Helt ny på Tesla, behöver lite råd efter lagd beställning...

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Helt ny på Tesla, behöver lite råd efter lagd beställning...

Inlägg av Dinsdale »

Grassa skrev: 29 aug 2026 21:37
Frågade Gemini om hur Tesla ägare tänker kring stenskott på glastaket, svaret jag fick var...

"Många Teslaägare oroar sig till en början för stenskott på glastaket, men i praktiken utgör det sällan ett stort problem.
* Låg risk för träff: Eftersom glastaket sitter högt upp och lutar snett bakåt glider flygande stenar oftast över eller träffar vindrutan istället.
* Tjockt och laminerat glas: Glastaket består av flera lager laminerat säkerhetsglas. Ett litet stenskott skadar nästan alltid bara det yttersta skiktet, vilket gör att det sällan spricker rakt igenom eller läcker.
* Dyr självrisk (Vagnskada): I Sverige räknas glastaket oftast som kaross/tak och går därför på vagnskadegarantin eller helförsäkringens vagnskademoment – inte på den billigare glasförsäkringen. Självrisken hamnar därmed oftast runt 10 000–14 000 kr.
* Laga eller ignorera: Eftersom glastaket inte sitter i synfältet väljer många att bara laga mindre märke med harts eller köra vidare så länge inte sprickan sprider sig.
* Skyddsåtgärder: Vissa ägare väljer att montera en genomskinlig stenskottsfilm (PPF) på taket för extra skydd, även om majoriteten kör helt utan"
Första påståendet är fel. Glastaket vetter framåt vilket är anledningen till att det är extra utsatt just på Tesla. Andra bilmodeller har en plåt där som tar upp stenskotten, sen börjar taket en bit bakom. Tesla har glas hela vägen, även på det utsatta partiet som vetter framåt. Gemini verkar snarare beskriva bakrutan. Så risken är i själva verket mycket högre på Teslor, dock kanske större på Model 3 pga att den är lägre och därmed träffar stenarna glastaket istället för framrutan.

En annan skillnad är att Teslas farthållare inte går att ställa in på ett stenskottssäkert avstånd, den kör som mest 3 sek bakom och gärna närmare vilket kraftigt höjer risken för stenskott vintertid. Man kan ratta på ratthjulet för att sänka farten och på så vis öka avståndet men vad är då poängen med en adaptiv farthållare om man ändå får reglera farten själv?

Det stämmer att man inte lagar glastaket om det inte spricker, men det kan bli problem när bilen senare ska säljas. Det tar lång tid att få fram reservdelar, bilhandlaren vill inte sitta på din bil i flera månader i väntan på glastak samtidigt som de inte vill köpa in en med trasigt glastak för det klagar köpare på direkt. En privatperson kan däremot vara pragmatisk, men det kommer ju ändå bli nedprutat.

Hur som helst är det viktigt att anmäla stenskott i glastaket till vagnskadeförsäkringen direkt - du har nämligen 30 dagar på dig att anmäla skadan eller nåt sånt, men tio år på dig att åtgärda när skadan blivit godkänd. Rätten följer bilen, så om du säljer behöver köparen bara betala självrisken du hade.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

Grassa skrev: 30 aug 2026 12:19
Gällande stenskott, kan det stämma att extra försäkring ligger runt 150kr/mån?
Jag har mysafety, den kostar 120 om jag minns rätt. Ersätter upp till 20000 per år. Kombinationen länsförsäkringar för halvförsäkringen plus mysafety blev för mig billigare än trygghansa insure my tesla och då blir självrisken 0kr istället för 7500 eller vad det nu kostar med insure my tesla efter självriskrabatten som ingår där.

Självrisken täcker för övrigt även vanliga stenskott, så byte av framruta kostar 0kr.

Hade OKQ8 Backup förut men den försämrades kraftigt så de betalar bara ut några tusenlappar nu, därför är den inte intressant.

Efter de första tre åren tecknar du vanlig helförsäkring och då får du human självrisk på vagnskada, då försvinner behovet av självriskförsäkring.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

Öppna förresten bakluckan, kolla så den går upp snabbt och snärtigt. Om den är slö och trött är det tecken på att motorn börjar ge upp, vilket den kommer göra till slut ändå för en motor är inte tillräckligt. Jag fick byta en gång om året på min 21:a, på garanti. Highland har av den anledningen två motorer.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
leolulz
Teslaägare

Inlägg av leolulz »

Finns väl inte rätt svar på din fråga om försäkringen, väldigt individuellt.

Har du inte möjlighet att få fram pengar till självrisken OM det skulle ske och taket går sönder helt så är ju exemplet Dinsdale nämner ett bra alternativ.

Om du inte råkar ut för trasigt glastak/vagnskadenyttjande så har du lagt ut 4300kr på luft. Risken kan bara du välja
M3P -26
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dinsdale skrev: 30 aug 2026 14:49
Öppna förresten bakluckan, kolla så den går upp snabbt och snärtigt. Om den är slö och trött är det tecken på att motorn börjar ge upp, vilket den kommer göra till slut ändå för en motor är inte tillräckligt. Jag fick byta en gång om året på min 21:a, på garanti. Highland har av den anledningen två motorer. [Min u.]
Fast Highland är ju Model 3. Den här tråden handlar om ny Y.

Kanske var den här tråden du tänkte på:
viewtopic.php?p=897722#p897722

Den handlar om '21 M3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Grassa

Inlägg av Grassa »

Dinsdale skrev: 30 aug 2026 14:48
Jag har mysafety, den kostar 120 om jag minns rätt. Ersätter upp till 20000 per år. Kombinationen länsförsäkringar för halvförsäkringen plus mysafety blev för mig billigare än trygghansa insure my tesla och då blir självrisken 0kr istället för 7500 eller vad det nu kostar med insure my tesla efter självriskrabatten som ingår där.

Självrisken täcker för övrigt även vanliga stenskott, så byte av framruta kostar 0kr.

Hade OKQ8 Backup förut men den försämrades kraftigt så de betalar bara ut några tusenlappar nu, därför är den inte intressant.

Efter de första tre åren tecknar du vanlig helförsäkring och då får du human självrisk på vagnskada, då försvinner behovet av självriskförsäkring.
Helt sant, glastaket går lite längre fram på Tesla ja, så jo risken är nog lite större där.
Men då ska jag kolla upp Mysafety som komplettering till min halvförsäkring på Folksam, då borde de räcka gott.

- Då återstår bara att välja laddbox, kanske blir Teslas trots allt... sen invänta bilen och köpa dem 7 tillbehör jag sett ut från Spigen på Amazon.

- Sen ska man väl även ha abonnemang med premium connectivity, eller kan man mest ta det över semesterperioden när man är ute och reser mer med familjen kanske...

Något annat att tänka på? 😀
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus93984

Inlägg av Tellus »

Mysafety och många andra självriskförsäkringar gäller INTE glastaket.
Läs villkoren, står som första punkt att den ej gäller om kostnaden understiger den höga VSG självrisken. Alltså värd noll eftersom glastaket kostar under självriksbeloppet.
Många som blir lurade av detta.
Har kört tesla sedan 2019, noll skador på glastaket efter ca 20000 mil
Y Performance FSD -27 / $ Plaid -23 / 3P -19 / Peugeot e-208 -22 / SigenStor/ Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Jag fick erbjudande på 1428:-/år (obs att även om man betalar per månad så kan den bara sägas upp årsvis) där de ersätter upp till 20000:- i självrisk.

Sedan har de naturligtvis räknat på riskerna, så man kan utgå från att det i normalfallet är billigare att ta smällen själv om något skulle hända. För annars har de ingen fungerande affärsmodell.

Min filosofi angående försäkringar är att anta att de har räknat rätt, så om man inte har något problem att själv hosta upp pengarna om det värsta skulle hända så är försäkringen ingen fördel. Och man slipper diskussioner där de försöker slingra sig ur och allmän administration om låter bli att ta någon försäkring.
Grassa

Inlägg av Grassa »

Tellus skrev: 30 aug 2026 18:41
Läs villkoren, står som första punkt att den ej gäller om kostnaden understiger den höga VSG självrisken. Alltså värd noll eftersom glastaket kostar under självriksbeloppet.
Jaha...? Så då är försäkringen som Dinsdale har helt värdelös?
Väldigt rörigt, vad är det egentligen för försäkring man ska ha för glastaket på en ny bil om jag har halvförsäkring hos tex Folksam?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

Grassa skrev: 29 aug 2026 21:04
Har spabad. Kan man isf addera en lastbalanserare vid senare tillfälle?
Ja, det kan man göra.

I fallet med Easee så är det dessutom extremt enkelt och billigt att lägga till det i efterhand. Så man kan starta utan, och sedan köpa till vid behov. Fördelen med Easee är att det är en enkel integration med ditt nätbolags elmätare. Du behöver inte blanda in någon elektriker för detta. Bara att ansluta en RJ-kabel emellan lastbalanseraren och nätbolagets mätbox.

Sedan pratar lastbalanderaren trådlöst med laddboxarna, så du behöver inte heller i efterhand dra några kommunikationskablar till de.

Så starta utan och se om det fungerar.

Så gjorde vi (dock fick vi skaffa lastbalanserare efter vår första vinter, då det sköt för mycket huvudsäkringar under vintermånaderna, minst ett par i veckan).

Det som talar för att köpa till den direkt är att det är en liten kostnad (ca 1200 för vår från Easee), samt att om man köper lastbalanseraren samtidigt med installationen så får man tillbaka 50% av naturvårdsverket tillbaka (som gör att kostnaden blev ca 600 för oss, då vi tog det i samband med att vi satte upp ny laddbox).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Grassa skrev: 30 aug 2026 18:53
Tellus skrev: 30 aug 2026 18:41
Jaha...? Så då är försäkringen som Dinsdale har helt värdelös?
Väldigt rörigt, vad är det egentligen för försäkring man ska ha för glastaket på en ny bil om jag har halvförsäkring hos tex Folksam?
Troligen ingen. Sannolikt oroar du dig i onödan, händer det mot förmodan så gör det och man får utnyttja sin buffert.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

ErransEgo skrev: 29 aug 2026 12:53
Grassa skrev: 29 aug 2026 12:37
Det verkar inte vara så stor prisskillnad, skiljer bara 1000kr från Easee och Zaptec för en Tesla ladd enligt sidan jag har här. Lastbalanserare har väl samma pris?

Hur som helst spelar inte de priset någon roll, vill mer ha det som fungerar bäst med bilen 😊
När jag kollade på att komplettera med fler laddboxar så var det stor skillnad i pris, mycket för att Tesla har hårdtrådad lösning medans de andra kör wifi eller andra trådlösa lösningar.
Där ens förutsättningar med wifi och nätverk sätter förutsättningar för ditt systemlösningar och kostnader.
Hårdtrådat är bättre än trådlöst enligt mig, då boxen inte är beroende av wifi eller mobilnät.
Easee är dock trevligare då den varken kräver trådad inkoppling av lastbalanserare, och kräver inte heller varken WiFi eller LTE/mobilkoppling för att det skall fungera. Easee kör med en egen lokal radiokoppling mellan sina enheter som är oberoende av ditt WiFi och LTE/mobilnät.

Det är väl just detta som göra att jag gillar Easee, trots vissa andra negativa punkter, just för att deras integration inte är beroende av Internet/molnet/WiFi/LTE för lastbalanseringen, men att man ändå slipper krånglig installation med styrkablar emellan enheterna.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Sportbilsentusiasten skrev: 30 aug 2026 08:43
Eller så köper man en kvalitetsladdbox med fastmonterad kvalitetskabel.
DEFA!
Har sedan 1 vecka min andra. Båda specade till 22kW
Har display vilket är underbart då man enkelt ser på långt avstånd status på laddningen.
Personligen så har jag aldrig saknat display på mina väggboxar. Jag ser allt sådant på vilket avstånd som helst i appen på telefonen och i klockan. Både i appen för bilarna och i appen för laddboxarna/lastbalanseraren.

Själv så skulle jag undvika just DEFA av alla märken tack vare deras dåliga track record med just laddboxarna (däremot så har jag DEFA kupévärmare, och DEFA 12V-laddare som jag gillar och fungerar fint). Men förhoppningsvis så har de förbättrat de nya, och det är inte längre samma problem som de gamla ökända boxarna. Skulle misstänka att de säkert tagit åt sig av felen/kritiken och fixat det.
Sportbilsentusiasten skrev: 30 aug 2026 08:54
Min Perific ansluter till dataporten på Ellevios mätbox, och får strömmen från mätboxen via datakabeln.
Skitenkel installation!
Funkar kanon med båda DEFA-laddarna.
Vi har bergvärme och 3*25A matning
Ja, det är ju klart enklast att ansluta lastbalanseraren till dataporten på elmätaren/mätboxen, och skippa installation av både strömförsörjning och spolar för strömmätningen runt huvudkablarna. Vi har också Ellevio och deras mätbox (Sagem har jag för mig).

Här borde Tesla göra ett bättre jobb och komma mer med i moderna tider.

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Grassa skrev: 30 aug 2026 12:57
Om jag tittar på min nuvarande bil som jag haft 10 senaste åren och kört ca 21000 mil med, så har jag aldrig fått ett stenskott på taket så vitt jag kan se. Men lagat stenskott på rutan kanske 5 ggr iaf, och bytt ruta 2ggr. Och vinkeln för taket mot ett skott är ju betydligt snällare än mot rutan, så tycker inte det borde vara ett problem.
Har fått massor av stenskott på alla våra olika bilars vindrutor (trots att vi kör försiktigt och håller avstånd), och fått laga skador (hänt flera Teslor), och i en hel del fall fått byta hela vindrutorna till splitter nya (ingen av våra Teslor, men väl på några av våra Volvo, Mercedes och BMW så har det hänt). Känns som extremt vanligt med stenskott på vindrutorna, och känns som att det blir allt vanligare.

Däremot så har aldrig våra bilar, än så länge, fått ett enda stenskott på något av taken. Det kanske kommer hända någon bil någon gång för oss, men känns extremt ovanligt (har inte hänt på 35 år).

Man skall absolut oroa sig för stenskott på vindrutan, men du behöver nog inte oroa dig så mycket för stenskott på taket.

Grassa

Inlägg av Grassa »

Ska höra med installatören vad han anser bäst, han kan säkert va färgad mot nått märke men men... känns iof lite stabilare med trådat än via wifi och deras egna laddare..... men visst var Teslas lastbalanserare mycket dyrare som ni påpekat.

Nej risken är ju inte lika stor på taket, men kan man inte bara sätta på en remsa PPF film längst fram där glastaket är som mest sårbart, kan väl inte vara mer än ca 10-15cm remsa... det gör mig nog lite lugnare 😊 Såg nu att det fanns på Hamphi att köpa
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Grassa skrev: 30 aug 2026 21:26
Ska höra med installatören vad han anser bäst, han kan säkert va färgad mot nått märke men men... känns iof lite stabilare med trådat än via wifi och deras egna laddare.....
Det är felaktig information och påståenden som du (och en del andra) kommer med om Easee.

Det är appstyrningen och synkningen emot molnet som går via antingen WiFi eller LTE/4G (eller lokalt via BT direkt till telefonen i vissa förekommande fall vid installationsprocessen). Kommunikationen mellan flera boxar av Easee, och även mellan boxarna och lastbalanseraren, går via ett eget privat helt lokalt radionät.

Orkar inte Googla upp exakta data, men för lite mer detaljer så påstår AI snabbt så här:

Easee använder två olika radiotekniker – en för lokal kommunikation mellan laddboxarna, och en för kommunikationen med Equalizer.
Här är den tekniska specifikationen, rakt och tydligt.

📡 1. Lokal kommunikation mellan Easee‑laddboxar (box‑till‑box)
Det radioprotokoll Easee använder för att låta laddboxarna prata direkt med varandra heter:

➡️ EaseeLink (proprietärt mesh‑protokoll)
Körs på 868 MHz (ISM‑bandet i Europa).

Är ett egenutvecklat mesh‑nätverk för lastbalansering och koordinering.

Laddboxarna bildar ett självläkande mesh, där varje box fungerar som en nod.

Räckvidd: typiskt 20–50 meter beroende på väggar och installation.

Används för:
  • dynamisk lastbalansering mellan flera Easee‑boxar

synkronisering av laddstatus

lokal redundans om WiFi/4G faller bort
Det är inte Zigbee, inte Z‑Wave, inte Bluetooth, inte WiFi – utan ett helt eget protokoll.

📡 2. Kommunikation mellan Equalizer och laddboxarna
Equalizer använder samma radioteknik, men med ett annat protokoll:

➡️ Easee Radio (868 MHz, proprietärt)
Equalizer pratar med laddboxarna via 868 MHz‑radio, inte WiFi.

Protokollet är en variant av EaseeLink, optimerat för:
  • mätdata från elmätaren

realtidsstyrning av laddström

fail‑safe lastbalansering även vid nätverksbortfall
Equalizer fungerar alltså som en master‑nod i samma radiomesh.

Easee radio.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Grassa

Inlägg av Grassa »

Aha ok, ska som sagt kolla med installatören och se vad han anser bäst. De blir nog bra tillslut, tack för lite utförlig info 👌🏼