Det borde heta "Hej [bilens namn]"TiborBlomhall skrev: ↑14 aug 2026 10:37Det stör mig att det heter "Hej Grok" inte "Hej Tesla". (Och att det inte fungerar förstås men det är en annan fråga.)
Hej Grok
Moderator: Redaktion
-
Elmil
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Hej Grok
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
-
elbilly
Låt oss bara välja namnet själva.TiborBlomhall skrev: ↑14 aug 2026 10:37Det stör mig att det heter "Hej Grok" inte "Hej Tesla". (Och att det inte fungerar förstås men det är en annan fråga.)
Kan inte vara svårt att fixa.
-
oceanen
- Teslaägare
Det beror på vad du förväntar dig. Hade det varit lätt att fixa hade Tesla säkert lagt till det.elbilly skrev: ↑14 aug 2026 11:14Låt oss bara välja namnet själva.TiborBlomhall skrev: ↑14 aug 2026 10:37Det stör mig att det heter "Hej Grok" inte "Hej Tesla". (Och att det inte fungerar förstås men det är en annan fråga.)
Kan inte vara svårt att fixa.
En bil är vad jag skulle kategorisera som ett "loud room". Några svårigheter är att filtrera ut vad som är tal och vad som är bakgrundsljud, minimera "false positives" men samtidigt fånga upp en hög procent av de korrekta tilltalen. Olika människors olika röster, dialekter, uttal av ord på olika sätt, wake words som ljudmässigt är lika vanliga ord i språket.google_ai skrev:making a basic custom wake word is easy with modern tools, but making a reliable one that works well for everyone in loud rooms is very hard
Jag har hört siffror i storleksordningen 5000 olika uttalsexempel behövs för att få till ett "wake word" som fungerar för ganska många människor.
Så summerat, jo, det är tyvärr svårt med egen-valda ord för att starta en röstkonversation.
-
mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Gamla Volvon kunde man lära att förstå aktuellt uttal genom att tala in ett antal ord och siffror.oceanen skrev: ↑14 aug 2026 15:25Det beror på vad du förväntar dig. Hade det varit lätt att fixa hade Tesla säkert lagt till det.elbilly skrev: ↑14 aug 2026 11:14Låt oss bara välja namnet själva.TiborBlomhall skrev: ↑14 aug 2026 10:37Det stör mig att det heter "Hej Grok" inte "Hej Tesla". (Och att det inte fungerar förstås men det är en annan fråga.)
Kan inte vara svårt att fixa.En bil är vad jag skulle kategorisera som ett "loud room". Några svårigheter är att filtrera ut vad som är tal och vad som är bakgrundsljud, minimera "false positives" men samtidigt fånga upp en hög procent av de korrekta tilltalen. Olika människors olika röster, dialekter, uttal av ord på olika sätt, wake words som ljudmässigt är lika vanliga ord i språket.google_ai skrev:making a basic custom wake word is easy with modern tools, but making a reliable one that works well for everyone in loud rooms is very hard
Jag har hört siffror i storleksordningen 5000 olika uttalsexempel behövs för att få till ett "wake word" som fungerar för ganska många människor.
Så summerat, jo, det är tyvärr svårt med egen-valda ord för att starta en röstkonversation.
BMW iX3 50 2026
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
oceanen
- Teslaägare
Och då får du en röstigenkänning som fungerar för just bara dig. Om det är allt man vill ha så går det att bygga utan större problem. Vill du att den ska fungera för passagerare, andra förare av bilen (partner, barn t.ex.) så måste man lära upp på åtminstone de personerna också. Jag tror inte Tesla bygger bilar designade för bara en person, de vill nog att det ska fungera för alla i bilen eller åtminstone de i framsätena. Men det är bara spekulation förstås.