Mitt korta svar är: delvis, men inte i den omfattning som vissa prognoser gör gällande.
Jag tror inte att vi kommer att se en situation där majoriteten av alla kontorsanställda blir arbetslösa inom fem år. Däremot tror jag att AI kommer att förändra många kontorsjobb i grunden och att vissa roller kommer att kräva färre anställda än idag.
Det AI redan är bra på
AI kan idag utföra många uppgifter som tidigare krävde mänsklig arbetskraft, till exempel:
Skriva och sammanfatta texter
Hantera e-post och administration
Bearbeta och analysera information
Generera rapporter
Kundsupport på grundläggande nivå
Vissa juridiska och ekonomiska rutinuppgifter
Enklare programmering
För yrken som till stor del består av sådana uppgifter kan produktivitetsökningen bli mycket stor.
Hur förändringar brukar ske
När ny teknik introduceras sker förändringen ofta gradvis. Företag brukar:
Anställa färre personer i vissa roller
Automatisera delar av arbetsflöden
Omfördela arbetsuppgifter
Höja produktivitetskraven
Resultatet blir att samma mängd arbete kan utföras av färre personer, utan att hela yrkesgrupper försvinner över en natt.
Vilka jobb påverkas mest?
De yrken som sannolikt påverkas mest är de som domineras av standardiserade informations- och administrationsuppgifter, exempelvis:
Administrativa tjänster
Dataregistrering
Enklare ekonomi- och bokföringsarbete
Första linjens kundservice
Vissa juridiska assistentroller
Delar av marknadsföring och innehållsproduktion
Vissa typer av programmeringsarbete
Däremot är det betydligt svårare att automatisera arbete som kräver mänskligt omdöme, ansvar, kreativitet, ledarskap eller avancerad social interaktion.
Ett vanligt missförstånd
Många antar att om AI kan utföra 80 procent av arbetsuppgifterna i ett yrke så kommer 80 procent av jobben att försvinna. I praktiken består de flesta yrken av en kombination av många olika uppgifter.
AI kan ofta ta över vissa delar av arbetet utan att hela rollen blir överflödig. Istället förändras innehållet i jobbet.
Min bedömning
Om jag skulle sammanfatta utvecklingen de kommande fem åren:
Att de flesta kontorsjobb försvinner: osannolikt
Att många administrativa roller minskar i omfattning: sannolikt
Att vissa juniora tjänstemannajobb blir färre: ganska sannolikt
Att AI blir ett dagligt arbetsverktyg för de flesta tjänstemän: mycket sannolikt
Att en person kan utföra arbete som tidigare krävde flera personer: sannolikt inom vissa områden
Den största förändringen blir troligen inte att kontorsarbete försvinner, utan att arbetsuppgifter automatiseras och att kraven på kompetens, omdöme och förmåga att samarbeta med AI ökar. AI kommer sannolikt att ersätta vissa arbetsuppgifter och vissa roller, men det är mer troligt att den omformar arbetsmarknaden än att den gör stora delar av tjänstemannakåren överflödig inom bara några år.
Utopian abundance
Moderator: Redaktion
-
tesla newbie
Re: Utopian abundance
Så här säger AI (Chat gpt) själv 
-
Jerker
- elbilist
Det är bara att återgå till självhushåll. Jag och min sambo har redan vidtagit sådana åtgärder till viss del och det går att utveckla vidare. Dessutom har vi sett till att skaffa ett boende som är väldigt billigt. Då är vi inte i behov av höga pensioner för att klara oss. Räknar med att gå i pension inom kort. Dessutom bör man nog preppa i största allmänhet och förutom man köpa guld istället för att ha pengar på banken/i fonder.
Jag är dessutom så reaktionär att jag ännu inte medvetet aktivt använt en enda AI-tjänst. Försöker tvärtom motverka det genom att t.ex. när jag googlar skriva -"AI" i sökfältet för att slippa att få AI-sökresultat.
Jag är dessutom så reaktionär att jag ännu inte medvetet aktivt använt en enda AI-tjänst. Försöker tvärtom motverka det genom att t.ex. när jag googlar skriva -"AI" i sökfältet för att slippa att få AI-sökresultat.
-
MarkusL
- Teslaägare
Prostituerad då? Om du har rätt finns kanske ingen som kan betala så även där skiter det sigTiborBlomhall skrev: ↑21 aug 2026 09:09Och jag tror precis tvärtom, att det är just de yrken inom sjukvård som snabbast kommer ersättas av AI då de har minst manuell kroppslig kontakt med sina patienter.Jojo skrev: ↑21 aug 2026 07:52Med resultatet att det blir en hel del missförstånd och felaktiga antaganden.TiborBlomhall skrev: ↑20 aug 2026 23:47
Redan idag frågar folk hellre AI om sina symptom än ringer vårdcentralen.
Vill man ha ett krissäkert jobb i framtiden, bör man bli psykolog eller psykiatriker.![]()
-
TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449