Många som lämnar in sin bil på verkstad får en lånebil av Tesla medan deras lagas. Men en händelse i Norge manar till försiktighet med den där låne-Teslan.
En kvinna i Asker i Norge lämnade in sin Tesla på verkstad och körde iväg med en Tesla Model 3 lånebil. Hon körde dock av vägen med den och kraschade in i ett träd. Bilen blev totalförstörd. Enligt Tesla körde hon 120 km/h på 40-väg. Hon fick böter på 9000 norska kronor och fick körkortet tillfälligt indraget.
Många verkstäder har helförsäkring på sina lånebilar men inte Tesla. Deras lånebilar är inte försäkrade hos någon extern partner utan Tesla agerar som sitt eget försäkringsbolag. Därför kan de sätta sina egna försäkringsvillkor. I vanliga fall har du som kör en låne-Tesla ett självrisk på i Sverige 25 000 kronor – men Tesla kan kräva låntagaren på högre belopp för skador som beror på grov vårdslöshet eller avtalsbrott som till exempel bedrägeri.
Tesla krävde den norska kvinnan på 395 tusen norska kronor i ersättning för den totalförstörda lånebilen, motsvarande hela värdet på den två år gamla Tesla Model 3.
Tänk alltså på att köra försiktigt med Teslan du får till låns från verkstaden medan de lagar din! Krockar du den har du en självrisk på 25 tusen svenska kronor – men blir bilen skadad av grov vårdslöshet i trafik kan du åka på att betala hela dess värde!
Nu slapp dock den norska kvinnan betala 395 tusen kronor. Hon tog ärendet till domstol som dömde henne att betala “endast” 154 tusen norska kronor. Enligt tingsrätten i Asker är det praxis att kunder betalar 35% av bilens värde i liknande fall där lånebilen är helförsäkrad hos riktiga försäkringsbolag. Tingsrätten ansåg att samma regler bör gälla även lånebilar som är oförsäkrade.
“Helförsäkring för relativt nya bilar är så pass vanligt att en konsument måste kunna utgå från och förvänta sig detta när han erbjuds en lånebil från en professionell aktör som Tesla”, skriver tingsrätten i domen.
Kör försiktigt.