BMW iX3 Neue klasse
Moderator: Redaktion
-
BaronHellJug
- Teslaägare
Re: BMW iX3 Neue klasse
Sen jag parkerade på jobbet imorse har jag inte någon kontakt till bilen från appen. Nu står den förvisso i ett garage så det kan vara så enkelt som att det inte är mottagning, men på exakt samma plats har det inte varit något problem tidigare. Någon annan som haft problem med uppkoppling idag?
Passar på att notera en liten bugg jag fått sen en tid tillbaka:
Bakgrund: Jag har manuellt lagt in att den ska rulla ner fönsterhissarna när jag kommer till jobbet (för att öppna garageporten). I början var det lite hit and miss om det funkade men sen typ maj har det fungerat stabilt. Efter ett tag föreslog den också att jag skulle lägga in automstisk fönsterhiss vid kortläsaren på insidan (vilket jag inte gjort då jag inte visste hur exakt positionen var). Det kom upp som en fråga i panoramic vision och jag behövde bara bekräfta med ett "Yes". Smidigt att bara bekräfta och även på insidan har det funkat bra, kanske några gånger den missat men antar det är svårare med positionen i garaget.
Men för några veckor sedan, tror när jag kom tillbaka från semestern har ett lustigt fenomen uppstått: när jag kommer till jobbet och bilen som vanligt sänker fönsterrutan (utsidan, dvs. den aktiveringspunkt jag lagt in manuellt) får jag också frågan om jag vill lägga in en aktiveringspunkt för automatiska fönsterhissar. Jag har bara låtit det vara, kanske försvinner om jag svarar nej (alt. så svarar jag "Ja" och får dubbla aktiveringspunkter) - men lustigt att logiken för att föreslå aktiveringspunkt inte är medveten om att det är bilens automatik, och inte jag mauellt, som dragit ner fönstret...
Passar på att notera en liten bugg jag fått sen en tid tillbaka:
Bakgrund: Jag har manuellt lagt in att den ska rulla ner fönsterhissarna när jag kommer till jobbet (för att öppna garageporten). I början var det lite hit and miss om det funkade men sen typ maj har det fungerat stabilt. Efter ett tag föreslog den också att jag skulle lägga in automstisk fönsterhiss vid kortläsaren på insidan (vilket jag inte gjort då jag inte visste hur exakt positionen var). Det kom upp som en fråga i panoramic vision och jag behövde bara bekräfta med ett "Yes". Smidigt att bara bekräfta och även på insidan har det funkat bra, kanske några gånger den missat men antar det är svårare med positionen i garaget.
Men för några veckor sedan, tror när jag kom tillbaka från semestern har ett lustigt fenomen uppstått: när jag kommer till jobbet och bilen som vanligt sänker fönsterrutan (utsidan, dvs. den aktiveringspunkt jag lagt in manuellt) får jag också frågan om jag vill lägga in en aktiveringspunkt för automatiska fönsterhissar. Jag har bara låtit det vara, kanske försvinner om jag svarar nej (alt. så svarar jag "Ja" och får dubbla aktiveringspunkter) - men lustigt att logiken för att föreslå aktiveringspunkt inte är medveten om att det är bilens automatik, och inte jag mauellt, som dragit ner fönstret...
iX3 50 xDrive -26, DS3 etense -22
prev/sold: MY LR -22, i3s 120ah -19
prev/sold: MY LR -22, i3s 120ah -19
-
mikebike
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Fler än min bil som höjer hastigheten till 80 på E4 efter Haga Norra och sänker till 70 vid Häggvik?
I båda fallen norrut.
Vart rapporterar man buggar?
I båda fallen norrut.
Vart rapporterar man buggar?
BMW iX3 50 2026
Volvo PV 544 Special 1963
-
benke_berguv
Jag har löst såna problem genom att stänga av funktionen att den justerar automatiskt.
Får samma problem i en Mercedes och en Audi på ett specifikt ställe här i stan så har väl landat att felet mer är relaterat till kartunderlag och inte bilen specifikt.
//Benke
Får samma problem i en Mercedes och en Audi på ett specifikt ställe här i stan så har väl landat att felet mer är relaterat till kartunderlag och inte bilen specifikt.
//Benke
-
Freez
- Teslaägare
Kan inte vara möjligt. Enligt det här forumet och framförallt Mikebike är det bara Tesla som buggar
MYP -25
MY RWD -23 (såld)
MY RWD -23 (såld)
-
mikebike
Nej, det är inte bara Tesla som har buggar, men de är marknadsledande.
Detta är troligen buggar i kartdatabasen, men jag har ju hävdat när det gäller Tesla att jag anser att farthållaren skall vara bortkopplad från kartdata eftersom det finns felaktigheter i den.
Inga spökbromsningar ännu, farthållaren fungerar i ösregn, torkarna torkar inte alls när det inte regnar och sedan fortare ju mer det regnar. Fantastiskt.
Till helgen blir det drygt 100 mil, enligt navigatorn skall jag ha 23% kvar när vi kommer fram till Varberg.
BMW iX3 50 2026
-
Nect
- elbilist
Om inget plötsligt händer med väglaget eller om man håller sig inom skyltad hastighet så kan man lita på navigatorn, den räknar till och med lite högt på förbrukningen. Vid längre resor så har jag mellan 5-10% mer i kvarvarande räckvidd än vad bilen uppskattade från början.mikebike skrev: ↑31 aug 2026 19:22Nej, det är inte bara Tesla som har buggar, men de är marknadsledande.![]()
Detta är troligen buggar i kartdatabasen, men jag har ju hävdat när det gäller Tesla att jag anser att farthållaren skall vara bortkopplad från kartdata eftersom det finns felaktigheter i den.
Inga spökbromsningar ännu, farthållaren fungerar i ösregn, torkarna torkar inte alls när det inte regnar och sedan fortare ju mer det regnar. Fantastiskt.
Till helgen blir det drygt 100 mil, enligt navigatorn skall jag ha 23% kvar när vi kommer fram till Varberg.
Polestar 2 LRSM -25
BMW iX3 50 M-sport xDrive -26
BMW iX3 50 M-sport xDrive -26
-
mikebike
Låter bra. Jag har valt att farthållaren skall ligga på +3 mot skyltad hastighet = +1 i verkligheten.Nect skrev: ↑31 aug 2026 20:58Om inget plötsligt händer med väglaget eller om man håller sig inom skyltad hastighet så kan man lita på navigatorn, den räknar till och med lite högt på förbrukningen. Vid längre resor så har jag mellan 5-10% mer i kvarvarande räckvidd än vad bilen uppskattade från början.mikebike skrev: ↑31 aug 2026 19:22Nej, det är inte bara Tesla som har buggar, men de är marknadsledande.![]()
BMW iX3 50 2026
-
mikebike
Imorgon blir det långfärd, skall bli spännande att se om beräkningen stämmer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
BMW iX3 50 2026
-
Sportbilsentusiasten
Motorväg?
Vilken fart håller du?
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
-
mikebike
Motorväg till Jönköping, sedan 70 till 100 km/t på mindre vägar. Normalt blir snitthastigheten knappt 100 men troligen mindre idag eftersom vi skall köra via fruns systerdotter i Överlida.
D.v.s. där Mohamsson kommer ifrån.
BMW iX3 50 2026
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Håller med dig helt här.macky skrev: ↑08 jul 2026 10:55Frunk är nästan dealbreaker för mig för förstabilen, mest för just nämnda situation att man vid långresa med destinationsladdning inte vill behöva lasta ut bagaget för att gräva fram kabeln. Men att den ska vara elstyrd, sensor eller ha knapp på fjärren är mest nice to have. Personligen öppnar jag den såpass sällan.manneson skrev: ↑08 jul 2026 10:48Finns många skäl man kan vilja använda frunken frekvent.
Tex beroende på parkeringssituation. Kanske det är svårt att komma åt bakluckan.
Kanske man har en kylbox där.
Kanske man vill förvara laddsladden där så man slipper gräva efter den när bagaget är fullt.
Osv osv.
På bilar man reser längre med (där man troligen har packning i bagageutrymmet) och vill kunna ladda på AC utanför hemmet så är det för mig nästan en deal-breaker med elbilar som inte har frunk att kunna förvara laddkablar och adaptrar i.
Resten, att det skall vara en stor jättefrunk och fjärröppning är nice-to-have, men ingen deal-breaker så länge laddkablar och tillbehören får plats.
På en liten lokal pendlarbil så är det också trevligt med en frunk (saknar det verkligen på vår Mini), men inte en absolut deal-breaker på samma sätt som med en elektrisk långfärdsbil.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
martinot
- Teslaägare
Ja, detta är lite av samma nackdelar med BMW. Är samma sak för vår i5. Gällande allt bilen glömmer, så är det att hela tiden behöva lägga i B-mode det som är absolut mest irriterande även för mig. Till skillnad från EU-kravet på hastighetsvarning, så är det ju inget som legalt stoppar BMW från att minnas denna inställning.Jossi skrev: ↑17 aug 2026 17:52Det som är negativt:
Mjukvaran - inställningar nollställs minst en gång i veckan. Otroligt irriterande. Detta ska tydligen vara fixat i "juli-uppdateringen". Det är augusti nu och den har jag inte sett röken av.
Förutom just det finns det inget att klaga på när det kommer till mjukvaran.
Parkeringsassistans - jag har inte hittat något sätt att stänga av skiten. Jag vill alltid ha 360-kamera osv när jag parkerar. Jag vill inte ha någon "hjälp" med att parkera. Knappen på ratten triggar alltid assistansen. För att trigga 360-kameran måste man trycka längst ner i vänstra hörnet på skärmen. Värdelöst med touch, ge mig fysiska knappar.
D och B-mode. Jag vill alltid alltid alltid köra i B-mode. Men det går inte att ställa som default. Så varje gång du ska köra måste du dra i reglaget två gånger. Och ibland så "tar" inte andra draget och du åker nu runt i D istället för B = ingen "motorbroms". Farligt eftersom bilen inte beter sig som den brukar.
Det borde vara en smal sak att med en mjukvaruuppdatering lägga till detta till ens egna BMW-konto/profil som man har. Hoppas att BMW får flera kunder som klagar på detta (har själv gjort så till vår ÅF), så att de till slut får upp detta på sin lista över saker att fixa i mjukvaran.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
-
ChristofferG
- elbilist
Bilen ska väl starta i samma läge som WLTP-cykeln har körts med? Därav att den återgår till standard varje gång.martinot skrev: ↑04 sep 2026 11:04Ja, detta är lite av samma nackdelar med BMW. Är samma sak för vår i5. Gällande allt bilen glömmer, så är det att hela tiden behöva lägga i B-mode det som är absolut mest irriterande även för mig. Till skillnad från EU-kravet på hastighetsvarning, så är det ju inget som legalt stoppar BMW från att minnas denna inställning.
Det borde vara en smal sak att med en mjukvaruuppdatering lägga till detta till ens egna BMW-konto/profil som man har. Hoppas att BMW får flera kunder som klagar på detta (har själv gjort så till vår ÅF), så att de till slut får upp detta på sin lista över saker att fixa i mjukvaran.
-
martinot
- Teslaägare
Ingen aning. Jag kan inte EUs juridik och lagstiftning på området, men i våra två Teslor så kan man spara detta. Så mycket kan jag konstatera i alla fall.ChristofferG skrev: ↑04 sep 2026 11:52Bilen ska väl starta i samma läge som WLTP-cykeln har körts med? Därav att den återgår till standard varje gång.martinot skrev: ↑04 sep 2026 11:04Ja, detta är lite av samma nackdelar med BMW. Är samma sak för vår i5. Gällande allt bilen glömmer, så är det att hela tiden behöva lägga i B-mode det som är absolut mest irriterande även för mig. Till skillnad från EU-kravet på hastighetsvarning, så är det ju inget som legalt stoppar BMW från att minnas denna inställning.
Om detta verkligen är anledningen att BMW enligt regler och krav för typgodkännande inom EU inte får spara dessa inställningar kring regenerering, kan de då inte helt enkelt köra WLTP-cykeln i även B-läget och rapportera siffrorna till EU?
Om inte annat, hur förklarar man då att Tesla har fått EU‑typgodkännande (European Whole Vehicle Type Approval, EWVTA) om de brutit emot dessa föreskrifter genom att tillåta bilarna att minnas vilket föredraget regenläge man vill ha?
Intressant i sammanhanget är att vår MINI F56 ifrån 2023 (som också konstruerats och tillverkats av BMW, precis som vår i5) startar alltid som standard i läget med max-regen (som motsvarar B-läget i vår i5).
-
benke_berguv
BMW iX3 Neue klasse
Man kan välja att den ska starta i motsvarande b-läge i sin personliga profil, inga problem. Heter dock inte så utan man väljer att den ska ha Max motorbroms (tappat exakta namnet). Blir one pedal drive ändå ner till 11km/h där man får creep. Man ser 3 vågräta streck till höger om D vid hastighetsmätaren. 
Den nollställer sig inte utan behåller den inställningen vid nästa start.
//körde nyss Luleå -Sundsvall i skyltat hastighet + 10km/h hela vägen och hade 89km kvar när jag var framme - sjukt nice
//Benke

//körde nyss Luleå -Sundsvall i skyltat hastighet + 10km/h hela vägen och hade 89km kvar när jag var framme - sjukt nice
//Benke
-
mikebike
Jag har ställt in max regen i D-läget och nu kör jag bara med D.martinot skrev: ↑04 sep 2026 11:04Ja, detta är lite av samma nackdelar med BMW. Är samma sak för vår i5. Gällande allt bilen glömmer, så är det att hela tiden behöva lägga i B-mode det som är absolut mest irriterande även för mig. Till skillnad från EU-kravet på hastighetsvarning, så är det ju inget som legalt stoppar BMW från att minnas denna inställning.Jossi skrev: ↑17 aug 2026 17:52Det som är negativt:
Mjukvaran - inställningar nollställs minst en gång i veckan. Otroligt irriterande. Detta ska tydligen vara fixat i "juli-uppdateringen". Det är augusti nu och den har jag inte sett röken av.
Förutom just det finns det inget att klaga på när det kommer till mjukvaran.
Parkeringsassistans - jag har inte hittat något sätt att stänga av skiten. Jag vill alltid ha 360-kamera osv när jag parkerar. Jag vill inte ha någon "hjälp" med att parkera. Knappen på ratten triggar alltid assistansen. För att trigga 360-kameran måste man trycka längst ner i vänstra hörnet på skärmen. Värdelöst med touch, ge mig fysiska knappar.
D och B-mode. Jag vill alltid alltid alltid köra i B-mode. Men det går inte att ställa som default. Så varje gång du ska köra måste du dra i reglaget två gånger. Och ibland så "tar" inte andra draget och du åker nu runt i D istället för B = ingen "motorbroms". Farligt eftersom bilen inte beter sig som den brukar.
Jag vill ju ha kryp + mycket regen och det är tillräckligt bra nu.
BMW iX3 50 2026
-
mikebike
Framme i Varberg med 15% efter 50 mil.
Vi startade med 98%, så det gick åt 83%. Total räckvidd blir alltså 60 mil vid denna typ av körning.
Vi stannade tre gånger vilket troligen drog upp förbrukningen lite..
Inga spökbromsningar, inga fellästa hastighetsskyltar.
Farthållaren fungerade betydligt bättre än Teslas och filhållningsassistenten fungerade jättebra.
Bara att slippa allt plingande.....
Bilen/farthållaren uppför sig dock lite olika när hastighetsskyltar finns i databasen jämfört med när de inte gör det.
Normalt börjar bilen anpassa hastigheten innan skylten, både uppåt och nedåt. Vid tillfälliga skyltar ändras inte hastigheten förrän när man passerar skylten. Vid ett vägarbete på E4 var det skyltat 70 men bilen fortsatte i 110 ända fram till skylten där bilen bromsade rätt kraftigt.
Stolarna är bättre än i Teslan, t.o.m. frun medgav det...
Vi startade med 98%, så det gick åt 83%. Total räckvidd blir alltså 60 mil vid denna typ av körning.
Farthållaren fungerade betydligt bättre än Teslas och filhållningsassistenten fungerade jättebra.
Bilen/farthållaren uppför sig dock lite olika när hastighetsskyltar finns i databasen jämfört med när de inte gör det.
Normalt börjar bilen anpassa hastigheten innan skylten, både uppåt och nedåt. Vid tillfälliga skyltar ändras inte hastigheten förrän när man passerar skylten. Vid ett vägarbete på E4 var det skyltat 70 men bilen fortsatte i 110 ända fram till skylten där bilen bromsade rätt kraftigt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
BMW iX3 50 2026
-
martinot
- Teslaägare
Tack. Testade detta på vår i5 (efter tips här på forumet) för 1-2 månader sedan, och även med max regen i D-läge så fick jag inte riktigt samma motorbromseffekt som när bilen går i B-läge (gäller i5, kan vara annorlunda på iX3).benke_berguv skrev: ↑04 sep 2026 18:03Man kan välja att den ska starta i motsvarande b-läge i sin personliga profil, inga problem. Heter dock inte så utan man väljer att den ska ha Max motorbroms (tappat exakta namnet). Blir one pedal drive ändå ner till 11km/h där man får creep. Man ser 3 vågräta streck till höger om D vid hastighetsmätaren.
//Benke
Hatar fö. gamla idiotiska anakronismer som simulerade kryplägen (så det går fetbort).
-
martinot
- Teslaägare
Jag förstår dig 100%. Tesla AP är den i stort sett sämsta autopiloten på marknaden, och BMW den absolut bästa. Vids mil skillnad IMO.
-
mikebike
Ja, att köra med AP känns som en brottningsmatch medan BMWs variant känns som en hjälpande hand.
BMW iX3 50 2026
-
Sportbilsentusiasten
Kul att du är nöjd, äntligen !!mikebike skrev: ↑04 sep 2026 18:53Framme i Varberg med 15% efter 50 mil.
Vi startade med 98%, så det gick åt 83%. Total räckvidd blir alltså 60 mil vid denna typ av körning.![]()
20260904_183043.jpg
Gläds med dig
Bilnjutare som köpt andra elbilen
-
mikebike
Man lär kunna lägga in ett antal funktioner i en "startknapp", t.ex. att slippa fortkörningsvarningen.
Hur gör man, och kan man lägga upp att slippa Androidfönstret som alltid kommer upp när jag startar?
Alternativt ett annat sätt att slippa det...
Hur gör man, och kan man lägga upp att slippa Androidfönstret som alltid kommer upp när jag startar?
Alternativt ett annat sätt att slippa det...
BMW iX3 50 2026
-
Jossi
- Teslaägare
Japp, räcker med att säga YES eller trycka OK när bilen startar för att köra din rutin.
Tror du kommer åt det genom att gå in på assistenten i menyn, sen rutiner.
Du kan välja när rutiner skall triggas, tex vid avfärd, hemkomst osv. I nästa version av mjukvaran kommer mer avancerade triggers.
BMW IX3 2026
Model Y AWD 2023
Model Y AWD 2023
-
mikebike
Tack, jag skall kolla på detta.Jossi skrev: ↑05 sep 2026 12:31Japp, räcker med att säga YES eller trycka OK när bilen startar för att köra din rutin.
Tror du kommer åt det genom att gå in på assistenten i menyn, sen rutiner.
Du kan välja när rutiner skall triggas, tex vid avfärd, hemkomst osv. I nästa version av mjukvaran kommer mer avancerade triggers.
BMW iX3 50 2026
-
benke_berguv
Specifikt hastighetsvarningen finns default längst ner på vänsterkanten på skärmen när du startar bilen. Bara trycka en gång så är den tyst.
//Benke
//Benke