Tesla Model Y std - halv-stabil att köra vid 120km/h

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla Model Y std - halv-stabil att köra vid 120km/h

Inlägg av AAKEE »

Ggmannen93 skrev: 13 aug 2026 16:08
Tack för alla svaren. Jag har skrift till Tesla så får vi se vad dom svarar. Är inställd på att göra en hjulinställning (på eget bevåg).

Däcktryck är 41psi på samtliga däck, vilket verkar vara okej?
Bra!

41psi när bilen är/vart parkerad under några timmar, i början på körningen?

Rekommenderar den 41?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Ggmannen93

Inlägg av Ggmannen93 »

41 psi när den stått still i timmar. Blev 43 när jag körde ca 10 minuter.

Rekommenderar 42 psi.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Ggmannen93 skrev: 13 aug 2026 17:12
41 psi när den stått still i timmar. Blev 43 när jag körde ca 10 minuter.

Rekommenderar 42 psi.
Perfekt!

Hjulinställning nästa. Efter det, testa öka trycket enligt ovan om inte hjulinställningen löste biffen.

BTW: Berätta att bilen känns lite orolig pch be dem tuna noga. Teslas egna värden tillåter ganska stora variationer. Det finns ett idealvärde men +/- tillåter värden som är all over the place.
De flesta företag har egna, med ofta lite mindre flex i yttervärdena så att det blir lite bättre.

Jag har gjort hjulinställning några ggr på min S, bla i våras hos Tesla efter byte av länkarmar. Den blev helt okey, men efter att ha gjort en egen hjulinställning fär jag tex satte toe in fram exakt på specen inför SECC2026 går bilen så jäkla stabilt att jag flera gånger trott jag haft AP på trots att den inte var det.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
JockeX

Inlägg av JockeX »

MYP är hur stabil som helst, även i >200 på autobahn.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Jag tror inte det handlar om hjulinställning utan om däckens dimension.

Jag kommer från MY RWD med 19” och kan känna igen mig i en något svajig bil på motorväg i sidvind om jag jämför med min MYP som på räls med 21” lågprofilsdäck.
MYP -25
MY RWD -23 (såld)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus93984

Inlägg av Tellus »

Vår MYP går som ett lok på motorvägen, plaid måste man passa upp mer (också 21" på den), dock fint slitna däck. Aldrig kollat hjulinställningen.
Y Performance FSD -27 / $ Plaid -23 / 3P -19 / Peugeot e-208 -22 / SigenStor/ Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Ni som kommenterar bilens vindkänslighet missar att det i OPs inlägg står att det *känns* som att det svajar trots att det inte är någon vind.
Ggmannen93 skrev: 12 aug 2026 13:03
...
Känns som att det blåser mycket ute och att bilen får mycket vind att jobba mot , men det blåser inte
....
Jag ska tillägga mina egna observationer, men det är från model 3 - med vinterdäcken känns den svajig, men aldrig på motorväg, utan det är i kurvor och vid pådrag, avslag, främst - samt - dessa bilar verkar vara extremt känsliga för hjulinställning, efter 9000 mil hade jag lite slitage i några stag, vilket gjorde att hjulinställnignen blev lite off, men åt det positiva hållet. Bilen var väldigt tajt, kändes som att åka ett par riktigt vassa carvingskidor. Tyvärr slet den däcken lite snett med den inställningen så kunde inte köra så i längden. Men fränt var det!
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Men alltså: Känns bilen instabil utan andra orsaker är hjulinställning det FÖRSTA man åtgärdar.

Bilen skall självklart kännas stabil på vägen.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Inlägg av Vindens »

Ggmannen93 skrev: 12 aug 2026 13:03
Hej,

Har haft min Model Y std 2026 i cirka 2 månader nu och allt är bra men jag tycker den känns lite instabil när jag kör på motorväg, framförallt över 110km/h. Känns som att det blåser mycket ute och att bilen får mycket vind att jobba mot , men det blåser inte. Kommer från en XC60 tidigare och vill minnas att den inte var lika känslig för det. Har 18” däck.

Är det värt att lägga en ticket till Tesla (kanske halvbra hjulinställning från fabrik?) eller är det såhär bilen känns? Finns det någon annan inställning jag bör kolla?

Mvh,
Kört dagligen i 6 månader med Y standard motorväg en del och inget jag känner igen. Jag hade också kollat hjulinställningen först.
Model Y RWD, 2026
Model 3 LR AWD, 2020, SÅLD
Model S 75D, 2018 SÅLD
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Tesla slarvar med bilbygget. Hjulinställningen blir mer på slump än på kvalitet.

En del har tur, som en bekant som precis hörde av sig om behov av nya däck, de är smut men fint nötta.

Grannen köpte en ny Y och for till Kroatien (vill jag minnas det var). Fick problem med snedslitna däck och däcksverkstan därnere bytte alla fyra + gjorde hjulinställning. Hjulinställningen var totalt off.

Min S kom med toe ut bak, jag åkte till däcksverkstan så fort jag hann men jag hade 100 mil från leverans hem samt behövde till jobbet tor innan. Insidan på däcken blev riktigt nötta på ~ 200mil ungefär.
Min M3P kom med ratten pinsamt sned från fabrik.

Facebookryktet som ofta återkommer är att ”hjulinställningen påverkas när bilen förankras på biltransporten”. Det är inte ens 0.0% verklighetsförankrat, och det skulle kunna ha uppkommit från någon Tesla SC eller något som påstått det.

Hjulupphängningarna måste klara att man bromsar fullt från 100-0, även på guppig väg vilket ger riktigt höga krafter på hjulupphängningarna, och de måste klara att man kör med sladd på torr väg utan att något ändras. En förankring av bilen böjer inte hjulupphängningen!!!

Eftersom hjulinställningen är viktig både för däcksslitage, förbrukning/räckvidd samt stabilitet är det inte att alls att rekommendera att köra med en dålig eller tveksam hjulinställning. Tesla slarvar vid tillverkningen, det vet vi med säkerhet.
Tesla verkar inte heller vilja ta så mycket ansvar för sånt efter leverans och Tesla är förhållandevis dyra på hjulinställning.

Om jag skulle köpa en ny Tesla idag skulle jag låta göra hjulinställning så fort jag kunde.
Jag skulle räkna in det i kostnaden för nyköpet.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 14 aug 2026 09:45
Vår MYP går som ett lok på motorvägen, plaid måste man passa upp mer (också 21" på den), dock fint slitna däck. Aldrig kollat hjulinställningen.
Min Plaid kändes helt okey vid leverans, trots det var hjulinställningen inte alls bra.

Jag har hunnit med tre inlämnade hjulinställningar varav en på tesla samt en egen innan SECC2026. Jag var väldigt noga och ställde så precist det gick med mina mätmetoder mitt i prick på specarna.

Bilen går spikrakt som på räls och det är tom lätt att glömma att man bara har farthållare och inte AP påslaget. Detta är tom med 21” arachnid med 15mm spacers fram vilket brukar öka spårkänsligheten.

Förbrukningen på SECC blev 10Wh/km lägre än året innan, flera orsaker som bidrog men bilen snittar runt 5-6Wh lägre nu med 21” än innan.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Tesla Model Y std - halv-stabil att köra vid 120km/h

Inlägg av jpetters »

AAKEE skrev:

Jag var väldigt noga och ställde så precist det gick med mina mätmetoder mitt i prick på specarna.

Bilen går spikrakt som på räls och det är tom lätt att glömma att man bara har farthållare och inte AP påslaget. Detta är tom med 21” arachnid med 15mm spacers fram vilket brukar öka spårkänsligheten.
Vad har du för värden på hjulinställningen?

Ska justera på nya Plaiden nästa vecka och det vore ju trevligt att sikta på Hold Standard. Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

jpetters skrev: 14 aug 2026 17:04
AAKEE skrev:

Jag var väldigt noga och ställde så precist det gick med mina mätmetoder mitt i prick på specarna.

Vad har du för värden på hjulinställningen?

Ska justera på nya Plaiden nästa vecka och det vore ju trevligt att sikta på Hold Standard. Bild
Fram:
0.025grader Toe out per sida. (0.05 grader totalt.)

Bak:
0.1 grader Toe in per sida. (0.2 grader totalt.)

Jag har minskat negativ camber bak till 0.9 grader i Low med 18mm sänkt bil. 6mm mellanlägg innanför camber arm (dvs camber shims monterade).
Om man inte minskat cambern måsteman ha mer Toe in bak för att inte förstöra bakdäcken om man kör med 21”-hjulen i vart fall, jag skulle säga minst 0.2 grader per sida om bilen inte är sänkt. Jag tror (men vet inte 100% säkert) att det kommer vara olämpligt att sänka bilen utan att minska cambern bak om man har 21”.

Jag har inte koll på om senaste refresh på Palladium har några förbättringar som påverkar möjligheten att ställa cambern från fabrik eller om Tesla minskat negativa cambern bak.
Tesla uppgav att de hade uppdaterat hjulupphängningen när refreshen kom, ifall det är en sån du har nu.

Skulle posta länken till teslas data men de har precis ändrat i tabellen så idealet syns inte:

Från tidigare, optimalt total toe:
0.05 Toe out fram.
0.20 toe in bak
IMG_4221.jpeg

Tesla använder grader och hundradels grader.
Det förekommer även att grader, minuter (vilket är sextionde-delar av grader) används och då måste man räkna om det om inte maskinens referenser går ändra.

https://service.tesla.com/docs/ModelS/S ... 7EA2C.html

En viktig detalj är Thust Angle, dvs hur rakt eller snett bakaxeln är ställd i förhållande till framvagnen. Jag skulle bara acceptera ett värde mycket nära noll även om Tesla har +/- 0.25 grader…men med det kommer bilen vilja svänga när man släpper ratten.
Jag vet inte vart man ska sätta gränsen, +/-0.05 kanske. Jag justerade det så noga jag bara kunde, vilket antagligen blev inom 1-2 hundradelar.

Den individuella toe in/ut fram och bak hjälper föga om man har ställt bakvagnen så den pekar snett.
IMG_4223.jpeg
BTW: Jag har ställt in ”Alltid i LOW” i fjädringen och jag har gjort hjulinställningen i LOW.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Ggmannen93

Inlägg av Ggmannen93 »

Hej,

Jag fick svar från Tesla att de kan undersöka bilen. Är det något som behöver justeras då, tex. hjulinställning, så bekostar dom det. Hittar dom inget fel så får man själv stå för diagnostiken. Max 2500kr, brukar bli mindre.

Är kluven på om jag ska låta dom undersöka den eller om jag ska chansa på en hjulinställning med egna pengar.

Hur hade ni gjort?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Ggmannen93 skrev: 19 aug 2026 09:17
Hej,

Jag fick svar från Tesla att de kan undersöka bilen. Är det något som behöver justeras då, tex. hjulinställning, så bekostar dom det. Hittar dom inget fel så får man själv stå för diagnostiken. Max 2500kr, brukar bli mindre.

Är kluven på om jag ska låta dom undersöka den eller om jag ska chansa på en hjulinställning med egna pengar.

Hur hade ni gjort?
Om jag hade haft kontakt med en verkstad som jag använt förut och litar på, då hade jag låtit dem göra hjulinställningen. Annars hade jag låtit tesla göra det även om jag måst betala. De är dock relativt dyra på denna operation, tror det var 4tkr för ett år sedan.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Hej,

Hur hade ni gjort?
En hjulinställning brukar kosta ~1500-1800:- på stan, så det är ett alternativ.

Du måste nog välja själv.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Hej,

Hur hade ni gjort?
Däck firmor kan ofta se de på däcken också så kanske du kan köra förbi snabbt och fråga vad de tror..
Volvo EC40 MY25 och Volvo EX30 MY24
100% fossilfria bilar i familjen från aug 2026
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430

Inlägg av Arctic Drifter »

JockeX skrev: 14 aug 2026 05:57
MYP är hur stabil som helst, även i >200 på autobahn.
Med 18"?

Jag har kört min med 18", 20" och 21". Klart den är stabilast med 21orna och jag upplever vinglighet med 18" som jag kör vintertid. Kör dessutom 225/60. Ska köpa nya däck till kommande vintersäsong och det kommer bli 225/60 igen, den går hur riktigt fint på oplogade vägar och när det är snö/slask i vänsterfilen. Det sista väger upp den vinglighet som man får på köpet.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430

Inlägg av Arctic Drifter »

Hej,

Hur hade ni gjort?
Vad har du för vinterhjul, kör du 19" med 255or så hade jag väntat in dessa men det beror ju lite på hur akut det är och om du får vinter i oktober eller januari där du bor/kör.

Jag hade hellre lagt pengarna på en hjulinställning är en felsökning.
Tesla Model Y Performance
Ggmannen93

Inlägg av Ggmannen93 »

Arctic Drifter skrev: 19 aug 2026 15:13
Hej,

Hur hade ni gjort?
Vad har du för vinterhjul, kör du 19" med 255or så hade jag väntat in dessa men det beror ju lite på hur akut det är och om du får vinter i oktober eller januari där du bor/kör.

Jag har 19” som vinterdäck ja. Är det bättre att vänta då och göra hjulinställning på dessa? Är det bättre än att göra det nu?

Tesla står för allt om de hittar att hjulinställning behövs . Hittar de inget så står jag för diagnostiken.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Ggmannen93 skrev: 19 aug 2026 18:18
Arctic Drifter skrev: 19 aug 2026 15:13
Hej,

Hur hade ni gjort?

Jag har 19” som vinterdäck ja. Är det bättre att vänta då och göra hjulinställning på dessa? Är det bättre än att göra det nu?

Tesla står för allt om de hittar att hjulinställning behövs . Hittar de inget så står jag för diagnostiken.
Hittar och hittar. För att se att hjulinställningen är rätt måste den utrustningen monteras

Om tesla menar glapp i länkarmar så är det ju så att Teslor ofta kommer med riktigt dålig hjulinställning från fabrik. Inte alltid men ofta.

Är det det de menar är det bättre låta en bra däcksverkstad göra en hel hjulinställning för ~1500:- så vet du att det är rätt.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5