Nuvarande FSD V14 är sannolikt redan 10x säkrare än en mänsklig förare (vilket inte betyder samma som 10x färre olyckor utan snarare 10x färre vållande).
Historiskt så har FSD grovt räknat förbättrats med c:a 10x varje år hittills.
Sverige skulle undvika 4 olyckor i månaden med FSD
Moderator: Redaktion
-
Autonom
- Teslaägare
-
Maetlarv
Re: Sverige skulle undvika 4 olyckor i månaden med FSD
Nja, om du menar FSD supervised så har väl Tesla hävdat 7x säkrare under för FSD väldigt gynnsamma antaganden baserat på deras interna statistik.
Men det är ju inte FSD jämfört med mänsklig förare utan FSD ihop med en mänsklig förare jämfört med enbart en mänsklig förare utan några ADAS-hjälpmedel.
-
Autonom
- Teslaägare
Min bedömning baserat på all information jag har tillgänglig, "sannolikt redan 10x" är inte Teslas siffror eller beräknat enligt Teslas metod. Jag har vägt in detaljerad olycksinformationen och trender från RoboTaxi-data (som använde V14 utan mänsklig förare som bas till någon gång i våras). Min uppskattning är vad den senaste versionen av V14 har nu, och inte vad V14 var i höstas, för det skiljer en hel del.Maetlarv skrev: ↑05 sep 2026 15:19Nja, om du menar FSD supervised så har väl Tesla hävdat 7x säkrare under för FSD väldigt gynnsamma antaganden baserat på deras interna statistik.
Men det är ju inte FSD jämfört med mänsklig förare utan FSD ihop med en mänsklig förare jämfört med enbart en mänsklig förare utan några ADAS-hjälpmedel.
När V15 släpps brett förväntar jag mig ett rejält hopp uppåt i säkerhet, men man får skilja mellan olycksreducering (som inkluderar olyckor där FSD inte är vållande, alla sådana går inte att undvika) med olyckor orsakade av FSD.
-
d3marcus
- Teslaägare
Din okritiska ”bedömning” är bara Twitter-slop-tyckande. Det enda som räknas är full transparens med data.Autonom skrev: ↑05 sep 2026 15:36Min bedömning baserat på all information jag har tillgänglig, "sannolikt redan 10x" är inte Teslas siffror eller beräknat enligt Teslas metod. Jag har vägt in detaljerad olycksinformationen och trender från RoboTaxi-data (som använde V14 utan mänsklig förare som bas till någon gång i våras). Min uppskattning är vad den senaste versionen av V14 har nu, och inte vad V14 var i höstas, för det skiljer en hel del.Maetlarv skrev: ↑05 sep 2026 15:19Nja, om du menar FSD supervised så har väl Tesla hävdat 7x säkrare under för FSD väldigt gynnsamma antaganden baserat på deras interna statistik.
När V15 släpps brett förväntar jag mig ett rejält hopp uppåt i säkerhet, men man får skilja mellan olycksreducering (som inkluderar olyckor där FSD inte är vållande, alla sådana går inte att undvika) med olyckor orsakade av FSD.
-
Maetlarv
Svårt att tillmäta din uppskattning något större värde så länge du inte visar på vilka konkreta fakta som du har tillgång till som du baserar detta på.Autonom skrev: ↑05 sep 2026 15:36Min bedömning baserat på all information jag har tillgänglig, "sannolikt redan 10x" är inte Teslas siffror eller beräknat enligt Teslas metod. Jag har vägt in detaljerad olycksinformationen och trender från RoboTaxi-data (som använde V14 utan mänsklig förare som bas till någon gång i våras). Min uppskattning är vad den senaste versionen av V14 har nu, och inte vad V14 var i höstas, för det skiljer en hel del.Maetlarv skrev: ↑05 sep 2026 15:19Nja, om du menar FSD supervised så har väl Tesla hävdat 7x säkrare under för FSD väldigt gynnsamma antaganden baserat på deras interna statistik.
Det är också svårt att tro att Tesla inte skulle gå ut med denna information om det vore sant.
Slutligen så skulle Tesla naturligtvis ha börjat skala robotaxi kraftigt nu om detta vore sant.
Men visst på sikt kommer självkörande bilar säkert bli 10x säkrare än människor, men vi är inte där än.
Dessutom är ju alla självkörande bilar inkl Teslas fortfarande begränsade till små geografiska områden och ofta enbart till vissa delar av dygnet så det går liksom inte att säga att de är magiskt bättre än människor som inte har de begränsningarna.
-
Autonom
- Teslaägare
Min uppfattning baseras inte på några enstaka fakta utan ett sammantagen bild av allt som kommit fram, inklusive vad Fred Lamberts lyckats gräva upp, och är vad jag tror är den faktiska situationen. Detta är inte samma sak som att den går att bevisa.Maetlarv skrev: ↑05 sep 2026 18:38Svårt att tillmäta din uppskattning något större värde så länge du inte visar på vilka konkreta fakta som du har tillgång till som du baserar detta på.Autonom skrev: ↑05 sep 2026 15:36Min bedömning baserat på all information jag har tillgänglig, "sannolikt redan 10x" är inte Teslas siffror eller beräknat enligt Teslas metod. Jag har vägt in detaljerad olycksinformationen och trender från RoboTaxi-data (som använde V14 utan mänsklig förare som bas till någon gång i våras). Min uppskattning är vad den senaste versionen av V14 har nu, och inte vad V14 var i höstas, för det skiljer en hel del.Maetlarv skrev: ↑05 sep 2026 15:19Nja, om du menar FSD supervised så har väl Tesla hävdat 7x säkrare under för FSD väldigt gynnsamma antaganden baserat på deras interna statistik.
Det är också svårt att tro att Tesla inte skulle gå ut med denna information om det vore sant.
Slutligen så skulle Tesla naturligtvis ha börjat skala robotaxi kraftigt nu om detta vore sant.
Men visst på sikt kommer självkörande bilar säkert bli 10x säkrare än människor, men vi är inte där än.
Dessutom är ju alla självkörande bilar inkl Teslas fortfarande begränsade till små geografiska områden och ofta enbart till vissa delar av dygnet så det går liksom inte att säga att de är magiskt bättre än människor som inte har de begränsningarna.
Att Tesla inte skalat Robotaxi innan V15 är fullt begripligt, eftersom en enda allvarlig olycka orsakad av en RoboTaxi skulle ge allvarliga problem och två allvarliga olyckor skulle kunna orsaka katstrof för den fortsatta utrullningen. 10x ger troligen inte tillräckligt bra odds för att slippa förklara olyckor i det här läget, oaktat att det är mycket bättre än mänskliga förare.
Noterar din uppfattning, och du är fri att tro vad du vill om min uppskattning.