Helt ny på Tesla, behöver lite råd efter lagd beställning...

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Grassa

Re: Helt ny på Tesla, behöver lite råd efter lagd beställning...

Inlägg av Grassa »

martinot skrev: 31 aug 2026 23:39
Grassa skrev: 31 aug 2026 23:29
Hur ser ni på parkeringskamerorna, eller dem s.k parkeringssensorerna hos Tesla? Går det överhuvudtaget att lita på kamerorna när man ska parkera? Läst i testet i Vi bilägare mot Ford och VW, och där får den lite frågetecken på endel mjukvaru missar samt just "parkeringssensorerna"
Jag gillar kombon front/bak/sido-kamerorna (som vi har på vår 2026 MY) bättre än USS (som vi har på vår andra Tesla från 2021). Tycker man ser tydligt när man parkerar med fram- och bakkameror, samt perfekt med sidokameror när man fickparkerar (där var aldrig USS någon hjälp). Saknar inte USS personligen så här långt.

Det enda jag saknar är att det inte är tvätt/spolning av kameran bak från fabrik. Det borde Tesla verkligen ordna.
Ok, tack för input. Vart lite fundersam där en stund, det lär märks om inte annat. Men kanske ingen större grej att oroa sig för då. Stod i testet att kamerorna försöker gissa avståndet och ger fel info, men kanske har uppdaterats sen dess.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

Grassa skrev: 01 sep 2026 00:01
martinot skrev: 31 aug 2026 23:39
Grassa skrev: 31 aug 2026 23:29
Hur ser ni på parkeringskamerorna, eller dem s.k parkeringssensorerna hos Tesla? Går det överhuvudtaget att lita på kamerorna när man ska parkera? Läst i testet i Vi bilägare mot Ford och VW, och där får den lite frågetecken på endel mjukvaru missar samt just "parkeringssensorerna"
Jag gillar kombon front/bak/sido-kamerorna (som vi har på vår 2026 MY) bättre än USS (som vi har på vår andra Tesla från 2021). Tycker man ser tydligt när man parkerar med fram- och bakkameror, samt perfekt med sidokameror när man fickparkerar (där var aldrig USS någon hjälp). Saknar inte USS personligen så här långt.

Det enda jag saknar är att det inte är tvätt/spolning av kameran bak från fabrik. Det borde Tesla verkligen ordna.
Ok, tack för input. Vart lite fundersam där en stund, det lär märks om inte annat. Men kanske ingen större grej att oroa sig för då. Stod i testet att kamerorna försöker gissa avståndet och ger fel info, men kanske har uppdaterats sen dess.
Jag har helt struntat i eventuella avstånd som kan gissas/uppskattas (visst inte ens knappt att den funktionen finns längre), så har ingen aning om de är bra eller dåliga.

Jag ser 100% enbart och direkt på bilden från kamerorna när jag parkerar. Fungerar enklare och utmärkt för mig, så har inget behov av något annat (trodde innan jag fick bilen att jag troligen skulle sakna just USS).
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Dinsdale skrev: 31 aug 2026 18:55
Autonom skrev: 30 aug 2026 19:23
Grassa skrev: 30 aug 2026 18:53
Tellus skrev: 30 aug 2026 18:41
Mysafety och många andra självriskförsäkringar gäller INTE glastaket.
Läs villkoren, står som första punkt att den ej gäller om kostnaden understiger den höga VSG självrisken. Alltså värd noll eftersom glastaket kostar under självriksbeloppet.
Många som blir lurade av detta.
Har kört tesla sedan 2019, noll skador på glastaket efter ca 20000 mil
Jaha...? Så då är försäkringen som Dinsdale har helt värdelös?
Väldigt rörigt, vad är det egentligen för försäkring man ska ha för glastaket på en ny bil om jag har halvförsäkring hos tex Folksam?
Troligen ingen. Sannolikt oroar du dig i onödan, händer det mot förmodan så gör det och man får utnyttja sin buffert.
Jag har själv fått byta glastak pga stenskott, det täcktes av vagnskadegarantin mot självrisk (som för mig var 8500 om jag minns rätt pga att jag hade insure my tesla-tillägget med självriskreducering). Jag minns att det var en del spekulationer kring att självrisken var högre än kostnaden för glastaket på forumet för ett antal år sen, men för mig blev det iaf ett försäkringsärende. (Jag förutsätter att jag aldrig fått skadan registrerad om kostnaden legat under självrisken vid tidpunkten.)

Det var efter den tråkiga episoden jag tecknade okq8 backup (som vid den tidpunkten hade ett mycket högre tak). Idag har jag mysafety, får jag ett stenskott de första tre åren har jag sparat in pengarna. Helst vill jag naturligtvis slippa utnyttja försäkringen och jag har full förståelse för den som väljer bort den, men det är bra att i vart fall känna till att Teslas spariver inte begränsar sig till hård- och mjukvaran i själva fordonet.
Varför vill du tvunget ha försäkring för detta? Om vi förutsätter att försäkringsbolagen räknat någorlunda rätt så kommer du i genomsnitt att betala mer än om du tar kostnaden direkt på egen hand. Själva idén med försäkringsbolag är att det jämnar ut kostnaden mot en mer eller mindre stor administrationskostnad, inte att det är någon räkmacka som gör att man kommer undan att betala.

Samma sak med att Tesla inte står för det, skulle de göra det skulle de behöva ta extra betalt av alla för att betala för de som råkar ut för stenskott.

Skillnaden mellan att ta en självriskförsäkring är om man vill betala för skadan när den uppkommer eller lite mer i snitt för att slippa att betala vid eventuella skadetillfällen.

Självriskförsäkringarna kommer också typiskt med extra jobb och ibland lite överraskningar när man förväntar sig utbetalning. Om man själv betalar vid eventuella olyckstillfället är den enda variabeln hur mycket det kostar då, och inget extra jobb eller överraskningar om vad som gäller.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Autonom skrev: 01 sep 2026 00:35
Dinsdale skrev: 31 aug 2026 18:55
Autonom skrev: 30 aug 2026 19:23
Grassa skrev: 30 aug 2026 18:53
Tellus skrev: 30 aug 2026 18:41
Mysafety och många andra självriskförsäkringar gäller INTE glastaket.
Läs villkoren, står som första punkt att den ej gäller om kostnaden understiger den höga VSG självrisken. Alltså värd noll eftersom glastaket kostar under självriksbeloppet.
Många som blir lurade av detta.
Har kört tesla sedan 2019, noll skador på glastaket efter ca 20000 mil
Jaha...? Så då är försäkringen som Dinsdale har helt värdelös?
Väldigt rörigt, vad är det egentligen för försäkring man ska ha för glastaket på en ny bil om jag har halvförsäkring hos tex Folksam?
Troligen ingen. Sannolikt oroar du dig i onödan, händer det mot förmodan så gör det och man får utnyttja sin buffert.
Jag har själv fått byta glastak pga stenskott, det täcktes av vagnskadegarantin mot självrisk (som för mig var 8500 om jag minns rätt pga att jag hade insure my tesla-tillägget med självriskreducering). Jag minns att det var en del spekulationer kring att självrisken var högre än kostnaden för glastaket på forumet för ett antal år sen, men för mig blev det iaf ett försäkringsärende. (Jag förutsätter att jag aldrig fått skadan registrerad om kostnaden legat under självrisken vid tidpunkten.)

Det var efter den tråkiga episoden jag tecknade okq8 backup (som vid den tidpunkten hade ett mycket högre tak). Idag har jag mysafety, får jag ett stenskott de första tre åren har jag sparat in pengarna. Helst vill jag naturligtvis slippa utnyttja försäkringen och jag har full förståelse för den som väljer bort den, men det är bra att i vart fall känna till att Teslas spariver inte begränsar sig till hård- och mjukvaran i själva fordonet.
Varför vill du tvunget ha försäkring för detta? Om vi förutsätter att försäkringsbolagen räknat någorlunda rätt så kommer du i genomsnitt att betala mer än om du tar kostnaden direkt på egen hand. Själva idén med försäkringsbolag är att det jämnar ut kostnaden mot en mer eller mindre stor administrationskostnad, inte att det är någon räkmacka som gör att man kommer undan att betala.

Samma sak med att Tesla inte står för det, skulle de göra det skulle de behöva ta extra betalt av alla för att betala för de som råkar ut för stenskott.

Skillnaden mellan att ta en självriskförsäkring är om man vill betala för skadan när den uppkommer eller lite mer i snitt för att slippa att betala vid eventuella skadetillfällen.

Självriskförsäkringarna kommer också typiskt med extra jobb och ibland lite överraskningar när man förväntar sig utbetalning. Om man själv betalar vid eventuella olyckstillfället är den enda variabeln hur mycket det kostar då, och inget extra jobb eller överraskningar om vad som gäller.
Jag tror vi i grunden resonerar på samma sätt, vi är båda ute efter det som kostar oss minst.

Din erfarenhet är att du sällan är utsatt för stenskott, eller i vart fall inte stenskott på glastaket? Då finns det förstås ingen anledning att försäkra sig upp över öronen mot sådant.

Min erfarenhet är att jag aldrig nånsin fått stenskott på rutan så den spruckit innan jag skaffade Teslan. Andra bilar har jag knappt fått stenskott på heller, något enstaka på huven kanske. Jag har däremot fått byta både glastak och framruta sen jag skaffade Tesla. Samma motorvägar jag kört med andra bilar. Det smäller till titt som tätt och gärna då just på rutan, ibland även taket. Upplevelsen jag har är därför att Teslan är en stenskottsmagnet, pga det tror jag att jag sparar mer på att ha självriskförsäkringen än att inte ha den.

Till saken hör också att kombinationen LF+Mysafety kostar mig lika mycket som Folksams märkesförsäkring, så det är inte dyrare för mig att ha detta upplägg. Eftersom jag ändå tänkt ha halvförsäkring förstår jag inte varför jag i det läget ska välja försäkringen med 6000 i självriskrabatt på vsg för samma pengar kan få upp till 20000 i självriskrabatt på samtliga självrisker, inte bara vsg?

När jag faktiskt använde OKQ8 backup för framrutan var det för övrigt inga problem. Jag laddade ner underlaget från försäkringsbolaget på självrisken, laddade upp till OKQ8s sida, fick sedan pengarna insatta på kontot. Kan man maila en pdf kan man begära ut sin ersättning. Ersättningen jag fick ut var lika hög som premien jag dittills betalat in, så jag gick plus minus noll på försäkringen i det fallet. Det lilla merarbetet jag gjorde hade bra timlön. Har inte testat mysafety ännu, men stenskotten fortsätter komma då och då så det är väl tyvärr bara en tidsfråga.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Elvis2022

Inlägg av Elvis2022 »

Provkörde igår Tesla model Y standard. Fin bil men troligen ingenting för mig.

Det är 3 saker som gör att jag väljer annan bil.
1. Bilen är mjuk, gungar hela tiden. Detta är jobbigt, man får kämpa att hålla den stadigt.
Det kanske är bara jag och att jag idag kör model 3. Känslan är fel.

2. Kamera som parkeringshjälp är helt överskattad. Det var inte alls lätt att se hur nära man är med bilen och ha endast kamera till sin hjälp. Så onödigt att försämra bilen på det sättet. Tydligen gäller alla modeller hos Tesla.

3. Sist men inte minst, acceleration. Standard är typ död när man trycker på pedalen. Att byta från model 3 till model y standard är helt förkastligt. Aldrig i livet, kanske inte ens då.😂

Väntar och provkör Zeekr 7gt core med snabbladdning. Funkar inte det så har jag inte bra plan vad jag vill ha, troligen behåller jag model 3. Lika bra.
Användarvisningsbild
niclaslw
Teslaägare

Inlägg av niclaslw »

Elvis2022 skrev: 01 sep 2026 11:26

1. Bilen är mjuk, gungar hela tiden. Detta är jobbigt, man får kämpa att hålla den stadigt.

2. Kamera som parkeringshjälp är helt överskattad. Det var inte alls lätt att se hur nära man är med bilen och ha endast kamera till sin hjälp. Så onödigt att försämra bilen på det sättet. Tydligen gäller alla modeller hos Tesla.

3. Sist men inte minst, acceleration. Standard är typ död när man trycker på pedalen. Att byta från model 3 till model y standard är helt förkastligt. Aldrig i livet, kanske inte ens då.😂

Väntar och provkör Zeekr 7gt core med snabbladdning. Funkar inte det så har jag inte bra plan vad jag vill ha, troligen behåller jag model 3. Lika bra.
Blir alltid lite förundrad över att rätt många tycker standard är slö. 0-100 på 7,2s är jämfört med hela bilparken rätt snabbt. De absolut flesta familjebilar är betydligt långsammare än så. Även 299hk är rätt sjukt om kollar historiska storsäljare som V70, Passat, BMW 520 osv.
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

niclaslw skrev: 01 sep 2026 12:04
Elvis2022 skrev: 01 sep 2026 11:26

Blir alltid lite förundrad över att rätt många tycker standard är slö. 0-100 på 7,2s är jämfört med hela bilparken rätt snabbt. De absolut flesta familjebilar är betydligt långsammare än så. Även 299hk är rätt sjukt om kollar historiska storsäljare som V70, Passat, BMW 520 osv.
Upplevelsen av acceleration har mycket med ljudet att göra.

En gång i tiden så installerade jag en mycket seriös ljudisoleringssats i min då inte så tysta bensinbil, den sänkte den faktiska ljudnivån med flera decibel.

Det gav flera oväntade konsekvenser:

Det första var att jag upplevde det som att något hänt med motorstyrkan, det kändes som motorn blivit betydligt mer orkeslös, som att något hindrade att jag kunde trycka ner gaspedalen maximalt.

Det andra var att utöver betydligt mer premiumkänsla så gick bensinförbrukningen upp runt 10% ...

Det tredje var att passagerare som åkt med mig ofta (på jobbet åkte vi normalt med blandade bilar till olika lunchställen) trodde att jag hade trimmat bilen, för den verkade kraftigare från passagerarplats, min slutsats var att de bedömde acceleration kontra ljud.
Krasche

Inlägg av Krasche »

Tesla Jigsaw samt någon mer som jag inte kommer ihåg namnet på just nu påstod att Tesla strypt Standard upp till typ 80-90, därefter kände han ingen skillnad. Han sa "after that it just keeps going and going, like a rubberband." :D (Jigsaw äger en Premium själv)

Själv kom jag från en Passat och tyckte Standard var hård. :) Har vant mig nu dock.

Håller med om parkering, svårt att parkera nära väggen, har gått ut ibland och kört någon decimeter till.
Grassa

Inlägg av Grassa »

Krasche skrev: 01 sep 2026 14:21
Tesla Jigsaw samt någon mer som jag inte kommer ihåg namnet på just nu påstod att Tesla strypt Standard upp till typ 80-90, därefter kände han ingen skillnad. Han sa "after that it just keeps going and going, like a rubberband." :D (Jigsaw äger en Premium själv)

Själv kom jag från en Passat och tyckte Standard var hård. :) Har vant mig nu dock.

Håller med om parkering, svårt att parkera nära väggen, har gått ut ibland och kört någon decimeter till.
Jag sitter nu med en Passat, så kommer säkert tycka Premium är hård i jämförelse också. Sen har jag aldrig kört en Tesla Model Y heller så kommer kanske inte alls gilla den, bara testat kompisens Model S 😆
Men ja, det är väl de jag är lite orolig för, just parkeringsdelen att inte ha den feedbacken med varningar när man kommer närmre och närmre. Men kan inte välja bort en så snygg bil bara på det 🙂
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Grassa skrev: 01 sep 2026 19:15

Jag sitter nu med en Passat, så kommer säkert tycka Premium är hård i jämförelse också. Sen har jag aldrig kört en Tesla Model Y heller så kommer kanske inte alls gilla den, bara testat kompisens Model S 😆
Men ja, det är väl de jag är lite orolig för, just parkeringsdelen att inte ha den feedbacken med varningar när man kommer närmre och närmre. Men kan inte välja bort en så snygg bil bara på det 🙂
För dryga 3 år sedan gick jag från Passat GTE till Model Y RWD, uppgraderade i våras till MYP. 10 000 mil senare tycker jag fortfarande att det är bästa bilen jag ägt. Du kommer bli supernöjd.
MYP -25
MY RWD -23 (såld)
Krasche

Inlägg av Krasche »

Grassa skrev: 01 sep 2026 19:15

Juniper Premium har väl bättre stötdämpare, så det blir nog toppen! 👍 Har själv aldrig kört någon.

Har börjat lära mig frontkameran och när man bör stanna. Men sensorerna i Passaten var bättre när man ville komma riktigt nära .

I övrigt är både jag och frun supernöjda med bytet från passaten. Grymma utrymmen och älskar att man sitter högre. Allt är så enkelt och smidigt och användarvänligt, den bara funkar i vardagslivet utan krångel.
Grassa

Inlägg av Grassa »

Tack alla för dem svaren, det gjorde mig lite lugnare. Det känns bra ändå, får hoppas jag blir nöjd.
Har tittat på många andra bilar men Teslan har vunnit på priserbjudande (0% ränta), design, utrymme, service, snyggast interiör och verkar vara ett väldigt bra system mjukvarumässigt.