Utopian abundance

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

tesla newbie

Re: Utopian abundance

Inlägg av tesla newbie »

Så här säger AI (Chat gpt) själv :-)
Mitt korta svar är: delvis, men inte i den omfattning som vissa prognoser gör gällande.

Jag tror inte att vi kommer att se en situation där majoriteten av alla kontorsanställda blir arbetslösa inom fem år. Däremot tror jag att AI kommer att förändra många kontorsjobb i grunden och att vissa roller kommer att kräva färre anställda än idag.

Det AI redan är bra på

AI kan idag utföra många uppgifter som tidigare krävde mänsklig arbetskraft, till exempel:

Skriva och sammanfatta texter
Hantera e-post och administration
Bearbeta och analysera information
Generera rapporter
Kundsupport på grundläggande nivå
Vissa juridiska och ekonomiska rutinuppgifter
Enklare programmering

För yrken som till stor del består av sådana uppgifter kan produktivitetsökningen bli mycket stor.

Hur förändringar brukar ske

När ny teknik introduceras sker förändringen ofta gradvis. Företag brukar:

Anställa färre personer i vissa roller
Automatisera delar av arbetsflöden
Omfördela arbetsuppgifter
Höja produktivitetskraven

Resultatet blir att samma mängd arbete kan utföras av färre personer, utan att hela yrkesgrupper försvinner över en natt.

Vilka jobb påverkas mest?

De yrken som sannolikt påverkas mest är de som domineras av standardiserade informations- och administrationsuppgifter, exempelvis:

Administrativa tjänster
Dataregistrering
Enklare ekonomi- och bokföringsarbete
Första linjens kundservice
Vissa juridiska assistentroller
Delar av marknadsföring och innehållsproduktion
Vissa typer av programmeringsarbete

Däremot är det betydligt svårare att automatisera arbete som kräver mänskligt omdöme, ansvar, kreativitet, ledarskap eller avancerad social interaktion.

Ett vanligt missförstånd

Många antar att om AI kan utföra 80 procent av arbetsuppgifterna i ett yrke så kommer 80 procent av jobben att försvinna. I praktiken består de flesta yrken av en kombination av många olika uppgifter.

AI kan ofta ta över vissa delar av arbetet utan att hela rollen blir överflödig. Istället förändras innehållet i jobbet.

Min bedömning

Om jag skulle sammanfatta utvecklingen de kommande fem åren:

Att de flesta kontorsjobb försvinner: osannolikt
Att många administrativa roller minskar i omfattning: sannolikt
Att vissa juniora tjänstemannajobb blir färre: ganska sannolikt
Att AI blir ett dagligt arbetsverktyg för de flesta tjänstemän: mycket sannolikt
Att en person kan utföra arbete som tidigare krävde flera personer: sannolikt inom vissa områden

Den största förändringen blir troligen inte att kontorsarbete försvinner, utan att arbetsuppgifter automatiseras och att kraven på kompetens, omdöme och förmåga att samarbeta med AI ökar. AI kommer sannolikt att ersätta vissa arbetsuppgifter och vissa roller, men det är mer troligt att den omformar arbetsmarknaden än att den gör stora delar av tjänstemannakåren överflödig inom bara några år.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Det är bara att återgå till självhushåll. Jag och min sambo har redan vidtagit sådana åtgärder till viss del och det går att utveckla vidare. Dessutom har vi sett till att skaffa ett boende som är väldigt billigt. Då är vi inte i behov av höga pensioner för att klara oss. Räknar med att gå i pension inom kort. Dessutom bör man nog preppa i största allmänhet och förutom man köpa guld istället för att ha pengar på banken/i fonder.

Jag är dessutom så reaktionär att jag ännu inte medvetet aktivt använt en enda AI-tjänst. Försöker tvärtom motverka det genom att t.ex. när jag googlar skriva -"AI" i sökfältet för att slippa att få AI-sökresultat.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

TiborBlomhall skrev: 21 aug 2026 09:09
Jojo skrev: 21 aug 2026 07:52
TiborBlomhall skrev: 20 aug 2026 23:47

Redan idag frågar folk hellre AI om sina symptom än ringer vårdcentralen.
Med resultatet att det blir en hel del missförstånd och felaktiga antaganden.

Vill man ha ett krissäkert jobb i framtiden, bör man bli psykolog eller psykiatriker. :twisted:
Och jag tror precis tvärtom, att det är just de yrken inom sjukvård som snabbast kommer ersättas av AI då de har minst manuell kroppslig kontakt med sina patienter.
Prostituerad då? Om du har rätt finns kanske ingen som kan betala så även där skiter det sig 😀
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

tesla newbie skrev: 21 aug 2026 11:23
Så här säger AI (Chat gpt) själv :-)
Så klart den säger så ;) ;) ;)
Användarvisningsbild
Hammar

Inlägg av Hammar »

MarkusL skrev: 21 aug 2026 11:55

Vill man ha ett krissäkert jobb i framtiden, bör man bli psykolog eller psykiatriker. :twisted:
Och jag tror precis tvärtom, att det är just de yrken inom sjukvård som snabbast kommer ersättas av AI då de har minst manuell kroppslig kontakt med sina patienter.
Prostituerad då? Om du har rätt finns kanske ingen som kan betala så även där skiter det sig 😀
Porrbranchen kommer väl vara en av de första som AI kommer att ta över. Om det då inte längre är lönsamt att visa upp sig framför en kamera, så blir ju frågan hur många som istället kommer att "visa" upp sig ute i verkligheten. Prostitutionen riskerar ju då att öka i alla fall under en första tid. Snabba pengar är det ju många som jagar efter.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Elon snackar AI, appar behövs inte på vår framtida end node device:

Men här i Sverige har vi ju riktig spjutspetskompetens på området att tillgå:

https://www.dn.se/debatt/vi-ar-overens- ... pa-allvar/
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

I Sverige ska ju polisen vidare jobba för att efterfrågan ska gå mot noll. Och det gör dom ju även i viss utsträckning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Hammar skrev: 21 aug 2026 13:28

Porrbranchen kommer väl vara en av de första som AI kommer att ta över. Om det då inte längre är lönsamt att visa upp sig framför en kamera, så blir ju frågan hur många som istället kommer att "visa" upp sig ute i verkligheten. Prostitutionen riskerar ju då att öka i alla fall under en första tid. Snabba pengar är det ju många som jagar efter.
Undrar hur många av det totala antalet porrkonsumenter som föredrar riktiga människor på skärmen. Har ingen aning, men skulle inte bli förvånad ifall det är en rätt betydande majoritet. Och om man får tro på dom inkomstsiffror som anges av vissa* som är 'aktiva' idag på t.ex. Onlyfans (OF) så verkar det som minst samma mängd människor som 'sysslat' med det här sen porren legaliserades kommer fortsätta vara 'verksamma'. Återigen så vet jag inte, men tycker det verkar som OF ökat antalet 'aktiva'. Skulle inte bli förvånad om det dessutom är en relativt markant ökning.

Kan ju erkänna att jag blev inte så lite förvånad när jag fick höra (eller om jag läste) att Linda Skugge skaffat ett konto. Och hur gammal var hon då? Typ 50?… :?

Men det här är kanske lite väl OT/perifert i sammanhanget. Vad vet jag.

EDIT:
*Dom riktigt höga OF-inkomsterna är ju tydligen rätt ojämnt fördelade. Är väl ~0,1% av 'aktiva' (eller ngt) som anger de högsta beloppen. Den stora majoriteten tjänar väl knappt någonting. Iallafall om man slår ut det över några år.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare

Inlägg av ReNewAble »

Har svårt att tro att AI skulle ta över med den tidslinjen som beskrivs här (men å ändra sidan är det iofs Elon-tid vi talar om… :D ).

Ser man hur dåliga vi är på att just nu skapa system som inte kräver fysisk handläggning så är vi lååångt bort från att ha någon digital assistent som styr allt.

Jag har ikväll fått nollställa min Tibber bridge genom att fysiskt dra den in och ut ur ett vägguttag 6 gånger… Säg den AI som gör det….

Ser man till alla IoT saker vi har i husen som är hyperkänsliga och absolut inte klarar nätverk med 5GHz eller mesh-nötverk så undrar man hur detta ska funka. Vi kan inte ens bygga enkla system och apparater som ör true plug and play.

Jag tror snarare teknikfrustrationen kommer att öka med tiden då människan inte har kraft och ork att engagera sig i alla dåligt designade system som finns överallt. Då hjälper inte AI nör någon måste gå och fysiskt slå av och på enheter för att få dem att fungera igen.
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

ReNewAble skrev: 21 aug 2026 21:30
Har svårt att tro att AI skulle ta över med den tidslinjen som beskrivs här (men å ändra sidan är det iofs Elon-tid vi talar om… :D ).

Ser man hur dåliga vi är på att just nu skapa system som inte kräver fysisk handläggning så är vi lååångt bort från att ha någon digital assistent som styr allt.

Jag har ikväll fått nollställa min Tibber bridge genom att fysiskt dra den in och ut ur ett vägguttag 6 gånger… Säg den AI som gör det….

Ser man till alla IoT saker vi har i husen som är hyperkänsliga och absolut inte klarar nätverk med 5GHz eller mesh-nötverk så undrar man hur detta ska funka. Vi kan inte ens bygga enkla system och apparater som ör true plug and play.

Jag tror snarare teknikfrustrationen kommer att öka med tiden då människan inte har kraft och ork att engagera sig i alla dåligt designade system som finns överallt. Då hjälper inte AI nör någon måste gå och fysiskt slå av och på enheter för att få dem att fungera igen.
Sedan är det ju en kostnadsfråga också. Redan nu så har börjar vi få begränsningar i AI-användandet på jobbet. Man får ett visst antal ”credits” per månad och när de är slut får man jobba ”manuellt ”. AI modeller kräver enorma mängder energi för att köra och man kanske kommer fram till att för vissa applikationer så ger det mer ”bang for the buck” att låta en mänsklig hjärna göra jobbet istället för en LLM. Det har ganska länge funnits maskiner som kan tillverka hamburgare automatiskt, men de har uppenbarligen inte slagit igenom eftersom det fortfarande jobbar människor på Max och McD. Det finns ju också sedan länge schackdatorer som spelar bättre än människor men vi spelar ändå schack. Samma med självkörande bilar . Vill minnas att jag såg en dokumentär om detta redan före pandemin där man sa att om ett par år skulle ingen behöva ta körkort längre. Nu 7 år senare så är fortfarande självkörande bilar begränsat till några få städer i världen.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Angående programmering så använder vi en av de senaste AI-modellerna på jobbet. Den kan göra enormt mycket och jag behöver i stort sett inte skriva någon kod själv längre. Men är AI:ns kod perfekt? Nej. Buggfri? Nej. Så det krävs fortfarande en människa som talar om för AI:n vad som ska göras och peka den rätt när den gör fel. Men steget från ”det vore bra att ha ett skript som gjorde X” till färdig fungerande kod är mycket mycket kortare. Kanske 30 min istället för en halv dag.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

tesla newbie skrev: 22 aug 2026 09:39
Angående programmering så använder vi en av de senaste AI-modellerna på jobbet. Den kan göra enormt mycket och jag behöver i stort sett inte skriva någon kod själv längre. Men är AI:ns kod perfekt? Nej. Buggfri? Nej. Så det krävs fortfarande en människa som talar om för AI:n vad som ska göras och peka den rätt när den gör fel. Men steget från ”det vore bra att ha ett skript som gjorde X” till färdig fungerande kod är mycket mycket kortare. Kanske 30 min istället för en halv dag.
Ja, inom överskådlig framtid kommer det absolut att vara så, men felen AI gör blir ju allt färre och allt färre människor behövs för att "styra upp" jobbet. Den "överskådliga framtiden" blir allt kortare.
SwedishAdvocate

Forskare varnar för att AI kan hota demokratin: ”Kritiskt ögonblick”

Publicerad idag · kl 05:10 · 2:00 min

AI kan snabbt förändra Sverige och nästa regering måste hantera risker för bland annat konkurrenskraft, demokrati och säkerhet.

Sylvia Schwaag Serger, vd för Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien, säger att politiken måste agera skyndsamt och Olle Häggström, professor i matematisk statistik, varnar för att människan inom kort kan tappa kontrollen över tekniken.

Samtidigt saknar båda forskarna tydliga besked från partierna om hur samhällsförändringarna ska mötas. Lyssna på Ekots Lördagsintervju. […

https://www.sverigesradio.se/artikel/ai ... -demokrati
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Helt klart kommer AI ha en stor påverkan på antalet arbetstillfällen men i vissa branscher är det långt kvar, inte minst av regulatoriska orsaker. Jag tänker mest på GxP reglerade delar av farma-industrin (men även andra hårt reglerade branscher).
För tillfället kämpar både företag och myndigheter med bland annat dessa utmaningar:

-Validering (det är stor skillnad att validera ett traditionellt automatiserat system och en AI modell)

-Inga audit-trails: Försvårar audits och inspektioner, både för inspektörerna och företagen. I nuläget finns en ansvarig människa som kan förklara logiken bakom beslut som fattas. Inspektörerna kommer inte acceptera ett AI genererat svar om man inte kan ”öppna” AI modellen och spåra vilken matematik/statisik som låg till grund för beslutet och vilka överväganden som gjorts.

-Accountability: Farma-företagen är juridiskt ansvariga för att de läkemedel de producerar och säljer är säkra och att kontinuerligt följa upp och rapportera till myndigheter, så länge produkten finns på marknaden. Det finns med långa fängelsestraff för ansvariga som möjlig påföljd om något missas eller GxP inte följts. Vem vågar lita på en ”black-box” AI med de påföljderna, utan mänsklig översikt och kontroll? Det går inte skylla på att AI modellen missat något eller gjort fel.

-Med mera.

Kan detta lösas? Säkerligen. Kommer det ske inom 5 år? Inte en chans. Lagstiftning, guidelines och processer kommer ta väldigt mycket längre tid att uppdatera och validera än så.
Cupra Born - 23
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
fnils
Teslaägare

Inlägg av fnils »

Eller så blir det som när spinning jenny kom.
Först en nedgång och sedan en explosion av kläder på marknaden.

Om vi tar programmering som exempel så istället för att en app tar en månad att utveckla tar det kanske en vecka.
Jag jobbar dagligen med AI och utveckling och koden AI presterar hittills går inte att bygga långsiktigt på då den skapa spagettikod om man inte utvecklar små kodsnuttar i taget.
Såklart kan det bli bättre under de kommande 5-10 åren men AI baserar sin "kunskap" på tidigare kod och om den nya koden är AI genererade så blir det inte bättre frammåt utan du behöver vara kunnig på programmering för att koden ska bli bra.
Mini Cooper SE
Tesla Model 3 Long Range Highland
Maetlarv

Inlägg av Maetlarv »

fnils skrev: 22 aug 2026 11:25
Eller så blir det som när spinning jenny kom.
Först en nedgång och sedan en explosion av kläder på marknaden.

Om vi tar programmering som exempel så istället för att en app tar en månad att utveckla tar det kanske en vecka.
Jag jobbar dagligen med AI och utveckling och koden AI presterar hittills går inte att bygga långsiktigt på då den skapa spagettikod om man inte utvecklar små kodsnuttar i taget.
Såklart kan det bli bättre under de kommande 5-10 åren men AI baserar sin "kunskap" på tidigare kod och om den nya koden är AI genererade så blir det inte bättre frammåt utan du behöver vara kunnig på programmering för att koden ska bli bra.
Jo, man har ju läst en del tankar om att dagens AI-genererade kod är mest baserad på mänsklig kod men snart kommer den AI-genererade koden bli den stora mängden kod som finnas att träna AI på och vad händer då? En spiral av försämrad kvalite? Jag kan inte bedöma om det ligger något i det.

Känns väl som AI-programmering mest är ytterligare ett lager, dvs ytterligare ett ”högnivåspråk”-lager ovanpå våra tidigare programmeringsspråk som i sin tur ligger ovanpå typ assemblerspråk osv.

Är väl naturligt att varje extra nivå gör programmerarens tidsåtgång mindre, men samtidigt blir koden mindre effektiv och svårare att begripa sig på i testning och felsökning.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Jag hade det problemet på min lastbalansering, den krävde efter en månad eller två att jag drog ur den ur han-porten för elmätaren slutade skicka data. Löste det genom att löda dit in en liten strömbrytare (driven av lastbalanseraren) som bryter strömmen om den aktiveras med +3V eller vad det är. Så fort strömbrytaren brutit strömmen blir det 0V och då slås strömmen på igen. Nu slipper jag dra ur sladden manuellt.
Man behöver ju inte fysiskt dra ur och sätta tillbaka kontakten, det räcker att bryta strömmen och få det att ske på ett sånt sätt att strömmen slås på igen av sig själv. Det borde en AI också kunna klura ut till slut.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

AI hotar ”grundmotorn till kapitalismen”

Han är svensken som blivit en auktoritet på AI och jobb. Nu varnar han att teknologin gör oss mer upptagna, inte mer innovativa. Och att världens regeringar satsar på fel recept.

Med hjälp av AI kan vi själva utföra uppgifter som vi tidigare betalade någon annan för. Det kanske sparar oss en slant. Frågan är vad det gör med ekonomin.

https://www.svd.se/a/QJabWW/carl-benedi ... n-internet

Oxford professorn Carl Benedikt Frey är inne på samma spår som jag: mänskliga experter blir av med jobbet när folk frågar AI istället
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

tesla newbie skrev: 22 aug 2026 09:31
Sedan är det ju en kostnadsfråga också. Redan nu så har börjar vi få begränsningar i AI-användandet på jobbet. Man får ett visst antal ”credits” per månad och när de är slut får man jobba ”manuellt ”.
Så har vi också, man får rösta med fötterna. Microsofts Copilot har blivit svindyrt och presterar lite sisådär, nu har jag bytt till Amazons Kiro istället och det kostar ca en tiondel och ger bättre kvalitet så jag lobbar för att hela företaget ska byta dit istället. Det är samma statiska modeller som används, men agentscriptet som ligger runt dem är lite bättre. Själva bytet hade i princip ingen inlärningsperiod.
Självklart kommer Amazon också höja sina priser senare, men så länge de känner att de ligger på efterkälken kommer de säkert även fortsatt subventionera användningen. När de till slut höjer byter man till nån annan. Eftersom alla använder samma statiska modeller i bakgrunden (det finns ju bara ett fåtal) blir resultatet snarlikt med mycket små variationer.

I slutänden tror jag det kommer bli så att de flesta större företag köper egen hårdvara och licensierar en eller ett fåtal statiska modeller själva för att på så vis komma runt token-problematiken. Sen får man göra sitt eget agentscript, vilket är fullt realistiskt.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

Jag upplevde det så också för ett år sen men tycker det fungerar mycket bättre nu. Jag kan slänga på agentscriptet relativt stora uppgifter och det funkar ofta hyfsat direkt. Fungerar det verkligen inte kastar jag det och börjar om genom att formulera mig på ett annat sätt eller som du beskriver ta det i flera mindre steg.
Däremot är det svårt för mig att avgöra om förbättringen beror på att modellerna eller agentscripten blivit bättre eller pga att jag har anpassat mig. Kanske är det är en kombination. Och koden blir definitivt inte produktionsklar bara för att den vid första anblick verkar fungera - men detsamma kan sägas om de flesta mänskliga programmerares kod också är min erfarenhet, där tycker jag inte det är nån skillnad faktiskt.

Jag skulle bli väldigt förvånad om min arbetsroll inte fullt ut kan ersättas inom 1-3 år och själv förutsätter jag att jag får kicken inom 2-5 år. Det är bara att acceptera och planera därefter.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
TeslaLeo
Teslaägare

Inlägg av TeslaLeo »

Dinsdale skrev: 23 aug 2026 07:43
Jag upplevde det så också för ett år sen men tycker det fungerar mycket bättre nu. Jag kan slänga på agentscriptet relativt stora uppgifter och det funkar ofta hyfsat direkt. Fungerar det verkligen inte kastar jag det och börjar om genom att formulera mig på ett annat sätt eller som du beskriver ta det i flera mindre steg.
Däremot är det svårt för mig att avgöra om förbättringen beror på att modellerna eller agentscripten blivit bättre eller pga att jag har anpassat mig. Kanske är det är en kombination. Och koden blir definitivt inte produktionsklar bara för att den vid första anblick verkar fungera - men detsamma kan sägas om de flesta mänskliga programmerares kod också är min erfarenhet, där tycker jag inte det är nån skillnad faktiskt.

Jag skulle bli väldigt förvånad om min arbetsroll inte fullt ut kan ersättas inom 1-3 år och själv förutsätter jag att jag får kicken inom 2-5 år. Det är bara att acceptera och planera därefter.
Får man fråga vad planen är? Självhushållning istället för programmering?
——
Tesla Model Y AWD -24 Quicksilver
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare

Inlägg av ReNewAble »

Dinsdale skrev: 22 aug 2026 20:07
Jag hade det problemet på min lastbalansering, den krävde efter en månad eller två att jag drog ur den ur han-porten för elmätaren slutade skicka data. Löste det genom att löda dit in en liten strömbrytare (driven av lastbalanseraren) som bryter strömmen om den aktiveras med +3V eller vad det är. Så fort strömbrytaren brutit strömmen blir det 0V och då slås strömmen på igen. Nu slipper jag dra ur sladden manuellt.
Man behöver ju inte fysiskt dra ur och sätta tillbaka kontakten, det räcker att bryta strömmen och få det att ske på ett sånt sätt att strömmen slås på igen av sig själv. Det borde en AI också kunna klura ut till slut.
Absolut, min poäng var mer att det kommer ta lååååång tid innan vi har byggt bort alla dåligt designade system och kan minimera de insatser som behövs göras av en människa då vi fortfarande producerar produkter som är allt för beroende av handpåläggning. Ge det en 20-30 år så kanske det börjar se lite bättre ut.
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

TeslaLeo skrev: 23 aug 2026 07:58
Dinsdale skrev: 23 aug 2026 07:43

Får man fråga vad planen är? Självhushållning istället för programmering?
Karriärbyte till något som kräver en fysisk robot för att kunna ersättas är väl det mest sannolika. Jag tror som Tibor att det kommer ta längre tid innan den typen av yrken ersätts pga att robotarna fysiskt måste tillverkas.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

tesla newbie skrev: 22 aug 2026 09:31

Sedan är det ju en kostnadsfråga också. Redan nu så har börjar vi få begränsningar i AI-användandet på jobbet. Man får ett visst antal ”credits” per månad och när de är slut får man jobba ”manuellt ”. AI modeller kräver enorma mängder energi för att köra och man kanske kommer fram till att för vissa applikationer så ger det mer ”bang for the buck” att låta en mänsklig hjärna göra jobbet istället för en LLM.
This. AI-Bolagen gör inga pengar alls med nuvarande prismodeller. Det är inte säkert att det blir billigare på lite längre sikt (men säkert på jättelång) än att ha egna utvecklare. Det kommer också bli en klassfråga för privatpersoner, för gratismodellerna kommer försvinna eller bli ännu sämre.

För mig privat är det fantastiskt i nuläget, jag utvecklar massa script, integrationer och 3d-modellerar snabbare än någonsin. Utvecklingen här är massiv bara det senaste året, innan det var det hopplöst att komma i mål. Vi får se hur länge det varar kostnadsmässigt, jag har bara ett plus-abonnemang hos OpenAI och kör med installerade ChatGPT (ex Codex).

Jobbet kan jag effektivisera till viss del men det bygger än så länge på så mycket mänsklig kontakt och fysiska grejer trots att jag jobbar hårt med teknik så det skulle inte gå att ersätta med en AI. Min egen effektivitet har ökat en del dock.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Det kanske är svårt att se vad AI-utvecklingen verkligen kommer att mynna ut i. Nu har folk en massa förhoppningar men kanske blir det nåt som ingen ser just nu. På 50-talet trodde förstå-sig-påarna att vi skulle ha flygande bilar vid sekelskiftet, men ingen förutspådde Internet och smarta mobiler (förutom Nikola Tesla då, som gjorde det redan ett par decennier tidigare, men det var ju ingen som lyssnade på honom).