Jag tog bilen på resa den 11 juni. Byggde ett bord i ek som ersätter plattan i subtrunken. Laddade kylskåpet med mat. Fällde baksätet och bäddade sängen.
Körde 36.182km. Däcken var nya när jag körde iväg, nu är de 3 år gamla. Hemma igen den 20 augusti. Jobbade en hel del på vägen, med mina kollegor i Europa. Sov mest i bilen och lagade maten med mitt hyfsat kompletta kök.
Drivaxeln höger fram gick av utanför Plovdiv, Bulgarien. Jag lyckades köra med bakre motorerna till Tesla service i Bukarest som - något oväntat - hade ett par drivaxlar till MS Plaid liggandes. De sade att inga MSP sålts i Rumänien. Bytte dem på 2 timmar för 1500€.
På Autobahn flög vänster front camera cover av.
En lustig detalj är Montenegro, Bosnien mfl. balkanländer som saknar superchargers. Där har folk investerat i snabbladdare (150kw+) som de ställt på sin garageuppfart och satt en lapp med telefonnummer på. Man ringer, så kopplar de på strömmen och säger ”lägg 20€ i brevlådan”. Träffade på 4-5st sådana.
En annan rolig företeelse var bensinmackarna där folk sprang fram till bilen när man rullade in, dirigerade oss till en snabbladdare, kopplade in den, gav en meny med mat att beställa och sade ”20 euro”! Otroligt roligt!
Kul att köra i Asien också. Men åk inte till Turkiet med leasingbil utan BÅDE grönkort och intyg från leasingbolaget att du får köra bilen utomlands. Då kommer du inte in i landet.
Med mera. Det blev 26 länder totalt. Monaco var tråkigast. Nordmakedonien roligast.
26 länder.
Moderator: Redaktion
-
boreno
- Teslaägare
26 länder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Re: 26 länder.
Fantastiskt! Kul att du gjorde detta!

Har du tid så får du gärna skriva lite mer ifrån dina upplevelser, och gärna i de olika länderna.
Har du tid så får du gärna skriva lite mer ifrån dina upplevelser, och gärna i de olika länderna.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
boreno
- Teslaägare
Re: 26 länder.
Jag stannade i Præstø, Danmark på en mycket fin plats. En liten parkering vid en strand, där man såg väldigt få andra människor. Bonus för att de har en mycket välskött offentlig toalett där.
Ett stenkast bort ligger en enstjärnig (Michelin) restaurang som verkligen är fantastisk. Det kostar mycket pengar, men är inte dyrt. Fantastisk mat!
Här satt jag och jobbade i några timmar, åt middag och sov i bilen efteråt. På morgonen satt jag på stranden (några meter ifrån parkeringen) och njöt av soluppgången.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016