Under färd kan det säkert finnas behov att ladda diverse utrustning. Min BMW har inte ens 12V i bagageutrymmet..
Det var märkligt. Är du säker att du checkat över allt?
Vår i5 har det, och alla våra andra tidigare BMW (5-serie) har haft det. Även tom. vår lilla billiga MINI Cooper (BMW) har det (och även vår billigaste superbudget MY standard har det). Skulle inte vara troligt att iX3 inte också skulle ha det.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Under färd kan det säkert finnas behov att ladda diverse utrustning. Min BMW har inte ens 12V i bagageutrymmet..
Vår i5 har det, och alla våra andra tidigare BMW (5-serie) har haft det. Även tom. vår lilla billiga MINI Cooper (BMW) har det (och även vår billigaste superbudget MY standard har det). Skulle inte vara troligt att iX3 inte också skulle ha det.
Alldeles säker. Hon som visade bilens alla funktioner påpekade/beklagade också att bilen saknade 12V uttag i bagageutrymmet.
Visst, men problemet är batterigarantin. Om den blir ogiltig så kostar det mer än det smakar.
Flera biltillverkare har väl satt ett tak för mängden energi man får dra via V2X.
Moderna bra lithiumionceller tål väldigt många cykler och den allra största degraderingen kommer ändå från tidens tand.
Teslas lösning medger inga stora effekter (?) vilket gör att energin/antal cykler blir i princip försumbara över tid.
Jo, det är högst osannolikt V2X-användningen kommer att skada cellerna.
Men problemet är att om man behöver utnyttja garantin spelar det sannolikt inget roll, för jag antar att Tesla ser DC-urladdningen för V2X i loggarna.
Tesla måste givetvis beskriva vad som är tillåtet inom garantin. I Kalifornien är det lag på 70% kapacitet inom 8 år /16000 mil. Den kommer de inte runt.
Jag ser inte garantin eller degraderingen som ett problem med maximalt 2kW uttag.
Har man avsevärt högre effekter och nyttjar bilen som lastbalansering i landet kan givetvis cyklerna påverka degraderingen på lång sikt.
Teslas Panasonicceller från 2021 (både 3/Y i USA och S/X) är inte speciellt bra och degraderas väldigt fort även om de inte används. Dessutom har man minskat kobolthalten och använder kiesel på anoden gör att öka kapaciten vilket gör att de cellerna degraderas betydligt mer pga cykler.
Jag är inte påläst fullt ut på Teslas V2X i USA, men min enkla gissning är att man håller nere effekten för att göra att antalet cykler inte kan bli ett problem. (Tesla själva vet ju om att de tillverkar billiga skitceller).
Var det inte initialt bara MYP, bara i USA som fick V2L?
MYP var initialt ensam om att få det nya större batteriet (~85-86kWh) som görs i i den nya batterifabriken i Kansas (tror jag). Det är 2170-celler och ryktet säger att man gått över till NMCA-kemi. Skillnaden mellan NCA och NMCA håller nog på suddas ut men törs jag gissa något så har man en cell man inte tror degraderas lika fort som Teslas NCA från 2021 och nyare.
Jag skulle inte bli förvånad om det visar sig att man bara erbjuder V2L på bilar med batterier som inte degraderas som fritt fall.
(De cellerna från 2021 och nyare som är sämre är tveksamt att alla klarar att hålla >70% efter åtta år.)
Det stämmer. Det ska vara max 2.4kw eller 3.6kw som max. Just nu erbjuder dem bara i USA på 110v max 20A med 2400W.
Tror i EU ska vara 230V med 20A som sträcker sig kanske till 3.6kw.
V2L var redan på MYP men inte nu längre…vad jag har förstått.
Alldeles säker. Hon som visade bilens alla funktioner påpekade/beklagade också att bilen saknade 12V uttag i bagageutrymmet.
Biltema erbjuder en lösning
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Biltema erbjuder en lösning
Batteriet sitter fram, så den kabeln blir i kortaste laget.
Det finns förlängningskablar för cig.uttag som man kan dra från mittkonsolen om man måste ha 12V bak.
Min Model 3 hade inte heller 12V uttag i bagaget...
Det finns förlängningskablar för cig.uttag som man kan dra från mittkonsolen om man måste ha 12V bak.
Min Model 3 hade inte heller 12V uttag i bagaget...
Ja, så gör jag också om vi skall ha kylboxen i vår M3 (2021). Drar en förlängningskabel från 12V-uttaget i mittkonsolen och lägger kabeln i springan mellan baksätets fällbara ryggstöd in till bagageutrymmet. Som tur är så är ju den typen av förlängningskablar rätt billiga att köpa.
Fungerar absolut fint det också, även om jag klart föredrar våra andra bilar som har 12V där bak från start (vilket nog vår M3 är den enda någonsin av alla våra bilar som inte haft det, tom. våra gamla V70 hade 12V-uttag där bak). Så det är ju inte hela värden, men måste säga att jag är lite förvånad att en modern bil saknar det. Speciellt om det rör sig om en kombi eller SUV/CUV (även om också dåligt att en sedan-modell som M3 saknar det, och retar mig på det där). Det trodde jag inte.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Visst, men problemet är batterigarantin. Om den blir ogiltig så kostar det mer än det smakar.
Flera biltillverkare har väl satt ett tak för mängden energi man får dra via V2X.
Moderna bra lithiumionceller tål väldigt många cykler och den allra största degraderingen kommer ändå från tidens tand.
Teslas lösning medger inga stora effekter (?) vilket gör att energin/antal cykler blir i princip försumbara över tid.
Jo, det är högst osannolikt V2X-användningen kommer att skada cellerna.
Men problemet är att om man behöver utnyttja garantin spelar det sannolikt inget roll, för jag antar att Tesla ser DC-urladdningen för V2X i loggarna.
Tesla måste givetvis beskriva vad som är tillåtet inom garantin. I Kalifornien är det lag på 70% kapacitet inom 8 år /16000 mil. Den kommer de inte runt.
Jag ser inte garantin eller degraderingen som ett problem med maximalt 2kW uttag.
...
Var det inte initialt bara MYP, bara i USA som fick V2L?
...
Vi pratar inte om samma sak, jag pratar om 3:e-parts V2X som utnyttjar DC-anslutningen (vilket fungerar på de flesta bilar som inte har officiellt stöd för V2X), och inte det som Tesla tillhandahåller.
Dessa 3:e-parts V2X täcks svårligen av garantin så länge Tesla inte har egna utrustning som stödjer DC-anslutning, jag skulle önska att Tesla tog fram en sådan som kunde användas på alla Tesla för att tillhandahålla nödström vid elavbrott. Att konstituera en sådan är känd teknik och inte särskilt svårt, även om den inte blir gratis.
Men eftersom DC-strömmarna här är betydligt lägre än snabbladdning så bör det inte finnas några egentliga tekniska problem att ta ut 11kW under några timmar, så problemet är policy och säkerhetsaspekter.