Maetlarv skrev: ↑14 sep 2026 12:12Har också väldigt svårt att se att de som idag kör diesel eller bensin och skall köpa ny bil ens överväger framtida vätgasbilar som något slags alternativ.
Man kan väl däremot kritisera stödet till vätgas utifrån perspektivet att det är slöseri med skattepengar eftersom det aldrig kommer bli något men då får man ju samtidigt erkänna att det är samma kritik som förut fanns mot BEV-stöden.
Inget som helst hot mot elbilar eller annat (tekniken har hajpats sedan 90-talet, långt innan batteribilar var tanken på att bli något stort), och jag har inte heller något i sig emot ICE-bilar (mer än den negativa miljöeffekten av utsläpp, så gillar jag ICE-bilar på många sätt) eller annan teknik. Är ingen "elbils-fanatiker som vissa vill utmåla kritiker av vätgasbilar för att vara. Finns det flera orsaker att vara neutral till teknik, så länge det har ett syfte och är ekonomiskt och miljömässigt vettigt.
Det jag däremot vänder mig emot är ett onödigt slöseri med skattepengar (både för tyska skattebetalare, men även för alla oss i EU). Företag får däremot gärna lägga sina egna pengar på precis vad de vill. Inte mig emot.
Skall man ha stöd så skall de IMO till största delen försöka vara teknikneutrala. De skall helst inte vara riktade emot BEV, vätgas eller någon annan specifik teknologi (även om det säkert finns rationella undantag). Bättre att generellt sätta kraven på vad man vill åstadkomma, och så får sedan marknaden lösa det själva med vilken lösning som är lämpligast