MY vs andra

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Re: MY vs andra

Inlägg av holden »

Kan du klara dig utan halvkombilucka så varför inte en M3P, roligare bil för 660k finns inte och lastar betydligt mer än den ser ut att göra (dock ej två barnvagnar om du har kids i den åldern). Dessutom den snyggaste Teslan i produktion, eller i vart fall minst ful.
Senast redigerad av holden, redigerad totalt 1 gånger.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

holden skrev: 17 aug 2026 13:43
Kan du klara dig utan halvkombilucka så varför inte en M3P, roligare bil för 660k finns inte och lastar betydligt mer än den ser ut att göra (dock ej två barnvagnar om du har kids i den åldern).
Funkar en M3P så finns ju även BWM i4. Då behöver man inte klara sig utan halvkombibakluckan. ;) Plus att man t.ex. får bättre dragkrok ifall en sån uppskattas.

Verkar dock vara lite 'omvänd logik' för i4. Motorpressen verkar tycka att versionen med minsta motorn är den som har roligast köregenskaper eftersom den är typ ~100kg lättare* än M50/M60.

Se t.ex:
viewtopic.php?p=734453#p734453

*Taget från minnet utan att dubbelkolla…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

martinot skrev: 17 aug 2026 13:31
Dexter86 skrev: 17 aug 2026 13:14
Håller med, finns brutalt bra utbud idag
Speciellt om man har en ficka upp till 850k iaf
Svårt att hitta något i prisklass o erbjudande med Tesla ändå, maxad bil för 640 eller vad dom nu kostar, 0 ränta, ingen service osv … tycker det är svårt som fasiken att hitta eller byta till annat
Räntorna ligger på 5-7% för fasiken
Nu är jag extremt biased/färgad av vårt egna beslut/val (vi människor vill oftast förstärka och själva bekräfta våra egna val för att rationalisera de för oss själva), då vi nyligen själva gått igenom denna processen när det gäller att välja och köpa en ny bra rymlig bil till familjen, så ta detta med en extremt stor portion salt/bias, även om jag inte kan låta bil att nämna detta:

Behöver man inte AWD eller den snabba accelerationen, och skall köpa privat för skattade pengar, så tycker jag att det i dag är svårt att hitta en så rymlig praktisk familjebil med den avancerade teknik och fina premiumkänsla (trots att den inte heter "premium") som MY std ger för 450 papp och 0-1% ränta (varierar lite från Tesla, men fin rabatt oavsett).

Detta från ett känt varumärke som kommer finnas kvar länge i landet (speciellt nu när konflikten med IFM är över) som gör att man inte behöver vara orolig för support och reservdelar under många år framåt (vi har tänkt att behålla bilen i en 6-8 års tid).

Det sagt så förstår jag fullt att Tesla inte passar alla av flera orsaker. Det saknas även en bra förarassistansfunktion (ser AP som en gratis bonus jag inte betalar extra för, så är nöjd med den, även om den är i dag sämst på marknaden), ljudet är inte premium då den saknar subwoofer (men ändå klart bättre än standardljudet i den BMW iX3 M50 jag provkörde i veckan), och motoreffekten/accelerationen skulle gärna kunna varit högre. Även hela chassit och hjulen som medföljer är för mjuka IMO (ordnande delvis upp det genom att byta till bättre och större hjul), iaf. om man kommer från andra klassiska Teslor, skall man vara medveten om. Även dragkroken är dum och saknar elektrisk in/ut-fällning (som alla våra andra bilar haft de senaste 15-20 åren).

Men, givet sin prisklass, och faktiskt jämfört med prisklasser en bra bit upp, är den ändå helt outstanding i värde, tycker både min familj och jag (i min/vår rätt starka biased opinion då vi själva nyss valt den - så ta allt detta jag säger med ett extremt stort lass salt).
Om man räknar på körkänsla/utrustning för pengarna så är Tesla Model Y LR mycket svårslagen. Men om man, som jag, inte är nöjd mer körkänslan i LR och "villhöver" MYP, så blir prisskillnaden upp till iX3/EX60 P10 inte så stor längre. Skiljer drygt 50000kr mellan EX60 P10 plus och MYP Juniper med likvärdig utrustning. Skillnaden till MYLR AWD är 130000kr....

Är väl som innan man körde elbil, en Skoda Superb (eller till och med Octavia) uppfyllde alla ens tänkbara vardagsbehov men det man egentligen ville ha var Mercedes E-klass kombi eller BMW 5 serie touring :-)
Senast redigerad av tesla newbie, redigerad totalt 1 gånger.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

SwedishAdvocate skrev: 17 aug 2026 13:54
Kan du klara dig utan halvkombilucka så varför inte en M3P, roligare bil för 660k finns inte och lastar betydligt mer än den ser ut att göra (dock ej två barnvagnar om du har kids i den åldern).
Funkar en M3P så finns ju även BWM i4. Då behöver man inte klara sig utan halvkombibakluckan. ;) Plus att man t.ex. får bättre dragkrok ifall en sån uppskattas.

Verkar dock vara lite 'omvänd logik' för i4. Motorpressen verkar tycka att versionen med minsta motorn är den som har roligast köregenskaper eftersom den är typ ~100kg lättare* än M50/M60.

Se t.ex:

Skillnaden i körkänsla mellan BMW i4 och M3P är ganska stor till Teslans fördel. Skulle sticka ut hakan och säga att BMW iX3 har bättre körkänsla än i4 trots att den är en SUV.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

tesla newbie skrev: 17 aug 2026 14:00
Men om man, som jag, inte är nöjd mer körkänslan i LR och "villhöver" MYP, så blir prisskillnaden upp till iX3/EX60 P10 inte så stor längre. Skiljer drygt 50000kr mellan EX60 P10 plus och MYP Juniper med likvärdig utrustning. Skillnaden till MYLR AWD är 130000kr....
Håller med. Gillar inte heller körkänslan i MY AWD LR, då jag tyckte de gjort den allt för mjuk jämfört med den gamla pre-Juniper (som jag dock inte alls gillade körkänslan hos, då den var allt för studsig och dåligt avstämd i chassit). Nu är detta lite paradoxalt kanske, då MY std är ännu mycket mjukare (och sämre ur den synpunkten), men där betalar jag iaf. inte ett premiumpris för bilen.

Hade jag varit ute efter en rymlig förmånsbil, så är MYP Juniper den enda Tesla jag personligen skulle överväga, eller så skulle jag valt något liknande konkurrerande alternativ från BMW (gillar dock inte alls körkänslan i BMW i4 som förslogs nyss i tråden, som vi hade hemma och provkörde i ett antal dagar, då den IMO är allt för mjuk och väldigt "o-BMW" i körkänslan - *ingen* i familjen gillade den alls, trots att vi alla är lite av BMW-biased förutom att vara lite Tesla-biased), Mercedes eller andra biltillverkare.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

martinot skrev: 17 aug 2026 14:08
tesla newbie skrev: 17 aug 2026 14:00
Men om man, som jag, inte är nöjd mer körkänslan i LR och "villhöver" MYP, så blir prisskillnaden upp till iX3/EX60 P10 inte så stor längre. Skiljer drygt 50000kr mellan EX60 P10 plus och MYP Juniper med likvärdig utrustning. Skillnaden till MYLR AWD är 130000kr....
Håller med. Gillar inte heller körkänslan i MY AWD LR, då jag tyckte de gjort den allt för mjuk jämfört med den gamla pre-Juniper (som jag dock inte alls gillade körkänslan hos, då den var allt för studsig och dåligt avstämd i chassit). Nu är detta lite paradoxalt kanske, då MY std är ännu mycket mjukare (och sämre ur den synpunkten), men där betalar jag iaf. inte ett premiumpris för bilen.

Hade jag varit ute efter en rymlig förmånsbil, så är MYP Juniper den enda Tesla jag personligen skulle överväga, eller så skulle jag valt något liknande konkurrerande alternativ från BMW (gillar dock inte alls körkänslan i BMW i4 som förslogs nyss i tråden, som vi hade hemma och provkörde i ett antal dagar, då den IMO är allt för mjuk och väldigt "o-BMW" i körkänslan - *ingen* i familjen gillade den alls, trots att vi alla är lite av BMW-biased förutom att vara lite Tesla-biased), Mercedes eller andra biltillverkare.
Håller med angående i4. Var mycket besviken när jag körde den första gången och blev faktiskt lika besviken när jag körde den igen efter några år. tillsammans med en kollega som var ute efter ny bil. Den är för tung och seg i reaktionerna på kurvig väg och mappningen av gaspedalen är alldeles för ryckig. iX3 är ett enormt steg i rätt riktning. iX3, M3P och MYP har alla bättre körkänsla än i4 enligt mig.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

tesla newbie skrev: 17 aug 2026 14:02
Skillnaden i körkänsla mellan BMW i4 och M3P är ganska stor till Teslans fördel. Skulle sticka ut hakan och säga att BMW iX3 har bättre körkänsla än i4 trots att den är en SUV.
Håller med 100%. Kan inte instämma mer. Vi har en BMW i5 Touring som vi köpte i våras, och den har IMO en väldigt mycket bättre körkänsla än i4 (som vi testat och utvärderat grundligt). I teorin så borde det varit precis tvärt om enligt alla logik, att den mindre lättare bilen borde haft bättre körkänsla (men så upplevde inte vi det alls).

Var även och provkörde en iX3 i veckan, och helt fantastiskt fint chassi och otroligt fin körkänsla. Extremt imponerad. Är nog den allra finaste och trevligaste el-BMW jag någonsin kört, och en av de el-SUV med allra bäst körkänsla (oavsett vilket bilmärke jag än jämför med). Extremt mycket bättre körkänsla än den i4 vi hade för hemlån. Går inte ens att jämföra nästan. Ser själv enormt fram emot kommande nya i3 på samma NK-plattform som iX3. Har nog chans att (också) bli en enormt trevlig och körglad bil.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
SwedishAdvocate

Har inte kört M3P Högland, men har lagt till vanliga M3 AWD LR Högland till bilar jag provkört. Och tycker faktiskt den är lite skumpig i fjädringen på t.ex. lite lagom dålig skånsk 70-väg. Märkte inte så mycket skillnad mot M3 AWD LR pre-Högland (om ens någon). Men M3P kanske är bättre. Och tyvärr har jag inte själv kört i4 eDrive40.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

M3P Highland har adaptiva dämpare, med Standard eller Sportläge, jag kör alltid på Sport och då ligger bilen som ett strykjärn på vägen. Not so much med vår MY…
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

SwedishAdvocate skrev: 17 aug 2026 14:19
Har inte kört M3P Högland, men har lagt till vanliga M3 AWD LR Högland till bilar jag provkört. Och tycker faktiskt den är lite skumpig i fjädringen på t.ex. lite lagom dålig skånsk 70-väg. Märkte inte så mycket skillnad mot M3 AWD LR pre-Högland (om ens någon). Men M3P kanske är bättre. Och tyvärr har jag inte själv kört i4 eDrive40.
BMW i4 har bra komfort, men det är inte samma sak som bra körkänsla enligt mig.
carlf

Inlägg av carlf »

Det är ju en väldigt märkbar skillnad i chassi, dämpning och ljudnivå mellan Model 3 före och efter Highland…?
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

martinot skrev: 17 aug 2026 11:06
xms67 skrev: 16 aug 2026 21:34
Jag valde en IONIQ 5 AWD. Jag hade tre andra alternativ till Tesla MY utöver den jag valde. iX3, EX 60 P10 och Audi Q4. BMW och Volvon blev för dyra, Audi för gammal i tekniken. IONIQ 5 erbjuds ofta med olika väldigt fina erbjudanden så det blir då väldigt mycket bil för pengarna.
Alla har olika smak och rätt till olika åsikter, men jag tycker Ioniq 5 är otroligt plastig och ful billig interiör, extremt dålig mjukvara, dåligt chassi och enormt svampig alternativt obefintlig styrkänsla, och till på köpet så blev jag helt galen med allt pipande i bilen som pågick nästan konstant. Har inget emot Hyundai/KIA som företag, men detta är nog den absolut sista modell jag skulle köpa ifrån de.
Vi verkar tycka lika avseende vilka egenskaper en bil bör ha.
Just pipande är tex tok-NEJ.
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
snowman
elbilist

Inlägg av snowman »

Jag gick i samma tankar och bestämde mig till slut idag.

Bilar jag kollade på var en brokig skara, allt från nya bilar som Zeekr 7GT Core, Model Y standard, Skoda Elroq, VW ID.7, Xpeng G6 och andra demobilar som tex Ford Explorer, Kia EV4.

Model Y standard var en bra kandidat men föll bort på följande anledningar:
- Hårda, korta och obekväma stolar
- Spökbromsningar med farthållaren
- Farhågan gällande kvalite och problem samt att jag bor i en stad där det inte finns någon tesla verkstad.

Pris, effektivitet och utrymme är model Y standard fantastisk på och hade man åkt mer korta resor så hade det varit bästa bilen för oss.

I slutänden landade vi på en Skoda Elroq 85 med sportpaket (för DCC) och advancepaket. En bil som gör det mesta ganska okej men inte är fantastiskt på något. Men då får vi DCC, massage, elstol, headsup, eldragkrok, närhet till lokal verkstad/handlare och mer likt en vanlig bil och värt att nämna är att jag kört VAG under en längre tid..
Nackdelar är väl just också att det är mer en konventionell bil och med där tillhörande service och dess kostnader. Räckvidd, laddning och effektivitet är väl sådär men inte katastrofalt dåligt.

Till slut stod det mellan en Elroq 85 och en model Y Standard där det landade på Elroq pga bra kontakt med säljare och en helt ok rabatt samt att leveranstiden på en Model Y verkar tyvärr vara högst oklart just nu, dessutom av oklar anledning.
Ovan bilar i den spec är väl ungefär 449k - 540k, så Elroqs är helt klart dyrare men också mycket billigare än en MY LR, som vi också provkörde och den upplevdes mycket trevligare än en Standard

Bilar som provkördes var Kia EV4, Skoda Elroq, Tesla Model Y Standard, Ford Explorer
Senast redigerad av snowman, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

snowman skrev: 17 aug 2026 20:41

Bilar jag kollade på var en brokig skara, allt från nya bilar som Zeekr 7GT Core, Model Y standard, Skoda Elroq, VW ID.7, Xpeng G6 och andra demobilar som tex Ford Explorer, Kia EV4.

- Farhågan gällande kvalite och problem samt att jag bor i en stad där det inte finns någon tesla verkstad.

Pris, effektivitet och utrymme är model Y standard fantastisk på och hade man åkt mer korta resor så hade det varit bästa bilen för oss.

I slutänden landade vi på en Skoda Elroq 85 med sportpaket (för DCC) och advancepaket. En bil som gör det mesta ganska okej men inte är fantastiskt på något. Men då får vi DCC, massage, elstol, headsup, eldragkrok, närhet till lokal verkstad/handlare och mer likt en vanlig bil och värt att nämna är att jag kört VAG under en längre tid..
Nackdelar är väl just också att det är mer en konventionell bil och med där tillhörande service och dess kostnader. Räckvidd, laddning och effektivitet är väl sådär men inte katastrofalt dåligt.

Ovan bilar i den spec är väl ungefär 449k - 540k, så Elroqs är helt klart dyrare men också mycket billigare än en MY LR, som vi också provkörde och den upplevdes mycket trevligare än en Standard
Zeekr hade varit en vinnare om mjukvaran inte hade varit Katastof!
Varför valde ni bort G6 tex, känns som brutalt mkt bil för pengarna
snowman
elbilist

Inlägg av snowman »

Dexter86 skrev: 17 aug 2026 20:46
snowman skrev: 17 aug 2026 20:41

Zeekr hade varit en vinnare om mjukvaran inte hade varit Katastof!
Varför valde ni bort G6 tex, känns som brutalt mkt bil för pengarna
Kan bara hålla med om Zeekr, kom faktiskt aldrig ens till provkörning pga folks åsikter om just mjukvaran och hur Zeekr hanterade (eller mer brist på hantering) problem.

Såg en G6 i person och det räckte, skämt åsido så var inte utseendet någon höjdare. Sen hjälpte det inte till att säljaren slutade svara och mer valde att ignorera mina försök att få svar på några frågor. För pengarna är det nog en väldigt trevlig bil. Säljaren och osäkerheten kring ett märke som verkar uppdatera bilens hårdvara gjorde att vi avstod. Hur lätt kommer det tex vara att få fram reservdelar till en modell om det finns 4 olika varianter inom bara några få år, med stor risk för att man övertänker och skapar problem så..
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Vad en Xpeng G6 verkligen kostar vet man ju inte förrän man sålt den. Riskerar att bli en svårsåld uddabil tror jag, även om det säkert inte är något fel på bilen som sådan.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
SwedishAdvocate

carlf skrev: 17 aug 2026 16:25
Det är ju en väldigt märkbar skillnad i chassi, dämpning och ljudnivå mellan Model 3 före och efter Highland…?
Det är en rätt dålig väg. Och jag har som sagt inte kört i4 eDrive40. Det kanske hade varit en liknande upplevelse i den. Jag vet inte.
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430

Inlägg av Arctic Drifter »

martinot skrev: 17 aug 2026 14:17
Håller med 100%. Kan inte instämma mer. Vi har en BMW i5 Touring som vi köpte i våras, och den har IMO en väldigt mycket bättre körkänsla än i4 (som vi testat och utvärderat grundligt). I teorin så borde det varit precis tvärt om enligt alla logik, att den mindre lättare bilen borde haft bättre körkänsla (men så upplevde inte vi det alls).

Var även och provkörde en iX3 i veckan, och helt fantastiskt fint chassi och otroligt fin körkänsla. Extremt imponerad. Är nog den allra finaste och trevligaste el-BMW jag någonsin kört, och en av de el-SUV med allra bäst körkänsla (oavsett vilket bilmärke jag än jämför med). Extremt mycket bättre körkänsla än den i4 vi hade för hemlån. Går inte ens att jämföra nästan. Ser själv enormt fram emot kommande nya i3 på samma NK-plattform som iX3. Har nog chans att (också) bli en enormt trevlig och körglad bil.
Även jag instämmer, hade till och med beställt en i4 men avbokade efter provkörning av i4 M50. Efter 10+ BMWs genom åren kände jag inte igen mig alls, möjligtvis gällande inredningen men inte körmässigt. Kändes som att köra båt, huven reste sig vid acc som på en preppad gammal jänkare med klibbiga däck.

Även provkört i5 M60 och den var klart bättre även om jag inte gillar den heller.

Efter provkörningen av i4 var jag fast beslutsam om att ska det bli en ny BMW igen så måste det bli något från M-divisionen men skönt att höra att iX3 verkar bättre. Då kanske i3 Touring kan bli ett alternativ framöver!
Tesla Model Y Performance
SwedishAdvocate

Arctic Drifter skrev: 18 aug 2026 12:04
martinot skrev: 17 aug 2026 14:17

Även jag instämmer, hade till och med beställt en i4 men avbokade efter provkörning av i4 M50. Efter 10+ BMWs genom åren kände jag inte igen mig alls, möjligtvis gällande inredningen men inte körmässigt. Kändes som att köra båt, huven reste sig vid acc som på en preppad gammal jänkare med klibbiga däck.

Även provkört i5 M60 och den var klart bättre även om jag inte gillar den heller.

Efter provkörningen av i4 var jag fast beslutsam om att ska det bli en ny BMW igen så måste det bli något från M-divisionen men skönt att höra att iX3 verkar bättre. Då kanske i3 Touring kan bli ett alternativ framöver!
Det har ju varit lite diskussion om i4 i tråden. Men det har ju inte framgått vilken version folk har kört. Är det eDrive40, xDrive40, M50 eller M60? Har för mig att jag frågat tesla newbie i en tidigare tråd. I så fall är det M50 som han refererar till. Tror martinot refererar till eDrive40, men är inte 100.

En hel del motorpress menar ju tydligen att det är en märkbar skillnad mellan eDrive40 och M50.

EDIT:
Och jag får väl erkänna att jag inte förstått att det även är skillnad mellan M50 och M60.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
SwedishAdvocate

Se t.ex:

Verkar ju inte som skillnaden till iX3's fördel jämfört med M50-versionen(?) är så stor i så fall. Och iX3 (eller i3 NK) kan man ju inte få tag på som 1-2 år bättre begagnad ifall man nu skulle kunna tänka sig ett sånt köp som alternativ till en helt ny bil.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

SwedishAdvocate skrev: 18 aug 2026 12:58

Se t.ex:

Verkar ju inte som skillnaden till iX3's fördel jämfört med M50-versionen(?) är så stor i så fall. Och iX3 (eller i3 NK) kan man ju inte få tag på som 1-2 år bättre begagnad ifall man nu skulle kunna tänka sig ett sånt köp som alternativ till en helt ny bil.
Jag har bara kört M50 versionen så det är den jag jämför med iX3:an. Allt är bättre i iX3. Mappning av gaspedalen, styrrespons, one pedal driving. Gillar man att köra bil så är iX3 det självklara valet framför i4. Dock borde väl nya i3 vara ännu bättre eftersom den bygger på samma plattform som iX3 men har lägre tyngdpunkt.
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

En brandingenjörs synpunkter på hur man bygger säkra batteripackar, alla är inte lika: