Laddbox i hus, så många alternativ!?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

ender

Laddbox i hus, så många alternativ!?

Inlägg av ender »

Hej!

TLDR: Har beställt en MY och har 25A hemma, Tibber + Tibber Pulse, Homeassistant och behöver installera laddbox. Bor i Stockholm, vad hade ni valt?

Har precis beställt en MY och har nu 2-3 månader på mig att få laddningen hemma på plats.

Min första tanke var Tesla Wall Connector, främst eftersom jag tänkte att integrationen med bilen skulle vara bättre. Men efter att ha läst på lite verkar den största (enda?) praktiska fördelen vara knappen på laddhandtaget som öppnar laddluckan. I övrigt får man väl samma information om laddning, batterinivå osv. i Tesla-appen även om man använder exempelvis Zaptec eller Easee?

Jag kontaktade en av installatörerna som listas på Teslas hemsida och fick en offert på 5 900 kr för en ”standardinstallation” inkl. Tesla laddbox och 10 meter kabel.
I mitt fall är det dock ganska långt mellan elcentralen och laddplatsen, och eventuellt behöver en bit asfalt grävas upp och räknar därför med att priset kan bli högre än standardinstallationen.

Så till mina frågor:
  • Är Tesla Wall Connector fortfarande det självklara valet till en Tesla, eller hade ni valt exempelvis Zaptec/Easee eller något annat idag?
  • Finns det någon installatör i Stockholm som ni har bra erfarenhet av och kan rekommendera?
  • Bör jag se lastbalansering som ett måste från början med 25A huvudsäkring, eller är det rimligt att installera utan och komplettera senare om det visar sig behövas?
  • Jag har redan Tibber Pulse, finns det någon laddbox som fungerar särskilt bra ihop med Tibber/Pulse och kan utnyttja den för lastbalansering?
Det som får mig att tveka kring Tesla Wall Connector är att den blir väldigt mycket dyrare om lastbalansering är ett krav. Bara den modulen verkar ligga runt 4000kr när jag sökte lite snabbt medans andra märken har lastbalanserare för under 1000kr.

Därför funderar jag på om det är smartare att välja en annan laddbox från början och få en billigare/smidigare helhetslösning.

Jag har egentligen inga speciella krav men jag avskyr abonnemangskostnader så om det finns laddboxar som kräver att man ska betala extra för något månadsvis bara för "cloud tjänster" så går dom bort direkt.

Hur hade ni gjort?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Laddbox i hus, så många alternativ!?

Inlägg av jonasl »

Easee integrerar 100% med Home Assistant. Fungerar fantastiskt bra.

Har inte prövat något annat dock, men har en installation med 32 laddplatser helt integrerad med HA. Vad är det du vill styra eller övervaka?

Tibber Pulse finns också en bra integration för i HA, så är det bara det du är ute efter fungerar det bra. Men just de två lirar bra tillsammans även utan Home Assistant.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Jag har inget bra svar men jag resonerade så här: vi har Tesla laddbox och i kombination med smartladdning (via Fortums app, antar att Tibber är snarlikt) ser jag inte riktigt behovet av lastbalansering eftersom de tider då bilen laddar/elpriset är lågt kör vi ändå aldrig några tunga elkonsumenter i huset. Laddar dock med 8A, har man behov av att snabbladda med 16A blir det ju fördel med lastbalansering, även om jag tror du klarar även det med 25A huvudsäkring såvida du inte har något väldigt högkonsumerande förutom bilen.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

ender skrev: 24 aug 2026 09:59
Hej!

TLDR: Har beställt en MY och har 25A hemma, Tibber + Tibber Pulse, Homeassistant och behöver installera laddbox. Bor i Stockholm, vad hade ni valt?

Har precis beställt en MY och har nu 2-3 månader på mig att få laddningen hemma på plats.

Min första tanke var Tesla Wall Connector, främst eftersom jag tänkte att integrationen med bilen skulle vara bättre. Men efter att ha läst på lite verkar den största (enda?) praktiska fördelen vara knappen på laddhandtaget som öppnar laddluckan. I övrigt får man väl samma information om laddning, batterinivå osv. i Tesla-appen även om man använder exempelvis Zaptec eller Easee?

Jag kontaktade en av installatörerna som listas på Teslas hemsida och fick en offert på 5 900 kr för en ”standardinstallation” inkl. Tesla laddbox och 10 meter kabel.
I mitt fall är det dock ganska långt mellan elcentralen och laddplatsen, och eventuellt behöver en bit asfalt grävas upp och räknar därför med att priset kan bli högre än standardinstallationen.

Så till mina frågor:
  • Är Tesla Wall Connector fortfarande det självklara valet till en Tesla, eller hade ni valt exempelvis Zaptec/Easee eller något annat idag?
  • Finns det någon installatör i Stockholm som ni har bra erfarenhet av och kan rekommendera?
  • Bör jag se lastbalansering som ett måste från början med 25A huvudsäkring, eller är det rimligt att installera utan och komplettera senare om det visar sig behövas?
  • Jag har redan Tibber Pulse, finns det någon laddbox som fungerar särskilt bra ihop med Tibber/Pulse och kan utnyttja den för lastbalansering?
Det som får mig att tveka kring Tesla Wall Connector är att den blir väldigt mycket dyrare om lastbalansering är ett krav. Bara den modulen verkar ligga runt 4000kr när jag sökte lite snabbt medans andra märken har lastbalanserare för under 1000kr.

Därför funderar jag på om det är smartare att välja en annan laddbox från början och få en billigare/smidigare helhetslösning.

Jag har egentligen inga speciella krav men jag avskyr abonnemangskostnader så om det finns laddboxar som kräver att man ska betala extra för något månadsvis bara för "cloud tjänster" så går dom bort direkt.

Hur hade ni gjort?
Har du beställt en MY (ej premium) så har den ingen kommunikationsmodul för IR. Så det spelar ingen roll vilken laddkabel du använder. Du öppnar laddluckan genom att trycka på den istället för knappen på handtaget.

Vi har en Tesla WC (första boxen vi satte upp), medans de två andra nyare boxarna är Easee Home.

Fördelen med de senare från Easee (förutom möjlighet till lastbalansering, vilket inte är givet att du behöver) är att man kan välja en laddkabel av valfri längd (även med knapp på handtaget för de Teslor som stödjer det. En annan fördel är laddkablarna vi använder (Metron 20A) till våra Easee-boxar är extremt mycket lättare och tunnare/smidigare än den som är på vår Tesla WC. En annan fördel är att då det som först brukar gå sönder på en laddbox är laddkablen, så är det enklare/billigare med de boxar där man själv kan byta/välja kabel.

Men det måste inte vara en laddbox från Easee. Ett annat vanligt alternativ är tex Zaptec med deras Zaptec Go. De har inte lika smidig lastbalansering som Easee (är dock inte säkert att du behöver det, men kan vara bra att känna till), men däremot fördelen att också ha en separat valfri laddkabel (ej fast ansluten i boxen). En av de snyggaste boxarna på marknaden kan vara ett plus för dessa.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Känns dumt att välja bort möjligheten till effektstyrning tycker jag. Det händer att jag trillar in med lite i batteriet och behöver köra en halvlång runda på kvällen och då kan jag blåsa på fullt.

Men jag har levt med 10A enfasladdning också, då kopplade jag in konstant när bilen var parkerad istället, och fick snabbladda oftare på resor.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
ender

Inlägg av ender »

martinot skrev: 24 aug 2026 10:40
Hej!

Så till mina frågor:

Hur hade ni gjort?
Har du beställt en MY (ej premium) så har den ingen kommunikationsmodul för IR. Så det spelar ingen roll vilken laddkabel du använder. Du öppnar laddluckan genom att trycka på den istället för knappen på handtaget.

Vi har en Tesla WC (första boxen vi satte upp), medans de två andra nyare boxarna är Easee Home.

Fördelen med de senare från Easee (förutom möjlighet till lastbalansering, vilket inte är givet att du behöver) är att man kan välja en laddkabel av valfri längd (även med knapp på handtaget för de Teslor som stödjer det. En annan fördel är laddkablarna vi använder (Metron 20A) till våra Easee-boxar är extremt mycket lättare och tunnare/smidigare än den som är på vår Tesla WC. En annan fördel är att då det som först brukar gå sönder på en laddbox är laddkablen, så är det enklare/billigare med de boxar där man själv kan byta/välja kabel.

Men det måste inte vara en laddbox från Easee. Ett annat vanligt alternativ är tex Zaptec med deras Zaptec Go. De har inte lika smidig lastbalansering som Easee (är dock inte säkert att du behöver det, men kan vara bra att känna till), men däremot fördelen att också ha en separat valfri laddkabel (ej fast ansluten i boxen). En av de snyggaste boxarna på marknaden kan vara ett plus för dessa.
Tack för input! Jag beställde en MY Premium och anledningen till att jag har 25A är för att vårt spabad slår ut en av huvudsäkringarna på vintern ganska ofta, dålig installation från tidigare husägare men dyrt att fixa då man behöver byta ut motorn till spa badet (dom snålade från början).
Så lastbalansering tror jag kan vara bra vintertid så inte spa bad + bil sänker hela huset :)

Ska kika på Easee, låter intressant med möjlighet att byta kabel!
ender

Inlägg av ender »

jonasl skrev: 24 aug 2026 10:03
Easee integrerar 100% med Home Assistant. Fungerar fantastiskt bra.

Har inte prövat något annat dock, men har en installation med 32 laddplatser helt integrerad med HA. Vad är det du vill styra eller övervaka?

Tibber Pulse finns också en bra integration för i HA, så är det bara det du är ute efter fungerar det bra. Men just de två lirar bra tillsammans även utan Home Assistant.
Tack för input!
Jag har inga scenarion i huvudhet just nu för HA styrning men att ha möjligheten till det är en bonus ifall man kommer på något framöver :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

ender skrev: 24 aug 2026 10:52
martinot skrev: 24 aug 2026 10:40
Hej!

Så till mina frågor:

Hur hade ni gjort?

Tack för input! Jag beställde en MY Premium och anledningen till att jag har 25A är för att vårt spabad slår ut en av huvudsäkringarna på vintern ganska ofta, dålig installation från tidigare husägare men dyrt att fixa då man behöver byta ut motorn till spa badet (dom snålade från början).
Så lastbalansering tror jag kan vara bra vintertid så inte spa bad + bil sänker hela huset :)

Ska kika på Easee, låter intressant med möjlighet att byta kabel!
Låter vettigt. Vi har också nätanslutning på 25A och förr i tiden när vi hade vår SPA-swimpool på under vintern så gick huvudsäkringarna stup i kvarten. Gjorde säkert av med 2-3 paket med 25A säkringar innan jag tröttnade och skaffade en Easee Equalizer, deras lastbalanseringsenhet (nu kör vi inte poolen på vintern längre, så då har vi inte samma behov för att köra lastbalansering, även om bra att den finns där).

Kika på en laddkabel från Metron med Tesla-knapp i handtaget. Finns från många ÅF i Sverige, och kan fås med valfri längd. Som exempel så har vi en på 3 meter för bilen närmast, och en på 11 meter för en bil längre bort - bägge till varsin Easee Home, som även lastbalanserar genom att prata trådlöst med varandra (så att säkringen inte går när bägge pluggas in samtidigt).

De bägge laddboxarna pratar inte bara med varandra, utan även trådlöst med Easee Equalizer i elcentralen (ansluten till P1-port i elmätaren). En stor fördel är att de fungera numera (det gjorde de inte för 4-5 år sedan) även trådlöst lokalt, även om Internet skulle gå ner. Måste inte ha tillgång till molnet för att kunna lastbalansera.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Har nog inga bra svar, men kanske lite bra frågor?

Knappen på laddhandtaget för urkoppling är trevlig att ha, jag saknar den lite på min laddare. Även om 3 sekunder på bakdörrens handtag fungerar ganska bra.

Hur lång laddkabel behöver du? Det finns laddare med upp till 20M laddkabel, alternativt laddare med uttag så man kan välja egen laddkabel. För min del styrde detta val av laddare för att få en bra placering av laddboxen.

Hur vill du prioritera laddning kontra övriga förbrukare, och har övriga delar av systemet lastbalansering? Det som typiskt behöver tas hänsyn till är spis/vattenkokare och värmepump/elpanna/varmvattenberedare där just uttag av varmvatten är den springande punkten, kontinuerlig duschning kräver 20kW värmeeffekt så man kan behöva max eleffekt om alla plötsligt behöver duscha efter varandra. Tvättmaskin har en tendens att dra uppåt 10A på en fas.

Var i landet bor du, eller egentligen hur kallt blir det vanligen på vintern där du bor? För om det är minusgrader behövs förvärmning, och om du ofta måste ladda vid -30C går det åt en del effekt för detta och du vill då helst ladda ostört med 11 kW för bästa verkningsgrad, och att låta värmesystemet reglera ner är troligen att föredra. I Skåne är förvärmning ett icke-problem, så där är det okritiskt att prioritera ner laddningen (men då rör det sig oftast om 16A huvudsäkring).

Det beror också lite på hur ditt effektuttag är fördelat på faserna, så fördelningen på faserna kan behöva tittas igenom och ev. ändras. En antydan om behov föreligger kan man få genom att titta på temperaturerna på mätarsäkringarna, inte helt ovanligt att lasten är ojämn.

Sedan kan en del laddboxar lastreglera via elmätarens HAN-port, vilket är en elegant lösning. Notera att det finns två varianter på HAN-port: https://laddboxbolaget.se/han-port-rj12-eller-rj45/

Sedan finns några olika möjligheter för Home Assistant att prata direkt med bilen, alla metoder stödjer dock inte att ställa laddströmmen.

För övrigt, se till att det inte snålas på dimension på installationskabeln till laddboxen om du behöver mer än 10 meter, du riskerar att reta dig på spänningsfallet som du ser varje dag i Tesla-appen annars.
ErransEgo

Inlägg av ErransEgo »

Snåla inte med lastbalansering!
Jag har problem med att det ska bakas, stekas och allt annat samtidigt som det är fullt blås på laddningen.

Sedan finns det fallgropar med styrning av lastbalanseringen, vissa har Wifi andra är hårdtrådade.
Jag har långt emellan mätaren, ”proppskåp”, laddaren och wifi
Välj det som passar ditt hus och era möjligheter.
ender

Inlägg av ender »

Autonom skrev: 24 aug 2026 11:39
Har nog inga bra svar, men kanske lite bra frågor?

Knappen på laddhandtaget för urkoppling är trevlig att ha, jag saknar den lite på min laddare. Även om 3 sekunder på bakdörrens handtag fungerar ganska bra.

Hur lång laddkabel behöver du? Det finns laddare med upp till 20M laddkabel, alternativt laddare med uttag så man kan välja egen laddkabel. För min del styrde detta val av laddare för att få en bra placering av laddboxen.

Hur vill du prioritera laddning kontra övriga förbrukare, och har övriga delar av systemet lastbalansering? Det som typiskt behöver tas hänsyn till är spis/vattenkokare och värmepump/elpanna/varmvattenberedare där just uttag av varmvatten är den springande punkten, kontinuerlig duschning kräver 20kW värmeeffekt så man kan behöva max eleffekt om alla plötsligt behöver duscha efter varandra. Tvättmaskin har en tendens att dra uppåt 10A på en fas.

Var i landet bor du, eller egentligen hur kallt blir det vanligen på vintern där du bor? För om det är minusgrader behövs förvärmning, och om du ofta måste ladda vid -30C går det åt en del effekt för detta och du vill då helst ladda ostört med 11 kW för bästa verkningsgrad, och att låta värmesystemet reglera ner är troligen att föredra. I Skåne är förvärmning ett icke-problem, så där är det okritiskt att prioritera ner laddningen (men då rör det sig oftast om 16A huvudsäkring).

Det beror också lite på hur ditt effektuttag är fördelat på faserna, så fördelningen på faserna kan behöva tittas igenom och ev. ändras. En antydan om behov föreligger kan man få genom att titta på temperaturerna på mätarsäkringarna, inte helt ovanligt att lasten är ojämn.

Sedan kan en del laddboxar lastreglera via elmätarens HAN-port, vilket är en elegant lösning. Notera att det finns två varianter på HAN-port: https://laddboxbolaget.se/han-port-rj12-eller-rj45/

Sedan finns några olika möjligheter för Home Assistant att prata direkt med bilen, alla metoder stödjer dock inte att ställa laddströmmen.

För övrigt, se till att det inte snålas på dimension på installationskabeln till laddboxen om du behöver mer än 10 meter, du riskerar att reta dig på spänningsfallet som du ser varje dag i Tesla-appen annars.
Tack, bra frågor! :)

Jag bor i Stockholm så det blir sällan lika kallt som uppe i Norrland.

Jag behöver ingen lång sladd, kanske 5m från laddbox till bil. Om det blir som jag tänkt kommer laddboxen placeras där bilens uttag sitter när jag parkerat. Däremot kan det finns tillfällen där jag behöver parkera längre ut och då räcker nog 5m utan problem.
Installationskabel från elcentral till laddbox kommer däremot behöva vara längre, skulle gissa 20-30m beroende på hur den kommer att dras.

Angående prioritering så kommer laddning troligtvis ske kvällar och nätter och då är inte andra hushållsprodukter igång hemma förutom värmepumpen.

Just fördelning på faserna har varit lite av en huvudvärk då vårt spabad inte är anslutet på ett korrekt sätt (klarar bara 1 fas för att tidigare ägare snålat in på motorn som egentligen ska kopplas med 3 fas) men den är snart ett minne blått och är avstängd under vintern. Resterande hushållsprodukter är hyfsat balanserade skulle jag säga, kan köra ugn, diskmaskin och tvättmaskin utan problem men det sker i princip aldrig.

Homeassistant är egentligen inget krav utan mer en bonus, nämnde det mest ifall det finns några specifika laddboxar man bör sikta på om man önskar den typen av integration.

Men tack för all input, jag ska fundera lite på det här och plocka några offerter så får vi se vart det landar.
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

30 meter så skulle jag rekommendera 6 mm² (4mm² jordkabel finns inte): https://www.elbutik.se/product.html/n1x ... kraftkabel

Jag personligen skulle köpa kabeln själv för att minimera risken för fel (trots missat avdrag) efter ha frågat/informerat elektrikern "i förbifarten" och mätt noga, samt lägga på 10m marginal för att elektrikern inte ska bestämma att 2,5mm² (eller RDOE 4mm²), båda tillåtna, är tillräckligt bra. 30m, 2,5mm² trefas och 16A ger c:a 4V spänningsfall och 200W förlusteffekt på 11kW nyttoeffekt. (Intressant notering, 30m 2,5mm² enfas 16A får c:a 8V spänningsfall och 130W förlusteffekt på 3,5 kW nyttoeffekt beroende på att förlusterna i nollan inte "trollas" bort i enfasfallet.)

Det finns elektriker som kräver att de köper kabeln, jag skulle i det fallet välja en annan elektriker. Annars kan priset på kabeln, speciellt om de väljer EKKJ istället, lätt bli mångdubbelt om man inte frågar i förväg, du kan hitta ett bra pris på N1XV-U ovan som referens och förhandlingsunderlag, det är bra att göra klart att man vet vad kabeln ska kosta och att du kommer att se kabelns spänningsfall i Tesla-appen. Jag skulle dock vara som en hök över dem och kontrollera att de verkligen drar rätt kabel så det inte förutsätter att kunden inte kommer att märka något (vi glömde köpa kabeln/det kommer att kosta extra arbetstid att köpa den/det spelar ändå ingen roll).