Är Tesla världens sämsta bil?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate

Re: Är Tesla världens sämsta bil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dinsdale skrev: 09 aug 2026 07:35
…] Samma sak med lånebilar, Tesla är väl närmast unika i att inte helförsäkra sina lånebilar vilket är anledningen till att det kan bli ofantligt dyrt om man råkar ut för en olycka med av deras lånebilar. Så kan man ta hyrbil via sin bilförsäkring istället bör man seriöst överväga det snarare än lånebil.
Så är självrisken minst 25K oavsett skada, och dom riktigt stora beloppen som kan uppgå till bilens hela värde utkrävs vid grov vårdslöshet, otillåtna förare, samt felaktigt användande av "autopilot"?

Så (som jag förstått det då) alltså det som anges i den här ~tre år gamla artikeln från Tibor?
https://teslaclubsweden.se/var-radd-om-lanebilen/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
leolulz
Teslaägare

Inlägg av leolulz »

SwedishAdvocate skrev: 09 aug 2026 12:01
Dinsdale skrev: 09 aug 2026 07:35
…] Samma sak med lånebilar, Tesla är väl närmast unika i att inte helförsäkra sina lånebilar vilket är anledningen till att det kan bli ofantligt dyrt om man råkar ut för en olycka med av deras lånebilar. Så kan man ta hyrbil via sin bilförsäkring istället bör man seriöst överväga det snarare än lånebil.
Så är självrisken minst 25K oavsett skada, och dom riktigt stora beloppen som kan uppgå till bilens hela värde utkrävs vid grov vårdslöshet, otillåtna förare, samt felaktigt användande av "autopilot"?

Så (som jag förstått det då) alltså det som anges i den här ~tre år gamla artikeln från Tibor?
https://teslaclubsweden.se/var-radd-om-lanebilen/
Självrisken är högst 25K. Med tanke på hur deras lånebilar jag haft så verkar det inte användas särskilt ofta.

Vad som gäller om man totalförstör bilen pga. grov vårdlöshet nämns inte i avtalet
M3P -26
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Att det inte nämnts vad som gäller vid ansvar vid just (vad som enligt lag betraktas som) grov vårdslöshet i avtalen är naturligt, för sådana avtal är inte giltiga enligt svensk lag. Tesla kan bara flytta sin risk till ett försäkringsbolag.

Sedan ska det väldigt mycket till för att det juridiskt ska betraktas som grov vårdslöshet, och det behövs domstol för att fastställa det.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Vid grov vårdslöshet gäller väl ingen bilförsäkring. Jag känner till ett fall där någon kraftigt berusad totalkvaddade sin bil och fick noll i ersättning från försäkringsbolaget. Det är helt rimligt. Någon form av eget ansvar måste finnas.
Model Y LR AWD -24
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Idag gjorde jag i alla fall ett positivt bidrag till Teslas besiktningsstatistik. Min Model Y LR 2021 gick igenom andra besiktningen utan anmärkning efter 5 år och knappt 7900 mil.