Förvånande att inte Mercan tog hem ronden om komfort och kupébuller. Det är kanske C:et i GLC som gör att Mercedes inte prioriterat detta 100%, men det brukar ju vara deras paradgrenar.tesla newbie skrev: ↑20 aug 2026 10:04Jämförelse från WhatCar mellan EX60, iX3 och MB GLC:
TLDW: EX60 är tystast och har mest komfortabel fjädring samt bäst baksäte. Den och Mercan rymmer båda 11 kabinväskor mot 8 i BMW iX3. Som vanligt anses BMW iX3 vara körgladast och Volvon tristast att köra. Jag måste ha en annan definition av körglädje än motorjournalister, men jag tycker att Volvon har riktigt bra kördynamik och tycker inte den kränger speciellt mycket i kurvor. Tycker personligen inte att skillnaden i körglädje mot BMW iX3 är så stor som man gör gällande i videon.
Volvo EX60
Moderator: Redaktion
-
juristen
- Teslaägare
Re: Volvo EX60
Mercedes EQE 350+ sedan 2022
SÅLD: Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
-
tesla newbie
Om jag förstod rätt så hade Mercan i testet inte luftfjädring så det kan vara orsaken att den inte vann komfortronden.juristen skrev: ↑20 aug 2026 10:11Förvånande att inte Mercan tog hem ronden om komfort och kupébuller. Det är kanske C:et i GLC som gör att Mercedes inte prioriterat detta 100%, men det brukar ju vara deras paradgrenar.tesla newbie skrev: ↑20 aug 2026 10:04Jämförelse från WhatCar mellan EX60, iX3 och MB GLC:
TLDW: EX60 är tystast och har mest komfortabel fjädring samt bäst baksäte. Den och Mercan rymmer båda 11 kabinväskor mot 8 i BMW iX3. Som vanligt anses BMW iX3 vara körgladast och Volvon tristast att köra. Jag måste ha en annan definition av körglädje än motorjournalister, men jag tycker att Volvon har riktigt bra kördynamik och tycker inte den kränger speciellt mycket i kurvor. Tycker personligen inte att skillnaden i körglädje mot BMW iX3 är så stor som man gör gällande i videon.
-
juristen
- Teslaägare
Ja det påverkar ju en del, både vad gäller fjädringskomfort (även om jag tycker att skillnaden inte är så stor jämfört en bättre stålfjädring idag) och ljud. Luftfjädringen isolerar bort mycket av det vägljud som annars går genom stålfjädringen och in resten av karrossen till kupén.tesla newbie skrev: ↑20 aug 2026 10:17Om jag förstod rätt så hade Mercan i testet inte luftfjädring så det kan vara orsaken att den inte vann komfortronden.juristen skrev: ↑20 aug 2026 10:11Förvånande att inte Mercan tog hem ronden om komfort och kupébuller. Det är kanske C:et i GLC som gör att Mercedes inte prioriterat detta 100%, men det brukar ju vara deras paradgrenar.tesla newbie skrev: ↑20 aug 2026 10:04Jämförelse från WhatCar mellan EX60, iX3 och MB GLC:
-
Testarmigfram
Luftfjädring isolerar inte bort däckbuller väl? Däckljudet fortplantar sig som stomljud och vibrationer genom hjulupphängning, länkarmar och kaross.juristen skrev: ↑20 aug 2026 10:23Ja det påverkar ju en del, både vad gäller fjädringskomfort (även om jag tycker att skillnaden inte är så stor jämfört en bättre stålfjädring idag) och ljud. Luftfjädringen isolerar bort mycket av det vägljud som annars går genom stålfjädringen och in resten av karrossen till kupén.tesla newbie skrev: ↑20 aug 2026 10:17Om jag förstod rätt så hade Mercan i testet inte luftfjädring så det kan vara orsaken att den inte vann komfortronden.juristen skrev: ↑20 aug 2026 10:11Förvånande att inte Mercan tog hem ronden om komfort och kupébuller. Det är kanske C:et i GLC som gör att Mercedes inte prioriterat detta 100%, men det brukar ju vara deras paradgrenar.tesla newbie skrev: ↑20 aug 2026 10:04Jämförelse från WhatCar mellan EX60, iX3 och MB GLC:
-
juristen
- Teslaägare
Jo, en del vad jag förstått. I en bil med stålfjädring fortplantar sig ljudet även genom fjäder och stötdämpare, men i en bil med luftfjädring kommer inget genom luftbälgen. Sen har givetvis även en bil med luftfjädring hjulupphängningar som fortplantar en del ljud, men den har totalt sett mindre som fortplantar ljudet till kupén så det blir också mindre ljud.Testarmigfram skrev: ↑20 aug 2026 12:26Luftfjädring isolerar inte bort däckbuller väl? Däckljudet fortplantar sig som stomljud och vibrationer genom hjulupphängning, länkarmar och kaross.juristen skrev: ↑20 aug 2026 10:23Ja det påverkar ju en del, både vad gäller fjädringskomfort (även om jag tycker att skillnaden inte är så stor jämfört en bättre stålfjädring idag) och ljud. Luftfjädringen isolerar bort mycket av det vägljud som annars går genom stålfjädringen och in resten av karrossen till kupén.tesla newbie skrev: ↑20 aug 2026 10:17Om jag förstod rätt så hade Mercan i testet inte luftfjädring så det kan vara orsaken att den inte vann komfortronden.juristen skrev: ↑20 aug 2026 10:11Förvånande att inte Mercan tog hem ronden om komfort och kupébuller. Det är kanske C:et i GLC som gör att Mercedes inte prioriterat detta 100%, men det brukar ju vara deras paradgrenar.tesla newbie skrev: ↑20 aug 2026 10:04Jämförelse från WhatCar mellan EX60, iX3 och MB GLC:
-
Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Såg i videon ovan att de klagade ganska mycket på att ljudet från stötdämparna och hjulupphängningen fortplantade sig in i kupén på iX3. Samma sak påpekade mystysken och hans flickvän i sin jämförelse video mellan iX3, GLC och EX60.juristen skrev: ↑20 aug 2026 13:16Jo, en del vad jag förstått. I en bil med stålfjädring fortplantar sig ljudet även genom fjäder och stötdämpare, men i en bil med luftfjädring kommer inget genom luftbälgen. Sen har givetvis även en bil med luftfjädring hjulupphängningar som fortplantar en del ljud, men den har totalt sett mindre som fortplantar ljudet till kupén så det blir också mindre ljud.Testarmigfram skrev: ↑20 aug 2026 12:26Luftfjädring isolerar inte bort däckbuller väl? Däckljudet fortplantar sig som stomljud och vibrationer genom hjulupphängning, länkarmar och kaross.juristen skrev: ↑20 aug 2026 10:23Ja det påverkar ju en del, både vad gäller fjädringskomfort (även om jag tycker att skillnaden inte är så stor jämfört en bättre stålfjädring idag) och ljud. Luftfjädringen isolerar bort mycket av det vägljud som annars går genom stålfjädringen och in resten av karrossen till kupén.tesla newbie skrev: ↑20 aug 2026 10:17Om jag förstod rätt så hade Mercan i testet inte luftfjädring så det kan vara orsaken att den inte vann komfortronden.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
-
Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Däckljudet fortplantar sig på flera sätt, både genom luft och genom bilens komponenter. Det gäller att utforma bussningar, infästningspunkter fjädringskomponenter, dämpmaterial m m så att däckljudet minimeras. Det är dock ingen lätt uppgift på våra svenska vägar.
Jag har mätt på en del bilar och jämfört med min Highland på en och samma motorvägsavsnitt, i likvärdigt väder. Skillnaderna är inte så stora. De bilar som gett lägre buller än min Highland är Mercedes EQE, Polestar 3 och Volvo EX60. De ligger på 1,5 dB lägre ljudnivå, medan de bilar som varit bullrigast ligger ungefär 3 dB högre.
Som jämförelse mätte jag lite improviserat på en landsväg i Danmark med mycket tyst asfalt. Visserligen körde jag 90 och inte 110 km/h, men ljudnivån var 7 dB lägre.
Lite tillspetsat så är det bättre att köra på bra asfalt än att ha en välisolerad bil om ljudnivå är viktigt
Jag har mätt på en del bilar och jämfört med min Highland på en och samma motorvägsavsnitt, i likvärdigt väder. Skillnaderna är inte så stora. De bilar som gett lägre buller än min Highland är Mercedes EQE, Polestar 3 och Volvo EX60. De ligger på 1,5 dB lägre ljudnivå, medan de bilar som varit bullrigast ligger ungefär 3 dB högre.
Som jämförelse mätte jag lite improviserat på en landsväg i Danmark med mycket tyst asfalt. Visserligen körde jag 90 och inte 110 km/h, men ljudnivån var 7 dB lägre.
Lite tillspetsat så är det bättre att köra på bra asfalt än att ha en välisolerad bil om ljudnivå är viktigt
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
-
tesla newbie
Jo för att vara en BMW så har iX3 ganska ljudliga hjulupphängningar. BMW brukar generellt ha extremt väl dämpade ljud från hjulupphängningen. Man kan också få lite knak från inredningen över tuffare gupp. Den är dock avsevärt tystare än min gamla Model YNicke Nyfiken skrev: ↑20 aug 2026 13:48Såg i videon ovan att de klagade ganska mycket på att ljudet från stötdämparna och hjulupphängningen fortplantade sig in i kupén på iX3. Samma sak påpekade mystysken och hans flickvän i sin jämförelse video mellan iX3, GLC och EX60.juristen skrev: ↑20 aug 2026 13:16Jo, en del vad jag förstått. I en bil med stålfjädring fortplantar sig ljudet även genom fjäder och stötdämpare, men i en bil med luftfjädring kommer inget genom luftbälgen. Sen har givetvis även en bil med luftfjädring hjulupphängningar som fortplantar en del ljud, men den har totalt sett mindre som fortplantar ljudet till kupén så det blir också mindre ljud.Testarmigfram skrev: ↑20 aug 2026 12:26Luftfjädring isolerar inte bort däckbuller väl? Däckljudet fortplantar sig som stomljud och vibrationer genom hjulupphängning, länkarmar och kaross.juristen skrev: ↑20 aug 2026 10:23Ja det påverkar ju en del, både vad gäller fjädringskomfort (även om jag tycker att skillnaden inte är så stor jämfört en bättre stålfjädring idag) och ljud. Luftfjädringen isolerar bort mycket av det vägljud som annars går genom stålfjädringen och in resten av karrossen till kupén.tesla newbie skrev: ↑20 aug 2026 10:17
Om jag förstod rätt så hade Mercan i testet inte luftfjädring så det kan vara orsaken att den inte vann komfortronden.
-
tesla newbie
Men det är ju något enklare att köpa en någorlunda tyst bil än att få kommunen att lägga om asfaltenNiklas Z skrev: ↑20 aug 2026 13:52Däckljudet fortplantar sig på flera sätt, både genom luft och genom bilens komponenter. Det gäller att utforma bussningar, infästningspunkter fjädringskomponenter, dämpmaterial m m så att däckljudet minimeras. Det är dock ingen lätt uppgift på våra svenska vägar.
-
Niklas Z
- Teslaägare
Självklart, men som jag skrev var det lite tillspetsat.tesla newbie skrev: ↑20 aug 2026 13:54Men det är ju något enklare att köpa en någorlunda tyst bil än att få kommunen att lägga om asfaltenNiklas Z skrev: ↑20 aug 2026 13:52Däckljudet fortplantar sig på flera sätt, både genom luft och genom bilens komponenter. Det gäller att utforma bussningar, infästningspunkter fjädringskomponenter, dämpmaterial m m så att däckljudet minimeras. Det är dock ingen lätt uppgift på våra svenska vägar.
Lite tillspetsat så är det bättre att köra på bra asfalt än att ha en välisolerad bil om ljudnivå är viktigt![]()
-
manneson
Jag har lämnat Sverige pga den dåliga asfalten.tesla newbie skrev: ↑20 aug 2026 13:54Men det är ju något enklare att köpa en någorlunda tyst bil än att få kommunen att lägga om asfaltenNiklas Z skrev: ↑20 aug 2026 13:52Däckljudet fortplantar sig på flera sätt, både genom luft och genom bilens komponenter. Det gäller att utforma bussningar, infästningspunkter fjädringskomponenter, dämpmaterial m m så att däckljudet minimeras. Det är dock ingen lätt uppgift på våra svenska vägar.
Lite tillspetsat så är det bättre att köra på bra asfalt än att ha en välisolerad bil om ljudnivå är viktigt![]()
(Ok några fler anledningar fanns det
-
Niklas Z
- Teslaägare
Den BMW iX3 NK jag provkörde tidigare i sommar var stötig och bullrig. Dessutom mycket missljud från interiören när man körde på knaggliga vägar. Det hör dock till saken att den hade M-Paket och däck i dimensionen 275/35-22 (bak, lite smalare fram).tesla newbie skrev: ↑20 aug 2026 13:52Jo för att vara en BMW så har iX3 ganska ljudliga hjulupphängningar. BMW brukar generellt ha extremt väl dämpade ljud från hjulupphängningen. Man kan också få lite knak från inredningen över tuffare gupp. Den är dock avsevärt tystare än min gamla Model Y.
Den aktiva bullerreduceringen var påslagen när jag fick bilen, men senare på motorvägen provade jag att stänga av den, utan att kunna märka någon skillnad.
Visserligen är bilen den bästa SUV jag kört vad gäller köregenskaperna, men tyvärr märktes det ändå att den är just en tung, hög SUV när jag tog ut den på en smal, krokig asfaltväg för att ha lite roligt. Frågan är om man tycker det är en bra avvägning att offra komforten för att få vassare köregenskaper på en SUV.
Det ska dock bli intressant att se hur nya i3 blir. I och med att det är en mindre och lägre bil borde det bli enklare att få till bra köregenskaper, utan att behöva ta till hård fjädring. Om den blir vad jag hoppas på kanske jag kommer tillbaka till BMW, som jag kört i så mänga år. En starkt bidragande orsak till att jag valt BMW är att de varit väldigt duktiga på att bygga chassin som ger riktigt bra köregenskaper, utan att offra komforten.
-
Sportbilsentusiasten
Inte alls orättvist, alla har ett val.Smarve skrev: ↑20 aug 2026 07:01Men varför ska det löna sig att tjata? Är inte det väldigt orättvist mot de som inte gör det, och därmed bekostar rabbaterna för tjatarna?Sportbilsentusiasten skrev: ↑19 aug 2026 18:35Behövs motivering?Smarve skrev: ↑31 jul 2026 16:59Fortfarande ingen motivering. Jag gillar Teslas modell, färdigförhandlat och klart.
Du lägger 10min på förhandling och får 5% rabatt.
Ena fallet ger dig 35kr, andra 35 000 kr.
Ena inköpet gör du ofta, andra mycket sällan.
En fördel för prutaren, innebär inte automatiskt en nackdel för dig. Feltänk.
Och livet är inte rättvist 100%
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
-
Sportbilsentusiasten
Tänk på att man inte kan mäta buller vid en frekvens.Niklas Z skrev: ↑20 aug 2026 13:52Däckljudet fortplantar sig på flera sätt, både genom luft och genom bilens komponenter. Det gäller att utforma bussningar, infästningspunkter fjädringskomponenter, dämpmaterial m m så att däckljudet minimeras. Det är dock ingen lätt uppgift på våra svenska vägar.
Man bör mäta över stort frekvensspektrum och sedan jämföra graferna.
Sedan är vi människor känsliga för olika bullertyper...
-
Niklas Z
- Teslaägare
Visst är det så, men jag tvivlar på att det skulle ändra slutsatserna. Det är knappast några stora skillnader i hur frekvensspektra ser ut för olika bilar. Ljudet tenderar att alstras på likartat sätt. Visst, finns det exempelvis en tydlig resonans kan den vara extra störande, utöver vad ett rent dB-värde visar, men det är ganska lätt att identifiera med hörseln. Jag kan också säga att, med undantag av en bil, har mina örons intryck överensstämt med mätningarna.Sportbilsentusiasten skrev: ↑20 aug 2026 17:56Tänk på att man inte kan mäta buller vid en frekvens.Niklas Z skrev: ↑20 aug 2026 13:52Däckljudet fortplantar sig på flera sätt, både genom luft och genom bilens komponenter. Det gäller att utforma bussningar, infästningspunkter fjädringskomponenter, dämpmaterial m m så att däckljudet minimeras. Det är dock ingen lätt uppgift på våra svenska vägar.
-
Sportbilsentusiasten
Ok, vilken bil upplevde du tystasts? Hade Mercedes EQE de dubbla rutorna? Stor skillnad.Niklas Z skrev: ↑20 aug 2026 18:06Visst är det så, men jag tvivlar på att det skulle ändra slutsatserna. Det är knappast några stora skillnader i hur frekvensspektra ser ut för olika bilar. Ljudet tenderar att alstras på likartat sätt. Visst, finns det exempelvis en tydlig resonans kan den vara extra störande, utöver vad ett rent dB-värde visar, men det är ganska lätt att identifiera med hörseln. Jag kan också säga att, med undantag av en bil, har mina örons intryck överensstämt med mätningarna.Sportbilsentusiasten skrev: ↑20 aug 2026 17:56Tänk på att man inte kan mäta buller vid en frekvens.Niklas Z skrev: ↑20 aug 2026 13:52Däckljudet fortplantar sig på flera sätt, både genom luft och genom bilens komponenter. Det gäller att utforma bussningar, infästningspunkter fjädringskomponenter, dämpmaterial m m så att däckljudet minimeras. Det är dock ingen lätt uppgift på våra svenska vägar.
-
Niklas Z
- Teslaägare
Den Mercedes EQE jag körde hade inte dubbla rutor. Det var också den bil där jag upplevde skillnad mellan mina öron och mätning. Jag tyckte inte den var lika tyst som mätningen indikerade. Den hade dock luftfjädring. Förutsättningarna var därmed goda att filtrera bort mycket av det stomburna vägljudet. Det ligger nog generellt lägre i frekvens än t ex det ljud som läcker in via rutorna. Min hypotes är därför att den EQE jag körde var bättre på att dämpa lågfrekventa ljud än högfrekventa, vilket stämmer med att den upplevdes som bullrigare än vad mätningen indikerade.Sportbilsentusiasten skrev: ↑20 aug 2026 18:26Ok, vilken bil upplevde du tystasts? Hade Mercedes EQE de dubbla rutorna? Stor skillnad.Niklas Z skrev: ↑20 aug 2026 18:06Visst är det så, men jag tvivlar på att det skulle ändra slutsatserna. Det är knappast några stora skillnader i hur frekvensspektra ser ut för olika bilar. Ljudet tenderar att alstras på likartat sätt. Visst, finns det exempelvis en tydlig resonans kan den vara extra störande, utöver vad ett rent dB-värde visar, men det är ganska lätt att identifiera med hörseln. Jag kan också säga att, med undantag av en bil, har mina örons intryck överensstämt med mätningarna.Sportbilsentusiasten skrev: ↑20 aug 2026 17:56Tänk på att man inte kan mäta buller vid en frekvens.Niklas Z skrev: ↑20 aug 2026 13:52Däckljudet fortplantar sig på flera sätt, både genom luft och genom bilens komponenter. Det gäller att utforma bussningar, infästningspunkter fjädringskomponenter, dämpmaterial m m så att däckljudet minimeras. Det är dock ingen lätt uppgift på våra svenska vägar.
Eftersom jag inte kört dem direkt efter varandra är det svårt att skilja Polestar 3 från Volvo EV60, men om någon riktar en pistolmynning mot mitt huvud och jag måste ge ett svar skulle jag säga EV60.
Min minnesbild och mina mätningar säger att skillnaden mellan P3 och EV60 är så pass liten att jag skulle välja bil efter andra parametrar än buller, om valet stod mellan dessa två. Då är ändå ljudnivå en viktig parameter för mig.