Hjulmuttrar Model Y Juniper RWD

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
wizbuilder
Teslaägare

Hjulmuttrar Model Y Juniper RWD

Inlägg av wizbuilder »

Bilen levereras ju med 18" stålfälgar med tillhörande hjulmuttrar med nyckelvidd på 21 mm (M14 x 1,5).

Jag köpte vinterdäck på aluminiumfälg vid sidan av och med dem fick jag hjulmuttrar med nyckelvidd på 19 mm. Inget jätteproblem men det skulle vara skönt att klara sig med 21 mm hela hjulbytet.

Är det okej att använda original-muttrarna även till alufälgarna? Har för mig att jag fick ut 1,5 varv mindre med dem men kanske inget jätteproblem?

Eller kan någon tipsa mig om prisvärda hjulmuttrar M14 x 1,5 SW21 gärna svarta som ni vet funkar till vanliga standard alufälgar med 60 graders säte?

Har Googlat och frågat flera AI men blir bara mer osäker ju mer jag undersöker :roll:
Model Y RWD (Standard) 2026
Användarvisningsbild
flanders
Teslaägare

Re: Hjulmuttrar Model Y Juniper RWD

Inlägg av flanders »

Kolla så det är samma kona på muttrarna och sätet på fälgarna bara och att du får plats med 21mm hylsa utan att svarva i alufälgarna.
Annars är det nog bara köra :)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Är det verkligen koniska muttrar till Teslas stålfälgar?

Det brukar vara sfäriska muttrar till stålfälgar medan det är koniska muttrar till aluminiumfälgar.
Dessa går absolut inte att kombinera.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
mikebike
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

wizbuilder skrev: 25 aug 2026 16:00
Bilen levereras ju med 18" stålfälgar med tillhörande hjulmuttrar med nyckelvidd på 21 mm (M14 x 1,5).

Jag köpte vinterdäck på aluminiumfälg vid sidan av och med dem fick jag hjulmuttrar med nyckelvidd på 19 mm. Inget jätteproblem men det skulle vara skönt att klara sig med 21 mm hela hjulbytet.

Är det okej att använda original-muttrarna även till alufälgarna? Har för mig att jag fick ut 1,5 varv mindre med dem men kanske inget jätteproblem?

Eller kan någon tipsa mig om prisvärda hjulmuttrar M14 x 1,5 SW21 gärna svarta som ni vet funkar till vanliga standard alufälgar med 60 graders säte?

Har Googlat och frågat flera AI men blir bara mer osäker ju mer jag undersöker :roll:
Vad är det för alufälgar du köpt?
Mina original alufälgar hade 21 mm muttrar, men eftermarknadsfälgarna från ABS hade 19 mm och 21 mm fick inte plats.
BMW iX3 50 2026
Volvo PV 544 Special 1963
Användarvisningsbild
wizbuilder
Teslaägare

Inlägg av wizbuilder »

Verkar inte finnas kvar där jag köpte dem men det är https://www.bythjul.com/falgar/image/im ... x18/187784 som jag köpt. Som jag minns det från i våras fick 21mm plats. Men ska kolla vinkel/kona.
Model Y RWD (Standard) 2026