Här kommer ett långt utlägg jag har skrivit, som inte platsar på någon plattform jag brukar skriva på. Lägger därför ut mina tankar här:
Elon Musk pratar om “amazing abundance” och hur AI kommer göra pengar överflödiga inom tio år. Jag håller med honom att AI kommer att totalt omkullkasta vårt samhälle - men tyvärr är jag inte alls lika optimistisk om framtiden som han.
Inom fem år kommer alla kontorsarbeten att vara borta. Består ditt jobb endast av tankeverksamhet, att sitta framför en dator och knappa och klicka på musen, inga fysiska varor att tillverka kommer du och dina kollegor att bli arbetslösa inom fem år. Tillsammans med miljoner andra. Lika bra att vänja sig vid tanken.
Det brukar sägas att så har det alltid varit. Teknisk utveckling har alltid gjort att folk har blivit av med jobbet - men de har alltid hittat annat. Till och med bättre, bekvämare, högre betalda jobb än de hade innan. Man behöver inte längre gräva kanal med spade när det finns grävskopor. Man behöver inte bära tunga balar på ryggen när det finns gaffeltruckar.
Problemet med den liknelsen är att det hittills alltid varit de mest slitsamma, repetitiva, minst betalda jobben som ersatts med maskiner. De senaste hundra åren har vi haft en klassresa uppåt där de med lägst lön vidareutbildat sig och fått allt bättre jobb med högre lön.
Det vi nu ser fram emot är dock precis tvärtom: klassresan kommer gå neråt då det är de med de högst betalda arbeten som blir av med jobbet och tvingas ta mer fysiska arbeten. Istället för managementkonsult kommer det bara finnas jobb som hantverkare. Samtidigt som miljoner andra kontorsarbetare också blir av med sina jobb samtidigt.
Vissa hoppas att kontorsarbetet inte helt kommer försvinna. Folk blir bara mer effektiva tack vare alla nya hjälpmedel. Fast då har de inte sett det senaste årets utveckling där yrkesområde efter yrkesområde har slutat anställa juniorer. AI har redan ersatt nyanställda och i takt med att den blir allt bättre klättrar den uppför organisationsschemat. Och ja, AI blir allt bättre, i rasande takt. I fjol var fortfarande vibe-coding, att be AI utveckla program, mest ett skämt. Idag ett år senare är det ingen som skrattar längre. Hela utvecklingsavdelningar som blir avvecklade istället. Och företag som förlorar sina kunder och tvingas slå igen.
Samma utveckling ser vi även när det gäller juridik, läkare, grafisk design osv. Istället för att anlita en mänsklig expert frågar man bara ChatGPT eller annan lämplig AI. Inom allt fler områden, allt oftare. Varför boka tid med dyr jurist om man kan ställa frågan till AI? Varför beställa en ny logga, en reklamkampanj från dyr reklambyrå när man kan be ChatGPT göra det? Varför beställa tid hos läkaren när man kan be AI kika på bilden på den där konstiga vårtan? Först ganska banala frågor, sedan med tiden allt mer avancerade uppdrag.
Kom ihåg att vi är just nu bara i början av AI-revolutionen, knappt fyra år efter de första stapplande stegen. Första, med dagens ögon klumpiga versionen av ChatGPT slog igenom i december 2022. På mindre än fyra år har AI redan börjat genomsyra arbetsmarknaden och vårt samhälle.
Utvecklingen går spikrakt mot en framtid där miljoner högavlönade i övre medelklass blir av med sina jobb och har så smala expertkunskaper (som inte längre efterfrågas) att de inte kan hitta andra jobb. Massarbetslöshet. Folk som måste sälja Lidingövillan för underpris till någon rörmokare som fortfarande har arbete och stadig inkomst.
I hundra år har vi minskat på de fysiskt krävande jobben. Slussat folk över till mer mentala kontorsjobb. Nu plötsligt tar AI över de jobben också. Vad har vi kvar?
Vårt samhälle är inte rustad för en framtid med massarbetslöshet. Långtids arbetslösa, utförsäkrade från a-kassan, som inte kan vidareutbildas för att få ett nytt jobb. Allt färre i arbete som ska betala för allt fler bidragstagare.
De senaste hundra åren har utbildning varit nyckeln till ett bekvämt, välbetalt kontorsarbete. Antal universitets- och högskoleutbildade i Sverige har ökat från tusen per år på 1920-talet till över 80 000 per år idag. Traditionerna kring studenten påminner oss om att för hundra år sedan var det fortfarande ganska speciellt att man gick ut gymnasiet. Idag är det i det närmaste självklart.
Men det kommer att ändra sig, snabbt. Nu börjar allt fler varningsklockor att ringa. Nyexaminerade från universitet och högskolor som omöjligt kan hitta jobb inom sina fält. Det är på gränsen till ansvarslöst att skicka ungdomar till utbildning inom programmering, design, administration och finans.
Det kinesiska utbildningsministeriet har på grund av AI lagt ner över 12 000 enskilda utbildningsprogram i år inom informations- och offentlig ledning, ekonomi och marknadsföring, konst, design och estetik, humaniora, IT och matematik. Medan vi fortsätter stenhårt satsa på dem och skickar ungdomar att skuldsätta sig under flera års studier som inte kommer ge dem ett arbete. Plugga hårt om du vill bli något, säger föräldrar till sina barn. En sanning som inte längre gäller.
Det är närmast chockerande att det har inte förekommit någon debatt alls om hur vi ska hantera utvecklingen inför årets riksdagsval. Mycket av det jag beskrivit ovan kommer att hända under nästa mandatperiod. Vilket parti är bäst rustad att hantera det som komma skall? Vilket parti har över huvud taget ens skänkt en tanke åt AI och dess påverkan på vårt samhälle? Inte det som har hänt de senaste fyra åren - utan det som kommer under de kommande fyra?
Tittar vi lite längre fram sitter inte ens de med fysiskt arbete säkra. För i vågen efter AI kommer robotarna. Där har vi en fördel att den vågen inte kommer att slå över oss lika snabbt - robotarna måste ju hinna tillverkas i tillräckligt stora volymer innan de kan ta över jobben.
Om AI tar över mentalt arbete om fem år dröjer det kanske tio-femton till innan robotarna tagit över de fysiska jobben. Då blir cirkeln sluten, vi människor har inga jobb kvar att försörja oss med. Ingen inkomst att köpa varorna med som robotarna tillverkar.
Vår nuvarande samhällsordning, det här med att man ska jobba och tjäna pengar är kanske 2-300 år gammal. Innan dess var de flesta i samhället bönder som odlade sin egen mat. De hade ingen månadsinkomst. Det var den industriella revolutionen som införde folk som arbetade i fabriker och fick lön de kunde köpa mat och varor för. Den omvandlingen av samhällsstruktur ledde till många krig och revolutioner innan allt stabiliserades (nåja) kring dagens samhälle.
Nu står vi inför en lika omdanande, samhällsomstörtande omvandling. Inom 20 år måste vi hitta en ny, stabil samhällsstruktur som klarar av att försörja miljoner människor utan arbete och inkomst. Helst utan blodiga revolutioner och kärnvapenkrig på vägen.
Elon Musk pratar om en framtid där människor inte behöver arbeta, där pengar har förlorat sin betydelse och där alla njuter av överflöd. Problemet är att vårt nuvarande samhälle inte kan hantera den utopin. Ironiskt nog är samhället han skissar närmare mottot "åt var och en efter behov": att samhällets resurser och varor fördelas baserat på vad varje individ faktiskt behöver för att leva ett gott liv istället för att fördelas utifrån hur mycket pengar de har. Det mottot myntades av ingen mindre än kommunismens urfader Karl Marx år 1875.
Så vad är det jag är ute efter med den här texten? Vad förespråkar jag för lösning? Hur ska vi göra för att allt ska gå bra? Tyvärr har jag inte några lösningar att erbjuda. Snarare känner jag mig som de i utkikskorgen på Titanic som ser isberget närma sig och utan framgång försöker ringa kaptenen på bryggan. Eller de som ser vattnet dra undan sig på stranden innan tsunamin ska skölja över dem.
För av historien att döma kommer det inte gå smärtfritt. Sättet vi människor beter oss vid samhällsomdanande händelser är tyvärr oftast våld och krig. AI kan mycket väl leda till världens undergång - fast inte alls på sättet Hollywood brukar visa i sina filmer.
Så förespråkar jag att vi ska sluta utveckla AI, eller att införa begränsningar? Jag tror att det är lika dödfött som att försöka stoppa en tsunami med en sandspade. Att ha tillgång till AI har blivit en sådan maktfaktor att ingen är beredd att överge den. Bestämmelser och begränsningar kommer inte stoppa utvecklingen, bara göra den mer ljusskygg.
Jag önskar att jag kunde avsluta detta med något optimistiskt att säga men tyvärr.
En sista sak dock. Kom nu inte om 60 månader och säg “Tibor du hade fel, alla blev inte arbetslösa på fem år som du sa”. Det kanske kommer ta lite längre tid. Jag kanske är tidsoptimist (eller är pessimist ett rättare ord här?). Men isberget är definitivt på väg mot oss och kaptenen har inte ens börjat vrida på ratten.
Utopian abundance
Moderator: Redaktion
-
TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
-
mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Utopian abundance
Tur att det bara är 5 veckor till pension. 
BMW iX3 50 2026
Volvo PV 544 Special 1963
-
TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
-
Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Det är inte säkert att det är bra räddningsplanka. Med tanke på att de pensioner som betalas ut till stor del finansieras av löneskatter, krävs att många har jobb som genererar goda löner. Dessutom kan man fundera över vad som händer med medel som fonderats för kommande pensionsutbetalningar om stor arbetslöshet råder och därmed sammanhängande ekonomisk nedgång.
En aspekt av AI-utvecklingen är också vilka som kontrollerar den. Blir det ett gäng som närmast liknar oligarker som kommer att bli rika på den? Vad händer då med våra samhällen?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
-
mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Mina fonder tar slut om 10 år.
Jag har varit nära att dö tre gånger, senast nu under semestern. Jag tror knappast uteblivna pensionsutbetalningar blir ett problem för mig.
BMW iX3 50 2026
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
mikebike skrev: ↑20 aug 2026 18:10Mina fonder tar slut om 10 år.
Jag har varit nära att dö tre gånger, senast nu under semestern. Jag tror knappast uteblivna pensionsutbetalningar blir ett problem för mig.
Du får vara rädd om dig! Vi har bara en mikebike!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5