på räntekonto ger dig piss o ingenting i pengar efter skatt om du ska spara dom 100k i mellanskillnad

Pengarna du inte behöver amortera med kan du lägga på sparkonto och få ränta på. Det du tjänar på räntan på den här summan är vinsten.

Det bygger dock på att du inte spenderar pengarna...
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Testarmigfram skrev: 10 aug 2026 10:54

Pengarna du inte behöver amortera med kan du lägga på sparkonto och få ränta på. Det du tjänar på räntan på den här summan är vinsten.

Jo jag förstår att man inte ska spendera pengarna
Men dom få procenten du får i ränta gör varken till eller från, så det konceptet är inte genomtänkt heller
Och ska du ändå lägga undan pengar för att kunna betala av i slutet så kan du likagärna lägga lägre rest eller högre insats, känns som d blir mer eller mindre samma skit i slutändan.
Ja, du kan lägga 100k i en indexfond, vad gör du om något oförutsett sker precis innan du ska betala o dom 100 är värda 10.

Enda vettiga är isåfall och sälja bilen och hoppas den täcker restvärdet efter 60mån.
Testarmigfram

Dexter86 skrev: 10 aug 2026 11:04
Testarmigfram skrev: 10 aug 2026 10:54

Jo jag förstår att man inte ska spendera pengarna
Men dom få procenten du får i ränta gör varken till eller från, så det konceptet är inte genomtänkt heller
Och ska du ändå lägga undan pengar för att kunna betala av i slutet så kan du likagärna lägga lägre rest eller högre insats, känns som d blir mer eller mindre samma skit i slutändan.
Ja, du kan lägga 100k i en indexfond, vad gör du om något oförutsett sker precis innan du ska betala o dom 100 är värda 10.

Enda vettiga är isåfall och sälja bilen och hoppas den täcker restvärdet efter 60mån.
Så kan du ju tänka om du vill men... Det verkar som att man kan få runt 2,5% ränta riskfritt nu. Det blir ju inga stora pengar men du kanske kan gneta in 5 tusen åtminstone. Varför skulle man tacka nej till det om det är helt utan risk?

Vad gäller att investera överskottet på börsen så ska man skilja på förväntad avkastning och faktisk avkastning. Även om du går back så kan det vara ett bra beslut. Tanken är att om du gör samma sak ett oändligt antal ggr så är snittvinsten x procent. Med avvikelser både uppåt och nedåt.

Man kan likna det med att vara en vinnande spelare inom poker. Spelar du över din bankrulle kan svängningarna i spelet göra att du förlorar allt även om du långsiktigt är en vinnare. Samma sak med börsen. Satsa inte mer än du har råd att förlora. I den här tillämpningen så kan man då satsa överskottet på börsen om man inte behöver pengarna för att lösa bilen. Förväntad vinst är då högre än den garanterade räntan.

Du tar som exempel en börskrasch. Det kan ju gå mycket bättre än förväntat också, eller hur?