Nu börjar spökstationerna att invigas

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

ErransEgo

Re: Nu börjar spökstationerna att invigas

Inlägg av ErransEgo »

Niklas Z skrev: 24 aug 2026 12:05
ErransEgo skrev: 24 aug 2026 11:57
Som någon annan har nämnt i tidigare inlägg så betalar jag gärna extra för att slippa krångla med kort, appar och registreringar.
För mig är det ju inte pengar det handlar om. Hade jag skött all laddning på SuC under de två resorna som jag beskrivit ovan hade det handlat om kanske 15-20 laddstopp. Total tid som jag väntat på att bilen ska ladda hade varit någonstans 7-8 timmar. Det hade varit tråkiga timmar, som jag nu slapp nästan helt (undantaget var stoppet i Markaryd). Jag kan inte förstå hur man kan tycka att det är så krångligt med kort, appar och registreringar att 7-8 timmar på den typ av trissta ställen som SuC brukar ligga på är ett bättre alternativ.
Speciellt med tanke på att man kan göra registreringarna hemma, i lugn och ro före resan, i stället för att spendera sin restid på tråkiga laddstopp. Jag gör dessutom normalt sett två utlandsresor per år med bilen. Apparna ligger kvar i mobilen och laddbrickorna har jag i facket i mittarmsstödet. Det är inget som behöver åtgärdas för varje ny resa.
Jag förstår och respekterar det.

Men jag väljer annorlunda och jag blir även alltid involverad när familjemedlemmar är ute och reser runt med elbilarna.

Förr så kunde jag tycka att sådan reseplanering hade viss charm men det finns inget intresse eller tid för det längre.
Vi sätter ett mål, typ Dolomiterna men vägen dit och tillbaka är bara en massa slumpmässiga val och infall.
Testarmigfram

Inlägg av Testarmigfram »

Spännande. Jag hade ingen aning om att Shell var en premium-mack.

Däremot vet jag mer än de flesta om SuC-nätverket. Det är väl varken bättre eller sämre än nåt annat i Tyskland men i Frankrike och Spanien ligger de flesta SuC för jäkla trist till.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

ErransEgo skrev: 24 aug 2026 12:15
Förr så kunde jag tycka att sådan reseplanering hade viss charm men det finns inget intresse eller tid för det längre.
Vi sätter ett mål, typ Dolomiterna men vägen dit och tillbaka är bara en massa slumpmässiga val och infall.
Jag brukar köra så också. Ett övergripande mål, men vägen dit – och hem – improviseras allt eftersom. Jag har verkligen ingen detaljerad plan. Beslut om första halvan av dagen tas kanske medan vi sitter och äter hotellfrukost. Beslutet om mål för kvällen kanske tas medan vi sitter och äter lunch. Just därför är det så himla smidigt att ladda på de ställen där jag ändå stannar, eftersom de stoppen är vad man kan kalla slumpmässiga val och infall.
Jag förstår faktiskt inte vad det är för sorts planering du syftar på med "sådan reseplanering hade viss charm men det finns inget intresse eller tid för det längre". Jag vill understryka att just om man vill improvisera är det en stor fördel om man inte är trogen ett visst laddnätverk.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Testarmigfram skrev: 24 aug 2026 12:18
Spännande vet jag inte...googla på Shell V-Power. Bra soppa för prestandabilar. Inte prisvärt men känndes bara i magen :mrgreen: Sportisen var tunad för det bränslet och Etanol från Shell
Har bara elbilar numera
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
Testarmigfram

Sportbilsentusiasten skrev: 24 aug 2026 12:48
Testarmigfram skrev: 24 aug 2026 12:18
Spännande vet jag inte...googla på Shell V-Power. Bra soppa för prestandabilar. Inte prisvärt men känndes bara i magen :mrgreen: Sportisen var tunad för det bränslet och Etanol från Shell
Har bara elbilar numera
Du nämnde service och renlighet först?
Användarvisningsbild
Skatbo

Inlägg av Skatbo »

Service på bensinstationen? Det måste vara 40 år sedan jag fick senast. Då kunde dom tanka åt en, kolla oljestickan och putsa av rutan. Någon service sedan dess kan jag inte komma ihåg att jag fått.
MY LR RWD ”Juniper” -25
M3 SR+ RWD -21 (såld)
Testarmigfram

Skatbo skrev: 24 aug 2026 13:39
Service på bensinstationen? Det måste vara 40 år sedan jag fick senast. Då kunde dom tanka åt en, kolla oljestickan och putsa av rutan. Någon service sedan dess kan jag inte komma ihåg att jag fått.
Nu avses väl butiken, toaletter osv när man säger service.
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Skatbo skrev: 24 aug 2026 13:39
Någon gång var det kampanj på OKQ8, köpte man torkarblad så bytte de åt en. ;)
BMW iX3 50 2026
Volvo PV 544 Special 1963
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Jag är ju nyfiken på vilka michelinrestauranger man kan njuta av om man laddar på icke-SuC. Märkligt nog tycker jag laddare av andra märken verkar finnas i ungefär samma trista industriområden.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

holden skrev: 24 aug 2026 14:55
Jag är ju nyfiken på vilka michelinrestauranger man kan njuta av om man laddar på icke-SuC. Märkligt nog tycker jag laddare av andra märken verkar finnas i ungefär samma trista industriområden.
Det behöver ju inte vara en Michelinrestaurang. En fördel med att ladda friare är att det finns laddare inne samhällen. En annan fördel är att det går att ladda medan man är på hotellet. Det är ovanligt med SuC inne i samhällen eller nära hotell som ligger i stadskärnor.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Niklas Z skrev: 24 aug 2026 15:07
holden skrev: 24 aug 2026 14:55
Det behöver ju inte vara en Michelinrestaurang. En fördel med att ladda friare är att det finns laddare inne samhällen. En annan fördel är att det går att ladda medan man är på hotellet. Det är ovanligt med SuC inne i samhällen eller nära hotell som ligger i stadskärnor.
Med SuC vet man att det alltid funkar, det är värt väldigt mycket i förhållande till att chansa på att någon enstaka centralt placerad laddstolpe inte är upptagen eller ens funkar, plus går att betala utan en massa appstrul.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

holden skrev: 24 aug 2026 15:45
Med SuC vet man att det alltid funkar, det är värt väldigt mycket i förhållande till att chansa på att någon enstaka centralt placerad laddstolpe inte är upptagen eller ens funkar, plus går att betala utan en massa appstrul.
Jag tror du får uppdatera dig. Den bilden du tecknar av andra stationer är inte sann. För det första är det så gott om laddare att det finns många vettiga alternativ. För det andra så är det inte en massa strul med appar.
Visserligen finns det områden där det är glest mellan laddstationerna. Jag har åkt i t ex Baltikum, men det är det även glest mellan SuC-stationerna. Med tanke på hur få SuC det finns i Estland, Lettland och Litauen skulle det kräva betydligt mer planering av resan för att hålla sig enbart till SuC, jämfört med att även utnyttja andra alternativ.
Jag gjorde min första utlandsresa med elbil sommaren 2021, när pandemirestriktionerna hade lättats. Då var SuC-nätverket en stor fördel. Jag hade visserligen andra laddalternativ, t ex Maingaus och EnBW: appar, men såg ändå till att alltid hålla mig inom räckvidd till en SuC, just för att det alltid funkade. Det har emellertid hänt enormt mycket sedan 2021. Nu kryllar det av laddstationer i Västeuropa och pålitligheten är mycket bra.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Med familjen i bilen har vi gjort fyra långresor genom Europa sedan 2020, nolltolerans mot strul med laddning råder och det tvivlar jag starkt på att något annat laddnätverk hade fixat.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

holden skrev: 24 aug 2026 16:20
Med familjen i bilen har vi gjort fyra långresor genom Europa sedan 2020, nolltolerans mot strul med laddning råder och det tvivlar jag starkt på att något annat laddnätverk hade fixat.
Jag har gjort tio utlandsresor med mina två Teslor sedan 2020 och jag laddar som sagt där det passar mig. Bara de tre senaste åren har jag laddat flera hundra gånger på andra publika laddstationer än SuC. Ingen gång har laddningen svikit mig.
Du får ju tvivla bäst du vill, men det är inget bra underlag för att ge råd åt andra.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Niklas Z skrev: 24 aug 2026 16:26
Jag har gjort tio utlandsresor med mina två Teslor sedan 2020 och jag laddar som sagt där det passar mig. Bara de tre senaste åren har jag laddat flera hundra gånger på andra publika laddstationer än SuC. Ingen gång har laddningen svikit mig.
Du får ju tvivla bäst du vill, men det är inget bra underlag för att ge råd åt andra.
Ingen gång, verkligen? Tillåt mig fortsätta tvivla.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

holden skrev: 24 aug 2026 16:51
Tror du jag sitter och fabulerar?
Vad har du för gedigen faktainsamling om problemen med andra laddoperatörer?
Varje gång har jag fått igång laddningen. Det finns tillfällen då jag fått ladda ner en app under resan. I sommar var jag vid ett tillfälle (Lökken i Danmark) tvungen att ladda ner en specifik app. Likaså var jag tvungen att göra det i Estland förra året. Men det "strulet" jämfört med att göra ett stopp som på en plats där jag inte vill stanna är ju solklart att föredra.

Under de senaste tre åren står SuC för en minoritet av min snabbladdning. Trots det har SuC överlägset flest gånger varit full. Som tur är har det då funnits någon annan operatörs laddstation i närheten, vilket gjort att jag inte behövt köa. Min erfarenhet är att SuC är överlägset värst drabbat av hög beläggning. Förutom de tillfällen då det varit fullt på SuC-stationer då jag anlänt har det flera gånger hänt att det blivit fullt kort efter att jag tagit en plats. Om man ska undvika köer verkar det lämpligt att undvika SuC.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Melonsusk

Inlägg av Melonsusk »

Efter åtta år med Tesla och felfri laddning så har vi kört Europa två resor med BMW Charge och det funkar felfritt att ladda, allt finns i navigationen och utmed vägnäten i västeuropa är snabbladdarna tätt utplacerade. Till och med på franska rastplatser utmed autoroutes finns det 800 v-laddare. I med sladden, blippa kortet eller plug and charge. Samma med vår nuvarande Polestar 3.
Larrybird

Inlägg av Larrybird »

OK… Så bra som du beskriver det fungerar det inte ens i Sverige. Ännu mindre i exempelvis Spanien. Stöter fortfarande på system som kräver NIE-nummer och vissa där apparna knappt fungerar. Vill man ha som hobby att hålla på med olika appar och laddbrickor är väl det fine, inget för gemene man dock.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Frågade ChatGPT, valde Österrike som resmål:

Tesla SUC som bas → IONITY/Fastned som backup → övriga nät endast vid behov.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
Larrybird

Inlägg av Larrybird »

Melonsusk skrev: 24 aug 2026 17:06
Efter åtta år med Tesla och felfri laddning så har vi kört Europa två resor med BMW Charge och det funkar felfritt att ladda, allt finns i navigationen och utmed vägnäten i västeuropa är snabbladdarna tätt utplacerade. Till och med på franska rastplatser utmed autoroutes finns det 800 v-laddare. I med sladden, blippa kortet eller plug and charge. Samma med vår nuvarande Polestar 3.
På betalväg i Frankrike kan jag verkligen tänka mig att det finns bättre lösningar än SuC eftersom många SuC (alla äldre?) står utanför tullarna
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Larrybird skrev: 24 aug 2026 17:12
OK… Så bra som du beskriver det fungerar det inte ens i Sverige. Ännu mindre i exempelvis Spanien. Stöter fortfarande på system som kräver NIE-nummer och vissa där apparna knappt fungerar. Vill man ha som hobby att hålla på med olika appar och laddbrickor är väl det fine, inget för gemene man dock.
Jag ska i och för sig medge att jag aldrig kört i Spanien, men jag har kört i rätt många läder förutom Sverige:
Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Tjeckien, Österrike, Slovenien, Tyskland, Frankrike, Luxemburg, Nederländerna, Belgien, så helt utan erfarenhet av andra länder är jag inte. Någon motsvarighet till NIE-nummer har jag aldrig stött på.
När det gäller Sverige kan jag ju knyta an till erfarenheterna från SECC. Vi brukar vara runt 20 ekipage och i genomsnitt gör vi kanske fem laddstopp. Totalt runt 100 laddstopp under tävlingen. Det är gott om Tesla-ekipage som väljer andra laddstationer än SuC under tävlingen, trots att det där handlar om att minimera tiden. Givetvis gör de som kör andra bilar än Tesla det också. Jag har svårt att se att SuC är en betydande fördel i den tävlingen, numera. Första året jag körde, 2022, var däremot SuC en stor fördel.
Det är verkligen ingen hobby för mig att hålla på med laddappar och brickor. Jag lägger mindre än en timme per år på det.
Testarmigfram

Niklas Z skrev: 24 aug 2026 16:55
holden skrev: 24 aug 2026 16:51
Tror du jag sitter och fabulerar?
Vad har du för gedigen faktainsamling om problemen med andra laddoperatörer?
Varje gång har jag fått igång laddningen. Det finns tillfällen då jag fått ladda ner en app under resan. I sommar var jag vid ett tillfälle (Lökken i Danmark) tvungen att ladda ner en specifik app. Likaså var jag tvungen att göra det i Estland förra året. Men det "strulet" jämfört med att göra ett stopp som på en plats där jag inte vill stanna är ju solklart att föredra.

Under de senaste tre åren står SuC för en minoritet av min snabbladdning. Trots det har SuC överlägset flest gånger varit full. Som tur är har det då funnits någon annan operatörs laddstation i närheten, vilket gjort att jag inte behövt köa. Min erfarenhet är att SuC är överlägset värst drabbat av hög beläggning. Förutom de tillfällen då det varit fullt på SuC-stationer då jag anlänt har det flera gånger hänt att det blivit fullt kort efter att jag tagit en plats. Om man ska undvika köer verkar det lämpligt att undvika SuC.

Ja den enda gången på hela sommarens resa som det var lite hektiskt var på en SuC. Det är i regel mycket lugnare hos andra operatörer.
Testarmigfram

Larrybird skrev: 24 aug 2026 17:12
BMW charging löste alla laddare i Tyskland och Frankrike som jag stötte på. Får prova Spanien igen nästa sommar. Tror inte det är några problem.
Testarmigfram

holden skrev: 24 aug 2026 17:15

Men orka kolla vilken operatör det är... Då måste man ju planera och ha sig.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Testarmigfram skrev: 24 aug 2026 18:06
holden skrev: 24 aug 2026 17:15

Men orka kolla vilken operatör det är... Då måste man ju planera och ha sig.
Precis. Enklast att ladda på SuC. Dessutom billigast.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld