Studie: Förbränningsbilar borde skrotas direkt

Här diskuterar vi miljöteknik.

Moderator: Redaktion

Testarmigfram

Re: Studie: Förbränningsbilar borde skrotas direkt

Inlägg av Testarmigfram »

tesla newbie skrev: 12 aug 2026 14:22
Testarmigfram skrev: 12 aug 2026 14:16
Jerka skrev: 12 aug 2026 14:03
Testarmigfram skrev: 12 aug 2026 13:17
manneson skrev: 12 aug 2026 13:03

Inser du inte hur motsägelsefullt du argumenterar?
I samma mening säger du först att det är klart att det spelar roll, sen i slutet av meningen säger du att det inte spelar roll. Herregud.
Nej det spelar ingen faktisk roll för utfallet. Möjligen en symbolisk och moralisk roll. Och sådana kan värderas väldigt olika.
Tja. Våra svenska bilar står för runt en fjärdedels promille av de globala växthusgasutsläppen enligt en snabb sökning. Men det rör sig ändå om nästan 10 miljoner ton. Det är inte ingenting.

Delar man in världen i tillräckligt små bitar så spelar ingen enskild bit någon roll. Sveriges alla bilar spelar ingen roll. Att Kina stänger ett enda kolkraftverk spelar ingen roll. Men många bäckar små blir snart en stor å. Bara genom att ställa om överallt så snabbt som möjligt kan vi hindra stora delar av jorden från att bli en sönderbränd, obeboelig öken. Varje tiondels grad kan vara oerhört viktig för att undvika en kraftig ökning av naturkatastrofer som torka, bränder och orkaner som tvingar folk att flytta.

Jag har bara så svårt att förstå varför just vi borde vara undantagna och få köra vidare med våra bensinbilar så länge vi behagar.
Jag har kört elbil i över 9 år. Jag förstår allt du säger. Men samtidigt, det är inte viktigt att vara bäst. Att lägga miljarder på att införa elbilar ett par år innan de ändå tar över. Bollen är i rullning. Vi behöver inte subventionera hårdare för att tävla med Norge och Danmark. Det finns andra värden. Kortare vårdköer, bättre skola...
Vi behöver inte subventionera, men skulle kunna beskatta fossilbilar mer, vilket skulle innebära mer pengar till statskassan för att förbättra vården och skolan.

Alla skatter har sitt pris också. Sämre ekonomi hos de som redan har det tufft ger sämre köpkraft vilket ger sämre konjunktur vilket ger sämre skatteintäkter på det stora hela. Allt hänger ihop.

Beskatta NYA fossilbilar är en bra idé däremot och det görs redan. Man kan kanske diskutera att höja Malus?
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Testarmigfram skrev: 12 aug 2026 14:26
tesla newbie skrev: 12 aug 2026 14:22
Testarmigfram skrev: 12 aug 2026 14:16
Jerka skrev: 12 aug 2026 14:03
Testarmigfram skrev: 12 aug 2026 13:17

Nej det spelar ingen faktisk roll för utfallet. Möjligen en symbolisk och moralisk roll. Och sådana kan värderas väldigt olika.
Tja. Våra svenska bilar står för runt en fjärdedels promille av de globala växthusgasutsläppen enligt en snabb sökning. Men det rör sig ändå om nästan 10 miljoner ton. Det är inte ingenting.

Delar man in världen i tillräckligt små bitar så spelar ingen enskild bit någon roll. Sveriges alla bilar spelar ingen roll. Att Kina stänger ett enda kolkraftverk spelar ingen roll. Men många bäckar små blir snart en stor å. Bara genom att ställa om överallt så snabbt som möjligt kan vi hindra stora delar av jorden från att bli en sönderbränd, obeboelig öken. Varje tiondels grad kan vara oerhört viktig för att undvika en kraftig ökning av naturkatastrofer som torka, bränder och orkaner som tvingar folk att flytta.

Jag har bara så svårt att förstå varför just vi borde vara undantagna och få köra vidare med våra bensinbilar så länge vi behagar.
Jag har kört elbil i över 9 år. Jag förstår allt du säger. Men samtidigt, det är inte viktigt att vara bäst. Att lägga miljarder på att införa elbilar ett par år innan de ändå tar över. Bollen är i rullning. Vi behöver inte subventionera hårdare för att tävla med Norge och Danmark. Det finns andra värden. Kortare vårdköer, bättre skola...
Vi behöver inte subventionera, men skulle kunna beskatta fossilbilar mer, vilket skulle innebära mer pengar till statskassan för att förbättra vården och skolan.

Alla skatter har sitt pris också. Sämre ekonomi hos de som redan har det tufft ger sämre köpkraft vilket ger sämre konjunktur vilket ger sämre skatteintäkter på det stora hela. Allt hänger ihop.

Beskatta NYA fossilbilar är en bra idé däremot och det görs redan. Man kan kanske diskutera att höja Malus?
Jo jag menade att beskatta nya bilar. Finns ingen ekonomisk anledning att välja bensin framför el längre vid köp av ny bil.
Maetlarv

Inlägg av Maetlarv »

Intressant tråd. Det mest intressanta är att det verkar som även klimatskeptikerna kör elbil numera. Det måste väl betyda att elbilen håller på gå segrande ur striden mot fossilbrännarna?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Maetlarv skrev: 12 aug 2026 22:12
Intressant tråd. Det mest intressanta är att det verkar som även klimatskeptikerna kör elbil numera. Det måste väl betyda att elbilen håller på gå segrande ur striden mot fossilbrännarna?
Det gör den, det är bara en tidsfråga.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Det mest intressanta är att det verkar som även klimatskeptikerna kör elbil numera.
Vilka är de, menar du?
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Sportbilsentusiasten skrev: 13 aug 2026 07:58
Det mest intressanta är att det verkar som även klimatskeptikerna kör elbil numera.
Vilka är de, menar du?
Misstänker att det (svaret på frågan dvs.) åtm. är gränsfall vad gäller forumregler och modereringspraxis, så jag är inte säker på att jag hade besvarat det om jag vore Meatlarv…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

tesla newbie skrev: 12 aug 2026 10:05
martinot skrev: 12 aug 2026 01:39
Jerka skrev: 11 aug 2026 23:46
Det här med att det inte spelar någon roll vad vi i Sverige gör eftersom vi är få, det köper jag inte.

För det första så måste hela världen ställa om - vi också alltså.

För det andra är det viktigt att visa att det går. Norge visade vägen i många år och nu är även Danmark där. Det bevisar ju att det inte är omöjligt i Sverige heller. Ju fler länder som slutar tillföra nya fossilfordon till sin fordonsflotta desto enklare blir det för andra länder att följa efter.

För det tredje har det betydelse för bilföretagen - ju fler elbilar de säljer, desto billigare blir de att bygga och ju mindre resurser behöver de satsa på att hålla igång sin fossilbilsproduktion. Under Teslas tidiga år var Norge en mycket viktig marknad.

För det fjärde så tycker åtminstone jag att vi som ett rikt land med betydande bilindustri har ett extra ansvar att gå före i omställningen. Om vi inte gör det själva så kan vi knappast heller kräva att andra ska göra mer.

Stora utmaningar kräver stora åtgärder. Klimatförändringarna är kanske den största utmaningen som mänskligheten har stått inför och då måste vi acceptera att omställningen får kosta pengar. Med elbilar får vi ju så mycket annat på köpet också i form av renare luft, minskad oljeimport, tystare städer osv. En bättre värld helt enkelt.
Dessutom så blir vår lokala miljö, luft och livskvalitet som helhet bättre. Finns en massa enorma positiva hälsoeffekter med att minska den fossila förbränningen. Speciellt för de som bor i städer så kommer det bli en mycket positiv skillnad.

Skulle inte heller förvåna mig om det i förlängningen blir en stor samhällsekonomisk vinst om vi kan minska sjukdagar, cancerbehandlingar och andra kostnader som uppstår.

Ytterligare en orsak är att vi bara gör vår europeiska bilindustri sämre om de inte seriöst satsar på omställningen. Vi gör de bara en björntjänst ju längre vi drar ut på omställningen. Ju mer vi drar ut på den, och ju mindre bilföretagen i EU satsar på omställningen, ju mer hopplöst så blir de på efterkälken och ökar risken för att de blir irrelevanta i framtiden.

Att inte ställa om till mindre fossil förbränning där det är möjligt att göra så kommer bara att göra oss själva och alla, både lokalt och globalt, en stor björntjänst.
Ja för mig väger nog närmiljöargumentet tyngre än klimatnyttan. I alla fall på kort sikt. Och det är också något de flesta borde kunna ta till sig oavsett vad man tycker i klimatfrågan. Nästan alla verkar överens om att passiv rökning inte är någon höjdare, men av någon anledning så verkar man acceptera att sitta på en uteservering och andas in kväveoxid från förbipasserande dieselbilar, eller något ännu värre när raggarna kör "cruising" på sommaren. Om man ska hårddra det: Varför får man inte röka kubansk cigarr på uteservering, men det är helt ok att köra en gammaljänkare på Sveavägen som sprutar ut oförbränd bensin ur avgasröret från fiskebåts V8:an? Klimatmässigt så är ju jänkebilarna så få att det knappast spelar någon roll att de släpper ut mycket CO2. Men de förstör ju miljön varje gång de körs i stadstrafik.

EDIT: Detta ska inte tolkas som att jag är för rökning på uteserveringar, utan snarare är jag lite förbluffad över att vi accepterar en ganska hög grad av föroreningar från fordon som enbart körs för nöjes skull i trånga stadsmiljöer. Vill man njuta av sin V8 så kan man ju göra det utanför tätbebyggda områden.
Man får inte köra v8 på uteservering heller men det är helt ok att gå förbi på gatan med en cigarett.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

SwedishAdvocate skrev: 13 aug 2026 08:00
Sportbilsentusiasten skrev: 13 aug 2026 07:58
Vilka är de, menar du?
Misstänker att det (svaret på frågan dvs.) åtm. är gränsfall vad gäller forumregler och modereringspraxis, så jag är inte säker på att jag hade besvarat det om jag vore Meatlarv…
Hehe. :D
Frågan gällde hans definition av ordet...
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
Jerka

Inlägg av Jerka »

Ja, det är intressant hur motargumenten har skiftat från ”elbilar kommer aldrig funka” till ”elbilar är dyra” och nu ”elbilar kommer ändå ta över snart, så de behöver inte subventioneras”.

Men kollar man på hur det ser ut runtom i världen så är andelen elbilar i nyförsäljningen väldigt olika stor mellan olika länder. I Norge är det 97%, i Sverige 61%, i Tyskland 30%, i USA 10% och i Japan 3%. Vilken politik som förs spelar roll. Jag är också övertygad om att elbilarna kommer ta över, men det är viktigt för klimatet att det sker så snabbt som möjligt. Det säger sig självt att om en majoritet av bilarna som kommer ut på marknaden nu i ett land drivs med fossila bränslen så kommer det dröja årtionden innan de är i hamn med sin omställning. Låt inte oss hamna där också.
Testarmigfram

Inlägg av Testarmigfram »

Så man är klimatskeptiker om man inte tycker att staten ska hälla pengar över den välmående medelklassen?
Pius

Inlägg av Pius »

Är nog säkrast att sälja Tealan innan valet om det kommer en ny megasubvention på nya bilar. Blir inte vackert för andrahandsvärdena. 😄
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

Pius skrev: 13 aug 2026 21:53
Är nog säkrast att sälja Tealan innan valet om det kommer en ny megasubvention på nya bilar. Blir inte vackert för andrahandsvärdena. 😄
Det beror på. Inte om de nya subventionerna kommer (som ryktas) att innefatta begagnade elbilar. Då kan det vara bättre att vänta med att sälja, då andrahandspriserna då tvärt om kommer snarare troligen stiga.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Jerka skrev: 13 aug 2026 16:34
Ja, det är intressant hur motargumenten har skiftat från ”elbilar kommer aldrig funka” till ”elbilar är dyra” och nu ”elbilar kommer ändå ta över snart, så de behöver inte subventioneras”.

Men kollar man på hur det ser ut runtom i världen så är andelen elbilar i nyförsäljningen väldigt olika stor mellan olika länder. I Norge är det 97%, i Sverige 61%, i Tyskland 30%, i USA 10% och i Japan 3%. Vilken politik som förs spelar roll. Jag är också övertygad om att elbilarna kommer ta över, men det är viktigt för klimatet att det sker så snabbt som möjligt. Det säger sig självt att om en majoritet av bilarna som kommer ut på marknaden nu i ett land drivs med fossila bränslen så kommer det dröja årtionden innan de är i hamn med sin omställning. Låt inte oss hamna där också.
Utbudet av elbilar är så stort nu och det finns elbilar i alla prisklasser, så subventioner är knappast nödvändiga. Har man inte råd att köpa ny elbil så har man nog inte råd att köpa ny bil alls. Därför vore det rimligare att öka malusskatten så att det blir dyrare att välja fossilbil. Och det borde även gälla laddhybrider.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

-Transportsektorn står för ~20% av allt koldioxidutsläpp i världen. Personbilsparken står för ungefär hälften (8-10%).

-Världens eltillverkning sker i snitt till ~57% av förbränning, dvs koldioxidproducerad el.

-Tar vi bort alla fossila person- och lätta lastbilar blir 57% av koldioxiden kvar för eltillverkningen.

En elbil har högre verkningsgrad, så det blir lite bättre än 57% kvar, ungefär 30-35% blir kvar.

Av de 8-10% koldioxidutsläppen blir alltså 30-35% kvar, så vi har minskat personbilsutsläppen med ~6% av totalen och 3% blir kvar.

Av världens totala CO2-utsläpp är vi nu på ungefär 94%.
94% dvs den mesta CO2:n slöpps ännu ut.
Ska de ske på kort tid gissar jag på att väldigt många biltillverkare går omkull och vi får en finanskris.

Det skulle även vara väldigt dyrt samhällsekonomiskt om det ska ske på kort tid, bland annat m.ht sånt som redan beskrivits i tråden.

Vi har väldigt mycket CO2-utsläpp i världen som inte sker på grund av personbilstrafik och flyg vilket man verkar antingen inte förstå eller vilja glömma bort i Svensk media och politik.

Ca 40% av koldioxidutsläppen i världen kommer från el- och värmeproduktion. Kan vi exempelvis göra det 15% mer effektivt får vi samma minskning av totala CO2-utsläppen.
Kan vi minska det med 25% kommer det bli en mycket större vinst än elbilsfrågan.

Eftersom alla åtgärder kostar måste man kika på vilka åtgärder som ger störst minskning per satsad krona. Och då inte bara inom riket, utan globalt. En satsning på 10 eller 100 miljarder på elbilar i Sverige kanske ger mångdubbelt bättre effekt i CO2-reduktion på något annat område någon annan stans.

Vill man verkligen rädda världen från CO2-frågan är inte ”flygskam” och ”bara elbilar” lösningen. Då måste det göras på stor bredd och åtgärderna måste väljas där resp krona ger mest effekt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

AAKEE skrev: 13 aug 2026 23:27
…] Ska de ske på kort tid gissar jag på att väldigt många biltillverkare går omkull och vi får en finanskris.

Det skulle även vara väldigt dyrt samhällsekonomiskt om det ska ske på kort tid, bland annat m.ht sånt som redan beskrivits i tråden. […
Det finns naturligtvis åtgärder man kan göra för att förhindra att biltillverkare går omkull. Inkl. att förstatliga dom under en övergångsperiod precis som USA gjorde med GM.

Ang. resten av inlägget: Måste det ena utesluta det andra?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev: 13 aug 2026 23:37

Om inte jag missförstår mig själv, så tolkar iallafall jag det som precis tvärtom.

Men om man har begränsningar i stålars måste man troligen prioritera det som ger bäst effekt per krona.

Jag tror inte personligen på att vålda in att varje bil ska bli elbil. Det finns väldigt många som inte har råd eller vill byta till en elbil, och för att få det på full bredd skulle det bli väldigt dyrt.

Inom några år har vi dessutom folk som sitter med beggade elbilar med trasiga batterier som inte har råd att reparera dem om vi har fått folk att gå all in. Först blir det oerhört dyrt att få med ”alla” i elsvängen, sedan kommer trasiga batterier i sig bli en misär. För det kommer vara de som inte har råd som sitter i skiten.

Att bara göra det i Sverige gör 0.0 skillnad i världen. Fossilbilarna kommer givetvis inte skrotas utan de kommer exporteras och fortsätta köras någon annan stans om man vräker på med elbilar inom landet.

Övergången till el, som kommer att ske men det tar tid, måste få ta tid.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Pius

Inlägg av Pius »

…] Ska de ske på kort tid gissar jag på att väldigt många biltillverkare går omkull och vi får en finanskris.

Det skulle även vara väldigt dyrt samhällsekonomiskt om det ska ske på kort tid, bland annat m.ht sånt som redan beskrivits i tråden. […
Jo. Så länge pengar är en begränsad resurs, måste de användas där de får bäst effekt. Sen kan jag tycka att det är jävligt märkligt att använda skattepengar till att subventionera inköp av bilar öht! Av miljöskäl?! Det är ju absurt. 😂
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

Pius skrev: 14 aug 2026 08:26

Jo. Så länge pengar är en begränsad resurs, måste de användas där de får bäst effekt. Sen kan jag tycka att det är jävligt märkligt att använda skattepengar till att subventionera inköp av bilar öht! Av miljöskäl?! Det är ju absurt. 😂
Med tanke på hur mycket skatter och avgifter (inte bara moms, men en massa andra skatter och avgifter) som vi bilister totalt betalar in till statskassan så är det inte ens säkert att det är en netto-subvention när man räknar på totalen.

Har sett undersökningar att vi bilister betalar totalt in mer resurser till staten än vad vi konsumerar och får tillbaka i form av investeringar och underhåll rörande vägar och andra bilrelaterade utgifter från staten.

Sedan skall man inte heller glömma att bilar är ett fantastiskt transportmedel (speciellt om man räknar bort hur illa de är för miljön) som starkt bidragit till vår frihet, men även stort till välståndet hur hela samhället utvecklats.

Bilen har varit en fantastisk del av våra liv, livskvalitet och samhällsbyggande de senaste 100 åren. Underskatta inte bilens betydelse för hur bra vi faktiskt har det i det moderna samhället.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Pius skrev: 14 aug 2026 08:26

Bonus/malus syftade ju iofs inte till ökat bilköp, utan till att styra över köp som ändå skulle ha gjorts från fossiler till elbilar, tanken var också att det skulle vara ett nollsummespel totalt sett.

Ingen nettosubvention alltså, utan en omfördelning.

/fth
2016 X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
2026 YLR4WD Quicksilver