Nerläggning för Polestar nära enligt källor

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Maetlarv

Re: Nerläggning för Polestar nära enligt källor

Inlägg av Maetlarv »

krabbanidag skrev: 05 sep 2026 12:16
Förstår inte riktigt. Alla i omgivningen som köpt en Polestar sen typ 2021-2022 har jag frågat: tror du verkligen bolaget existerar om 5-10 år? De flesta har varit bergsäkra på att det är helt ok att sälja i låga volymer och blöda hundratals milj dollar varje kvartal. Att polstjärnan klarar sig, kanske enbart för det gamla goda skandinaviska volvoryktet

När man påtalat om aktiekursen och att det bara räcker med att öppna ett par kvartalsrapporter och ögna igenom siffrorna då har de instinktivt vänt sig till att ”aktiekursen säger inte så mycket om den underliggande verksamheten”

Har mest ryckt på axlarna och påtalat riskerna med att köpa bilar från spännande projekt som Fisker, Polestar mfl.

Även större bolag som VW tex har levererat usla elbilar och de som tagit och chansat med dessa verkar ha haft mer tur, men nu börjar vi se hur VW koncernen kvider och behöver lägga ner anläggn efter anläggn. Tog bara lite längre tid än vad man hade kunnat förvänta sig. Det var ingen framgångssaga att klämma ut alldeles för många och för dyra olika modeller, med alldeles för små marginaler, och med alldeles för dålig teknik
Polestar går definitivt kass ekonomiskt.
Däremot tror jag inte det är någon risk att köpa en Polestar med hänsyn till risken för konkurs och att ingen därefter tar han om service o reservdelar etc.
Geelykoncernen äger ju 82% av Polestar, det är möjligt att de på sikt lägger ned Polestar som eget företag men då låter de väl bara någon annan inom koncernen ta över supporten, lämpligen Volvo. Allt annat vore ju korkat.
Produkterna är ju också byggda på samma plattformar som andra Geelyprodukter och Geelykoncernen har i praktiken gjort större delen av utveckling och tillverkning så de har koll på allt.

Fisker är ju en helt annan historia - det var ju en ren tech startup utan något moderföretag och när pengarna tog slut så var det slut på riktigt.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

krabbanidag skrev: 05 sep 2026 12:16
…] Även större bolag som VW tex har levererat usla elbilar och de som tagit och chansat med dessa verkar ha haft mer tur, men nu börjar vi se hur VW koncernen kvider och behöver lägga ner anläggn efter anläggn. Tog bara lite längre tid än vad man hade kunnat förvänta sig. Det var ingen framgångssaga att klämma ut alldeles för många och för dyra olika modeller, med alldeles för små marginaler, och med alldeles för dålig teknik
Tycker det är lite för generaliserat. Jag är heller inget större fan av ID.3 och Cupra Born, men vad är det som är så 'uselt' med en ID.7 GTX Tourer?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
ErransEgo

Inlägg av ErransEgo »

Autonom skrev: 05 sep 2026 11:43
Jag skulle säga att det stora hotet mot Polestar är skadeståndsprocesser i USA och kinesiskt tänkande hur man kommer undan dessa kostnader.
Hur tänker du?
Jag ser inte att just den skadeståndsprocessen är orsaken om de går omkull eller inte.
De kan givetvis använda amerikanska lagar och den processen som förevändning om/när de kastar in handduken.
Olönsamma Saab hade svenska staten att skylla på.
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

ErransEgo skrev: 05 sep 2026 21:04
Autonom skrev: 05 sep 2026 11:43
Jag skulle säga att det stora hotet mot Polestar är skadeståndsprocesser i USA och kinesiskt tänkande hur man kommer undan dessa kostnader.
Hur tänker du?
Jag ser inte att just den skadeståndsprocessen är orsaken om de går omkull eller inte.
De kan givetvis använda amerikanska lagar och den processen som förevändning om/när de kastar in handduken.
Olönsamma Saab hade svenska staten att skylla på.
De som säkert kommer att stämma Polestar är ett antal återförsäljare, kan mycket väl bli miljardbelopp, skadestånd i USA är inte begränsade till faktiska kostnader. Även aktieägare kan tänkas stämma Polestar.

Det finns många advokater i USA som lever på skadeståndsprocesser.