SuC eller andra laddnätverk

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Magnus71

Re: SuC eller andra laddnätverk

Inlägg av Magnus71 »

Testarmigfram skrev: 25 aug 2026 19:47
Magnus71 skrev: 25 aug 2026 19:26
Testarmigfram skrev: 25 aug 2026 19:11
Magnus71 skrev: 25 aug 2026 18:49
Ja, SUC är fortfarande klart enklast. Självklart om du har en Tesla men även om du har en annan elbil.
De andra laddnätverken har kommit ikapp men de är fortfarande efter. Handen på hjärtat - vilken bil och laddnätverk skulle du skicka iväg din 75 åriga (dieseldoris) släkting på en roadtrip med?

Jag har haft en EQC (400V) och nu en Taycan (800V) parallellt med Tesla. Teslan är överlägset enkel och avslappnad på långresor med SUC.
De andra kräver nästan en co-pilot som kollar laddstopp. Och försöker du köra
alternativ karta (via Apple CarPlay) så tappar du förvärmning av bilens batteri. Men du får då ca 1h innan laddstopp byta till bilens navigation för att få förvärmning men samtidigt förlora navigatorn med fartkameror som du använder.
Samtidigt är man alltid lite nervös de långa sekunderna innan laddarn hoppar igång på EQC eller Taycan oavsett autocharge eller kort/appbetalning. Många är de gånger då jag har behövt börja om för att lyckas starta laddningen när jag inte laddat på SUC.
Det var den upplevelsen jag var rädd för men tack och lov att jag köpte BMW istället då. Det har verkligen varit precis tvärtom.
Menar du att din BMW startar laddningen enklare och snabbare på andra laddare än SUC. Berätta vilka nätverk för då ska jag testa och sen lägga in dom som förvalda i min Taycan.

Inte vet jag. Aldrig varit nåt problem och aldrig misslyckats på en riktig snabbladdare på hela sommaren. Har inte reflekterat över om det tar 10 eller 15 sekunder eller så.

Med en icke-Tesla är SuC krångligast. Man måste in i appen och även kolla numret på stolpen. På andra laddare är det bara att blippa med roamingkortet.

Det där med en co pilot som kollar efter laddare är också mig helt främmande. Jag ser ju alla i bilens navigation samt hur beläggningen ser ut. Jag kan även se i bilens system vad det finns för käk o dyl kring laddaren.

Tydligen fungerar det sämre med Mercedes och Porsche. Det var ju trist.
Ja, kanske är BMW mycket bättre här på roaming än MB eller Porsche. Jag vet aldrig om korten fungerar på den laddoperatören eller vad kostnaden blir. Blir liksom dubbel överraskad 1. Fungerar kortet ens? 2. Vad kostar det om det fungerar? På SUC i appen ser jag det direkt.
Men det kanske fungerar på annat sätt med BMW nu. Det var länge sedan jag laddade med min BMW på andra laddstationer. Får du även upp kostnaden i BMWns huvudinstrument precis som på Tesla?
-22 Porsche Taycan 4S
-26 MY AWD
-21 MB EQC AMG (såld)
-19 Model 3 AWD med drag (såld)
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Magnus71 skrev: 25 aug 2026 20:19
Testarmigfram skrev: 25 aug 2026 19:47
Magnus71 skrev: 25 aug 2026 19:26
Testarmigfram skrev: 25 aug 2026 19:11
Magnus71 skrev: 25 aug 2026 18:49
Ja, SUC är fortfarande klart enklast. Självklart om du har en Tesla men även om du har en annan elbil.
De andra laddnätverken har kommit ikapp men de är fortfarande efter. Handen på hjärtat - vilken bil och laddnätverk skulle du skicka iväg din 75 åriga (dieseldoris) släkting på en roadtrip med?

Jag har haft en EQC (400V) och nu en Taycan (800V) parallellt med Tesla. Teslan är överlägset enkel och avslappnad på långresor med SUC.
De andra kräver nästan en co-pilot som kollar laddstopp. Och försöker du köra
alternativ karta (via Apple CarPlay) så tappar du förvärmning av bilens batteri. Men du får då ca 1h innan laddstopp byta till bilens navigation för att få förvärmning men samtidigt förlora navigatorn med fartkameror som du använder.
Samtidigt är man alltid lite nervös de långa sekunderna innan laddarn hoppar igång på EQC eller Taycan oavsett autocharge eller kort/appbetalning. Många är de gånger då jag har behövt börja om för att lyckas starta laddningen när jag inte laddat på SUC.
Det var den upplevelsen jag var rädd för men tack och lov att jag köpte BMW istället då. Det har verkligen varit precis tvärtom.
Menar du att din BMW startar laddningen enklare och snabbare på andra laddare än SUC. Berätta vilka nätverk för då ska jag testa och sen lägga in dom som förvalda i min Taycan.

Inte vet jag. Aldrig varit nåt problem och aldrig misslyckats på en riktig snabbladdare på hela sommaren. Har inte reflekterat över om det tar 10 eller 15 sekunder eller så.

Med en icke-Tesla är SuC krångligast. Man måste in i appen och även kolla numret på stolpen. På andra laddare är det bara att blippa med roamingkortet.

Det där med en co pilot som kollar efter laddare är också mig helt främmande. Jag ser ju alla i bilens navigation samt hur beläggningen ser ut. Jag kan även se i bilens system vad det finns för käk o dyl kring laddaren.

Tydligen fungerar det sämre med Mercedes och Porsche. Det var ju trist.
Ja, kanske är BMW mycket bättre här på roaming än MB eller Porsche. Jag vet aldrig om korten fungerar på den laddoperatören eller vad kostnaden blir. Blir liksom dubbel överraskad 1. Fungerar kortet ens? 2. Vad kostar det om det fungerar? På SUC i appen ser jag det direkt.
Men det kanske fungerar på annat sätt med BMW nu. Det var länge sedan jag laddade med min BMW på andra laddstationer. Får du även upp kostnaden i BMWns huvudinstrument precis som på Tesla?
I BMW kan man lägga in laddplanering enbart av Tesla, det kan inte MB.
Dumt av MB.
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
ErransEgo

Inlägg av ErransEgo »

Jag gillar verkligen SuC nätverket.
Men att Teslas stationer innebär premium är inte ens jag villig att säga.
Som många andra säger så ligger laddarna ofta avsides, ofta skräpigt och saknar ofta premium funktioner så som WC, mat och rastplatser osv osv..
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

TiborBlomhall skrev: 25 aug 2026 16:23

Allmän hyfs och hövlig ton är ingen "woke-trams". Klarar man inte följa våra enkla riktlinjer bör man söka sig till andra forum. Bannat Testarmigfram.
/Moderatorn
Vad innebär det att bli bannad?
Att man inte kan skriva inlägg på ett par timmar, och sedan är det fritt fram igen, eller?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Nicke Nyfiken skrev: 25 aug 2026 21:05

Allmän hyfs och hövlig ton är ingen "woke-trams". Klarar man inte följa våra enkla riktlinjer bör man söka sig till andra forum. Bannat Testarmigfram.
/Moderatorn
Att man inte kan skriva inlägg på ett par timmar, och sedan är det fritt fram igen, eller?
Att jag gjorde misstag men nu är han bannad på riktigt :?
(Glömde klicka på är du säker? OK :oops: )
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

TiborBlomhall skrev: 25 aug 2026 21:09
Nicke Nyfiken skrev: 25 aug 2026 21:05

/Moderatorn
Att jag gjorde misstag men nu är han bannad på riktigt :?
(Glömde klicka på är du säker? OK :oops: )
:lol:
Okej då förstår jag.
Det blev lite förvirrande.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Tänk vad snabbt förväntningarna ändras. Min första Tesla 70D 2015 hade kort räckvidd laddade långsamt och det var så glest mellan laddarna att man gjorde bäst i att kolla var det fanns röda trefasuttag. Man hade adapter till chademo, blå kontakt till Norsk enfas och egen UMC för stora delar av Norge, då den svenska inte fungerade där. Kundtjänst på Fortum, Mer, grön kontakt mfl fick många samtal.
Var man på jobb kunde man ofta låna trefas utan knussel och man fick svara på nyfikna frågor om elbilar. Ladda via skarvsladd genom diverse fönster var ju inte bra, men nödvändigt. Det var på sitt sätt lite kul trots att det tog mer tid.
Nu ska det vara premiumupplevelse :roll: . Hur ska det gå till? Aldrig funderat på att det skulle kunna kännas premium att ladda, det är ju bara mer eller mindre meck med det.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Jag tycker det är ett absolut minimikrav att bilens navigation är integrerad med laddnätverket och att man bara kan åka till ett laddstation och sätta i kabeln i bilen och få laddning direkt utan menudiving i appar, blipping av kort, registreringsprocesser eller taggar. Allt annat är definitivt inte premium.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

holden skrev: 26 aug 2026 13:52
Jag tycker det är ett absolut minimikrav att bilens navigation är integrerad med laddnätverket och att man bara kan åka till ett laddstation och sätta i kabeln i bilen och få laddning direkt utan menudiving i appar, blipping av kort, registreringsprocesser eller taggar. Allt annat är definitivt inte premium.
Blip med kort/telefon är ok. Att behöva ladda ned appar är inte ok, men en realitet när man laddar AC (och när man skall parkera).
BMW iX3 50 2026
Volvo PV 544 Special 1963
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Ja, att behöva fippla med appar, kort eller taggar ger en mental belastning, och om man överskrider c:a 30 sekunder för att starta laddningen (alla steg) så kommer man att tappa bort andra saker i korttidsminnet.

Vilket betyder att om man gör ett stopp av andra skäl än laddning (dvs. opportunistisk laddning) så kan man hinna glömma bort delar av vad man tänkt ut att man skulle göra på stoppet.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

mikebike skrev: 26 aug 2026 14:13
Blip med kort/telefon är ok. Att behöva ladda ned appar är inte ok, men en realitet när man laddar AC (och när man skall parkera).
Bättre med riktig integration dvs kortet är kopplat till förarens profil som ändå styr en mängd saker i bilen. Vill jag exempelvis ha ett annat kort att betala med när jag är på tjänsteresa byter jag förarprofil och sedan kan allt som hör till tjänsteresan kopplas till företagets affärssystem via APIt
och ingen behöver sitta med papperskvitton som på stenåldern.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Låt mig ta ett exempel från en av mina resor under sommaren.
Vi körde genom Moseldalen, från sydväst mot nordost. Eftersom det närmade sig lunchtid beslöt vi att ta en picknick på en höjd nära Zell, varifrån man hade underbar utsikt över delar av floddalen. Vi stannade vid en matvaruaffär i utkanten av Zell för att handla det vi behövde för picknicken. På parkeringen vid affären fanns en 300 kW EnBW laddstation. Alltså fick bilen stå och ladda medan vi var in i affären för att handla.
Hade vi inte gjort detta, utan bara förlitat oss på SuC, hade vi fått lämna Moseldalen och åka till en SuC norr om dalen. Det hade inte varit någon lång avstickare, men inklusive laddning hade det tagit knappt en timme.
Tycker ni att det hade varit bättre att göra den avstickaren, jämfört med att öppna en appen och aktivera laddningen och låta bilen ladda medan vi handlade?

Som jag ser det vore det en rejäl suboptimering att välja den "bättre" laddupplevelsen hos SuC i fall som detta.

Jag antar att det här var ironiskt:
Vilket betyder att om man gör ett stopp av andra skäl än laddning (dvs. opportunistisk laddning) så kan man hinna glömma bort delar av vad man tänkt ut att man skulle göra på stoppet.
men jag kan intyga att vi inte glömde något.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Niklas Z skrev: 26 aug 2026 14:41
Det är blodigt allvar när det gäller vad som är en premium laddupplevelse. Gränsen på ungefär 30 sekunder för korttidsminnet är ett faktum.

Det betyder inte alls att man inte kan ladda på andra ställen med en sämre laddupplevelse vid behov.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Niklas Z skrev: 26 aug 2026 14:41
Låt mig ta ett exempel från en av mina resor under sommaren.
Vi körde genom Moseldalen, från sydväst mot nordost. Eftersom det närmade sig lunchtid beslöt vi att ta en picknick på en höjd nära Zell, varifrån man hade underbar utsikt över delar av floddalen. Vi stannade vid en matvaruaffär i utkanten av Zell för att handla det vi behövde för picknicken. På parkeringen vid affären fanns en 300 kW EnBW laddstation. Alltså fick bilen stå och ladda medan vi var in i affären för att handla.
Hade vi inte gjort detta, utan bara förlitat oss på SuC, hade vi fått lämna Moseldalen och åka till en SuC norr om dalen. Det hade inte varit någon lång avstickare, men inklusive laddning hade det tagit knappt en timme.
Tycker ni att det hade varit bättre att göra den avstickaren, jämfört med att öppna en appen och aktivera laddningen och låta bilen ladda medan vi handlade?

Som jag ser det vore det en rejäl suboptimering att välja den "bättre" laddupplevelsen hos SuC i fall som detta.

Det kokar ner till hur mycket risk man vill ta i sitt semestrande, i vårt fall noll därför laddar vi upp bilen så vi har typ 50% i batteriet när vi kommer fram till hotellet på kvällen. Eftersom vi inte tävlar i kortast laddtid kan vi leva med om det tar 20 minuter extra. Om den laddaren du refererar till varit upptagen eller ur funktion hade din jag-har-nog-tur strategi fallerat.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

holden skrev: 26 aug 2026 14:32
Bättre med riktig integration dvs kortet är kopplat till förarens profil som ändå styr en mängd saker i bilen. Vill jag exempelvis ha ett annat kort att betala med när jag är på tjänsteresa byter jag förarprofil och sedan kan allt som hör till tjänsteresan kopplas till företagets affärssystem via APIt
Med nya bilen lär jag ligga på max 10% DC, så om jag måste blippa med telefonen eller ett kreditkort så är det ok.
Värre med AC där alla kräver app eller laddkort.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
BMW iX3 50 2026
Volvo PV 544 Special 1963
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

holden skrev: 26 aug 2026 15:03
Det kokar ner till hur mycket risk man vill ta i sitt semestrande, i vårt fall noll därför laddar vi upp bilen så vi har typ 50% i batteriet när vi kommer fram till hotellet på kvällen. Eftersom vi inte tävlar i kortast laddtid kan vi leva med om det tar 20 minuter extra. Om den laddaren du refererar till varit upptagen eller ur funktion hade din jag-har-nog-tur strategi fallerat.
"Laddaren" jag refererade till var en station med fyra laddpunkter. Det är inte mer problem med laddare ur funktion på denna typ av platser än på SuC.
Jag ägnar mig inte åt någon "jag-har-nog-tur strategi". Det är helt enkelt inte sant att det krävs mer tur på det sätt jag kör.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Niklas Z skrev: 26 aug 2026 15:22
"Laddaren" jag refererade till var en station med fyra laddpunkter. Det är inte mer problem med laddare ur funktion på denna typ av platser än på SuC.
Jag ägnar mig inte åt någon "jag-har-nog-tur strategi". Det är helt enkelt inte sant att det krävs mer tur på det sätt jag kör.
Att dra fram enskilda exempel har väldigt låg evidens om din tes är att det är bättre att undvika SuC. Jag kan garanterat hitta exempel på motsatsen om jag orkar, dvs att det sparat tid att ladda på SuC. Vår målsättning är förutsägbarhet, inte att trimma antal minuter vid laddstationen.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

holden skrev: 26 aug 2026 15:29
Att dra fram enskilda exempel har väldigt låg evidens om din tes är att det är bättre att undvika SuC. Jag kan garanterat hitta exempel på motsatsen om jag orkar, dvs att det sparat tid att ladda på SuC. Vår målsättning är förutsägbarhet, inte att trimma antal minuter vid laddstationen.
Jag har givetvis inte bara ett enstaka exempel. Jag har i en annan tråd listat laddningar som gjort på icke-SuC. Jag har svårt tro att du tillnärmelsevis testat andra laddoperatörer lika mycket. Förutsägbarheten är god på andra laddstationer.
Inte heller handlar det om att trimma antal minuter, utom om att få en resa som är bekväm och behaglig.
Min tes är inte alls att undvika SuC. Min tes är att om man vill använda andra laddare fungerar det väldigt bra numera.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

Gustafsson skrev: 26 aug 2026 13:18
Tänk vad snabbt förväntningarna ändras. Min första Tesla 70D 2015 hade kort räckvidd laddade långsamt och det var så glest mellan laddarna att man gjorde bäst i att kolla var det fanns röda trefasuttag. Man hade adapter till chademo, blå kontakt till Norsk enfas och egen UMC för stora delar av Norge, då den svenska inte fungerade där. Kundtjänst på Fortum, Mer, grön kontakt mfl fick många samtal.
Var man på jobb kunde man ofta låna trefas utan knussel och man fick svara på nyfikna frågor om elbilar. Ladda via skarvsladd genom diverse fönster var ju inte bra, men nödvändigt. Det var på sitt sätt lite kul trots att det tog mer tid.
Ha, ha, kan tänka mig att det var ett äventyr förr, och som man inte alltid visste hur det skulle sluta. :D

Gällande nutid; Finns ju många väldigt trist placerade SuC, och andra laddplatser från andra bolag, men även hel del trevliga. Det varier helt enkelt!
Gustafsson skrev: 26 aug 2026 13:18

Nu ska det vara premiumupplevelse :roll: . Hur ska det gå till? Aldrig funderat på att det skulle kunna kännas premium att ladda, det är ju bara mer eller mindre meck med det.
Ett exempel skulle ju kunna vara denna där det ingår lounge-access:

(se 10:24 in)
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

mikebike skrev: 26 aug 2026 15:12
holden skrev: 26 aug 2026 14:32
Med nya bilen lär jag ligga på max 10% DC, så om jag måste blippa med telefonen eller ett kreditkort så är det ok.
Värre med AC där alla kräver app eller laddkort.
Håller med dig mikebike. Tycker du har en balanserad syn här.

Automatisk laddning (som tex. Tesla och Autocharge) är premium, men kortbetalning (kreditkort eller ApplePay, etc) är ändå helt OK och helt acceptabelt tycker jag också (om det inte strular med tekniken, vilket hänt mig ett par gånger, även om majoriteten av gångerna är helt problemfria).

Speciella abonnemang, special-brickor/laddkort och skapa en massa nya konton, eller ännu värre tvingas installera en massa appar på telefonen är extremt o-premium. Tyvärr mycket AC som är sådan. Råkat ut för det på många hotell och liknande ställen där jag vill ladda AC över natten.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Niklas Z skrev: 26 aug 2026 16:14
holden skrev: 26 aug 2026 15:29
Jag har givetvis inte bara ett enstaka exempel. Jag har i en annan tråd listat laddningar som gjort på icke-SuC. Jag har svårt tro att du tillnärmelsevis testat andra laddoperatörer lika mycket. Förutsägbarheten är god på andra laddstationer.
Inte heller handlar det om att trimma antal minuter, utom om att få en resa som är bekväm och behaglig.
Min tes är inte alls att undvika SuC. Min tes är att om man vill använda andra laddare fungerar det väldigt bra numera.
Nej, jag skulle aldrig orka hålla på med 11kw laddare och dylikt, det tar helt enkelt för mycket fokus från det som är roligt enligt vårt förmenande.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

holden skrev: 26 aug 2026 16:58
Nej, jag skulle aldrig orka hålla på med 11kw laddare och dylikt, det tar helt enkelt för mycket fokus från det som är roligt enligt vårt förmenande.
Det är inte ett dugg jobbigt. Det är så enkelt att det tar inte bort fokus från det som är roligt. Tvärtom får man mer tid och energi över till att ha roligt.
Jag skulle självklart inte heller hålla på med 11 kW laddare eller DC-laddare från andra operatörer, om det inte vore så att den totala reseupplevelsen blev bättre än alternativen.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Niklas Z skrev: 26 aug 2026 17:08
Det är inte ett dugg jobbigt. Det är så enkelt att det tar inte bort fokus från det som är roligt. Tvärtom får man mer tid och energi över till att ha roligt.
Jag skulle självklart inte heller hålla på med 11 kW laddare eller DC-laddare från andra operatörer, om det inte vore så att den totala reseupplevelsen blev bättre än alternativen.
Det är ju vad du tycker, men nog rätt få andra.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Beror ju helt på situation. Om bilen står över natten och man kan starta nästa dags resa med fullt istället för nästan tomt batteri så är det värt några minuters fippel tycker jag, resten av familjen kan ju göra något annat under tiden.

Men dutt-ladda med AC orkar inte jag heller med.

När jag ruttplanerar brukar jag låta bilen grovplanera med Suc, men vill vi stanna tidigare så finns det ju nästan alltid en laddare i närheten (eftersom det blir på bensinstationer, rastplatser, restauranger nära vägen osv) och är det då en med autocharge som jag aktiverat (OKQ8, CircleK för min del. Lite meck med båda att få igång) eller med kortbetalning så är det ju korkat att inte passa på att ladda.

Men är det en för min del okänd aktör så är det sällan värt friktionen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

holden skrev: 26 aug 2026 17:10
Niklas Z skrev: 26 aug 2026 17:08
Det är ju vad du tycker, men nog rätt få andra.
Jag och hustrun laddar bara långsamt hemma.
På resa laddar vi aldrig på hotell, phus eller vid långsamladdare, bara på snabbladdare.
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte