Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av martinot »

vrid_i_skogen skrev: 02 sep 2026 08:29
Det förvånar mig inte att en utländsk biltillverkare inte är prioriterad bland de tusentals arbetsuppgifter som de har att sköta.
Ja, hade absolut inte förvånat mig heller om så visade sig vara fallet. Tror du kanske kan ha rätt till en viss del här.

Detta kan vara, iaf. till en viss del, grunden eller alternativt kanske en viss bidragande orsak till att inte prioritera det hela. Är nog inte helt omöjligt att det eventuellt skulle kunna förhålla sig så som du säger.

vrid_i_skogen skrev: 02 sep 2026 08:29
Jag kan tänka mig att alla som jobbar på berörda myndigheter är år före gemene forummedlem i sina kunskaper om "autonomiska fordon" och annat.
Efter att själv ha jobbat ett antal år i Sverige med säkerhetsanalyser inom utveckling av funktionalitet för AD och ADAS så håller jag inte riktigt med dig i ditt påstående ovan. Nu jobbade jag mer i ett team som satte arbetssätt och säkerhetsstandards för vår interna mjukvaruteam kring autonomifunktioner, men enligt mina kollegor som jobbade mer aktivt emot/med svenska (och även Europeiska) myndigheter och standardiseringsorgan så stämde det inte alltid alls som du påstår. Det var tydligen en högst varierande kompetens hos berörda myndighetspersoner. Även om några var lite kunnigare och klart mer insatta än andra, så var det tydligen många som var nästan katastrofalt icke så.

Detta var dock då till största delen svenskt och svenskägt bolag (även om viss både tysk och kinesisk koppling fanns på ägarsidan, så var det helt dominerande ett tydligt svenskt bolag), så här kan man inte enbart skylla inkompetens och ointresse enligt din förra punkt om utländska bolag som icke-prioriterade (som säkert har möjligheten att visa sig vara korrekt i sig till en viss del). Så med denna egna erfarenheten i bakgrunden jag är personligen inte fullt lika övertygad om ditt påstående att alla svenska myndighetsbeslut alltid fattas av de personer med rätt kompetens för ärendet är helt riktigt.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/henrik34698

Inlägg av Henkens »

https://teknikveckan.se/tesla-vill-fa-f ... -i-hela-eu

Regeringen vill få ett unionsövergripande godkännande på plats, samtidigt som Tesla släpper sitt säkerhetsunderlag.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell X 90D -17 FSD
Krasche

Inlägg av Krasche »

Musk och Frankrikes transportminister Tabarot har haft ett möte. Ganska positiva tongångar från ministern. Glaset är halvfullt...

Konstruktivt utbyte ikväll med @elonmusk kring Teslas enhet Full Self-Driving (FSD).

Sedan flera månader arbetar de franska myndigheterna nära med @Tesla kring de tekniska anpassningarna som kommer att möjliggöra för Frankrike att stödja dess godkännande, som kommer att beslutas på europeisk nivå inom de kommande veckorna.

Med att Tesla tillhandahåller två fordon utrustade med FSD går vi nu in i en ny fas: den av tester på väg.
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Måste säga att det där var rätt oväntat.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Krasche skrev: 03 sep 2026 07:58

Musk och Frankrikes transportminister Tabarot har haft ett möte. Ganska positiva tongångar från ministern. Glaset är halvfullt...

Konstruktivt utbyte ikväll med @elonmusk kring Teslas enhet Full Self-Driving (FSD).

Sedan flera månader arbetar de franska myndigheterna nära med @Tesla kring de tekniska anpassningarna som kommer att möjliggöra för Frankrike att stödja dess godkännande, som kommer att beslutas på europeisk nivå inom de kommande veckorna.

Med att Tesla tillhandahåller två fordon utrustade med FSD går vi nu in i en ny fas: den av tester på väg.
Sista meningen är ganska förvånande. Menar han att Tesla ger två bilar till franska motsvarigheten till Trafikverket för egna tester? För Tesla har ju kört testbilar i Frankrike i över ett år nu. https://teslaclubsweden.se/teslas-fsd-k ... s-i-paris/

Som vanligt när det gäller politiker är nyheten inte alls så positiv som det låter. Fransmännen anser tydligen att det räcker inte med att Tesla testar sina bilar själva, de godkänner inte nederländska RDW expertis utan de vill dra ut på det hela med egna tester.
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel77041

Inlägg av Daniel R »

Hej,

Tror att det nu pågår diskussioner mellan Tesla, RDW och KBA (Tyskland) inför ett sannolikt TCMV-möte 6 okt. Om omröstning ska ske behöver underlag finnas publicerat runt den 21 sept.

Stötesten är troligen Speed Offset. Tesla argumenterar för att det fungerar bra baserat på de 100m km som körts i EU. Förhoppningsvis kan kompromiss nås. Tesla borde föredra FSD utan Speed Offset jämfört med en mer begränsad DCAS-version i januari.

Daniel
2024 MY LR EAP AI4
2022 MY LR EAP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

TiborBlomhall skrev: 03 sep 2026 10:22
Krasche skrev: 03 sep 2026 07:58

Sista meningen är ganska förvånande. Menar han att Tesla ger två bilar till franska motsvarigheten till Trafikverket för egna tester? För Tesla har ju kört testbilar i Frankrike i över ett år nu. https://teslaclubsweden.se/teslas-fsd-k ... s-i-paris/

Som vanligt när det gäller politiker är nyheten inte alls så positiv som det låter. Fransmännen anser tydligen att det räcker inte med att Tesla testar sina bilar själva, de godkänner inte nederländska RDW expertis utan de vill dra ut på det hela med egna tester.
Exakt. Detta kan mycket väl vara en taktisk skenmanöver ifrån fransmännen för att kunna dra ut på och försena besluten. Man skall inte underskatta fransoserna och deras stora fäbless för byråkrati men även starka vilja att skydda franska intressen. :D
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

martinot skrev: 03 sep 2026 10:59
Man skall inte underskatta fransoserna och deras stora fäbless för byråkrati men även starka vilja att skydda franska intressen. :D
Jag har väl ibland skakat på huvudet lite åt fransmännen och deras nationalism. Men jag tror nog att det är dags att dra lärdom av deras restriktiva hållning till mycket av vad USA är och står för. Det har ju visat sig att USA inte är att lita på i längden och det är nog bra för Europa att stå lite på egna ben.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Jerker skrev: 03 sep 2026 11:11
Man skall inte underskatta fransoserna och deras stora fäbless för byråkrati men även starka vilja att skydda franska intressen. :D
Jag har väl ibland skakat på huvudet lite åt fransmännen och deras nationalism. Men jag tror nog att det är dags att dra lärdom av deras restriktiva hållning till mycket av vad USA är och står för. Det har ju visat sig att USA inte är att lita på i längden och det är nog bra för Europa att stå lite på egna ben.
Tyvärr är inte alltid vad som är bäst för Frankrike och fransk nationalism det som är bäst för EU och Europa (och därmed i förlängningen för oss i Sverige).

Det har bevisats förr. Otaliga gånger.

Jag litar tyvärr inte heller på fransmännen, även om jag älskar deras mat, viner och mycket av deras livskultur (är lite halvt frankofil!). :D

Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

martinot skrev: 03 sep 2026 11:21
Jerker skrev: 03 sep 2026 11:11
Tyvärr är inte alltid vad som är bäst för Frankrike och fransk nationalism det som är bäst för EU och Europa (och därmed i förlängningen för oss i Sverige).

Det har bevisats förr. Otaliga gånger.

Jag litar tyvärr inte heller på fransmännen, även om jag älskar deras mat, viner och mycket av deras livskultur (är lite halvt frankofil!). :D
Nja, det jag menar är att det är bra för länder i EU att inte lita så mycket på USA. Fransoserna är ju ett föregångsland där. Ett talande exempel är att Sverige inte fick skicka Gripen till Ukraina för att USA skyllde på att ukrainarna inte skulle klara av att hantera två olika flygplansslag samtidigt (De ville alltså inte ha andra plan som kan visa sig dugliga i strid än deras egna). Men sen sände Frankrike sina Mirageplan, och det funkade tydligen alldeles utmärkt i Ukraina. Det är ju så att det finns komponenter från USA i svenska Gripen och då kan USA styra hur Sverige tillåts exportera planen. Men Mirage är utan USA-komponenter och då kan de göra som de vill utan att fråga USA om lov. Vis av skadan och att det är brist på ammunition till USAs Patriotsystem så har nu ett flertal europeiska länder, däribland Sverige, börjat utveckla ett liknande system utan komponenter från USA.

Jag vill inte diskutera vare sig Ukraina eller krig etc. utan detta vara bara för att illustrera ett scenario där det nog är bra om EU står på egna ben, vilket Frankrike i praktiken gör tack vare sin skepsis till USA.
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Daniel R skrev: 03 sep 2026 10:36
Hej,

Tror att det nu pågår diskussioner mellan Tesla, RDW och KBA (Tyskland) inför ett sannolikt TCMV-möte 6 okt. Om omröstning ska ske behöver underlag finnas publicerat runt den 21 sept.

Stötesten är troligen Speed Offset. Tesla argumenterar för att det fungerar bra baserat på de 100m km som körts i EU. Förhoppningsvis kan kompromiss nås. Tesla borde föredra FSD utan Speed Offset jämfört med en mer begränsad DCAS-version i januari.

Daniel
Här har du vad som riskerar hända om man inte tillåter FSD att överskrida hastighetsgränsen när den ska in på en motorväg:

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Jerker skrev: 03 sep 2026 15:05
Jag vill inte diskutera vare sig Ukraina eller krig etc. utan detta vara bara för att illustrera ett scenario där det nog är bra om EU står på egna ben, vilket Frankrike i praktiken gör tack vare sin skepsis till USA.
Vi borde vara mer skeptiska till både fransk nationalism, och till deras överbestämmande inom EU. Ofta Frankrike vill köra över andra länder inom EU, och inte minst oss i Sverige och Norden, när deras nationella intressen står i konflikt med de Europeiska.

Men jag håller helt med om att det är bra att Europa, och NATO, försöker göra sig mer oberoende av USAs militära goodwill. Skall vi äga vår egna framtid och egna säkerhetspolitik, så kan vi inte låta USA bekosta (och därmed också styra) vårt försvar.

Vi äger vår framtid först när vi själva styr och finansierar den. Där är jag 100% överens med dig.

Men nu är vi j-kla med igen totalt OT för ämnet (skall försöka låta bli att "luras" in i sådana här diskussioner)... :D

Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

martinot skrev: 03 sep 2026 16:00
Men nu är vi j-kla med igen totalt OT för ämnet (skall försöka låta bli att "luras" in i sådana här diskussioner)... :D
Jag ska inte skriva mer om det, lovar! :?