Ja, hade absolut inte förvånat mig heller om så visade sig vara fallet. Tror du kanske kan ha rätt till en viss del här.vrid_i_skogen skrev: ↑02 sep 2026 08:29Det förvånar mig inte att en utländsk biltillverkare inte är prioriterad bland de tusentals arbetsuppgifter som de har att sköta.
Detta kan vara, iaf. till en viss del, grunden eller alternativt kanske en viss bidragande orsak till att inte prioritera det hela. Är nog inte helt omöjligt att det eventuellt skulle kunna förhålla sig så som du säger.
Efter att själv ha jobbat ett antal år i Sverige med säkerhetsanalyser inom utveckling av funktionalitet för AD och ADAS så håller jag inte riktigt med dig i ditt påstående ovan. Nu jobbade jag mer i ett team som satte arbetssätt och säkerhetsstandards för vår interna mjukvaruteam kring autonomifunktioner, men enligt mina kollegor som jobbade mer aktivt emot/med svenska (och även Europeiska) myndigheter och standardiseringsorgan så stämde det inte alltid alls som du påstår. Det var tydligen en högst varierande kompetens hos berörda myndighetspersoner. Även om några var lite kunnigare och klart mer insatta än andra, så var det tydligen många som var nästan katastrofalt icke så.vrid_i_skogen skrev: ↑02 sep 2026 08:29Jag kan tänka mig att alla som jobbar på berörda myndigheter är år före gemene forummedlem i sina kunskaper om "autonomiska fordon" och annat.
Detta var dock då till största delen svenskt och svenskägt bolag (även om viss både tysk och kinesisk koppling fanns på ägarsidan, så var det helt dominerande ett tydligt svenskt bolag), så här kan man inte enbart skylla inkompetens och ointresse enligt din förra punkt om utländska bolag som icke-prioriterade (som säkert har möjligheten att visa sig vara korrekt i sig till en viss del). Så med denna egna erfarenheten i bakgrunden jag är personligen inte fullt lika övertygad om ditt påstående att alla svenska myndighetsbeslut alltid fattas av de personer med rätt kompetens för ärendet är helt riktigt.