TLDR: Har beställt en MY och har 25A hemma, Tibber + Tibber Pulse, Homeassistant och behöver installera laddbox. Bor i Stockholm, vad hade ni valt?
Har precis beställt en MY och har nu 2-3 månader på mig att få laddningen hemma på plats.
Min första tanke var Tesla Wall Connector, främst eftersom jag tänkte att integrationen med bilen skulle vara bättre. Men efter att ha läst på lite verkar den största (enda?) praktiska fördelen vara knappen på laddhandtaget som öppnar laddluckan. I övrigt får man väl samma information om laddning, batterinivå osv. i Tesla-appen även om man använder exempelvis Zaptec eller Easee?
Jag kontaktade en av installatörerna som listas på Teslas hemsida och fick en offert på 5 900 kr för en ”standardinstallation” inkl. Tesla laddbox och 10 meter kabel.
I mitt fall är det dock ganska långt mellan elcentralen och laddplatsen, och eventuellt behöver en bit asfalt grävas upp och räknar därför med att priset kan bli högre än standardinstallationen.
Så till mina frågor:
- Är Tesla Wall Connector fortfarande det självklara valet till en Tesla, eller hade ni valt exempelvis Zaptec/Easee eller något annat idag?
- Finns det någon installatör i Stockholm som ni har bra erfarenhet av och kan rekommendera?
- Bör jag se lastbalansering som ett måste från början med 25A huvudsäkring, eller är det rimligt att installera utan och komplettera senare om det visar sig behövas?
- Jag har redan Tibber Pulse, finns det någon laddbox som fungerar särskilt bra ihop med Tibber/Pulse och kan utnyttja den för lastbalansering?
Därför funderar jag på om det är smartare att välja en annan laddbox från början och få en billigare/smidigare helhetslösning.
Jag har egentligen inga speciella krav men jag avskyr abonnemangskostnader så om det finns laddboxar som kräver att man ska betala extra för något månadsvis bara för "cloud tjänster" så går dom bort direkt.
Hur hade ni gjort?