26 länder.
Moderator: Redaktion
-
boreno
- Teslaägare
26 länder.
Jag tog bilen på resa den 11 juni. Byggde ett bord i ek som ersätter plattan i subtrunken. Laddade kylskåpet med mat. Fällde baksätet och bäddade sängen.
Körde 36.182km. Däcken var nya när jag körde iväg, nu är de 3 år gamla. Hemma igen den 20 augusti. Jobbade en hel del på vägen, med mina kollegor i Europa. Sov mest i bilen och lagade maten med mitt hyfsat kompletta kök.
Drivaxeln höger fram gick av utanför Plovdiv, Bulgarien. Jag lyckades köra med bakre motorerna till Tesla service i Bukarest som - något oväntat - hade ett par drivaxlar till MS Plaid liggandes. De sade att inga MSP sålts i Rumänien. Bytte dem på 2 timmar för 1500€.
På Autobahn flög vänster front camera cover av.
En lustig detalj är Montenegro, Bosnien mfl. balkanländer som saknar superchargers. Där har folk investerat i snabbladdare (150kw+) som de ställt på sin garageuppfart och satt en lapp med telefonnummer på. Man ringer, så kopplar de på strömmen och säger ”lägg 20€ i brevlådan”. Träffade på 4-5st sådana.
En annan rolig företeelse var bensinmackarna där folk sprang fram till bilen när man rullade in, dirigerade oss till en snabbladdare, kopplade in den, gav en meny med mat att beställa och sade ”20 euro”! Otroligt roligt!
Kul att köra i Asien också. Men åk inte till Turkiet med leasingbil utan BÅDE grönkort och intyg från leasingbolaget att du får köra bilen utomlands. Då kommer du inte in i landet.
Med mera. Det blev 26 länder totalt. Monaco var tråkigast. Nordmakedonien roligast.
Körde 36.182km. Däcken var nya när jag körde iväg, nu är de 3 år gamla. Hemma igen den 20 augusti. Jobbade en hel del på vägen, med mina kollegor i Europa. Sov mest i bilen och lagade maten med mitt hyfsat kompletta kök.
Drivaxeln höger fram gick av utanför Plovdiv, Bulgarien. Jag lyckades köra med bakre motorerna till Tesla service i Bukarest som - något oväntat - hade ett par drivaxlar till MS Plaid liggandes. De sade att inga MSP sålts i Rumänien. Bytte dem på 2 timmar för 1500€.
På Autobahn flög vänster front camera cover av.
En lustig detalj är Montenegro, Bosnien mfl. balkanländer som saknar superchargers. Där har folk investerat i snabbladdare (150kw+) som de ställt på sin garageuppfart och satt en lapp med telefonnummer på. Man ringer, så kopplar de på strömmen och säger ”lägg 20€ i brevlådan”. Träffade på 4-5st sådana.
En annan rolig företeelse var bensinmackarna där folk sprang fram till bilen när man rullade in, dirigerade oss till en snabbladdare, kopplade in den, gav en meny med mat att beställa och sade ”20 euro”! Otroligt roligt!
Kul att köra i Asien också. Men åk inte till Turkiet med leasingbil utan BÅDE grönkort och intyg från leasingbolaget att du får köra bilen utomlands. Då kommer du inte in i landet.
Med mera. Det blev 26 länder totalt. Monaco var tråkigast. Nordmakedonien roligast.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Re: 26 länder.
Fantastiskt! Kul att du gjorde detta!

Har du tid så får du gärna skriva lite mer ifrån dina upplevelser, och gärna i de olika länderna.
Har du tid så får du gärna skriva lite mer ifrån dina upplevelser, och gärna i de olika länderna.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
boreno
- Teslaägare
Jag stannade i Præstø, Danmark på en mycket fin plats. En liten parkering vid en strand, där man såg väldigt få andra människor. Bonus för att de har en mycket välskött offentlig toalett där.
Ett stenkast bort ligger en enstjärnig (Michelin) restaurang som verkligen är fantastisk. Det kostar mycket pengar, men är inte dyrt. Fantastisk mat!
Här satt jag och jobbade i några timmar, åt middag och sov i bilen efteråt. På morgonen satt jag på stranden (några meter ifrån parkeringen) och njöt av soluppgången.
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Kalle | Model S 85D 2016
-
manneson
Hmm du skriver du körde 11 juni. Samt att däcken var nya men nu är de 3 år gamla?
Var det alltså 11 juni för 3 år sen?
Var det alltså 11 juni för 3 år sen?
-
TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
-
manneson
Det låter ju inte helt orimligt.
3600 mil på 3 månader är ca 40 mil om dagen i snitt.
Jag som tycker 40 mil en gång om året är jobbigt.
-
manneson
Den dagen det kommer en eldriven husbil som dessutom kan toppa upp HV-batteriet med solceller, då är det nog risk jag gör något liknande.
-
boreno
- Teslaägare
Nej, det var i juni i år. Det är ett skämt
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Kalle | Model S 85D 2016
-
boreno
- Teslaägare
Vissa sovplatser är riktigt trevliga, det här är Golubac i Serbien. Jag var på väg till Rumänien för att plocka upp grabben (okej han är 18 nu men han får vara grabben tills vidare ändå), och det här är vid Donau som utgör gränsen.
Här finns ett vackert slott och jag hittade en riktigt ball plats att stanna på som ingen annan utnyttjade.
Här finns ett vackert slott och jag hittade en riktigt ball plats att stanna på som ingen annan utnyttjade.
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Kalle | Model S 85D 2016
-
Niclas
- Teslaägare
Fortsätt gärna fylla på med din reseberättelse!
Tesla Model S Palladium GreenBlackIridescent
Model S P85DL+
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Model S P85DL+
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Håller med! Riktigt roligt att både läsa om den och se bilderna!
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
-
boreno
- Teslaägare
För egen del har jag funderat mycket kring just detta och jag känner två saker om den tanken:
1) min erfarenhet är att folk i Europa ogillar campare, i synnerhet på enskilda och avlägsna platser som jag gillar, och att folk inte betraktar mig som campare (de ser ju bara en bil). Jag är inte en social campare, jag försöker hitta platser där jag är själv och det är svårare med större fordon.
2) större fordon ger mer i bekvämlighet - men jag har det redan mycket bekvämt. Så priset i flexibilitet är inte värt det för mig.
3) Jag campar i en Model S Plaid. När jag vaknar kör jag plattan i mattan!
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Kalle | Model S 85D 2016
-
boreno
- Teslaägare
På Saint-Martin-de-Ré, en ö utanför La Rochelle i Frankrike, odlar man ostron. De bästa säljes under varumärket Gillardeau - bland de bästa ostronen i världen. Gillardeau har en liten ”Cabana” vid östkusten på ön, där man kan festa loss ordentligt på ostron och skaldjur, allt medan skörden pågår och traktorer kör ned (under lågvatten). Man sitter bokstavligen mitt i produktionsapparaten.
Jag körde fel och parkerade ett ”kvarter” bort, men det visade sig vara en vinstlott. Inga problem att stanna över natten, folkfritt på natten och fantastisk utsikt. Jag festade loss tills de stängde vid 17-tiden, tog med mig vin och skaldjur tillbaka till bilen och ordnade en festmiddag som gjorde cyklisterna som körde förbi avundsjuka.
Jag körde fel och parkerade ett ”kvarter” bort, men det visade sig vara en vinstlott. Inga problem att stanna över natten, folkfritt på natten och fantastisk utsikt. Jag festade loss tills de stängde vid 17-tiden, tog med mig vin och skaldjur tillbaka till bilen och ordnade en festmiddag som gjorde cyklisterna som körde förbi avundsjuka.
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Kalle | Model S 85D 2016
-
manneson
Jo Model S är ju verkligen en stealth camper.boreno skrev: ↑29 aug 2026 15:19För egen del har jag funderat mycket kring just detta och jag känner två saker om den tanken:
1) min erfarenhet är att folk i Europa ogillar campare, i synnerhet på enskilda och avlägsna platser som jag gillar, och att folk inte betraktar mig som campare (de ser ju bara en bil). Jag är inte en social campare, jag försöker hitta platser där jag är själv och det är svårare med större fordon.
2) större fordon ger mer i bekvämlighet - men jag har det redan mycket bekvämt. Så priset i flexibilitet är inte värt det för mig.
3) Jag campar i en Model S Plaid. När jag vaknar kör jag plattan i mattan!
Men med ”bara en bil” blir det ju bökigare med hygien och matlagning.
Man kan väl kompensera en del genom att välja hotell då och då, samt ställplatser eller campingar som har faciliteter.
Har själv funderat på att skaffa en Y och köra ner genom Östeuropa. Men har också idéer om göra husbil av en Fiat eDucato… svårt att bestämma sig.
-
jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Tror det kommer hända mycket på den när fronten. VW smygbörjar ju lite nu med sin ID Buzz-camper (även om den ärligt talat inte tillför särskilt mycket jämfört med en TEsla..).
Model Y LR AWD 2022
-
boreno
- Teslaägare
Min erfarenhet är att hygienen är ett lösbart problem, om än omständigt. Jag använder ICA/Änglamark parfymfria städservetter och det drar ned mitt duschbehov från 1g/dag till 1g/vecka. Tar död på allt som luktar illa och är hyfsat snabbt att använda. Fungerar bra efter havsbad också.
Matlagningen är inte ett problem öht, som synes. Jag har ett mycket välutrustat kök och gjort allt ifrån anka till Stenbeck special utan problem. Det är dessutom välplanerat i hur jag stuvar det hela i bilen, från stopp till mat i stekpannan är det inte mer än 5-10min. Det stora kylskåpet (som jag satt mellan främre passagerarsidan och baksätet) var en gamechanger för mig.
För rengöring/disk åker änglamarkservetterna fram igen. Oslagbara. För gjutjärnsplattan använder jag våtservetter för grillrengöring. Städning och inpackning går på en kvart ungefär.
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Kalle | Model S 85D 2016