10 år är nog att ta i, men visst. De laddar väldigt snabbt.vrid_i_skogen skrev: ↑11 aug 2026 08:37Det är precis de synpunkter du nämner som gör att jag avvaktar. Men nästa generation G& eller G9 så är jag på. De är tekniskt 10 år före alla andra vad gäller det termiska systemen runt batterier och motorer. Deras mjukvara och självkörning kommer gå om Tesla i år och sen så kommer de leda utvecklingen och alla andra kommer följa dem.Testarmigfram skrev: ↑11 aug 2026 08:33Vill vi ha fyrkantiga skärmar eller är det det som vi erbjuds eftersom det är mycket billigare?vrid_i_skogen skrev: ↑11 aug 2026 06:36Har provsuttit Macan EV vid 4 tillfällen. Med den mängden plast i inredningen och den sugrörssmala ratten så är jag inte förvånad att kunderna flyr. Valfri Tesla inredning känns som en lyxbil i jämförelse. Sen att de envisas med runda eller fasade skärmar i en bil när hela bilvärlden vill ha fyrkantiga - ja det är att sticka ut på fel sätt. Hade gärna kört Macan men jag vill inte betala för en plastig bil i den prisklassen. Alla Volvos nya elbilar, Audis nyaste elbilar, BMW:s nya elbilar; alla känns som plastigt skit. Mercedes känns bra i inredningen men är ett konstruktionsmässigt haveri. Enbart Xpeng imponerar på mig så jag avvaktar tills de få LED Matrix på deras bilar. Ska man ta gammelbilsspråk så har 32 ventilsmotor med trippla kamaxlar, turbo och kompressor när övriga kör med 4 ventilsmotorer.
Ja men tyvärr kostar G9 väldigt mycket. Lite för mycket med tanke på att det är ett nytt märke från Kina och att det finns saker att anmärka på. Fladdrande motorhuv, dålig vindrutespolning, ofärdig mjukvara...
Porsche redovisar miljardförlust
Moderator: Redaktion
-
Testarmigfram
Re: Porsche redovisar miljardförlust
-
vrid_i_skogen
- Teslaägare
Att ladda extremt snabbt och lämna 7 års garanti på allt är ett styrkeprov. Inte som Toyota som laddar långsammast, har 30% buffert i batteriet och lämnar 10 års garanti. Läste någonstans att man bara kan snabbladda en Toyota elbil 2 gånger per dygn...
-
Testarmigfram
vrid_i_skogen skrev: ↑11 aug 2026 08:52Att ladda extremt snabbt och lämna 7 års garanti på allt är ett styrkeprov. Inte som Toyota som laddar långsammast, har 30% buffert i batteriet och lämnar 10 års garanti. Läste någonstans att man bara kan snabbladda en Toyota elbil 2 gånger per dygn...
I princip alla har 8 års batterigaranti. Dock bara 16 tusen mil. Xpeng är inget undantag. Resten av bilens garantier har ju inget med laddningen att göra.
Att de erbjuder långa garantier är för att övervinna folks skepsis mot ett nytt märke. Hyundai och Kia har kört samma grej med stor framgång.
-
Fredrik j
- elbilist
Att skrota elbilarna och bara satsa på dom ikoniska modellerna med förbränningsmotorer tror jag skulle vara ett strategiskt misstag av porsche. Man behöver sälja volymmodeller i framtiden också.
-
Testarmigfram
De måste sälja elbilar om de inte vill får böter. Samma anledning som att Ferrari, Lotus och Rolls Royce tagit fram elbilar.
-
Sportbilsentusiasten
Om man som jag vill ha en bra BIL, gäller premiumtyskarna. BMW, MB och Porsche för mig.vrid_i_skogen skrev: ↑11 aug 2026 08:37Men nästa generation G& eller G9 så är jag på. De är tekniskt 10 år före alla andra vad gäller det termiska systemen runt batterier och motorer. Deras mjukvara och självkörning kommer gå om Tesla i år och sen så kommer de leda utvecklingen och alla andra kommer följa dem.
Att de ligger efter tekniskt sett, vete fasiken. iX3, GLC...jäklar bra elbilar.
Där funkar klima, vinteregenskaper, ergonomi och infotainment enl mig mycket bättre än kineserna än så länge.
Kineser har svårt med klimatet på vintern, imma, drag, värmestolar med tveksam effekt tex...
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Jag tror att det inte kommer fungera lika bra med kinesiska premium/lyxbilar här i Europa som med de kinesiska lågprisbilarna.Sportbilsentusiasten skrev: ↑11 aug 2026 12:07Om man som jag vill ha en bra BIL, gäller premiumtyskarna. BMW, MB och Porsche för mig.vrid_i_skogen skrev: ↑11 aug 2026 08:37Men nästa generation G& eller G9 så är jag på. De är tekniskt 10 år före alla andra vad gäller det termiska systemen runt batterier och motorer. Deras mjukvara och självkörning kommer gå om Tesla i år och sen så kommer de leda utvecklingen och alla andra kommer följa dem.
Där funkar klima, vinteregenskaper, ergonomi och infotainment enl mig mycket bättre än kineserna än så länge.
Kineser har svårt med klimatet på vintern, imma, drag, värmestolar med tveksam effekt tex...
I Kina så bryr man sig väldigt lite om varumärken på bilar, inklusive även dyrare mer premiumbilar (även om de är konstigt nog galna i dyra västerländska varumärken på klockor och handväskor). De skiter ens i deras egna varumärken, utan kan utan problem köpa bil lätt från en tillverkare som lanserade ett nytt varumärke igår. Även för de själva rätt dyra premiumbilar. En helt annan marknad där.
Men här i Europa så är tradition och historia mycket viktigare, och här står varumärken som en garant för en viss standard och innebär förväntningar från oss kunder på de bilarna. Detta tror jag inte kommer att försvinna bara för att vi elektrifierar bilarna, och byter från ICE till elmotor på bilarna.
Kina kommer absolut att sätta en stor ekonomisk press på alla elbilstillverkare i Europa, men där de kommer sälja bäst och mest framgångsrikt i stora volymer är inom lågprissegmentet. Dvs. de kunder som bara vill ha billigast möjliga bilar att ta sig från A-B.
Dvs. de kommer sannolikt mer mycket mer framgångsrikt kunna konkurrera hårt emot varumärken som tex. Skoda, Peugeot och Toyota och slåss om deras köpare, än emot de som i dag köper BMW, Mercedes och Porsche (där kommer de garanterat också försöka, men troligen inte alls lyckas lika väl).
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
vrid_i_skogen
- Teslaägare
Har du suttit i en 2026:a av de bilar du benämner som premium? Tyckte du de kändes premium? Ärligt? Det mesta är plast och fult skit med infotainmentsystem som laggar. BMS och inverters som drar ner bilens effekt till 50% av det utlovade. Osv osv. Är inte imponerad alls. Likaså Volvo, Polestar och Zeekr = överviktigt skit.Sportbilsentusiasten skrev: ↑11 aug 2026 12:07Om man som jag vill ha en bra BIL, gäller premiumtyskarna. BMW, MB och Porsche för mig.vrid_i_skogen skrev: ↑11 aug 2026 08:37Men nästa generation G& eller G9 så är jag på. De är tekniskt 10 år före alla andra vad gäller det termiska systemen runt batterier och motorer. Deras mjukvara och självkörning kommer gå om Tesla i år och sen så kommer de leda utvecklingen och alla andra kommer följa dem.
-
Sportbilsentusiasten
Ja min EQS är mer plastig och den gnekar på inre dörrhandtaget på ett ställe. Men annars är den kanon med premiumkänsla.vrid_i_skogen skrev: ↑11 aug 2026 13:14Har du suttit i en 2026:a av de bilar du benämner som premium? Tyckte du de kändes premium? Ärligt? Det mesta är plast och fult skit med infotainmentsystem som laggar. BMS och inverters som drar ner bilens effekt till 50% av det utlovade. Osv osv. Är inte imponerad alls. Likaså Volvo, Polestar och Zeekr = överviktigt skit.Sportbilsentusiasten skrev: ↑11 aug 2026 12:07Om man som jag vill ha en bra BIL, gäller premiumtyskarna. BMW, MB och Porsche för mig.vrid_i_skogen skrev: ↑11 aug 2026 08:37Men nästa generation G& eller G9 så är jag på. De är tekniskt 10 år före alla andra vad gäller det termiska systemen runt batterier och motorer. Deras mjukvara och självkörning kommer gå om Tesla i år och sen så kommer de leda utvecklingen och alla andra kommer följa dem.
Samma gäller de andra märkena jag nämnde, dvs sämre än förr.
Ja tunga är de med.
Men premium för mig är bilegenskaper, inte ny teknik. Bra stolar, vindrutespolare som funkar alla årstider. Bra lyse och 360-kamera.
Klima som inte bullrar och skapar drag.
Allt är inte superhightech, men allt funkar STABILT och funkar som man förväntar sig.
Bara en sån sak som UV/IR-skyddande glas ÖVERALLT, även taket. Blev inte varmt ens i 40grader i södra europa.
Och att bilen själv slår på AC och stolkylning (ja även i sitsen) då man närmar sig bilen så man sätter sig i en sval bil..premium!
Massage även i sitsen.
Att alla funktioner funkar - varje gång.
Vad hjälper Kina-superhightech om bilen som BIL är medioker?
PS
Laddar 200kW på Tesla SC, redan 15-20s efter anslutning och är uppe i 80% på 25-30min och då kommer jag 55+ mil.
Även det funkade i 40 grader kommande från Autobahn. Bra kylt batteri !
i4, iX, Taycan är förjäkla genomtänkta bilar som Kineserna inte är, enl de egenskaper jag värdesätter
Bilnjutare som köpt andra elbilen
-
Testarmigfram
Lite åt det hållet resonerar jag också. Mjukvara, laddhastighet osv i all ära men man kör ju bilen mestadels. Har bilen Apple Carplay/Android Auto så är det bra nog. Det är en BIL, ingen jäkla elektronisk gadget.Sportbilsentusiasten skrev: ↑11 aug 2026 14:39Ja min EQS är mer plastig och den gnekar på inre dörrhandtaget på ett ställe. Men annars är den kanon med premiumkänsla.vrid_i_skogen skrev: ↑11 aug 2026 13:14Har du suttit i en 2026:a av de bilar du benämner som premium? Tyckte du de kändes premium? Ärligt? Det mesta är plast och fult skit med infotainmentsystem som laggar. BMS och inverters som drar ner bilens effekt till 50% av det utlovade. Osv osv. Är inte imponerad alls. Likaså Volvo, Polestar och Zeekr = överviktigt skit.Sportbilsentusiasten skrev: ↑11 aug 2026 12:07Om man som jag vill ha en bra BIL, gäller premiumtyskarna. BMW, MB och Porsche för mig.vrid_i_skogen skrev: ↑11 aug 2026 08:37Men nästa generation G& eller G9 så är jag på. De är tekniskt 10 år före alla andra vad gäller det termiska systemen runt batterier och motorer. Deras mjukvara och självkörning kommer gå om Tesla i år och sen så kommer de leda utvecklingen och alla andra kommer följa dem.
Samma gäller de andra märkena jag nämnde, dvs sämre än förr.
Ja tunga är de med.
Men premium för mig är bilegenskaper, inte ny teknik. Bra stolar, vindrutespolare som funkar alla årstider. Bra lyse och 360-kamera.
Klima som inte bullrar och skapar drag.
Allt är inte superhightech, men allt funkar STABILT och funkar som man förväntar sig.
Bara en sån sak som UV/IR-skyddande glas ÖVERALLT, även taket. Blev inte varmt ens i 40grader i södra europa.
Och att bilen själv slår på AC och stolkylning (ja även i sitsen) då man närmar sig bilen så man sätter sig i en sval bil..premium!
Massage även i sitsen.
Att alla funktioner funkar - varje gång.
Vad hjälper Kina-superhightech om bilen som BIL är medioker?
PS
Laddar 200kW på Tesla SC, redan 15-20s efter anslutning och är uppe i 80% på 25-30min och då kommer jag 55+ mil.
Även det funkade i 40 grader kommande från Autobahn. Bra kylt batteri !
i4, iX, Taycan är förjäkla genomtänkta bilar som Kineserna inte är, enl de egenskaper jag värdesätter
-
vrid_i_skogen
- Teslaägare
Min Tesla model 3 är mer premium och ligger bättre på vägen än alla andra bilar jag provade under 1,5 år. Det var därför jag köpte den. Xpeng är ingen medioker bil. En G6 eller G9 är lika lyxig som en lika stor Mercedes. Men är man inte öppen i sitt sinne kommer man inte se det. T ex stereon i nya G9 fick mig nästa att gråta så bra det låter. Den är bättre än Volvos B&W eller Mercedes Burmeister. Mycket bättre. Inom kort implementerar Xpeng Google maps data in i sitt eget UI likt som Tesla gjort. De är på gång tro mig.
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Jo, bra och goda köregenskaper är premium även för mig. För mig som gillar att köra bilar, och är lite av en mindre typ av bilentusiast, så är just körkänslan, chassi och styrkänslan oftast (men inte alltid, beroende på bil och syfte) en högt prioriterad premiumegenskap för mig.vrid_i_skogen skrev: ↑11 aug 2026 18:51Min Tesla model 3 är mer premium och ligger bättre på vägen än alla andra bilar jag provade under 1,5 år. Det var därför jag köpte den.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
-
Testarmigfram
Jag tycker Xpeng G9 är spännande. Den har reclinersäte på passagerarsidan, massage (som faktiskt känns till skillnad från massagen i iX) även i baksätet, fällbara säten bak, frunk, rejält bagage, speciell skärm för framsätets passageraren med individuellt hörlursuttag... Det är saker som i princip inga andra bilar har. Den har även en otroligt skön förarstol.vrid_i_skogen skrev: ↑11 aug 2026 18:51Min Tesla model 3 är mer premium och ligger bättre på vägen än alla andra bilar jag provade under 1,5 år. Det var därför jag köpte den. Xpeng är ingen medioker bil. En G6 eller G9 är lika lyxig som en lika stor Mercedes. Men är man inte öppen i sitt sinne kommer man inte se det. T ex stereon i nya G9 fick mig nästa att gråta så bra det låter. Den är bättre än Volvos B&W eller Mercedes Burmeister. Mycket bättre. Inom kort implementerar Xpeng Google maps data in i sitt eget UI likt som Tesla gjort. De är på gång tro mig.
Nackdelen mot iX är framförallt räckvidd, servicenätverk, strålkastare, vindrutespolning osv.
Jag håller definitivt G9 Performance som klart över Zeekr 7X som jag också provkört. Den kändes mer meh.
-
vrid_i_skogen
- Teslaägare
Ja jag glömde nämna förarstolen. Jag har ett test för förarstolar jag brukar göra och det är att kasta sig in i sätet och hoppa runt lite och studsa i det lite för att se om sätet sitter fast ordentligt och inga ,missljud uppstår. I G9 så satt sätet kanon och sen med det enorma lårbensstödet så har jag aldrig suttit bättre ens i den största och fetaste Mercedes GLS SUV för ca 2 Mkr...
-
Fredrik j
- elbilist
Nej, man utvecklar elbilar för att man tror att marknaden kommer efterfråga dom. Särskilt efter 2035 i europa.Testarmigfram skrev: ↑11 aug 2026 10:18De måste sälja elbilar om de inte vill får böter. Samma anledning som att Ferrari, Lotus och Rolls Royce tagit fram elbilar.
-
SwedishAdvocate
Lika småirriterande varje gång när man råkar gilla ett inlägg av misstag…vrid_i_skogen skrev: ↑11 aug 2026 06:36Har provsuttit Macan EV vid 4 tillfällen. Med den mängden plast i inredningen och den sugrörssmala ratten så är jag inte förvånad att kunderna flyr. Valfri Tesla inredning känns som en lyxbil i jämförelse. Sen att de envisas med runda eller fasade skärmar i en bil när hela bilvärlden vill ha fyrkantiga - ja det är att sticka ut på fel sätt. Hade gärna kört Macan men jag vill inte betala för en plastig bil i den prisklassen. Alla Volvos nya elbilar, Audis nyaste elbilar, BMW:s nya elbilar; alla känns som plastigt skit. Mercedes känns bra i inredningen men är ett konstruktionsmässigt haveri. Enbart Xpeng imponerar på mig så jag avvaktar tills de få LED Matrix på deras bilar. Ska man ta gammelbilsspråk så har 32 ventilsmotor med trippla kamaxlar, turbo och kompressor när övriga kör med 4 ventilsmotorer.
Personligen skulle jag utifrån moraliska/etiska skäl aldrig kunna köpa en bil av en kinesisk tillverkare under några som helst omständigheter. Som redan nämnts i tråden är tillverkare baserade i Demokratier tillräckligt bra, så det finns i princip inget man behöver kompromissa med vad gäller bilens egenskaper.
Undrar hur många det är som är bosatta i den här planetens Demokratier, och som har ekonomi att köpa ny bil, som resonerar exakt likadant som jag gör.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
Vi är med i samma team när det gäller detta!SwedishAdvocate skrev: ↑11 aug 2026 22:30Personligen skulle jag utifrån moraliska/etiska skäl aldrig kunna köpa en bil av en kinesisk tillverkare under några som helst omständigheter. Som redan nämnts i tråden är tillverkare baserade i Demokratier tillräckligt bra, så det finns i princip inget man behöver kompromissa med vad gäller bilens egenskaper.
Undrar hur många det är som är bosatta i den här planetens Demokratier, och som har ekonomi att köpa ny bil, som resonerar exakt likadant som jag gör.
T.ex. yrkesmässigt så skulle jag aldrig kunna köpa in utrustning med kameror eller mikrofoner från ett företag med ägarstruktur kopplad till t.ex. Kina, Iran eller Ryssland. Varför ska jag då göra det privat?
Jag tror att "Vi har varit naiva" är en fras som framgent även kommer användas gällande detta.
Coola funktioner till ett attraktivt pris kan såklart vara lockande, och det kanske också är det som är strategin?
Jag är ytterst skeptisk till att ha en robotgräsklippare som filmar hela min fastighet, en 3D-printer med mikrofon, en inomhustermometer med mikrofon för att detektera ljudnivåer, TV-apparater och liknande som lyssnar på allt som sägs både i vardagsrum, kök och sovrum samt utöver det en bil som lyssnar på allt som sägs men även filmar det mesta.
Ok, jag är beredd på att göra visst avkall på principen men då ska leverantören vara någon jag känner tilltro till. Full respekt för att många känner tilltro till Kina men jag gör det inte
OnTopic: Jag tror på Porsche (biltillverkaren) framgent, de verkar ha svängt om lite för att ändå värna om entusiasterna framöver så det finns nog hopp. Däremot holding-bolaget eller vad man nu ska säga, mer tveksam där!
Tesla Model Y Performance
-
Testarmigfram
Argumenten är i stort sett detsamma för att undvika amerikanska produkter såsom Apple och Tesla. Även amerikanska molntjänster och LLM-modeller är ett allvarligt säkerhetshot dit svenska företag och myndigheter gladeligen laddar upp företagshemligheter och känsliga uppgifter.Arctic Drifter skrev: ↑12 aug 2026 11:04Vi är med i samma team när det gäller detta!SwedishAdvocate skrev: ↑11 aug 2026 22:30Personligen skulle jag utifrån moraliska/etiska skäl aldrig kunna köpa en bil av en kinesisk tillverkare under några som helst omständigheter. Som redan nämnts i tråden är tillverkare baserade i Demokratier tillräckligt bra, så det finns i princip inget man behöver kompromissa med vad gäller bilens egenskaper.
T.ex. yrkesmässigt så skulle jag aldrig kunna köpa in utrustning med kameror eller mikrofoner från ett företag med ägarstruktur kopplad till t.ex. Kina, Iran eller Ryssland. Varför ska jag då göra det privat?
Jag tror att "Vi har varit naiva" är en fras som framgent även kommer användas gällande detta.
Coola funktioner till ett attraktivt pris kan såklart vara lockande, och det kanske också är det som är strategin?
Jag är ytterst skeptisk till att ha en robotgräsklippare som filmar hela min fastighet, en 3D-printer med mikrofon, en inomhustermometer med mikrofon för att detektera ljudnivåer, TV-apparater och liknande som lyssnar på allt som sägs både i vardagsrum, kök och sovrum samt utöver det en bil som lyssnar på allt som sägs men även filmar det mesta.
Ok, jag är beredd på att göra visst avkall på principen men då ska leverantören vara någon jag känner tilltro till. Full respekt för att många känner tilltro till Kina men jag gör det inte
OnTopic: Jag tror på Porsche (biltillverkaren) framgent, de verkar ha svängt om lite för att ändå värna om entusiasterna framöver så det finns nog hopp. Däremot holding-bolaget eller vad man nu ska säga, mer tveksam där!
Ni verkar leva kvar i tron att USA fortfarande är ett västland nästan som vilket som helst. Det är uppenbarligen fel. Räcker med att se vilken dåre som de röstat fram som President två ggr. Nu är han ute och hotar Danmark om Grönland igen.
Kina har inga planer att attackera Europa militärt. De är ett hot på andra sätt och kanske för Taiwan.
Jag hävdar alltså att USA är ett långt mycket större hot mot vår säkerhet och vår ekonomi än vad Kina är.
Visst är Kina en viktig marknad och visst importerar vi mycket därifrån men exporten till USA är mycket större och därmed viktigare för oss som land. Hotas dock av godtyckliga och absurda tullar...
Nej, det lär inte återgå till nån slags normalitet när Trump försvinner. Finns påläggskalvar inom MAGA-rörelsen som är värre. JD Vance osv.
-
SwedishAdvocate
Det finns två 'rätt rejäla' problem med den argumentationen.Testarmigfram skrev: ↑12 aug 2026 12:36Argumenten är i stort sett detsamma för att undvika amerikanska produkter såsom Apple och Tesla. Även amerikanska molntjänster och LLM-modeller är ett allvarligt säkerhetshot dit svenska företag och myndigheter gladeligen laddar upp företagshemligheter och känsliga uppgifter.Arctic Drifter skrev: ↑12 aug 2026 11:04Vi är med i samma team när det gäller detta!SwedishAdvocate skrev: ↑11 aug 2026 22:30Personligen skulle jag utifrån moraliska/etiska skäl aldrig kunna köpa en bil av en kinesisk tillverkare under några som helst omständigheter. Som redan nämnts i tråden är tillverkare baserade i Demokratier tillräckligt bra, så det finns i princip inget man behöver kompromissa med vad gäller bilens egenskaper.
Ni verkar leva kvar i tron att USA fortfarande är ett västland nästan som vilket som helst. Det är uppenbarligen fel. Räcker med att se vilken dåre som de röstat fram som President två ggr. Nu är han ute och hotar Danmark om Grönland igen.
Kina har inga planer att attackera Europa militärt. De är ett hot på andra sätt och kanske för Taiwan.
Jag hävdar alltså att USA är ett långt mycket större hot mot vår säkerhet och vår ekonomi än vad Kina är.
Visst är Kina en viktig marknad och visst importerar vi mycket därifrån men exporten till USA är mycket större och därmed viktigare för oss som land. Hotas dock av godtyckliga och absurda tullar...
Nej, det lär inte återgå till nån slags normalitet när Trump försvinner. Finns påläggskalvar inom MAGA-rörelsen som är värre. JD Vance osv.
1. USA är med i NATO. Det är Sverige med.
2. Kina är allierade med Putin. Och Putin attackerar Europa militärt.
Q: How much has China traded with Russia since feb 24, 2022?
Answer:
"Bilateral trade between China and Russia has reached approximately $1.01 trillion since the full-scale invasion of Ukraine on February 24, 2022.Economic cooperation between the two nations accelerated rapidly to absorb the impact of Western sanctions. This massive figure is the result of consecutive record-breaking years of trade, though the momentum began to show signs of a "structural plateau" heading into 2025 and 2026 due to tightening US secondary sanctions. […"
https://www.google.com/search?q=How+muc ... PAPg72h8Q4
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Testarmigfram
SwedishAdvocate skrev: ↑12 aug 2026 12:50Det finns två 'rätt rejäla' problem med den argumentationen.Testarmigfram skrev: ↑12 aug 2026 12:36Argumenten är i stort sett detsamma för att undvika amerikanska produkter såsom Apple och Tesla. Även amerikanska molntjänster och LLM-modeller är ett allvarligt säkerhetshot dit svenska företag och myndigheter gladeligen laddar upp företagshemligheter och känsliga uppgifter.Arctic Drifter skrev: ↑12 aug 2026 11:04Vi är med i samma team när det gäller detta!SwedishAdvocate skrev: ↑11 aug 2026 22:30Personligen skulle jag utifrån moraliska/etiska skäl aldrig kunna köpa en bil av en kinesisk tillverkare under några som helst omständigheter. Som redan nämnts i tråden är tillverkare baserade i Demokratier tillräckligt bra, så det finns i princip inget man behöver kompromissa med vad gäller bilens egenskaper.
Answer:
"Bilateral trade between China and Russia has reached approximately $1.01 trillion since the full-scale invasion of Ukraine on February 24, 2022.Economic cooperation between the two nations accelerated rapidly to absorb the impact of Western sanctions. This massive figure is the result of consecutive record-breaking years of trade, though the momentum began to show signs of a "structural plateau" heading into 2025 and 2026 due to tightening US secondary sanctions. […"
USA vill gå ur NATO och Kina är inte militärt allierade med Ryssland. Kina har däremot inte valt sida ekonomiskt och handlar med alla. De handlar med EU, de handlar med USA. Då är de allas allierade isf.
-
SwedishAdvocate
3. USA har inte gått ur NATO och har inte tagit några som helst steg för att lämna.Testarmigfram skrev: ↑12 aug 2026 12:54USA vill gå ur NATO och Kina är inte militärt allierade med Ryssland. Kina har däremot inte valt sida ekonomiskt och handlar med alla. De handlar med EU, de handlar med USA. Då är de allas allierade isf. [Min u.]SwedishAdvocate skrev: ↑12 aug 2026 12:50Det finns två 'rätt rejäla' problem med den argumentationen.Testarmigfram skrev: ↑12 aug 2026 12:36Argumenten är i stort sett detsamma för att undvika amerikanska produkter såsom Apple och Tesla. Även amerikanska molntjänster och LLM-modeller är ett allvarligt säkerhetshot dit svenska företag och myndigheter gladeligen laddar upp företagshemligheter och känsliga uppgifter.Arctic Drifter skrev: ↑12 aug 2026 11:04Vi är med i samma team när det gäller detta!SwedishAdvocate skrev: ↑11 aug 2026 22:30Personligen skulle jag utifrån moraliska/etiska skäl aldrig kunna köpa en bil av en kinesisk tillverkare under några som helst omständigheter. Som redan nämnts i tråden är tillverkare baserade i Demokratier tillräckligt bra, så det finns i princip inget man behöver kompromissa med vad gäller bilens egenskaper.
Answer:
4. Min åsikt: Klarar man inte av att välja sida mellan Putin och Ukraina är man totalt diskvalificerad.
-
Testarmigfram
SwedishAdvocate skrev: ↑12 aug 2026 13:023. USA har inte gått ur NATO och har inte tagit några som helst steg för att lämna.Testarmigfram skrev: ↑12 aug 2026 12:54USA vill gå ur NATO och Kina är inte militärt allierade med Ryssland. Kina har däremot inte valt sida ekonomiskt och handlar med alla. De handlar med EU, de handlar med USA. Då är de allas allierade isf. [Min u.]SwedishAdvocate skrev: ↑12 aug 2026 12:50Det finns två 'rätt rejäla' problem med den argumentationen.Testarmigfram skrev: ↑12 aug 2026 12:36Argumenten är i stort sett detsamma för att undvika amerikanska produkter såsom Apple och Tesla. Även amerikanska molntjänster och LLM-modeller är ett allvarligt säkerhetshot dit svenska företag och myndigheter gladeligen laddar upp företagshemligheter och känsliga uppgifter.Arctic Drifter skrev: ↑12 aug 2026 11:04
Vi är med i samma team när det gäller detta!
Answer:
4. Min åsikt: Klarar man inte av att välja sida mellan Putin och Ukraina är man totalt diskvalificerad.
Frågan är väl inte så mycket om USA fortfarande är med i NATO. Frågan är om de tänker fortsätta vara det och, även om de är kvar, om det går att lita på dem? Jag anser inte det. Inte med den retoriken och det sätt de uppför sig.
Kina är inte moraliska på det sättet. De ser till sitt eget bästa och skiter ganska mycket i resten.
-
SwedishAdvocate
Forts. på mitt föregående inlägg i tråden.
Q: Are China and Russia allies?
Answer:
China and Russia are not formal military allies with a mutual defense treaty, but they maintain a deep "no-limits" strategic partnership. Their alignment is driven by pragmatic cooperation, massive trade, and a shared goal to counter Western influence and challenge U.S. global hegemony.
Nature of the Relationship […]
Strategic Partnership: They officially describe their ties as "not allies, but better than allies," cooperating closely in diplomatic, economic, and military spheres.
Joint Exercises: They frequently conduct large-scale joint military drills across land, sea, and air. […
https://www.google.com/search?q=Are+Chi ... e&ie=UTF-8
-
SwedishAdvocate
Corrected that one for you.Testarmigfram skrev: ↑12 aug 2026 13:08KinaCCP är inte moraliska på det sättet. De ser till sitt eget bästa och skiter ganska mycket i resten. [Min genomstrukning. Ett ord i citatet är ändrat av mig.]
Och det är också anledningen till varför jag inte under några som helst omständigheter skulle kunna tänka mig att köpa en bil av en kinesisk tillverkare.
-
Testarmigfram
Eftersom jag inte tror på symbolhandlingar och ordens kraft så påverkar det inte mig alls om det står Kina eller CCP. Jag vet ju vad det är ändå. Precis som med rullstolsbunden eller rullstolsburen. Semantik...SwedishAdvocate skrev: ↑12 aug 2026 13:17Corrected that one for you.Testarmigfram skrev: ↑12 aug 2026 13:08KinaCCP är inte moraliska på det sättet. De ser till sitt eget bästa och skiter ganska mycket i resten.
Och det är också anledningen till varför jag inte under några som helst omständigheter skulle kunna tänka mig att köpa en bil av en kinesisk tillverkare.
Jag har ingen kinesisk bil heller så inte för den skull. Men att köpa Tesla är minst lika illa skulle jag säga. USA är inte vår vän.
Att USA är en demokrati och Kina en diktatur får faktiskt omvänd effekt på mig. Amerikanerna har bevisat att de är ett vidrigt folk eftersom de röstar fram Trump. Kineserna har inget val. De kan ju vara bra människor. Då är jag mer redo att stärka deras ekonomi än amerikanernas.