Väntrum model Y Juniper

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Mchino

Re: Väntrum model Y Juniper

Inlägg av Mchino »

Beställde en ny Tesla 2/9. Denna gång ska vi köra privatleasing och på NF Fleet. Det har inte skett något sen förra veckan, och vi kan inte gå vidare med köpet efter att detta är klart. Brukar det ta så lång tid?
Användarvisningsbild
Pax
Teslaägare

Inlägg av Pax »

Vi hade provatleasing via DNB första gången och det gick supersnabbt.
Denna gång har vi NF fleet och det har varit knäpptyst sedan 17/7 trots kontakt med Tesla för att få lite action. Tydligen tar de alla i turordning så vi har fått veta att det bara är att vänta……
Hopplöst!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

Pax skrev: 08 sep 2026 10:54
Denna gång har vi NF fleet och det har varit knäpptyst sedan 17/7 trots kontakt med Tesla för att få lite action. Tydligen tar de alla i turordning så vi har fått veta att det bara är att vänta……
Hopplöst!

Vi tog ett enkelt restvärdeslån via DNB för vår std MY, och det tog nästan två veckor för DNB att processa det hela för just det steget då det var aktuellt med finansieringen (trots att vi beställt och ansökt månader innan).

Misstänker att det är en stor efterfrågan på elbilar just nu. Är inte bara köer i biltillverkarnas fabriker för själva produktionen av elbilarna, men även i administration och finansiering runt bilarna.

Är nog en vettig strategi att; 1. Beställa sin nya elbil i väldigt god tid. Vänta inte med beställningen om du vet att du vill ha en ny elbil. 2. Inte sedan stressa och jaga upp sig för mycket. Låt det ta den tid det tar.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
vikingtir
Teslaägare

Inlägg av vikingtir »

Gizmo6 skrev: 08 sep 2026 08:34
vikingtir skrev: 08 sep 2026 04:01
Gizmo6 skrev: 07 sep 2026 17:22
Dexter86 skrev: 07 sep 2026 16:25
En laddning mörka Y i norrgående på E6 i höjd med Mellbystrand
Tror jag ställt frågan förr till dig. Ingen röd?😅
Nu bli jag arg 😡! Min leverans har skjutits upp från 6/9-11/9 till 14/9-19/9!!🤯🤯🤷‍♂️🤷‍♂️
Tråkigt då du haft det datumet ett tag. Blir nog samma för mig. Blev förvånad att mitt datum tidigarelades till 10-15 men fortfarande inget tecken på att bilen är tillverkad. Blir nog 18-23 som var tänkt från början.
Nu finns det lite hopp igen! Båda våra bilar är redan byggda idag 🎉
Model X silver såld 2026
Model Y Premium AWD Ultra Red beställt 19/4
Gizmo6

Inlägg av Gizmo6 »

vikingtir skrev: 08 sep 2026 15:34
Dexter86 skrev: 07 sep 2026 16:25
En laddning mörka Y i norrgående på E6 i höjd med Mellbystrand
Nu bli jag arg 😡! Min leverans har skjutits upp från 6/9-11/9 till 14/9-19/9!!🤯🤯🤷‍♂️🤷‍♂️
Tråkigt då du haft det datumet ett tag. Blir nog samma för mig. Blev förvånad att mitt datum tidigarelades till 10-15 men fortfarande inget tecken på att bilen är tillverkad. Blir nog 18-23 som var tänkt från början.
Äntligen😅
Model Y Premium AWD ultra red. Order: 10/4
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

martinot skrev: 08 sep 2026 15:24
Hopplöst!

Vi tog ett enkelt restvärdeslån via DNB för vår std MY, och det tog nästan två veckor för DNB att processa det hela för just det steget då det var aktuellt med finansieringen (trots att vi beställt och ansökt månader innan).

Misstänker att det är en stor efterfrågan på elbilar just nu. Är inte bara köer i biltillverkarnas fabriker för själva produktionen av elbilarna, men även i administration och finansiering runt bilarna.

Är nog en vettig strategi att; 1. Beställa sin nya elbil i väldigt god tid. Vänta inte med beställningen om du vet att du vill ha en ny elbil. 2. Inte sedan stressa och jaga upp sig för mycket. Låt det ta den tid det tar.
Men vadå man ansöker ju o får godkänt nu innan
Sen är det la bara tuta och köra när man väl blivit tilldelad en bil eller är det något som tar tid igen via dnb? Minns inte hur d va sist
Användarvisningsbild
Pax
Teslaägare

Inlägg av Pax »

Ja med DNB är det så men inte med NFF tydligen,
Bilen är beställd och vi står kvar i kön trots snigelfarten på NFF
Det ger sig tänker jag på ett eller annat sätt , inget ovanligt enligt Tesla nu när det är högtryck.
Vi har ju ytterligare en Tesla hemma så vi reder oss

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

Dexter86 skrev: 08 sep 2026 17:04
martinot skrev: 08 sep 2026 15:24
Hopplöst!

Men vadå man ansöker ju o får godkänt nu innan
Sen är det la bara tuta och köra när man väl blivit tilldelad en bil eller är det något som tar tid igen via dnb? Minns inte hur d va sist
För oss när vi fått VIN och bilen var tillverkad, så behövde vi bekräfta finansiering hos DNB och de skulle då godkänna och betala ut pengarna till Tesla, innan vi kunde få tid att boka upphämtning. Nu var detta mitt i sommaren, så kanske var semestertider, men bara detta momentet tog 1-2 veckor för DNB.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Grassa

Inlägg av Grassa »

Har gått från att beställt vit till quicksilver på MYP, någon som har koll på om färgen quicksilver på MY 2024 är exakt samma quicksilver som på denna 2026 modell, eller om den ändrats lite?

Såg nämligen en 2024 MY i trafik igår och den såg lite blågrå ut i tonen, 2026 modellen verkar mer vara silver i tonen... någon som kan bekräfta?
Vinny
Referralkod: ts.la/viktor748060

Inlägg av Vinny »

Fick VIN idag så det var ju riktigt skoj. Men hur funkar det med slutfaktura och handpenning när man tar den via DNB och restvärdeslån. Tolkar det som att jag inte ska göra något med slutfakturan nu, och vänta på att betala handpenningen när det dyker upp i Tesla appen?

Edit: Det tre dagarna som slutfakturan ska vara betald inom verkar bara vara före leverans när man läste lite mer noggrant.
MY standard range rwd
Beställd 18/6
VIN 9/9
Livenborn

Inlägg av Livenborn »

Är det fler än jag som har problem med Boring OT appen idag?
Den har strulat på Android hela dagen.
Användarvisningsbild
vikingtir
Teslaägare

Inlägg av vikingtir »

Livenborn skrev: 09 sep 2026 16:47
Är det fler än jag som har problem med Boring OT appen idag?
Den har strulat på Android hela dagen.
Samma här, iOS.
Model X silver såld 2026
Användarvisningsbild
vikingtir
Teslaägare

Inlägg av vikingtir »

Gizmo6 skrev: 08 sep 2026 16:47

Äntligen😅
Jag fick regnummer idag, har du?
Model X silver såld 2026
MaVa86

Inlägg av MaVa86 »

Såg att jag fått ett mail från Tesla, tänkte att nu händer det något. Lyckan var kortvarig för när jag öppnar mailet så är det bara en enkät.
I mitt sorgearbete så kollar jag Boring OT och ser att vi blivit matchad mot en bil, tilldelad VIN. Enligt appen så är beräknad leverans nu slutet på september.
MY RWD Standard Pearl White
Beställd 17/6
Användarvisningsbild
lego
Teslaägare

Inlägg av lego »

Vinny skrev: 09 sep 2026 16:17
Fick VIN idag så det var ju riktigt skoj. Men hur funkar det med slutfaktura och handpenning när man tar den via DNB och restvärdeslån. Tolkar det som att jag inte ska göra något med slutfakturan nu, och vänta på att betala handpenningen när det dyker upp i Tesla appen?

Edit: Det tre dagarna som slutfakturan ska vara betald inom verkar bara vara före leverans när man läste lite mer noggrant.
Precis, invänta steget för slutbetalning i appen. Det kan även bli så att du först får ett meddelande från din advisor med betaluppgifter för kontantinsatsen, dvs. redan innan steget i appen aktiverats.
Gizmo6

Inlägg av Gizmo6 »

vikingtir skrev: 09 sep 2026 17:04
Gizmo6 skrev: 08 sep 2026 16:47

Äntligen😅
Jag fick regnummer idag, har du?
Samma här. Bokat in leverans 15 september. Lustigt känsla att det finns ett bestämt datum nu😅
Model Y Premium AWD ultra red. Order: 10/4
Moffanovich

Inlägg av Moffanovich »

Fick idag att min var byggd. Leveransfönster 10/9-15/9. Lär bli tight att hålla det.
Model Y Premium AWD Stealth Grey + Vinterhjul. Order: 12/4
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Helt sjukt d byggs bilar Nu som va beställda i April
Folk med samma spec som köpt senare får ju samma lev typ, under all kritik
Funderar på avbeställa min
En månad nu som jag inte har någon uppskattad levtid i appen
O idioterna som är anställda av Tesla får man inga vettiga svar av
chaitanya

Inlägg av chaitanya »

Jag har beräknad leverans 14–19 september, VIN tilldelat och väntar på att bilen ska byggas. Din uppdatering gör mig lite mer optimistisk om att min också byggs snart :)

Beställningsdatum: 19 april
chaitanya

Inlägg av chaitanya »

Moffanovich skrev: 10 sep 2026 09:55
Fick idag att min var byggd. Leveransfönster 10/9-15/9. Lär bli tight att hålla det.
Jag har beräknad leverans 14–19 september, VIN tilldelat och väntar på att bilen ska byggas. Din uppdatering gör mig lite mer optimistisk om att min också byggs snart :)