jpetters skrev: ↑14 aug 2026 17:04
AAKEE skrev:
Jag var väldigt noga och ställde så precist det gick med mina mätmetoder mitt i prick på specarna.
Bilen går spikrakt som på räls och det är tom lätt att glömma att man bara har farthållare och inte AP påslaget. Detta är tom med 21” arachnid med 15mm spacers fram vilket brukar öka spårkänsligheten.
Vad har du för värden på hjulinställningen?
Ska justera på nya Plaiden nästa vecka och det vore ju trevligt att sikta på Hold Standard.
Fram:
0.025grader Toe
out per sida. (0.05 grader totalt.)
Bak:
0.1 grader Toe
in per sida. (0.2 grader totalt.)
Jag har minskat negativ camber bak till 0.9 grader i Low med 18mm sänkt bil. 6mm mellanlägg innanför camber arm (dvs camber shims monterade).
Om man inte minskat cambern måsteman ha mer Toe in bak för att inte förstöra bakdäcken om man kör med 21”-hjulen i vart fall, jag skulle säga minst 0.2 grader per sida om bilen inte är sänkt. Jag tror (men vet inte 100% säkert) att det kommer vara olämpligt att sänka bilen utan att minska cambern bak om man har 21”.
Jag har inte koll på om senaste refresh på Palladium har några förbättringar som påverkar möjligheten att ställa cambern från fabrik eller om Tesla minskat negativa cambern bak.
Tesla uppgav att de hade uppdaterat hjulupphängningen när refreshen kom, ifall det är en sån du har nu.
Skulle posta länken till teslas data men de har precis ändrat i tabellen så idealet syns inte:
Från tidigare, optimalt total toe:
0.05 Toe out fram.
0.20 toe in bak
IMG_4221.jpeg
Tesla använder grader och hundradels grader.
Det förekommer även att grader, minuter (vilket är sextionde-delar av grader) används och då måste man räkna om det om inte maskinens referenser går ändra.
https://service.tesla.com/docs/ModelS/S ... 7EA2C.html
En viktig detalj är Thust Angle, dvs hur rakt eller snett bakaxeln är ställd i förhållande till framvagnen. Jag skulle bara acceptera ett värde mycket nära noll även om Tesla har +/- 0.25 grader…men med det kommer bilen vilja svänga när man släpper ratten.
Jag vet inte vart man ska sätta gränsen, +/-0.05 kanske. Jag justerade det så noga jag bara kunde, vilket antagligen blev inom 1-2 hundradelar.
Den individuella toe in/ut fram och bak hjälper föga om man har ställt bakvagnen så den pekar snett.
IMG_4223.jpeg
BTW: Jag har ställt in ”Alltid i LOW” i fjädringen och jag har gjort hjulinställningen i LOW.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.