Porsche redovisar miljardförlust

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Testarmigfram

Re: Porsche redovisar miljardförlust

Inlägg av Testarmigfram »

vrid_i_skogen skrev: 11 aug 2026 08:37
Testarmigfram skrev: 11 aug 2026 08:33
vrid_i_skogen skrev: 11 aug 2026 06:36
Har provsuttit Macan EV vid 4 tillfällen. Med den mängden plast i inredningen och den sugrörssmala ratten så är jag inte förvånad att kunderna flyr. Valfri Tesla inredning känns som en lyxbil i jämförelse. Sen att de envisas med runda eller fasade skärmar i en bil när hela bilvärlden vill ha fyrkantiga - ja det är att sticka ut på fel sätt. Hade gärna kört Macan men jag vill inte betala för en plastig bil i den prisklassen. Alla Volvos nya elbilar, Audis nyaste elbilar, BMW:s nya elbilar; alla känns som plastigt skit. Mercedes känns bra i inredningen men är ett konstruktionsmässigt haveri. Enbart Xpeng imponerar på mig så jag avvaktar tills de få LED Matrix på deras bilar. Ska man ta gammelbilsspråk så har 32 ventilsmotor med trippla kamaxlar, turbo och kompressor när övriga kör med 4 ventilsmotorer.
Vill vi ha fyrkantiga skärmar eller är det det som vi erbjuds eftersom det är mycket billigare?

Ja men tyvärr kostar G9 väldigt mycket. Lite för mycket med tanke på att det är ett nytt märke från Kina och att det finns saker att anmärka på. Fladdrande motorhuv, dålig vindrutespolning, ofärdig mjukvara...
Det är precis de synpunkter du nämner som gör att jag avvaktar. Men nästa generation G& eller G9 så är jag på. De är tekniskt 10 år före alla andra vad gäller det termiska systemen runt batterier och motorer. Deras mjukvara och självkörning kommer gå om Tesla i år och sen så kommer de leda utvecklingen och alla andra kommer följa dem.
10 år är nog att ta i, men visst. De laddar väldigt snabbt.
Användarvisningsbild
vrid_i_skogen
Teslaägare

Inlägg av vrid_i_skogen »

Att ladda extremt snabbt och lämna 7 års garanti på allt är ett styrkeprov. Inte som Toyota som laddar långsammast, har 30% buffert i batteriet och lämnar 10 års garanti. Läste någonstans att man bara kan snabbladda en Toyota elbil 2 gånger per dygn...
Testarmigfram

vrid_i_skogen skrev: 11 aug 2026 08:52
Att ladda extremt snabbt och lämna 7 års garanti på allt är ett styrkeprov. Inte som Toyota som laddar långsammast, har 30% buffert i batteriet och lämnar 10 års garanti. Läste någonstans att man bara kan snabbladda en Toyota elbil 2 gånger per dygn...

I princip alla har 8 års batterigaranti. Dock bara 16 tusen mil. Xpeng är inget undantag. Resten av bilens garantier har ju inget med laddningen att göra.

Att de erbjuder långa garantier är för att övervinna folks skepsis mot ett nytt märke. Hyundai och Kia har kört samma grej med stor framgång.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Att skrota elbilarna och bara satsa på dom ikoniska modellerna med förbränningsmotorer tror jag skulle vara ett strategiskt misstag av porsche. Man behöver sälja volymmodeller i framtiden också.
Testarmigfram

Fredrik j skrev: 11 aug 2026 09:28
Att skrota elbilarna och bara satsa på dom ikoniska modellerna med förbränningsmotorer tror jag skulle vara ett strategiskt misstag av porsche. Man behöver sälja volymmodeller i framtiden också.
De måste sälja elbilar om de inte vill får böter. Samma anledning som att Ferrari, Lotus och Rolls Royce tagit fram elbilar.