Efterlängtad elbilspremiär kom ett steg närmare igår vid beställning av en vit MY standard RWD. Angående leverans så säger tesla nov-dec och Boring januari vilket jag antar är mer realistiskt. Frågan som jag inte ställde innan jag signade upp var om det finns risk att 0,99-räntan på restvärdeslånet kan utebli vid leverans efter årsskiftet, nån som har koll? Finansiering blev godkänd direkt, dock via Santander vilket var det enda valet, så ska måste undersöka om villkoren skiljer sig från DNB. Tacksam för all input!
Efterlängtad elbilspremiär kom ett steg närmare igår vid beställning av en vit MY standard RWD. Angående leverans så säger tesla nov-dec och Boring januari vilket jag antar är mer realistiskt. Frågan som jag inte ställde innan jag signade upp var om det finns risk att 0,99-räntan på restvärdeslånet kan utebli vid leverans efter årsskiftet, nån som har koll? Finansiering blev godkänd direkt, dock via Santander vilket var det enda valet, så ska måste undersöka om villkoren skiljer sig från DNB. Tacksam för all input!
Det står ju i Teslas villkor ”Den rörliga nominella räntekampanjen på 0,99% gäller för beställningar som lämnats in och finansieringsansökningar som mottagits mellan den 1 juli 2026 och den 30 september 2026, för fordon som är schemalagda för leverans senast den 31 december 2026.” Jag tolkar det därför att så länge din beställning är schemalagd att levereras innan årskiftet så bör inte räntekampanjen påverkas.
Däremot så känns det lite mer oklart vad som händer med Tesla-bonusen på 50 000 kr för bilar som levereras efter årsskiftet. Läser man Teslas villkor verkar det som att bonusen enbart gäller för bilar som levereras innan årskiftet: ”Tesla-bonus gäller för Model Y Bakhjulsdrift-fordon beställda från 9 juli 2026 till och med 30 september 2026 och levererade senast den 31 december 2026. Om leveransen inte tas emot senast den 31 december 2026 kommer Tesla-bonus inte att tillämpas för din beställning.” Så detta kanske är en större osäkerhet/risk än att räntekampanjen justeras.
Jag upplever det som att Tesla brukar hålla sina villkor om de inte hunnit få fram din bil och du tar emot den så fort som det går.
Subventioneringar från andra medel utanför Tesla kanske är svårare att ta del utanför tidsspannet.
Men de har säkert rätt enligt deras villkor att neka den ändå efter årsbrytet. Men då har du även rätt att avbeställa.
Tack för all input!
Fick snabbt svar från tesla att de kan erbjuda återbetalning av bokningsavgift om man missar kampanjen pga försenad leverans…
Angående subventioner så tolkar jag det som att tesla står för ränterabatten, inte bankerna.
Ska se vad man kan förhandla sig till men känns som en inte obetydlig risk att detta kalas blir dyrare än beräknat… får helt enkelt se vad som händer.
Inga problem. Är det Teslas fel att de blivit sena med produktionen och leveransen av bilen så har de alltid hedrat sina tidigare villkor som var gällande när man beställde bilen.
Grattis till nya bilen!
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Tack för all input!
Fick snabbt svar från tesla att de kan erbjuda återbetalning av bokningsavgift om man missar kampanjen pga försenad leverans…
Angående subventioner så tolkar jag det som att tesla står för ränterabatten, inte bankerna.
Ska se vad man kan förhandla sig till men känns som en inte obetydlig risk att detta kalas blir dyrare än beräknat… får helt enkelt se vad som händer.
Inga problem. Är det Teslas fel att de blivit sena med produktionen och leveransen av bilen så har de alltid hedrat sina tidigare villkor som var gällande när man beställde bilen.
Idag har jag beställt en MY Standard med privatleasing.
På Teslas hemsida anges DNB som leasinggivare. När jag går igenom beställningen kan jag däremot bara välja NF Fleet.
Vet någon om priset som visas på Teslas hemsida även gäller om man väljer NF Fleet, eller får man en separat leasingoffert från NF Fleet med ett annat pris?
Någon som nyligen har beställt en Model Y och vet hur det fungerar?
Idag har jag beställt en MY Standard med privatleasing.
På Teslas hemsida anges DNB som leasinggivare. När jag går igenom beställningen kan jag däremot bara välja NF Fleet.
Vet någon om priset som visas på Teslas hemsida även gäller om man väljer NF Fleet, eller får man en separat leasingoffert från NF Fleet med ett annat pris?
Någon som nyligen har beställt en Model Y och vet hur det fungerar?
Jag kontaktade en Tesla Advisor via chatten idag. Det visade sig att det var en bugg på hemsidan, så de ändrade ansökan manuellt till DNB.