EX60 efter Model Y - vad svider mest?? Vad är bättre??
Moderator: Redaktion
-
P_EL
- Teslaägare
EX60 efter Model Y - vad svider mest?? Vad är bättre??
Tesla åkte ut som möjligt val av tjänstebil hos oss när Elon ballade ur som värst. Nu är det dags att byta in min Model Y DM (=LR) och då lutar det åt EX60 P10. Någon som har gjort utvärderingen - vad kommer man att sakna eller irritera sig på?? Vad kommer man att uppskatta eller blir bättre??
Senast redigerad av P_EL, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Re: EX60 efter Model Y - vad svider mest?? Vad är bättre??
Vad är DM?P_EL skrev: ↑14 aug 2026 11:05Tesla åkte ut som möjligt val av tjänstebil hos oss när Elon ballade ur som värst. Nu är det dags att byta in min Model Y DM och då lutar det åt EX60 P10. Någon som har gjort utvärderingen - vad kommer man att sakna eller irritera sig på?? Vad kommer man att uppskatta eller blir bättre??
Har inte testkört EX60. Dock testkörde jag iX3 för första gången i veckan. Tyckte iX3 (var en M50 med M-paketet, men inte M-Pro) var en väldigt trevlig bil på det stora hela. Väldigt fint chassi och körkänsla (något som jag själv prioriterar), och gillade verkligen den nya panoramaskärmen (stör mig alltid på traditionella skärmar som sitter bakom ratten, där ratten alltid hamnar i vägen för någon viktig information för mig). Så kan iaf. varmt rekommendera dig att testköra en iX3:a!
Jag tänker så här, om Model Y fortfarande inte är tillbaka som förmånsbil hos din arbetsgivare, så är det troligen mer praktiskt att jämföra de alternativ du faktiskt kan välja emellan för din arbetsgivare. Skippa att utvärdera Model Y, och fokusera på de olika alternativen som du kan välja på. Tex. så har jag inte provkört Mercedes GLC, men den skulle kanske vara intressant att se på för dig som ett annat möjligt alternativ till både Volvo och BMW?
När vi är inne på Geely-koncernen så har ju förutom Volvo även Polestar många trevliga bilar som PS3 och PS4, som jag skulle kunna misstänka också kan vara intressanta för dig att se närmare på.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
manneson
Största problemet med EX60 är väl att det är lite okänt vatten än.
Oklart hur mkt buggar det kommer vara.
Lite av en gamble.
Men jag hade inte tvekat direkt, alltid kul att prova ngt nytt.
Oklart hur mkt buggar det kommer vara.
Lite av en gamble.
Men jag hade inte tvekat direkt, alltid kul att prova ngt nytt.
-
P_EL
- Teslaägare
Jepp, det är den analysen jag är mitt i. Gillar inte BMWs utseende, Polestar 4 "SUV" är lite intressant men räckvidd+400v känns outdated, P3 med drag går över vår gräns i TCO. Alternativen jag har är nog Tesla MYP eller Polestar P3 (800V) privat via eget bolag eller EX60n. Ska provköra en nu i em, återkommer om det...martinot skrev: ↑14 aug 2026 12:30Vad är DM?P_EL skrev: ↑14 aug 2026 11:05Tesla åkte ut som möjligt val av tjänstebil hos oss när Elon ballade ur som värst. Nu är det dags att byta in min Model Y DM och då lutar det åt EX60 P10. Någon som har gjort utvärderingen - vad kommer man att sakna eller irritera sig på?? Vad kommer man att uppskatta eller blir bättre??
Har inte testkört EX60. Dock testkörde jag iX3 för första gången i veckan. Tyckte iX3 (var en M50 med M-paketet, men inte M-Pro) var en väldigt trevlig bil på det stora hela. Väldigt fint chassi och körkänsla (något som jag själv prioriterar), och gillade verkligen den nya panoramaskärmen (stör mig alltid på traditionella skärmar som sitter bakom ratten, där ratten alltid hamnar i vägen för någon viktig information för mig). Så kan iaf. varmt rekommendera dig att testköra en iX3:a!
Jag tänker så här, om Model Y fortfarande inte är tillbaka som förmånsbil hos din arbetsgivare, så är det troligen mer praktiskt att jämföra de alternativ du faktiskt kan välja emellan för din arbetsgivare. Skippa att utvärdera Model Y, och fokusera på de olika alternativen som du kan välja på. Tex. så har jag inte provkört Mercedes GLC, men den skulle kanske vara intressant att se på för dig som ett annat möjligt alternativ till både Volvo och BMW?
När vi är inne på Geely-koncernen så har ju förutom Volvo även Polestar många trevliga bilar som PS3 och PS4, som jag skulle kunna misstänka också kan vara intressanta för dig att se närmare på.
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
-
Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Antar att du provkört EX60?P_EL skrev: ↑14 aug 2026 11:05Tesla åkte ut som möjligt val av tjänstebil hos oss när Elon ballade ur som värst. Nu är det dags att byta in min Model Y DM (=LR) och då lutar det åt EX60 P10. Någon som har gjort utvärderingen - vad kommer man att sakna eller irritera sig på?? Vad kommer man att uppskatta eller blir bättre??
Jag har provkört EX60 P10+ och jag tror inte att jag skulle sakna speciellt mycket från Model Y. Det enda negativa jag upplevde var att EX60 inte är lika "sportig" i körupplevelsen som min Model Y Performance. I övrigt var allt bättre utom lastutrymmena.
Fart- och filhållningen är sjukt mycket bättre än Teslas AP. Det är faktiskt skrattretande hur dålig APn är i jämförelse. Också slipper man en massa pling plång som Teslan håller på med.
Volvon är väldigt lik Teslan i menyer och funktioner.
Och som Volvoförsäljaren sa, det är väldigt tydligt vilken bil man haft som förebild när man byggt EX60. Man har bara förfinat funktionerna.
Sen är den mycket tystare och komfortablare än Model Y Juniper. Men som sagt mindre "sportig" i körkänslan vilket jag upplever negativt.
OPD var riktigt bra och stannar extremt mjukt. Det går att välja hög, låg och adaptiv.
Jag har bara gjort en 45 minuters provkörning men skulle inte tveka en sekund att byta till en EX60 sett till hur bilen är. Sedan finns det andra aspekter med Volvo och dess ägare som är viktiga för vissa men det är upp till var och en.
Frågan är eventuella buggar på EX60 men det får framtiden utvisa. Antar att det kommer vara en hel del i början liksom alla andra helt nya bilmodeller oavsett bilmärke.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
-
tesla newbie
Har kört båda och skrev om det här: viewtopic.php?p=894586#p894586P_EL skrev: ↑14 aug 2026 11:05Tesla åkte ut som möjligt val av tjänstebil hos oss när Elon ballade ur som värst. Nu är det dags att byta in min Model Y DM (=LR) och då lutar det åt EX60 P10. Någon som har gjort utvärderingen - vad kommer man att sakna eller irritera sig på?? Vad kommer man att uppskatta eller blir bättre??
Sammanfattningsvis så saknar i alla fall jag inte så mycket i EX60. De mest uppenbara "bristerna" jämfört med Model Y är väl:
- Sämre utrymmen, mindre frunk och mindre "balja" under bagagerumsgolvet, dock mer "fyrkantigt" bagageutrymme i Volvon
- Ingen inbyggd dashcam eller sentry mode
- Ingen dödavinkel-kamera, dock så kan man se omgivande trafik i förardisplayen och får där även en markering om ett fordon är i döda vinkeln.
- Inget handskfack och sämre förvaringsutrymmen i mittkonsolen
- Ingen möjlighet att titta på youtube i fullskärm
- Mjukvaran på Volvon är fortfarande ett osäkert kort. Volvo har mycket att bevisa efter katastrofen med EX90.
Fördelarna är fler:
- Mycket bättre chassi, jämfört med MYLR Juniper så är det både sportigare och mer komfortabelt.
- MYCKET tystare kupé. I Volvon snackar vi lyxbilsnivå på ljudkomforten.
- Bättre upplevd byggkvalitet och kvalitetskänsla
- Mycket bättre stereo, har dock bara testat B & W systemet i Ultra så kan inte uttala mig om Bose systemet i Plus-varianten.
- Bättre baksäte, mer benutymme och bekvämare sittdyna.
- Möjlighet att ladda ned appar, som Waze, Easy park, diverse streaming appar, m.m.
- Växelspak
- Bättre filhållningsassistent.
- Inbyggd google maps
- Snabbare laddning (370 kw mot Teslans 250 kw)
-
tesla newbie
Ärligt talat, med stötdämparna i hårdaste läget så tycker jag inte skillnaden i köregenskaper är så stor jämför med MYP Juniper (ej kört MYP pre-facelift). Volvon kränger lite mer och har inte lika brutal gasrespons, men regarerar riktigt kvickt på styrinput. Mycket bättre än jag hade väntat mig faktiskt. Jämnfört med MY LR Juniper så är den både sportigare och bekvämare redan med dämparna i mellanläget (standard). Det märks att Volvo lagt mycket mer resurser på att stämma av chassit än Tesla.Nicke Nyfiken skrev: ↑14 aug 2026 13:32Antar att du provkört EX60?P_EL skrev: ↑14 aug 2026 11:05Tesla åkte ut som möjligt val av tjänstebil hos oss när Elon ballade ur som värst. Nu är det dags att byta in min Model Y DM (=LR) och då lutar det åt EX60 P10. Någon som har gjort utvärderingen - vad kommer man att sakna eller irritera sig på?? Vad kommer man att uppskatta eller blir bättre??
Jag har provkört EX60 P10+ och jag tror inte att jag skulle sakna speciellt mycket från Model Y. Det enda negativa jag upplevde var att EX60 inte är lika "sportig" i körupplevelsen som min Model Y Performance. I övrigt var allt bättre utom lastutrymmena.
Fart- och filhållningen är sjukt mycket bättre än Teslas AP. Det är faktiskt skrattretande hur dålig APn är i jämförelse. Också slipper man en massa pling plång som Teslan håller på med.
Volvon är väldigt lik Teslan i menyer och funktioner.
Och som Volvoförsäljaren sa, det är väldigt tydligt vilken bil man haft som förebild när man byggt EX60. Man har bara förfinat funktionerna.
Sen är den mycket tystare och komfortablare än Model Y Juniper. Men som sagt mindre "sportig" i körkänslan vilket jag upplever negativt.
OPD var riktigt bra och stannar extremt mjukt. Det går att välja hög, låg och adaptiv.
Jag har bara gjort en 45 minuters provkörning men skulle inte tveka en sekund att byta till en EX60 sett till hur bilen är. Sedan finns det andra aspekter med Volvo och dess ägare som är viktiga för vissa men det är upp till var och en.
Frågan är eventuella buggar på EX60 men det får framtiden utvisa. Antar att det kommer vara en hel del i början liksom alla andra helt nya bilmodeller oavsett bilmärke.
-
Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Volvo kör med sitt BLIS system för döda vinkeln. Personligen tycker jag det funkar bättre än att titta på en skärm i mitten - men klart hade en kombinerad version med båda funkat ännu bättre.tesla newbie skrev: ↑14 aug 2026 13:32Har kört båda och skrev om det här: viewtopic.php?p=894586#p894586P_EL skrev: ↑14 aug 2026 11:05Tesla åkte ut som möjligt val av tjänstebil hos oss när Elon ballade ur som värst. Nu är det dags att byta in min Model Y DM (=LR) och då lutar det åt EX60 P10. Någon som har gjort utvärderingen - vad kommer man att sakna eller irritera sig på?? Vad kommer man att uppskatta eller blir bättre??
Sammanfattningsvis så saknar i alla fall jag inte så mycket i EX60. De mest uppenbara "bristerna" jämfört med Model Y är väl:
- Sämre utrymmen, mindre frunk och mindre "balja" under bagagerumsgolvet, dock mer "fyrkantigt" bagageutrymme i Volvon
- Ingen inbyggd dashcam eller sentry mode
- Ingen dödavinkel-kamera, dock så kan man se omgivande trafik i förardisplayen och får där även en markering om ett fordon är i döda vinkeln.
- Inget handskfack och sämre förvaringsutrymmen i mittkonsolen
- Ingen möjlighet att titta på youtube i fullskärm
- Mjukvaran på Volvon är fortfarande ett osäkert kort. Volvo har mycket att bevisa efter katastrofen med EX90.
Fördelarna är fler:
- Mycket bättre chassi, jämfört med MYLR Juniper så är det både sportigare och mer komfortabelt.
- MYCKET tystare kupé. I Volvon snackar vi lyxbilsnivå på ljudkomforten.
- Bättre upplevd byggkvalitet och kvalitetskänsla
- Mycket bättre stereo, har dock bara testat B & W systemet i Ultra så kan inte uttala mig om Bose systemet i Plus-varianten.
- Bättre baksäte, mer benutymme och bekvämare sittdyna.
- Möjlighet att ladda ned appar, som Waze, Easy park, diverse streaming appar, m.m.
- Växelspak
- Bättre filhållningsassistent.
- Inbyggd google maps
- Snabbare laddning (370 kw mot Teslans 250 kw)
En annan fördel med Volvon är den kan fås med elektrisk infällbar dragkrok, om man prioriterar dragkrok.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
-
Freez
- Teslaägare
Det svider nog mest i plånboken. EX60 är en förvånansvärt dyr bil.
MYP -25
MY RWD -23 (såld)
MY RWD -23 (såld)
-
P_EL
- Teslaägare
Provkört EX60 nu - en kanonfin bil som efter några dagar bakom ratten säkert kommer att kännas lika invand som nuvarande MY. Mer gedigen kvalitetskänsla men med Volvoarv som jag tycker förstör känslan av clean förarmiljö. De som kört XC60 lär däremot älska det...
Mittkonsolen och mobil-laddplatserna är ju inte on par med andra bilar vad gäller smartness, känns som man nöjde sig med en finurlig lösning för muggarna och resten blev enklast möjligt. Och sedan skärmen, varför används inte all yta? En permanent sorgkant i ovankant för att visa temperatur och 5G-uppkoppling mm är ju riktigt slöseri. Man känner verkligen att Teslas mjukvara har itererats sååå många gånger mer än Volvos.
Sannolikt blir det en EX60 och så får man successivt tagga ner på upplevelsen av mjukvaran. Någon som har erfarenhet av Volvos OTA- uppdateringar - är det mest buggfixar eller kan man förvänta sig att bilen faktiskt utvecklas över tid? Det lär väl aldrig nå nivån att det dyker upp "Joe mode", men lite snabbfotad respons på ägarnas feedback vore ju tacksamt...
Mittkonsolen och mobil-laddplatserna är ju inte on par med andra bilar vad gäller smartness, känns som man nöjde sig med en finurlig lösning för muggarna och resten blev enklast möjligt. Och sedan skärmen, varför används inte all yta? En permanent sorgkant i ovankant för att visa temperatur och 5G-uppkoppling mm är ju riktigt slöseri. Man känner verkligen att Teslas mjukvara har itererats sååå många gånger mer än Volvos.
Sannolikt blir det en EX60 och så får man successivt tagga ner på upplevelsen av mjukvaran. Någon som har erfarenhet av Volvos OTA- uppdateringar - är det mest buggfixar eller kan man förvänta sig att bilen faktiskt utvecklas över tid? Det lär väl aldrig nå nivån att det dyker upp "Joe mode", men lite snabbfotad respons på ägarnas feedback vore ju tacksamt...
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24