Förväntad värdeminskning - dags för bilbyte?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Förväntad värdeminskning - dags för bilbyte?

Inlägg av mussla »

Hejsan!

Jag funderar på vad kristallkulorna säger om förväntad värdeminskning på två olika bilar. Jag försöker reda ut om det är vettigt att byta min MY 24 AWDLR till en Model Y standard. Syftet är att minska ägandekostnaderna.

Min nuvarande bil är en vit MY AWD LR 24 med 7500 mil på mätaren. Jag har bud på 380 000 för den vilket nätt och jämt täcker lånet. Den är finansierad med privatlån med 0 % ränta.

Scenario 1 är att jag behåller den bilen i tre år till. Då kommer den ha gått 15 000 mil. Kan den vara värd runt 200 000 kr när den är 6 år gammal och har gått 15 000 mil?

Scenario 2 är att jag säljer bilen ovan och köper en Model Y standard i stället för 450. Då är frågan vad den kan vara värd om när den är tre år gammal och har gått 7000 mil? 300 000 ?

Vad säger era kristallkulor?
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Re: Förväntad värdeminskning - dags för bilbyte?

Inlägg av pejvic »

Ungefär så som du tänker kan det bli.

Förutom högre försäkring, ingen garanti, tycker du inte din -24 känns väldigt gammal i utseendet nu när nya börjar rulla omkring?
Jag tror främst du skall ta beslut om vilken du vill ha och köra omkring i.
Pius

Inlägg av Pius »

Finansbolagens restvärdeskalkyler säger 50-52% för en tre år gammal standard. Alltså 250k. Dom har ju lite marginal, så jag säger 280 om du säljer privat, 260 till bilhandlare.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

kalkylerna från finansbolagen har inte mycket med verkligheten att göra. Man får ju 50 % för en fem år gammal Y med gamla karossen

Själv så sålde jag min 22 dyrare efter ett år än vad jag köpte den för. Så man måste göra en egen kalkyl.

Deras kalkyler har ju bara med finansiering att göra. Vissa bilmodeller tappar ju 65 % efter tre år och andra 35 %.
Just standard skulle jag säga, kommer garanterat hålla sig bättre än andra. Det är en väldigt enkel anledning och det är att det finns lite internationell inblandning i prissättningarna

Och den är dopad med 50 000 för att kvala in för Svenska miljöbonusen.
Kolla skillnaden mellan den och nästa steg i andra länder tex.

Om de blir för billiga så kommer de helt enkelt lämna landet. Till exempel som Mercedes förr när man köpte Jahreswagen
manneson

Inlägg av manneson »

Klarar du dig med en standard så hade jag definitivt bytt.
Du får ju då alla nya slitdelar. Nya däck, bromsar osv.
Och det viktigaste är att garantin på din nuvarande samt vagnskadegarantin löper ut snart.
Med en ny får du tre nya år.

Priserna på beggade ligger så högt nu att det räcker med att nått går sönder/behöver bytas på din nuvarande för att den ska bli dyrare att behålla än att byta till en ny.
Iller

Inlägg av Iller »

Förmodligen bäst att byta. Dock är standard modellen extremt ful. Skriker snik från långt avstånd. Men bryr man sig inte om vad folk tycker så kör på.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

Iller skrev: 11 sep 2026 09:50
Förmodligen bäst att byta. Dock är standard modellen extremt ful. Skriker snik från långt avstånd. Men bryr man sig inte om vad folk tycker så kör på.
Nu talar jag med egen bias då vi själva har bla. en standard MY (förutom en M3, en MINI och en BMW i5), och självklart så inser jag att smak och design är ytterst både personligt och subjektivt. Men jag tycker personligen att standard MY, trots att den tillsammans med vår MINI är vår billigaste bil, är den klart snyggaste av alla våra bilar.

Föredrar helt klart Juniper-serien framför pre-Juniper (halvful, och som ser ut lite som fisk/groda, inklusive vår egna pre-Highland M3). Då jag personligen inte är så förtjust i en massa LED-belysning och "lightbars" (samt annat bling-bling) så tycker jag att premium/performance-MY ser ut lite för mycket "kinabil", som allmänt inte passar min mer minimalistiska/skandinaviska smak fullt lika mycket.

Därför så föredrar jag personligen det exteriöra utseendet bäst på standard Model Y av alla Teslor. Tycker den, och även den nya Highland M3, är de snyggaste bilar som Tesla någonsin gjort.

Bild

Bild

Bild

Pris och design/smak stämmer inte alltid i att dyrare bilar alltid är snyggare. Är inte riktigt så enkelt att det alltid fungerar så. Finns flera andra otal exempel på detta inom produkt- och designvärlden även utanför bilar.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Nä utseendet är det inget fel på, det är första gången jag hör det.
Jag och fler med mig gillar inte ens den stora ljusrampen.

dessutom tror jag inte någon gillar gamla bättre, isåfall är man inte riktigt van med nya isåfall.
gamla är ju 9års gammal design. Är urtrött på gamla.

När det gäller värdet, Jag kollade just - i norge och danmark är det 20% upp till en Long Range, i sverige är det 40%.
Så det är ju inte så svårt att räkna ut att andrahandsvärdet på SR kommer bli grymt.
Extremt billig att äga faktiskt totalt sett.

Bilen är helt enkelt för billig här.

. utländska köpare kommer till 100% hålla andrahandsvärdet uppe samtidigt som 3 år gamla sannolikt kommer sjunka i ett mer "normalt" tempo.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

martinot skrev: 11 sep 2026 10:11
Iller skrev: 11 sep 2026 09:50
Nu talar jag med egen bias då vi själva har bla. en standard MY (förutom en M3, en MINI och en BMW i5), och självklart så inser jag att smak och design är ytterst både personligt och subjektivt. Men jag tycker personligen att standard MY, trots att den tillsammans med vår MINI är vår billigaste bil, är den klart snyggaste av alla våra bilar.

Föredrar helt klart Juniper-serien framför pre-Juniper (halvful, och som ser ut lite som fisk/groda, inklusive vår egna pre-Highland M3). Då jag personligen inte är så förtjust i en massa LED-belysning och "lightbars" (samt annat bling-bling) så tycker jag att premium/performance-MY ser ut lite för mycket "kinabil", som allmänt inte passar min mer minimalistiska/skandinaviska smak fullt lika mycket.

Därför så föredrar jag personligen det exteriöra utseendet bäst på standard Model Y av alla Teslor. Tycker den, och även den nya Highland M3, är de snyggaste bilar som Tesla någonsin gjort.

Bild

Bild

Bild

Pris och design/smak stämmer inte alltid i att dyrare bilar alltid är snyggare. Är inte riktigt så enkelt att det alltid fungerar så. Finns flera andra otal exempel på detta inom produkt- och designvärlden även utanför bilar.
Snygg! Riktiga och större fälgar gör stor skillnad.
MYP -25
MY RWD -23 (såld)
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel77041

Inlägg av Daniel R »

Hej,

Tror det bästa är att köpa en 2-3 år beg och sedan ha den så länge som möjligt.

Uppgraderade 2022 MY LR till 2024 MY LR i våras då garantin gick ut. Ville också gärna ha AI4. Man får ett extra års garanti på CPO, så planen är att byta in 2024 om 3 år. Gör några långresor på år, så SR är inte ett alt.

Daniel
2024 MY LR EAP AI4
2022 MY LR EAP
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

pejvic skrev: 11 sep 2026 07:18
Ungefär så som du tänker kan det bli.

Förutom högre försäkring, ingen garanti, tycker du inte din -24 känns väldigt gammal i utseendet nu när nya börjar rulla omkring?
Jag tror främst du skall ta beslut om vilken du vill ha och köra omkring i.
Jag är inte känslig för att köra en bil som är gammal så länge den fungerar. Det är lite delat mellan min gamla premium och en ny standard också.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

manneson skrev: 11 sep 2026 09:21
Klarar du dig med en standard så hade jag definitivt bytt.
Du får ju då alla nya slitdelar. Nya däck, bromsar osv.
Och det viktigaste är att garantin på din nuvarande samt vagnskadegarantin löper ut snart.
Med en ny får du tre nya år.

Priserna på beggade ligger så högt nu att det räcker med att nått går sönder/behöver bytas på din nuvarande för att den ska bli dyrare att behålla än att byta till en ny.
Det är lite så jag tänker också. Min bil kommer att behöva nya sommardäck till nästa säsong. Det kan säker gå sönder en och annan sak. Försäkringen blir dyrare. Kanske bilen blir riktigt kall på begmarknaden om tre år till.

Gamla bilen kostnader nästa tre år:
Däck: 10 000 (om man kör på något online ställe med kvalitétsdäck)
Försäkring + 600kr / mån: 20 000
Värdeminskning: 180 000 kr ?

Kostnad: 210 000

Ny MY Std kostnader tre år och 7000 mil:
Värdeminskning: 200 000 kr ?
Kapitalkostnad för kontantinsats 90 000: 13 500 kr
Räntekostnad för lån med 1% ränta: 9 000

Kostnad: 222 000

Värdeminskningen är ju en joker. Om FSD blir en grej så kommer min gamla HW3 sjunka mer. När den har gått 15 000 mil om tre år så börjar gränsen för batterigaranti att närma sig också. Det kan också ge en extra skjuts nedåt för andrahandsvärdet. Att saker kan gå sönder är också en joker.

Ja, kanske är vettigast att byta bilen för att minimera risken för kostnader. Normalt brukar jag slita länge på bilar men jag uppfattar det som ett litet speciellt läge nu med orimligt högt andrahandsvärde på lite äldre elbilar.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Daniel R skrev: 11 sep 2026 12:04
Hej,

Tror det bästa är att köpa en 2-3 år beg och sedan ha den så länge som möjligt.

Uppgraderade 2022 MY LR till 2024 MY LR i våras då garantin gick ut. Ville också gärna ha AI4. Man får ett extra års garanti på CPO, så planen är att byta in 2024 om 3 år. Gör några långresor på år, så SR är inte ett alt.

Daniel
Så har jag alltid resonerat också. Nu är ju min snart tre år gammal så det talar för att de kommande åren skulle kunna bli billiga relativt sätt. Samtidigt tycker jag model y standard är billig ny och att tre år gamla beg MY ligger rätt högt. Det är ju inte helt till det bättre med en ny std heller. Jag skulle sakna accelerationen, Matrix-ljuset och kanske stereon samtidigt som mycket annat är bättre på std. Klurigt.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Spjute Viking
Teslaägare

Inlägg av Spjute Viking »

Generellt är väl en billigare bil billigare att köra, men det finns så många antaganden att det känns som man inte kan tänka sig fram till vad som är bäst. Det handlar såklart om värdeminskning, ev reparationer, behov av AWD, önskan om hk, ljuset, ljudet (som jag tycker är helt ok) hur man värderar Junipers nyare konstruktion mm. mm.

Ang värdeminskning på begagnad bil kan jag som kuriosa nämna att min diesel-BMW sjönk som en sten när den passerat 15000 mil. Våren 2025 blev jag erbjuden mellan 170-180. Ett år och 3000 mil senare låg inbytespriset på 120-130. Ganska mycket räknat i procent. Om det var marknaden eller den magiska gränsen på 15000 det handlade om vet jag inte. Å andra sidan ”sparade” jag ett års värdeminskning på den nya och ”tjänade” in Teslabonusen på 50000

Men som flera skrivit misstänker jag att andrahandsvärdet på Standard blir helt ok då priset är rejält nertryckt i Sverige.

Vad man tycker är snyggt är ju personligt. Men bortsett från originalfälgarna tycker jag inte att Standard ser billig ut. Att folk kan se att du betalat drygt 160 000 mindre för en (nästan) lika bra bil, är det ett fattighetstecken eller är bara smart? Personligen anser jag inte heller att ljusramperna i sig tillför något positivt till Juniper. Mindre hjul väger - åtminstone delvis - upp för enklare hjulupphängning.