Tesla service
Moderator: Redaktion
-
Kajsthlm
Tesla service
Min bil levererades med flera panel gap, de mest uppenbara var att förar dörren stack ut jämfört med andra dörrar och att led listen i kupén var inte i linje med listen på instrumentbrädan den var lägre (när man väl sett detta är det svårt att inte se det). Bokade service fick tid och de ringde och erbjöd Uber voucher, sa att besöka receptionen så skulle en Tesla tekniker gå igenom bilen noggrant tillsammans med mig och hitta grejer som jag själv kanske inte märkt än, fanns tom en post i arbetsordern ”visual check” och spontana känslan då var vilken premium service de har!
Men den känslan avtog när man besökte verkstaden. Först så snackar de skit om kunden som var framför mig när han gått framför en annan kund (mig). Sen när det var min tur ville han bara checka in min bil varpå jag nämnde om samtalet jag fått att någon skulle följa med mig för att kolla bilen… han suckade och tyckte att det var jobbigt. Sen när vi gick igenom så tyckte han att ingenting var fel. Men jag påtalade att jag vill få det undersökt.
Jag skulle egentligen ha fått bilen tillbaka dagen efter men samma dag får jag samtal att bilen är klar. Åker dit och då har man plockat bort delar jag anmält i arbetsordern. Nu var det en annan person där på mottagningen och jag bad honom kolla historiken på min anmälan och då ser han vad jag anmält och vad som faktiskt utfördes, han ber mig hämta bilen från parkeringen för att gå igenom igen den och det var inga konstigheter de skulle åtgärda det. Sen fick jag vänta 45minuter efter att jag hämtade bilen från deras parkering till ingången för att återigen få hjälp och då hade han hunnit glömma bort vem jag är! Fick ta historien igen.
Berättar om dörren, då får jag en förklaring att det ska vara så, förar dörren används mer frekvent än andra dörrar så Tesla har lagt extra isolering där vilket gör att dörren kommer sticka ut lite. Jag köpte hans resonemang men som tur så stod det två andra Juniper i parkeringen och ingen av dessa hade samma som min. När jag påtalade det så fick man svaret ”det är en konsekvens av extra isolering och att det kan se annorlunda ut på olika bilar från fabrik. Gällande led listerna kunde de inte förklara bort.
Summa summarum, när jag bad att få ny tid för att justera dessa så får man nu helt plötsligt ett kostnadsförslag på en fabriksny bil som kommer med osymmetriskt montering.
Har kontaktat kundtjänsten men är så besviken, hade förväntat mig mer från Tesla. När man köper en bil för över en halv miljon det minsta man kan begära är att dörrar och lister är monterade korrekt och inte få en bil som ser ut som något lappat och klistrat.
Men den känslan avtog när man besökte verkstaden. Först så snackar de skit om kunden som var framför mig när han gått framför en annan kund (mig). Sen när det var min tur ville han bara checka in min bil varpå jag nämnde om samtalet jag fått att någon skulle följa med mig för att kolla bilen… han suckade och tyckte att det var jobbigt. Sen när vi gick igenom så tyckte han att ingenting var fel. Men jag påtalade att jag vill få det undersökt.
Jag skulle egentligen ha fått bilen tillbaka dagen efter men samma dag får jag samtal att bilen är klar. Åker dit och då har man plockat bort delar jag anmält i arbetsordern. Nu var det en annan person där på mottagningen och jag bad honom kolla historiken på min anmälan och då ser han vad jag anmält och vad som faktiskt utfördes, han ber mig hämta bilen från parkeringen för att gå igenom igen den och det var inga konstigheter de skulle åtgärda det. Sen fick jag vänta 45minuter efter att jag hämtade bilen från deras parkering till ingången för att återigen få hjälp och då hade han hunnit glömma bort vem jag är! Fick ta historien igen.
Berättar om dörren, då får jag en förklaring att det ska vara så, förar dörren används mer frekvent än andra dörrar så Tesla har lagt extra isolering där vilket gör att dörren kommer sticka ut lite. Jag köpte hans resonemang men som tur så stod det två andra Juniper i parkeringen och ingen av dessa hade samma som min. När jag påtalade det så fick man svaret ”det är en konsekvens av extra isolering och att det kan se annorlunda ut på olika bilar från fabrik. Gällande led listerna kunde de inte förklara bort.
Summa summarum, när jag bad att få ny tid för att justera dessa så får man nu helt plötsligt ett kostnadsförslag på en fabriksny bil som kommer med osymmetriskt montering.
Har kontaktat kundtjänsten men är så besviken, hade förväntat mig mer från Tesla. När man köper en bil för över en halv miljon det minsta man kan begära är att dörrar och lister är monterade korrekt och inte få en bil som ser ut som något lappat och klistrat.
-
leolulz
- Teslaägare
Re: Tesla service
Välkommen till Tesla
Låter som within Elon spec
Stå på dig så de fixar det. Har det inte gått 14 dagar sedan du mottagit den så hade jag lämnat tillbaka den.
Vilket SC är detta? Malmö?
Låter som within Elon spec
Stå på dig så de fixar det. Har det inte gått 14 dagar sedan du mottagit den så hade jag lämnat tillbaka den.
Vilket SC är detta? Malmö?
M3P -26
-
vrid_i_skogen
- Teslaägare
I ditt fall hade jag också sagt att du borde lämna tillbaka bilen och beställa en ny, kanske en annan färg bara för att få ett annat exemplar. Finns inte en bättre bil i den här prisklassen men den ska ju såklart vara perfekt vid leverans.
-
Kajsthlm
Tråkigt nog har det gått en månad då det tog tid att få en tid hos verkstan trots att jag anmälde en del direkt vid leverans och annat 2 dagar senare (saker i kupén). Jag vill egentligen bara få det fixat så är jag nöjd men just nu känns deras verkstad lite som någon B mekaniker som hittar på grejer för att slippa ta jobb eller ansvar.
Jag utgår från att jag som konsument har fortfarande rätt mot fabriksfel så får ta striden den vägen men hoppas på att någon vettig person på Tesla löser det här. Blev lite irriterad efterhand när han sa ”vi har fått flera som anmält detta men det är by design eftersom förar dörren används mest så har man lagt på extra isolering där vilket är anledningen till varför de sticker ut” det är hittepå grejer för att blåsa kunder, jag själv blev blåst men valde att skita att lita blint och gå kolla på andra bilar som var parkerade
Edit: Det var SC Upplands Väsby Sthlm
Jag utgår från att jag som konsument har fortfarande rätt mot fabriksfel så får ta striden den vägen men hoppas på att någon vettig person på Tesla löser det här. Blev lite irriterad efterhand när han sa ”vi har fått flera som anmält detta men det är by design eftersom förar dörren används mest så har man lagt på extra isolering där vilket är anledningen till varför de sticker ut” det är hittepå grejer för att blåsa kunder, jag själv blev blåst men valde att skita att lita blint och gå kolla på andra bilar som var parkerade
-
leolulz
- Teslaägare
Man kan ju nästan tro att de har det i system att boka tid tidigast 15 dagar efter leveransKajsthlm skrev: ↑31 aug 2026 22:39Tråkigt nog har det gått en månad då det tog tid att få en tid hos verkstan trots att jag anmälde en del direkt vid leverans och annat 2 dagar senare (saker i kupén). Jag vill egentligen bara få det fixat så är jag nöjd men just nu känns deras verkstad lite som någon B mekaniker som hittar på grejer för att slippa ta jobb eller ansvar.
Är själv i en betydligt skitigare sits men ursprungligen i Malmö. Delivery Center (Trelleborg) och Malmö SC skulle man nästan kunna tro är helt olika företag som inte arbetar i samma system ens, men det verkar vara så Tesla fungerar på de flesta orter. Deras "Visual Check" är nog bara en snabb koll över axeln om de råkar passera bilen på parkeringen.
Hoppas det löser sig, bilen är bra, företaget har lite att jobba på.
M3P -26
-
Kajsthlm
Fick ut min bil 29:e Juli, jag gjorde min anmälan direkt och resten 30:e juli. Vilket borde vara det som gäller gällande returrätten och inte när jag fick tid hos deras verkstad.
-
Kajsthlm
Håller med dig, jag är nöjd med bilen i övrigt men efter den här behandlingen på verkstan känner man inte alls som att man har en ny bil längre. Det känns som precis du nämner två olika företag när det kommer till vad som utlovas officiellt och hur man bemöts på de verkstan.leolulz skrev: ↑31 aug 2026 23:06Man kan ju nästan tro att de har det i system att boka tid tidigast 15 dagar efter leveransKajsthlm skrev: ↑31 aug 2026 22:39Tråkigt nog har det gått en månad då det tog tid att få en tid hos verkstan trots att jag anmälde en del direkt vid leverans och annat 2 dagar senare (saker i kupén). Jag vill egentligen bara få det fixat så är jag nöjd men just nu känns deras verkstad lite som någon B mekaniker som hittar på grejer för att slippa ta jobb eller ansvar.
Edit: Det var SC Upplands Väsby Sthlm![]()
Är själv i en betydligt skitigare sits men ursprungligen i Malmö. Delivery Center (Trelleborg) och Malmö SC skulle man nästan kunna tro är helt olika företag som inte arbetar i samma system ens, men det verkar vara så Tesla fungerar på de flesta orter. Deras "Visual Check" är nog bara en snabb koll över axeln om de råkar passera bilen på parkeringen.
Hoppas det löser sig, bilen är bra, företaget har lite att jobba på.
-
leolulz
- Teslaägare
Det är distansköpslagens ångerrätt du kan utnyttja och lämna tillbaka bilen utan anledning, efter 14 dagar med varan i din ägo gäller den inte längre.
Nu får du nog rätta dig efter konsumentköpslagen, som såklart är något sämre i detta fall
M3P -26
-
Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Tyvärr är det så verkligheten ser ut på Teslas verkstäder.Kajsthlm skrev: ↑31 aug 2026 21:44Min bil levererades med flera panel gap, de mest uppenbara var att förar dörren stack ut jämfört med andra dörrar och att led listen i kupén var inte i linje med listen på instrumentbrädan den var lägre (när man väl sett detta är det svårt att inte se det). Bokade service fick tid och de ringde och erbjöd Uber voucher, sa att besöka receptionen så skulle en Tesla tekniker gå igenom bilen noggrant tillsammans med mig och hitta grejer som jag själv kanske inte märkt än, fanns tom en post i arbetsordern ”visual check” och spontana känslan då var vilken premium service de har!
Har man 5 anmärkningar som ska åtgärdas när man lämnar in bilen, så har de i bästa fall fixat 2 anmärkningar och tagit bort resten och låtsas som att de aldrig funnits. Sedan har det tillkommit en eller två nya anmärkningar för att de slarvat med monteringen och/eller skadat bilen när de utförde åtgärderna.
Detta har varit ett återkommande scenario under de 11 år jag kört Tesla. Jag har erfarenhet från flera olika servicecenter, både i Sverige och Danmark.
Det verkar vara likadant överallt. Slarv slarv slarv, bråttom bråttom bråttom. Jag har vid flera tillfällen hitta kvarlämnade verktyg på olika ställen i bilen efter den varit på Teslas servicecenter.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
-
mussla
- Teslaägare
-
Melonsusk
Jag delar helt trådskaparens upplevelse. Segeltorp var okunniga, dryga och satte priset för ett bromsbyte tre gånger så högt, vilket förhandlades ned och blev rimligt, efter mycket tjafs och diskussion. Ont i magen var den bistående känslan efteråt.
-
mussla
- Teslaägare
Obehagligt. Jag har just bokat en vehicle inspection för att kolla igenom hela bilen innan garantin går ut. Det ör en rätt omfattande koll av leder och läkage. Nu är risken alltså att man får tillbaka bilen i sämre skick…
Model Y LR AWD -24
-
Tomsgbg
- Teslaägare
Haft mycket ärenden och visst har de varit väldigt blandat resultat.
Men såhär i efterhand när allt är löst så tycker jag dom sköter sig rätt bra.
Skulle nog säga att dom får lite väl mycket skit, men de blir ju oftast så att dom missnöjda hörs mest.
Dom flesta upplever nog besöken på verkstaden och av ranger hemma som väldigt bra.
Men såhär i efterhand när allt är löst så tycker jag dom sköter sig rätt bra.
Skulle nog säga att dom får lite väl mycket skit, men de blir ju oftast så att dom missnöjda hörs mest.
Dom flesta upplever nog besöken på verkstaden och av ranger hemma som väldigt bra.
Model S LR -23 Ultra Red/Ultra White EAP HW4 Yoke 21” Arachnid
-
fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag har haft genomgående bra erfarenheter av Tesla service i Sverige under mina tio år som Teslaägare.
I Frankrike, not so much, där var dom klåpare, så jag fick göra om en del åtgärder på svenska SC.
Visst var det betydligt lyxigare mottagande dom första åren i Bredden, men även på senare år har jag fått bra hjälp och trevligt mottagande när det har behövts.
Jag känner inte alls igen mig i skräckhistorierna som berättas här i tråden.
/fth
I Frankrike, not so much, där var dom klåpare, så jag fick göra om en del åtgärder på svenska SC.
Visst var det betydligt lyxigare mottagande dom första åren i Bredden, men även på senare år har jag fått bra hjälp och trevligt mottagande när det har behövts.
Jag känner inte alls igen mig i skräckhistorierna som berättas här i tråden.
/fth
2016 X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
2026 YLR4WD Quicksilver
2026 YLR4WD Quicksilver
-
leolulz
- Teslaägare
Min skulle de åtgärda några enklare leverans skador på
Lacken blev helt fel, utlovade delar fanns helt plötsligt inte. De lyfte även bilen fel så trösklarna skadades och behövde formas om.
Efter 82 dagar på verkstad, flertal turer till en fortfarande trasig bil och tjabb om de nya delarna så anser de bilen vara ny igen. Att kalla en bil med 100 mil på mätaren som ny när spackel är inblandat finner jag väldigt lustigt och håller inte med dem.
Jag tror detta hör till det rätt udda.. men någon ska det väl hända. Allt ska gå så himla fort och så slarvas det.
Resultat som godkänts i deras "Visual Paint Inspection" efter bilen varit på lack utav bakluckan (vid regplåt) och stötfångare, den ser inte ut så längre.
Lacken blev helt fel, utlovade delar fanns helt plötsligt inte. De lyfte även bilen fel så trösklarna skadades och behövde formas om.
Efter 82 dagar på verkstad, flertal turer till en fortfarande trasig bil och tjabb om de nya delarna så anser de bilen vara ny igen. Att kalla en bil med 100 mil på mätaren som ny när spackel är inblandat finner jag väldigt lustigt och håller inte med dem.
Jag tror detta hör till det rätt udda.. men någon ska det väl hända. Allt ska gå så himla fort och så slarvas det.
Resultat som godkänts i deras "Visual Paint Inspection" efter bilen varit på lack utav bakluckan (vid regplåt) och stötfångare, den ser inte ut så längre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
M3P -26