tesla newbie skrev: ↑12 aug 2026 14:22Vi behöver inte subventionera, men skulle kunna beskatta fossilbilar mer, vilket skulle innebära mer pengar till statskassan för att förbättra vården och skolan.Testarmigfram skrev: ↑12 aug 2026 14:16Jag har kört elbil i över 9 år. Jag förstår allt du säger. Men samtidigt, det är inte viktigt att vara bäst. Att lägga miljarder på att införa elbilar ett par år innan de ändå tar över. Bollen är i rullning. Vi behöver inte subventionera hårdare för att tävla med Norge och Danmark. Det finns andra värden. Kortare vårdköer, bättre skola...Jerka skrev: ↑12 aug 2026 14:03Tja. Våra svenska bilar står för runt en fjärdedels promille av de globala växthusgasutsläppen enligt en snabb sökning. Men det rör sig ändå om nästan 10 miljoner ton. Det är inte ingenting.Testarmigfram skrev: ↑12 aug 2026 13:17Nej det spelar ingen faktisk roll för utfallet. Möjligen en symbolisk och moralisk roll. Och sådana kan värderas väldigt olika.
Delar man in världen i tillräckligt små bitar så spelar ingen enskild bit någon roll. Sveriges alla bilar spelar ingen roll. Att Kina stänger ett enda kolkraftverk spelar ingen roll. Men många bäckar små blir snart en stor å. Bara genom att ställa om överallt så snabbt som möjligt kan vi hindra stora delar av jorden från att bli en sönderbränd, obeboelig öken. Varje tiondels grad kan vara oerhört viktig för att undvika en kraftig ökning av naturkatastrofer som torka, bränder och orkaner som tvingar folk att flytta.
Jag har bara så svårt att förstå varför just vi borde vara undantagna och få köra vidare med våra bensinbilar så länge vi behagar.
Alla skatter har sitt pris också. Sämre ekonomi hos de som redan har det tufft ger sämre köpkraft vilket ger sämre konjunktur vilket ger sämre skatteintäkter på det stora hela. Allt hänger ihop.
Beskatta NYA fossilbilar är en bra idé däremot och det görs redan. Man kan kanske diskutera att höja Malus?