Hej Grok

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Fungerar "Hej Grok" för dig?

Ja, den reagerar varje gång jag säger "Hej Grok"
24
41%
Den reagerar ibland, varannan, var tredje gång
6
10%
Den reagerar sällan, var femte gång eller mer sällan
5
9%
Den reagerar aldrig eller ytterst sällan
11
19%
Jag har inte slagit på "Hej Grok" detektering
12
21%

Antal röster: 58

Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Hej Grok

Inlägg av Elmil »

TiborBlomhall skrev: 14 aug 2026 10:37
Det stör mig att det heter "Hej Grok" inte "Hej Tesla". (Och att det inte fungerar förstås men det är en annan fråga.)
Det borde heta "Hej [bilens namn]"
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
elbilly

Inlägg av elbilly »

Det stör mig att det heter "Hej Grok" inte "Hej Tesla". (Och att det inte fungerar förstås men det är en annan fråga.)
Låt oss bara välja namnet själva.
Kan inte vara svårt att fixa.
Användarvisningsbild
oceanen
Teslaägare

Inlägg av oceanen »

elbilly skrev: 14 aug 2026 11:14
Det beror på vad du förväntar dig. Hade det varit lätt att fixa hade Tesla säkert lagt till det.
google_ai skrev:
making a basic custom wake word is easy with modern tools, but making a reliable one that works well for everyone in loud rooms is very hard
En bil är vad jag skulle kategorisera som ett "loud room". Några svårigheter är att filtrera ut vad som är tal och vad som är bakgrundsljud, minimera "false positives" men samtidigt fånga upp en hög procent av de korrekta tilltalen. Olika människors olika röster, dialekter, uttal av ord på olika sätt, wake words som ljudmässigt är lika vanliga ord i språket.

Jag har hört siffror i storleksordningen 5000 olika uttalsexempel behövs för att få till ett "wake word" som fungerar för ganska många människor.

Så summerat, jo, det är tyvärr svårt med egen-valda ord för att starta en röstkonversation.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

oceanen skrev: 14 aug 2026 15:25
elbilly skrev: 14 aug 2026 11:14
Det beror på vad du förväntar dig. Hade det varit lätt att fixa hade Tesla säkert lagt till det.
google_ai skrev:
making a basic custom wake word is easy with modern tools, but making a reliable one that works well for everyone in loud rooms is very hard
En bil är vad jag skulle kategorisera som ett "loud room". Några svårigheter är att filtrera ut vad som är tal och vad som är bakgrundsljud, minimera "false positives" men samtidigt fånga upp en hög procent av de korrekta tilltalen. Olika människors olika röster, dialekter, uttal av ord på olika sätt, wake words som ljudmässigt är lika vanliga ord i språket.

Jag har hört siffror i storleksordningen 5000 olika uttalsexempel behövs för att få till ett "wake word" som fungerar för ganska många människor.

Så summerat, jo, det är tyvärr svårt med egen-valda ord för att starta en röstkonversation.
Gamla Volvon kunde man lära att förstå aktuellt uttal genom att tala in ett antal ord och siffror.
BMW iX3 50 2026
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
oceanen
Teslaägare

Inlägg av oceanen »

mikebike skrev: 14 aug 2026 15:41
Gamla Volvon kunde man lära att förstå aktuellt uttal genom att tala in ett antal ord och siffror.
Och då får du en röstigenkänning som fungerar för just bara dig. Om det är allt man vill ha så går det att bygga utan större problem. Vill du att den ska fungera för passagerare, andra förare av bilen (partner, barn t.ex.) så måste man lära upp på åtminstone de personerna också. Jag tror inte Tesla bygger bilar designade för bara en person, de vill nog att det ska fungera för alla i bilen eller åtminstone de i framsätena. Men det är bara spekulation förstås.