Riddermark Bil storsatsar på inköp av Tesla kommande månad

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

manneson

Re: Riddermark Bil storsatsar på inköp av Tesla kommande månad

Inlägg av manneson »

Testarmigfram skrev: 21 aug 2026 07:30
manneson skrev: 21 aug 2026 06:25
toppo skrev: 20 aug 2026 22:38
Har sålt min ID4 GTX MY25 till Carla i dagarna, de betalade bäst. Efter 14 månader och 2700 mil har jag haft en värdeminskning på 3500kr/månad eller 18kr/mil, svårslaget för en ny bil. Blir spännande att se vad Carla lyckas sälja den för, verkar vara bra efterfrågan på elbilar nu.

I utbyte köpte jag en begagnad ID4 GTX 2022 som jag planerar ha i ett halvår tills min beställda EX60 kommer, tror den kommer stå sig väldigt mycket bättre än min 2025:a skulle gjort kommande 6 månader.
Det brukar kosta att byta bil, särskilt om man gör det via handlare.
Köpte du 2022an privat eller på auktion kanske det kan löna sig.

Men ofta bra att ha en billigare bil i ekonomiskt osäkra tider.

Är det osäkrare nu än förut? Inte är väl de rödgröna så dumma att de inför stora subventioner på enbart nyköp av elbilar direkt efter valet? Dvs att det skulle trycka ner andrahandsmarknaden?
Hösten tenderar att vara blåsig på börsen.
Blir det en stor krasch lär det dra ner efterfrågan på typ allt.
Terlmeister

Inlägg av Terlmeister »

Är det inte elbilsbidraget som påverkat andrahandsvärdet uppåt en del på bilar under 450'. Tycker mig se en tendens att framförallt billigare begbilar har verkligen gått upp en hel del, tex Ioniq electric classic gick att hitta från 99' förra hösten nu är den billigaste 119' för en 2017.
Testarmigfram

Inlägg av Testarmigfram »

manneson skrev: 21 aug 2026 07:32
Testarmigfram skrev: 21 aug 2026 07:30
manneson skrev: 21 aug 2026 06:25
Har sålt min ID4 GTX MY25 till Carla i dagarna, de betalade bäst. Efter 14 månader och 2700 mil har jag haft en värdeminskning på 3500kr/månad eller 18kr/mil, svårslaget för en ny bil. Blir spännande att se vad Carla lyckas sälja den för, verkar vara bra efterfrågan på elbilar nu.

I utbyte köpte jag en begagnad ID4 GTX 2022 som jag planerar ha i ett halvår tills min beställda EX60 kommer, tror den kommer stå sig väldigt mycket bättre än min 2025:a skulle gjort kommande 6 månader.
Det brukar kosta att byta bil, särskilt om man gör det via handlare.
Köpte du 2022an privat eller på auktion kanske det kan löna sig.

Men ofta bra att ha en billigare bil i ekonomiskt osäkra tider.

Är det osäkrare nu än förut? Inte är väl de rödgröna så dumma att de inför stora subventioner på enbart nyköp av elbilar direkt efter valet? Dvs att det skulle trycka ner andrahandsmarknaden?
Hösten tenderar att vara blåsig på börsen.
Blir det en stor krasch lär det dra ner efterfrågan på typ allt.
Det är för många som tror att det ska krascha för att det ska krascha. Om du förstår vad jag menar. Krascher kommer när alla pengar är på börsen redan. Nu står mycket kapital utanför i väntan på krasch...
toppo
elbilist

Inlägg av toppo »

Testarmigfram skrev: 21 aug 2026 07:28

Som Manneson skriver så måste man köpa och sälja på samma marknad om det ska vara nån idé att göra din manöver. Dvs köpa och sälja privat, alternativt köpa och sälja på KVD möjligen. Köper du av handlare och säljer till handlare får du även betala för deras vinst på 10-20% av bilens värde. Då kostar det antagligen mer än att behålla den du hade 6 månader till.

Säljer du privat så kommer du även få förklara varför du säljer efter så kort tid. Det brukar kunna göra folk misstänksamma. Men du har ju en bra anledning så det borde inte vara så stort problem.
Givetvis tappar jag lite på att handlaren ska ha en mellanskillnad, det har jag räknat med. Däremot verkar deras marginal ha krympt till ca 30 tsek per bil mot tidigare år 50-60 tsek. Sen var budet på nuvarande bil extremt bra, mer än vad de själva sålde en liknande bil för för bara ett par veckor sedan (jag hade inte fått lika mycket om jag sålde den privat), jag tror ärligt talat de kommer göra en förlust på den. Likväl var bilen jag köpte lägst i pris under förutsättningarna just nu. Vi får se hur mycket den ”nya” tappar på ett halvår men jag är väldigt trygg i den analysen jag gjort.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Testarmigfram

Inlägg av Testarmigfram »

toppo skrev: 21 aug 2026 10:46
Testarmigfram skrev: 21 aug 2026 07:28

Som Manneson skriver så måste man köpa och sälja på samma marknad om det ska vara nån idé att göra din manöver. Dvs köpa och sälja privat, alternativt köpa och sälja på KVD möjligen. Köper du av handlare och säljer till handlare får du även betala för deras vinst på 10-20% av bilens värde. Då kostar det antagligen mer än att behålla den du hade 6 månader till.

Säljer du privat så kommer du även få förklara varför du säljer efter så kort tid. Det brukar kunna göra folk misstänksamma. Men du har ju en bra anledning så det borde inte vara så stort problem.
Givetvis tappar jag lite på att handlaren ska ha en mellanskillnad, det har jag räknat med. Däremot verkar deras marginal ha krympt till ca 30 tsek per bil mot tidigare år 50-60 tsek. Sen var budet på nuvarande bil extremt bra, mer än vad de själva sålde en liknande bil för för bara ett par veckor sedan (jag hade inte fått lika mycket om jag sålde den privat), jag tror ärligt talat de kommer göra en förlust på den. Likväl var bilen jag köpte lägst i pris under förutsättningarna just nu. Vi får se hur mycket den ”nya” tappar på ett halvår men jag är väldigt trygg i den analysen jag gjort.
Ok, ja det låter som att du har koll. Kul med lite affärande!
manneson

Inlägg av manneson »

Jag sålde ju också min ID4 efter just 2700 mil. Det var dock 2022 så jag fick värdeökning på 48kr/mil, eller 7200/månad. 🤷‍♂️😁